Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A71129

Hankkeen nimi: VisitSaimaa & MikkeliRegion

Toimintalinja: 1. Pk-yritystoiminnan kilpailukyky

Erityistavoite: 2.1. PK-yritysten kasvun ja kansainvälistymisen edistäminen

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.1.2015 ja päättyy 31.3.2017

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Etelä-Savon maakuntaliitto

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Mikkelin kehitysyhtiö Miksei Oy

Organisaatiotyyppi: Muu julkisoikeudellinen oikeushenkilö

Y-tunnus: 0600598-8

Jakeluosoite: Sammonkatu 12

Puhelinnumero: 0447942219

Postinumero: 50130

Postitoimipaikka: Mikkeli

WWW-osoite: http://www.mikseimikkeli.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Sini Sappinen

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: projektiassistentti

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: sini.sappinen(at)mikseimikkeli.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0447945561

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

VisitSaimaa & MikkeliRegion -hanke käynnistää kokonaisvaltaisen matkailun kehittämistyön, jonka tavoitteena on että vuoteen 2020 mennessä Etelä-Savo ja Saimaan alueen tunnettuus vetovoimaisena matkailualueena sekä kotimaassa että kansainvälisillä markkinoilla on kasvanut merkittävästi. Kansainvälisten matkailijoiden määrä ja matkailutulo kasvaa valituilta markkina-alueilta tasaisesti ja ympärivuotista matkailua kehitetään pitkäjänteisesti kestävän matkailun periaatteita noudattaen. Yritykset ovat sitoutuneet yhteistyöhön - yhteisiin tavoitteisiin ja yhteisiin asiakkuuksiin. Saimaa on noussut merkittäväksi ja arvostetuksi matkailualueeksi Helsingin ja Lapin rinnalle.

Hankkeella haetaan ratkaisuja Mikkelin seudun matkailun asiakaslähtöisten ja ympärivuotisten sisältöjen ja palvelujen edelleen kehittämiseen, matkailutulon kasvuun,uusien yrityten ja työpaikkojen syntymiseen, kansainvälistymiseen ja osaamisen kehittämiseen kestävällä tavalla. Tähän hankkeeseen on koottu kaikki keskeiset matkailun kehittämistarpeet resurssien mahdollisimman joustavan ja tehokkaan käytön takaamiseksi. Kansainvälinen markkinointi toteutetaan tiiviissä yhteistyössä Savonlinnan seudun ja Etelä-Karjalan matkailutoimijoiden kanssa. Saimaa-brändiä rakennetaan kohderyhmiä kiinnostavien palvelukokonaisuuksien ja sisältöjen sekä kohdennetun markkinoinnin keinoin kansainvälisiä jakelukanavia ja verkostoja tehokkaasti hyödyntäen. Kansainvälisen Saimaa-brändin alla toteutettavan kansainvälisen matkailun kehittämisen lisäksi Mikkelin seudulla jatketaan aikaisemmin aloitettua yritysverkostojen ja matkailupalvelujen kehittämistä sekä kotimaanmarkkinointia.

Hankkeen valmistelussa on huomioitu yhdessä matkailutoimijoiden ja rahoittajien kanssa päivitetty Etelä-Savon matkailustrategia 2014-2020 ja sen määrittelemät matkailun strategiset pääkohdat, joiksi kirjattiin; Saimaa kansainväliseksi matkailukohteeksi, liiketoiminnan kansainvälistyminen, asiakaslähtöinen palvelumuotoilu ja teemalliset palvelukokonaisuudet, kestävä matkailu ja matkailun toimintaympäristön kehittäminen.

Hankkeen sisältö koostuu sekä Mikkelin seudun (= VisitMikkeli) kehittämistoimenpiteistä että Savonlinnan kanssa yhdessä toteutettavista toimenpiteistä (= VisitSaimaa). Mikkelin seudun omat toimenpiteet varmistavat aikaisemmassa hankkeissa aloitetun sisältöjen, tuotteiden ja verkostojen kehitystyön jatkumisen kun taas VisitSaimaa- yhteistyössä keskitytään ensisijaisesti kansainväliseen markkinointiin ja kansainvälisen myynnin edellytysten parantamiseen sekä uusien, yhteisten palvelukokonaisuuksien asiakaslähtöiseen luomiseen. VisitMikkeli- tarjonnan kehitystyö varmistaa omalta osaltaan riittävän tasokkaiden palvelujen ja tuotteiden saamisen kansainvälisille markkinoille osana VisitSaimaa -sisältöjä.

Yhdessä Savonlinnan kanssa toteutettava kehitys- ja markkinointityö (=VisitSaimaa -kehitystyö ja markkinointi)

Hankkeen Savonlinnan kanssa yhdessä toteutettavat toimenpiteet voidaan jakaa kahteen pääryhmään sisältöjen, palvelujen ja osaamisen kehittämiseen sekä markkinointiin ja Saimaa-brändin rakentamiseen. Kehittämistoimenpiteet käynnistetään välittömästi Savonlinnan matkailun kanssa yhteisillä yritysten tuotekehitystyöpajoilla, yritysten kansainvälistymisvalmiuksien parantamisella ja VisitSaimaa-sivuston sisältöjen kokoamisella sovittujen kärkiteemojen alle. Näit kärkiteemoja ovat Culture&Nature, Heritage, Local&Lifestyle, Outdoors Saimaa, Wellbeing Saimaa ja Taste Saimaa. Uusia VisitSaimaa-paketteja tuotteistetaan asiakaslähtöisesti 5-10 kpl kullekin markkinalle Saimaan alueen kokonaisvaltaista tarjontaa ja eri sesonkeja hyödyntäen. Kansainväliset kohdemarkkinat ovat ensisijaisesti Eurooppa, Venäjä ja Aasia. Kehitys- ja markkinointityötä tehdään tiiviissä yhteistyössä yrittäjienj, GoSaimaan (Etelä-Karjala), VisitFinlandin ja alueen oppilaitosten kanssa.

VisitSaimaa-sivuston sisällöt luodaan kohderyhmänä ensisijaisesti kansainvälinen loppukuluttaja. Bränditasoa hallinoivat Savonlinnan ja Mikkelin seudun matkailuorganisaatiot. Hankkeessa mukana olevat yritykset ja verkostot saavat bränditason näkyvyyden. Kaikilla Etelä-Savon yrittäjillä on mahdollisuus saada yhteystiedot sivuston yhteystietoluetteloon bränditason alle. Tällä pyritään mahdollisimman kattavaan ja asiakaslähtöiseen palvelujen löydettävyyteen. VisitSaimaa-sivuston markkinointiin sähköisissä jakelukanavissa panostetaan merkittävästi. Sivuston kehitystyössä hyödynnetään Itä-Suomen Yliopiston tutkimustietoa asiakkaiden tarpeista ja käyttäytymisestä. VisitSaimaa-sivuston lisäksi panostetaan vuorovaikutteiseen viestintään, sosiaalisen median hyödyntämiseen ja media- ja bloggarimatkoihin.

Hankkeen aikana kartoitetaan kansainväliset (myös sähköiset) markkinointi- ja myyntikanavat, luodaan yhteistyösopimukset ja toimintamallit sekä pyritään löytämään myös kapeille kohderyhmille (ns. niche-markets) suunnatut sivustot ja matkanjärjestäjät. Näitä ovat mm. eri lajien harrastajat kuten melojat, kalastajat, pyöräilijät, kulttuuri- ja ruokamatkailijat. Hankkeessa tehdään yhteistyöstä Outdoors Finland ja Culture Finland -katto-ohjelmien kanssa. Matkanjärjestäjäyhteistyössä pyritään solmimaan nykyistä tiiviimpiä ja tuloksellisempia partnerisopimuksia. Yhteistyölle asetetaan tavoitteet ja niitä seurataan. Hankeyrityksiä tuetaan mm. markkinointi- ja myyntiosaamisen kehittämisessä. Välitetään yrityksille Itä-Suomen Yliopiston ja muiden toimijoiden tutkimustietoa, järjestetään tai ollaan mukana järjestämässä koulutustilaisuuksia, tuetaan yrityksiä sähköisten kanavien käytössä ja sosiaalisen median hyödyntämisessä.

Hanke pyrkkii omalta osaltaan edistämään kestävän matkailun edellytyksiä Etelä-Savossa yhteistyössä mm. Helsingin Yliopiston, Itä-Suomen Yliopiston ja Luomuinstituutin kanssa. Hankkeessa kartoitetaan kestävän matkailun markkinointi-ja jakelutieratkaisut ja sertifikointivaihtoehdot sekä autetaan yrityksiä ympäristöosaamisen kehittämisessä ja -sertifikointien hakemisessa.

Saimaa-brändiä rakennetaan tietoisesti ja pitkäjänteisesti yhteistyössä Savonlinnan ja Etelä-Karjalan kanssa. Brändin ydin on asiakkaiden käsitys brändin luomasta lisäarvosta, johon voidaan vaikuttaa asiakkaan kokemuksen ja viestinnän kautta. Brändilupauksen lunastaminen edellyttää investointeja, uusia ja laadukkaita palveluja ja oikeanlaista viestintää. Toisaalta jo olemassa olevien palvelujen ja elämysten tuominen matkailijan helposti saavutettavaksi on iso askel eteenpäin. Tuotteistuksessa ja viestinnässä tulee muistaa aitojen ja meille tavallisten asioiden elämyksellisyys matkailijalle - sauna, järvessä uiminen, jään päällä kävely, luonnon rauha, paikallinen ruoka... hyvinvointi - "Saimaa Moments".

VisitFinland on määritellyt Suomen kohderyhmäksi kansainvälisesti ns. modernin humanistin. Tämä joukko voidaan jakaa kolmeen segmenttiin; kulttuurifanit, aktiiviset perheet ja modernit humanistit pariskunnat. Modernit humanistit arvostavat aitoja kokemuksia, räätälöityjä lomia, omatoimista löytöretkeilyä, vieraiden kulttuurien ymmärtämistä ja paikallista arkista elämänmenoa ja ihmisiä. Saimaa-kokemus on helppo rakentaa tälle kohderyhmälle.

VisitSaimaa-toimenpidesuunnitelma on tämän hakemuksen liitteenä.


VisitMikkeli -kehittämistoimenpiteet (= Mikkelin seudun matkailun kehittäminen)

Savonlinnan kanssa tehtävän yhteisen matkailun kehittämis- ja markkinointityön lisäksi Mikkelin seudulla jatketaan edellisissä hankkeissa aloitettujen verkostojen ja palvelujen kehittämistä sekä kotimaan markkinointia. VisitMikkelin verkostoja ovat Saimaa Meetings, Hurmaavat Puutarhat, Saimaa LakeVillas, Ribalka, Saimaan Charmantit, Outdoors Saimaa ja uuten verkostona Puumalan Saaristo. Verkostojen lisäksi panostetaan ruokamatkailun kehittämiseen ja yhteistyöhön eri toimijoiden kanssa.
VisitMikkeli-sivustoa ja sosiaalisen median työkaluja kehitetään edelleen erityisesti kotimaan markkinoinnin työkaluna. Lisäksi VisitMikkeli-brändin alla jatketaan tapahtumamarkkinointia. Järjestämme tai olemme mukana järjestämässä ja markkinoimassa tapahtumia sekä kotimaassa että ulkomailla. Tapahtumilla pyritään tukemaan alueen tunnettuutta hyvinvointi-, kulttuuri- ja ruokamatkailun sekä vapaa-ajan asumisen pääkaupunkina sekä samalla tukemaan Saimaa-brändin rakentamista. VisitMikkeli-kehitystyö edistää yritysten osaamista ja yhteistyötä, luo vetovoimaisia sisältöjä ja palveluja myös kansainväliseen VisitSaimaa-tason tarjontaan. Alueellinen kehitystyö on välttämätöntä yritysten pienen koon ja Mikkelin seudun matkailutarjonnan hajanaisen rakenteen vuoksi.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

Liiketoiminnan ja osaamisen kasvua tavoittelevat matkailuyritykset Mikkelin seudulla ja Saimaan alueella sekä Saimaan matkailuliiketoiminnan potentiaaliset kumppanit kotimaassa ja ulkomailla: Matkanjärjestäjät, operaattorit ja investorit.

Yhteinen ja tärkein kohderyhmä hanketoimijoille on kuitenkin asiakkaat. Hankkeen toimenpiteiden tulee tähdätä viimekädessä asiakkaiden mielenkiinnon herättämiseen, asiakkaan prosessien helpottamiseen, ostopäätökseen ja asiakastyytyväisyyteen. Edellä kuvattu voidaan kitetyttää kolmeen sanaan; Inspiration -information - action.

4.2 Välilliset kohderyhmät

Vähittäiskauppa, palveluyritykset, tapahtumajärjestäjät, hyvinvointi- ja terveyspalvelujen tuottajat sekä luovien alojen ja elintarvikealan yrittäjät.

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 623 442

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 604 211

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 973 073

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 957 545

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Etelä-Savo

Seutukunnat: Mikkelin

Kunnat: Hirvensalmi, Kangasniemi, Mäntyharju, Puumala, Pertunmaa, Mikkeli

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite:

Postinumero:

Postitoimipaikka:

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 6, joihin työllistyvät naiset 3

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 11.00, joihin työllistyvät naiset 9.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Ei
Toimintaympäristön analyysia ei ole tehty.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Ei
Sukupuolinäkökulma ei ole huomioitu hankkeen toiminnassa.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Hankkeen päätavoite ei ole sidottu sukupuoleen.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 0 0
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 0 0
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 0 0
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 0 0
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 0 0
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 0 0
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 0 0
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 0 0
Liikkuminen ja logistiikka 0 0
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 0 0
Tasa-arvon edistäminen 0 0
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 0 0
Kulttuuriympäristö 0 0
Ympäristöosaaminen 0 0

9 Loppuraportin tiivistelmä

VisitSaimaa & MikkeliRegion -hanke käynnisti kokonaisvaltaisen matkailun kehittämistyön, jonka tavoitteena on että vuoteen 2020 mennessä Etelä-Savo ja Saimaan alueen tunnettuus vetovoimaisena matkailualueena sekä kotimaassa että kansainvälisillä markkinoilla on kasvanut merkittävästi, kansainvälisten matkailijoiden määrä ja matkailutulo kasvaa valituilta markkina-alueilta tasaisesti ja ympärivuotista matkailua kehitetään pitkäjänteisesti kestävän matkailun periaatteita noudattaen. Hankkeen tavoitteena on myös, että vuoteen 2020 mennessä yritykset ovat sitoutuneet yhteistyöhön - yhteisiin tavoitteisiin ja yhteisiin asiakkuuksiin ja että Saimaa on noussut merkittäväksi ja arvostetuksi matkailualueeksi Helsingin ja Lapin rinnalle.

Hankkeella haettiin ratkaisuja Mikkelin seudun matkailun asiakaslähtöisten ja ympärivuotisten sisältöjen ja palvelujen edelleen kehittämiseen, matkailutulon kasvuun, uusien yritysten ja työpaikkojen syntymiseen, kansainvälistymiseen ja osaamisen kehittämiseen kestävällä tavalla. Tähän hankkeeseen koottiin kaikki keskeiset matkailun kehittämistarpeet resurssien mahdollisimman joustavan ja tehokkaan käytön takaamiseksi. Kansainvälinen markkinointi toteutettiin tiiviissä yhteistyössä Savonlinnan seudun ja Etelä-Karjalan matkailutoimijoiden kanssa. Saimaa-brändiä rakennettiin kohderyhmiä kiinnostavien palvelukokonaisuuksien ja sisältöjen sekä kohdennetun markkinoinnin keinoin kansainvälisiä jakelukanavia ja verkostoja hyödyntäen. Kansainvälisen Saimaa-brändin alla toteutettavan kansainvälisen matkailun kehittämisen lisäksi Mikkelin seudulla jatkettiin aikaisemmin aloitettua yritysverkostojen ja matkailupalvelujen kehittämistä sekä kotimaanmarkkinointia.

Hanke onnistui vastaamaan kehittämistarpeisiin hyvin ja loi pohjaa vuodelle 2020 asetetuille määrällisille tavoitteille. Hankeyrityksille tehdyn palautekyselyn perusteella hanke onnistui erityisen hyvin alueen tunnettuuden ja vetovoiman kasvattamisen osalta. Hankeyrityksistä 77 % katsoi, että hanke onnistui kiitettävästi tai hyvin alueen markkinoinnissa. Noin 55 % yrityksistä koki myös oman yrityksensä hyötyneen merkittävästi hankkeen toimenpiteistä. Kansainvälisten matkailijoiden rekisteröidyt yöpymisvuorokaudet Mikkelin seudulla kasvoivat muiden paitsi venäläisten matkailijoiden osalta 33,3, % vuodesta 2014 vuoteen 2016. Saksalaisten matkailijoiden määrä kasvoi 18,6 % ko. ajanjaksolla.

Hankkeen aikana avattiin uudet markkinat Aasiaan ja vahvistettiin Keski-Eurooppaan suunnattua markkinointia. Hankkeessa tuotteistettiin lähes 50 uutta tuotetta ja kehitettiin uusia palveluja uusille kohderyhmille. Hanke mahdollisti 38 kansainvälisen matkanjärjestäjä- ja mediaryhmän vierailun alueella. Nämä toimenpiteet edistivät Saimaa-brändin vahvistumista ja paransivat Saimaan tunnettuutta ainutlaatuisena järvialueena Euroopassa. Lisäksi hankkeessa toteutettiin yhteismarkkinointikampanjoita eri kanavia hyödyntäen kotimaassa ja kansainvälisesti sekä osallistuttiin kansainvälisiin markkinointi- ja myyntitapahtumiin. Yritysten välinen yhteistyö tiivistyi ja osaaminen kehittyi. VisitSaimaa&MikkeliRegion-hanke loi omalta osaltaan pohjaa laajemmalle Saimaa- ja Lakeland-yhteistyölle jatkossa.