Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A71019

Hankkeen nimi: KASVUA KV-MATKAILUUN - Vuokatti, Kajaani, Oulujärven alue

Toimintalinja: 2. Uusimman tiedon ja osaamisen tuottaminen ja hyödyntäminen

Erityistavoite: 5.1. Yritysten innovaatiotoiminnan vahvistaminen

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.9.2015 ja päättyy 30.11.2016

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Kainuun liitto

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: KAINUUN ETU OY

Organisaatiotyyppi: Muu yksityisoikeudellinen oikeushenkilö

Y-tunnus: 0784050-4

Jakeluosoite: Seminaarinkatu 2, Intelli

Puhelinnumero: 044-551 4554

Postinumero: 87100

Postitoimipaikka: Kajaani

WWW-osoite: http://www.kainuunetu.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: TAHVANAINEN TUOMO

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Johtaja

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: tuomo.tahvanainen(at)kainuunetu.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: 044-551 4585

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

KASVUA KV-MATKAILUUN - Vuokatti, Kajaani, Oulujärven alue

Hankkeen yleisinä tavoitteina on:

1. Uuden kohdemarkkina-alueen avaaminen Kainuun kv-matkailulle Aasiasta.
2. Aktivoida ja avustaa hankkeen paikallisen kohdealueen (Vuokatti-Kajaani-Oulujärven alue) matkailuyritykset kehittämään matkailupalvelutuotteensa soveltumaan paremmin aasialaisille matkailijoille.
3. Kohottaa hankkeen kohdealueen yleisiä valmiuksia koko Kainuuta käsittävää yhteistä kv-matkailumarkkinointihanketta varten (suunniteltu aloitus vuonna 2017).

Laadullisina tavoitteina on:

1. Löytää yhteinen tapa toimia yhteistyössä kv-matkanjärjestäjien kanssa matkailupalvelutuotteiden kehittämisessä, uusien matkailijaryhmien saamiseksi Kainuuseen Kiinasta ja Japanista valittujen teemojen mukaisesti
2. Tehostaa kv-matkailijoiden saamista hankkeen kohdealueelle Kainuuseen Keski-Euroopasta, tiiviissä yhteistyössä Keski-Euroopassa toimivien kv-matkanjärjestäjien kanssa

Määrällisinä tavoitteina on:

1. Saada vähintään kaksikymmentä (20) kv-matkanjärjestäjää vierailemaan Kainuuseen
2. Toteuttaa kv-matkanjärjestäjien ja kohdealueen yritysten kanssa yksi (1) tuotekehitystyöpaja / vierailu kainuulaisten matkailutuotteiden saamiseksi myyntiin.

Hankkeen toimenpiteinä on:

1. Etsiä Kiinasta ja Japanista erityismatkanjärjestäjiä valikoiduissa teemoissa (sportmatkailu, kulttuurimatkailu, vesistömatkailu) ja valikoiduilta alueilta sekä toteuttaa matkanjärjestäjille ja mediaryhmille tutustumisvierailuja Kainuuseen. Vierailujen yhteydessä tavoitteena on toteuttaa yhteistyössä kv-matkanjärjestäjien ja kainuulaisten palveluntuottajien kanssa oikein kohdennettujen matkailupalvelujen kehittämiseen liittyviä työpajoja ja tehdä aluetta ja sen matkailupalveluja samanaikaisesti tunnetuiksi. Tämän tavoitteen saavuttamiseksi haetaan vähintään 20 kpl potentiaalisia matkanjärjestäjiä yhteensä, molemmista kohdemaista vierailemaan Kainuuseen.

2. Testata ja kehittää Vuokatin, Kajaanin ja Oulujärven alueiden matkailutuotteita Keski-Euroopan markkinoille. Testaus toteutetaan soveltuvilla uusilla matkailutuotteiden tukkukauppiailla ja heidän agenteillaan. Lisäksi tavoitteena on kutsua matkanjärjestäjiä/agentteja tutustumaan alueeseen ja järjestää heidän kanssa tuotekehitystyöpajoja, joissa käydään läpi mitä Vuokatin, Kajaanin ja Oulujärven alueen matkailutoimijoiden tulisi tehdä uudella tavalla saadakseen aiempaa systemaattisemmin toimenpitein kauppaa omista tuotteistaan. Keski-Euroopasta haetaan myös Suomea Aasiaan myyviä matkanjärjestäjiä (tukkurit).

Hankkeen tavoitellut tulokset ovat:

1. Hankkeen kohdealueen matkailupalvelutuotteet soveltuvat entistä paremmin aasialaisille matkailijoille
2. Vähintään kaksikymmentä (20) Kiinaan ja Japaniin Suomea myyvää potentiaalista matkanjärjestäjää ja/tai mediaryhmää Kiinasta, Japanista ja Keski-Euroopasta (tukkurit) vierailemaan Kainuuseen hankkeen aikana. Heidän kanssaan yhteistoiminnassa toteutetaan yksi (1) tuotekehitystyöpaja / vierailu.
3. Em. vierailujen ja toteutettujen työpajojen tuloksena saadaan uusia kv-matkailupalvelutuotteita myyntiin, erityisesti Aasian markkinoille (Kiina, Japani)

Hankkeeseen ovat sitoutuneet matkailupalveluyritykset Vuokatin, Kajaanin sekä Oulujärven alueelta Vuokatin Matkailukeskus Oy:n yhteisellä yksityisrahoitussitoumuksella. Hanke toimii läheisessä yhteistyössä Visit Finlandin sekä muiden, Kainuussa vastaavalla teemalla toimivien kehittämishankkeiden kanssa. Hankkeelle palkataan kohdemaiden kulttuurin tuntevat substanssiosaajat (yhteensä 2 osa-aikaista henkilöä, Kiinan ja Japanin osaajat), joiden tehtävänä on etsiä potentiaaliset matkanjärjestäjät ja median edustajat, kontaktoida heidät sekä suunnitella ja toteuttaa laadukkaat tutustumisohjelmat ja työpajatyöskentelyt vierailuihin liittyen.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

Hankkeen ensisijaisena kohderyhmänä ja hyödynsaajina ovat Vuokatti-Kajaani-Oulujärven alueela toimivat matkailupalvelutuottajat. Hankkeen toimenpitein edesautetaan kuitenkin myös koko Kainuun matkailutoimialan kehittymistä, onhan Kainuun Matkailustrategiassa 2011-2020 kirjattu Aasia uudeksi markkina-alueeksi Kainuulle. Tämän hankkeen toimenpitein nostetaan kohdealueen valmiuksia vastata kasvavaan kysyntään uusilla kv-markkinoilta. Samalla koko Kainuun tunnettuus kehittyy myönteisesti kv-matkailijoiden keskuudessa.

4.2 Välilliset kohderyhmät

Välillisinä kohderyhminä ovat myös muut Kainuun matkailukeskukset, onhan Vuokatti tunnetusti koko Kainuun matkailun veturi ja näin tulkiten ison matkailukeskuksen resurssit (majoituskapasiteetti) ja tunnettuus ruokkii myös lähialueiden matkailukeskuksia onnistuessaan kv-matkailijoiden saamisessa alueelle.

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 98 000

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 96 912

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 100 000

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 98 896

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Kainuu

Seutukunnat: Kajaanin

Kunnat: Paltamo, Sotkamo

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite:

Postinumero:

Postitoimipaikka:

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Ei
Hanke on sukupuolineutraali hanke.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Ei
Hanke on sukupuolineutraali hanke, hankkeen toiminnoista hyötyvät kaikki mukana olevat aktiiviset yritykset ja niiden henkilöstö.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Hankkeen päätavoitteena on yritysten valmiuksien kohottaminen kohtaamaan uudet kv-markkinat sekä tuotteiden ja palveluiden markkinointi.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 0 0
Hanke on luonnonvarojen käytön suhteen neutraali hanke.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 0 0
Hanke on luonnonvarojen käytön suhteen neutraali hanke.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 0 0
Hanke on luonnonvarojen käytön suhteen neutraali hanke.
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 0 0
Hanke on luonnonvarojen käytön suhteen neutraali hanke.
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Hanke on luonnonvarojen käytön suhteen neutraali hanke.
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 0 0
Hankkeen toimenpiteillä ei ole merkittävää vaikutusta taloudelliseen kestävyyteen matkailussa.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 0 0
Uusien energialähteiden käyttöä ei edistetä hankkeen toimenpiteillä eikä hankkeella ja sen toimenpiteillä ole myöskään negatiivista vaikutusta asiaan.
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 0 0
Matkailussa luonnonvarojen ja muiden aineettomien hyödykkeiden kaupalllistaminen tapahtuu kestävän kehityksen seikat huomioon ottaen jo nykyisellään. Hankkeen toimenpiteillä ei ole vaikutusta tähän.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 0 0
Hankkeen teematuotteissa luontomatkilutuotteet (vesistöt) ovat yhtenä tuotteistamisalueena. Uusien tuotteiden kehittämisessä otetaan huomioon kestävän kehityksen näklkulma.
Liikkuminen ja logistiikka 0 0
Hankkeen toimenpiteillä ei vaikutusta.
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 0 0
Hankkeen toimenpiteillä ei vaikutusta.
Tasa-arvon edistäminen 0 0
Hankkeen toimenpiteillä ei vaikutusta.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 0 0
Hankkeen toimenpiteillä ei vaikutusta.
Kulttuuriympäristö 0 3
Kulttuuriympäristöt otetaan huomioon tuotteistamisessa ja tätä kautta niiden arvostus paranee, edistäen kulttuuriympäristön ja -kohteiden säilyttämistä.
Ympäristöosaaminen 0 0
Hankkeen toimenpiteillä ei vaikutusta.

9 Loppuraportin tiivistelmä

KASVUA KV-MATKAILUUN - Vuokatti, Kajaani, Oulujärven alue -hanke toteutettiin alkuperäisen hyväksytyn hankesuunnitelman mukaisesti. Hankkeessa oli henkilöresursseina kaksi asiantuntijaa; Topi Sarparanta projektipäällikkönä, vastuualueenaan kohdemaista Japani sekä koordinaattorina Yu Dai, vastuualueenaan kohdemaista Kiina, molemmat henkilöt alkuperäisen suunnitelman mukaisesti 50% työajalla (kts. kohta 4; jatkoaika). Keski-Eruoopan kohdealueen toimenpiteiden asiantuntijapalvelut kilpailutettiin voimassaolevan Hankintalain mukaisesti ja toteuttajaksi valittiin Nordic Marketing GmbH.

Hankkeen tavoitteina oli toteuttaa kv-matkanjärjestäjä- ja mediavierailuja kohdemarkkina-alueilta (Kiina, Japani, Keski-Eurooppa) sekä saada palautetta hankkeen kohdealueen (Vuokatti-Kajaani-Oulujärven alue) matkailupalvelutuotteista sekä saadun palautteen perusteella ohjata matkailuyritysten tuotekehitystä ja tuotepaketointia matkanjärjestäjille ja kv-matkailijoille soveltuvaksi. Tavoitteena oli myös tehdä tiivistä yhteistyötä Visit Finlandin sekä Finnairin kanssa tavoitteiden saavuttamiseksi.

Tavoiteltu määrä vierailuja (yhteensä 20 vierailua Kiinasta Japanista ja Keski-Euroopasta) toteutui ja osittain ylittyi hankkeen aikana. Kv-toimijoilta saatu palaute oli poikkeuksetta myönteistä ja kannustavaa. Kainuulainen matkailupalvelutarjonta sai myös merkittävää julkisuutta kohdemarkkina-alueiden medioissa.

Samoin hankkeen toimenpiteissä mukana olleiden yritysten lukumäärä (tavoite 15) toteutui ja ylittyi, 27 yritystä oli mukana. Toimenpiteissä mukana olleilta hankeyrityksiltä saatu palaute vahvistaa, että hankkeella on ollut yritysten keskuudessa aito tilaus ja Kainuun Matkailustrategian 2011-2020 mukainen tavoite "Aasia uutena kohdemarkkinana Kainuun matkailulle" on ollut perusteltu strateginen tavoite. Samoin hankkeen jälkeen Kainuussa käynnistyneet uudet kehittämishankeprosessit osoittavat hankkeen tulosten olleen onnistuneita ja saatuja kv-matkanjärjestäjäkontakteja ja saatua tuotekehityspalautetta voidaan ja halutaan hyödyntää jatkossa kv-matkailijoiden saamiseksi Kainuuseen. Yhteistyö Visit Finlandin ja Finnairin kanssa toimi hankkeen aikana luontevasti. Molemmat tahot avustivat toimenpiteissä mahdollisuuksiensa mukaan; Visit Finland oli tukemassa alueelle suunnattujen vierailujen järjestelyissä omien kampanja-aikataulujensa puitteissa ja Finnairin kautta hanke sai merkittävää käytännön tukea alueella vierailleiden tahojen lentojen järjestelyihin liittyen.

Hanketta hallinnoi kaikkien Kainuun kuntien omistama aluekehitysyhtö Kainuun Etu Oy.