Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A71075

Hankkeen nimi: Laatua ja tunnettavuutta palveluihin, LaTu

Toimintalinja: 2. Uusimman tiedon ja osaamisen tuottaminen ja hyödyntäminen

Erityistavoite: 4.1. Tutkimus-, osaamis- ja innovaatiokeskittymien kehittäminen alueellisten vahvuuksien pohjalta

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.6.2015 ja päättyy 31.12.2016

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Pohjois-Savon liitto

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Savonia-ammattikorkeakoulu oy

Organisaatiotyyppi: Ammattikorkeakoulu

Y-tunnus: 2629463-3

Jakeluosoite: PL 6

Puhelinnumero: 017-255 6000

Postinumero: 70201

Postitoimipaikka: Kuopio

WWW-osoite: http://www.savonia.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Miinalainen Osmo

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: TKI-suunnitttelija

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: osmo.miinalainen(at)savonia.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: 044-785 6227

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Savonia-ammattikorkeakoulun (jäljempänä Savonia) toinen päätehtävä opetuksen lisäksi on soveltava tutkimus- ja kehitystyö, jolla ammattikorkeakoulu vaikuttaa alueensa kehitykseen. Tätä yhteiskunnallista vaikutustehtäväänsä Savonia toteuttaa laaja-alaisen tutkimus-, kehitys- ja innovaatiotoimintansa (TKI) avulla hyödyntäen tehtävässä myös korkealaatuisia ja nykyaikaisia tutkimus- ja testausympäristöjään sekä niissä työskentelevää ammattitaitoista henkilökuntaa ja eri alojen opiskelijoita.

Savonia tarjoaa alueen yrityksille ja organisaatioille useita tutkimus- ja testauspalveluja eri yksiköissään.

Tietoisuus Savonian tutkimus- ja testauspalveluista on Pohjois-Savossa kohtalaisen hyvä etenkin palvelujen
asiakkaiden keskuudessa, mutta lähialueen sekä asiakaskunnan ulkopuolella potentiaaliset asiakkaat tuntevat melko heikosti näitä palveluja.

Savoniassa on myös todettu olevan tarve kehittää ja yhtenäistää palvelujen toimintaa ja laatua sekä koota palveluille osittain yhteinen laadunohjausjärjestelmä.

Hankkeen tavoitteita ovat:
1. Parantaa Savonian palvelujen tunnettavuutta ja kysyntää sekä myyntiä
2. Parantaa Savonian palvelujen toimivuutta, laatua ja uskottavuutta

Hankkeen toimenpiteitä ovat:
1. Palveluyksiköiden palveluliiketoiminnan kehittäminen
2. Liiketoimintamallit palveluille
3. Markkinointi- ja myyntisuunnitelmat
4. Markkinointivälineiden ja -materiaalien kehittäminen
5. Markkinoinnin ja myynnin pilotointi hankkeen aikana
6. Palveluiden esittely- ja koulutustilaisuudet
7. CRM:n käyttöönotto
8. Toimintaprosessien kehittäminen
9. Dokumentointi laatukäsikirjaksi yhteisellä mallilla
10. Palvelujen akkreditoinnin tarpeen, edellytysten ja kustannusten arviointi
11. Valittujen palvelujen akkreditointi
12. Toimintaprosessin laadun jatkuva hallinta ja ylläpidon organisointi

Hankkeen tuloksia ovat:

1. Asiakkaiden paremmin tunnistamat ja käyttämät Savonian tutkimus- ja testauspalvelut
2. Tuotteistetut ja laadukkaammat Savonian tutkimus- ja testauspalvelut

Lyhyen aikavälin vaikutuksena Savonian tutkimus- ja testauspalvelujen tunnettavuus ja laatu paranevat ja sitä kautta saadaan lisää asiakkaita palveluille. Lisäksi palvelujen tarkempi profilointi asiakastarpeita vastaamaan sekä uusien palvelumallien kehittäminen aikaansaavat sen, että Savonian kyvykkyys palvella yrityksiä ja muita asiakkaita paranee ja monipuolistuu.

Pitkällä aikavälillä Savonian tutkimus- testausympäristöjen parempi hyödyntäminen ja kaupallistaminen tuottaa yrityksille uusia ja parempia tuotteita sekä kasvattaa niiden liikevaihtoa. Lisäksi Savonian asiakaskunnan laajentuminen maakunnan ulkopuolelle lisää maakunnan varallisuutta, työllisyyttä ja hyvinvointia.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

Hankkeen varsinaisia kohderyhmiä ovat nykyisten ja potentiaalisten asiakasyritysten ja muiden -tahojen henkilöstö sekä Savonian oma henkilöstö ja opiskelijat.

4.2 Välilliset kohderyhmät

Hankkeen välillisiä kohderyhmiä ovat asiakastahojen tuotteiden ja palvelujen ostajat ja hyödyntäjät.

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 265 057

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 257 417

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 373 654

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 366 580

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Pohjois-Savo

Seutukunnat: Varkauden, Kuopion, Ylä-Savon

Kunnat: Kuopio, Varkaus, Iisalmi

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite:

Postinumero:

Postitoimipaikka:

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 1, joihin työllistyvät naiset 1

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Kyllä
Hankkeen tavoitteena on kohdistaa toiminta tasapuolisesti niin naisiin kuin miehiinkin. Hankkeessa kehitettäviä asiantuntijapalveluja käyttävät tasapuolisesti mies- ja naisasiakkaat.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Hankkeen tavoitteena on kohdistaa toiminta tasapuolisesti niin naisiin kuin miehiinkin. Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa. Asiantuntijatehtävät ja -työmahdollisuudet ovat sukupuolesta riippumattomia. Hankkeen toteutuksessa huomioidaan sukupuolinäkökulman valtavirtaistaminen "Sukupuolinäkökulman valtavirtaistaminen kehittämisohjelmissa ja projekteissa" -ohjeen mukaisesti.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Hankkeen päätavoite ei ole sukupuolten tasa-arvon edistäminen. Sukupuolinäkökulma on kuitenkin huomioitu hankkeen toimenpiteissä ja ne tukevat välillisesti sukupuolten tasa-arvon edistämistä työelämässä.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 1 3
Hankkeessa kehitetään useita palveluja, joiden avulla edistetään kestävän kehityksen mukaista tuotantoa.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 1 2
Hankkeen kautta edistetään mm. uusiutuvien energialähteiden käyttöön liittyvän teknologian tuotekehitystä.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 0 0
Hanke on neutraali kasvillisuuden, eliöiden ja luonnon monimuotoisuuden kannalta.
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 1 2
Hankkeessa kehitetään mm. ympäristötekniikan palveluja, joiden avulla vaikutetaan vesiensuojeluun.
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Hanke on neutraali Natura 2000 -ohjelman kohteiden kannalta.
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 1 3
Hankkeessa kehitetään mm. materiaalitekniikan palveluja, joiden avulla vaikutetaan materiaalien kulutukseen ja jätteiden tuottamiseen.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 2 5
Hankkeen kautta edistetään mm. uusiutuvien energialähteiden käyttöön liittyvän teknologian tuotekehitystä.
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 1 3
Hankkeessa kehitetään useita palveluja, joiden avulla edistetään kestävän kehityksen mukaista tuotantoa.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 2 5
Hankkeessa kehitetään palveluja, joiden avulla voidaan kehittää ja testata erilaisia palvelutuotteita..
Liikkuminen ja logistiikka 1 2
Hankkeessa kehitetään palveluja mm. ajoneuvotekniikan testaamiseen.
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 7 7
Hankkeessa kehitetään useita palveluja hyvinvointituotteiden ja -palvelujen kehittämiseen ja testaamiseen.
Tasa-arvon edistäminen 0 0
Hanke on neutraali tasa-arvon edistämisen suhteen.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 0 0
Hanke on neutraali yhteiskunnallisen ja kulttuurisen yhdenvertaisuuden suhteen.
Kulttuuriympäristö 0 0
Hanke on neutraali kulttuuriympäristön suhteen.
Ympäristöosaaminen 3 6
Hankkeessa kehitetään mm. ympäristötekniikan palveluja, joiden avulla vaikutetaan Savonian omaan ja asiakkaiden ympäristöosaamiseen.

9 Loppuraportin tiivistelmä

Savonia-ammattikorkeakoulu (jäljempänä Savonia) tarjoaa opetuksen lisäksi alueen yrityksille ja organisaatioille useita tutkimus- ja testauspalveluja eri yksiköissään. Tietoisuus Savonian tutkimus- ja testauspalveluista on kuitenkin ollut puutteellinen palvelujen mahdollisten asiakkaiden keskuudessa. Lisäksi Savoniassa on todettu olevan tarve kehittää ja yhtenäistää palvelujen toimintaa ja laatua sekä koota palveluille osittain yhteinen laadunohjausjärjestelmä. Näiden tarpeiden vuoksi toteutettiin ”Laatua ja tunnettavuutta palveluihin”-hanke.

Hankkeessa tehtyjä tunnettavuuden toimenpiteitä olivat palveluyksiköiden palveluliiketoiminnan ja liiketoimintamallien kehittäminen, markkinointi- ja myyntisuunnitelmien kokoaminen, markkinointivälineiden ja -materiaalien kehittäminen sekä markkinoinnin ja myynnin pilotointi hankkeen aikana. Näitä toimenpiteitä tukivat myös palvelujen esittelytilaisuudet, henkilöstön koulutustilaisuudet ja Savonian oman CRM:n käyttöönotto asiakastietojen hallintaan.

Palvelujen laadullisen kehittämisen toimenpiteitä olivat toimintaprosessien kehittäminen, testaus- ja mittauspalvelujen dokumentointi laatukäsikirjaksi yhteisellä mallilla, palvelujen akkreditoinnin tarpeen, edellytysten ja kustannusten arviointi sekä valittujen palvelujen akkreditointityö.

Hankkeen tuloksina saatiin yksiköiden palveluliiketoiminnan kehittämistä ja palvelujen suunnittelua tutkimus- ja testausyksiköille asiakastarpeiden määrittelyineen. Liiketoimintamallit on myös laadittu kaikille yksiköille käyttäen Business Model Canvas (BMC)-tyyppistä suunnitelmapohjaa. BMC-malli sisältää markkinointi- ja myyntisuunnitelman koostamisen.

Markkinointivälineiden ja –materiaalien (www-sivut, esitteet) kehittämistä tehtiin siten, että yksiköiden markkinointimateriaalien muodot määriteltiin yhtenäisiksi ulkoasultaan ja lisäksi määriteltiin yhtenäinen linja palvelujen www-markkinointiin.

Tutkimus- ja testausyksiköiden toimintaprosesseja kehitettiin ja samalla kehitettiin Savonian testauspalveluyksiköille yhtenäinen organisaatiomalli ja johtamisjärjestelmä, joka toteuttaa myös EN 17025 – standardin vaatimusten mukaisen akkreditoinnin sille asettamat vaatimukset. Hankkeessa päädyttiin hakemaan akkreditointia seuraaville yksiköille:

• Betonitestauslaboratorio
• EMC-laboratorio
• FoodTestLab- laboratorio
• Ympäristötekniikan laboratorio

Savonian asiakashallintajärjestelmän (CRM) käyttöönotto toteutettiin suunnitellusti ja Savonian oma toiminnanohjausjärjestelmä, Santra, otettiin käyttöön koko Savonian laadunhallinnan dokumenttien ja tulosten hallinnassa.