Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A72483

Hankkeen nimi: eKeski-Pohjanmaa. Sähköisten ja videoavusteisten palveluiden kehittämishanke.

Toimintalinja: 2. Uusimman tiedon ja osaamisen tuottaminen ja hyödyntäminen

Erityistavoite: 4.1. Tutkimus-, osaamis- ja innovaatiokeskittymien kehittäminen alueellisten vahvuuksien pohjalta

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.12.2016 ja päättyy 30.11.2019

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Keski-Pohjanmaan liitto

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Lestijärven kunta

Organisaatiotyyppi: Kunta

Y-tunnus: 0180774-6

Jakeluosoite: Lestintie 39

Puhelinnumero: 0445168733

Postinumero: 69440

Postitoimipaikka: Lestijärvi

WWW-osoite: http://www.kase.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: OJUTKANGAS-ÄNÄKKÄLÄ JAANA

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Seutusihteeri

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: jaanaoj(at)kase.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0445168733

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

Osatoteuttajat

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Hankkeen lähtökohtana on digitalisaation hyödyntäminen konkreettisin tavoin Keski-Pohjanmaan maakunnan kuntien, maakuntaviraston ja sote -toimijoiden palvelujen uudistamisessa. Hanke yhdistää kunnianhimoisella tavalla usean eri sektorin palveluiden kehittämistarpeita samaan kehittämiskokonaisuuteen, joka perustuu yhtenäisiin toimintatapoihin ja palvelualustaan. Hanke on Keski-Pohjanmaan kuntien, maakuntahallinnon ja sosiaali- ja terveydenhuollon toimijoiden yhteinen kehittämishanke.

Hankkeen tavoitteet ovat:
- Kehittää Keski-Pohjanmaalle paikkariippumattomia videoavusteista etäasiointipalveluja
- Mahdollistaa asiakkaalle vaivaton asiointi, jopa kotoaan, tai etäasiointipisteestä julkiselle palveluntuottajalle
- Turvata julkisen sektorin tuottamia lähipalveluja
- Uudistaa erityisesti sote -sektorin, kuntien ja tulevan maakuntahallinnon palvelujen tuottamistapoja sekä rakentaa palveluiden tuottamiseen uusia videoavusteisia toimintamalleja
- Parantaa alueen yritys- ja työllisyyspalvelujen saatavuutta digitalisaation luomilla mahdollisuuksilla
- Luoda edellytyksiä yksityisen sektorin mahdollisuuksille toimia palveluntuottajina
- Edistää digitalisaatiota ja osaamista kunnallisissa ja julkisissa palveluissa
- Uudistaa kuntien ja sote -organisaatioiden sisäisiä toimintamalleja
- Parantaa eri alojen ammattilaisten osaamista digipalveluiden järjestämisessä ja tuottamisessa
- Säästää kuntien ja kuntayhtymien kustannuksia digipalveluiden avulla

Hankkeen toimenpidekokonaisuuksia ovat:
1. Nykytilanneselvitys
2. Kehittämis- ja toimintasuunnitelman laatiminen sekä pilottien valinta
3. Uusien toimintamallien ja palveluiden pilotit
4. Viestintä, osaamisen lisääminen ja muutosvalmennus
5. Projektin toteuttamismalli ja hallinto

Tulokset:
- Alueen asukkailla on mahdollisuus asioida videoasioinnin avulla useisiin eri palveluihin ja sähköiset palvelut on otettu käytettävissä olevassa laajuudessa käyttöön
- Alueen palveluntuottajat hyödyntävät videoasiointia monipuolisesti palveluiden tuottamiseksi alueen asukkaille
- Videoasiointi ja sähköiset palvelut kaiken kaikkiaan ovat tehostaneet palveluprosesseja ja tuottaneet kustannussäästöjä
- Alueen kunta- ja sote -organisaatioilla on käytössään sähköisiä ja videoavusteisia työkaluja sisäisessä toiminnassaan


Lyhyen aikavälin vaikutukset:
- Digitalisaatiota hyödynnetään palveluiden tuottamisessa ja organisaatioiden sisäisessä toiminnassa
- Julkisten palvelujen saatavuus paranee
- Etäpalvelujen kehittyminen aktivoituu

Pitkän aikavälin vaikutukset:
- Palveluiden saavutettavuus ja tasa-arvo paranee
- Digitalisaation hyödyntäminen laajenee palveluiden tuottamisessa
- Alueellisia tietoverkkoja hyödynnetään tehokkaasti
- Palvelujen tuotantokustannukset laskevat

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

Varsinaisina kohderyhminä ovat:
- Keski-Pohjanmaan kunnat ja sosiaali- ja terveydenhuollon toimijat sekä niiden henkilöstö
- Palveluiden käyttäjät

Hankkeen asiakaskohderyhmänä ovat kaikki alueen asukkaat, yritykset ja yhteisöt, joilla on tarve asioida kuntaan tai sosiaali- ja terveyspalveluihin. Hankkeen palveluntuottaja -kohderyhmänä ovat Keski-Pohjanmaan kunnat sekä sosiaali- ja terveydenhuollon toimijat. Hankkeessa on kyse toimintatavan luomisesta ja käyttöönotosta, jota kuka tahansa voi käyttää, esimerkiksi kaikki kuntalaiset, asukkaat, julkisen sektorin työntekijät. Kohderyhmät rajataan vain hankkeen pilottivaiheessa.

4.2 Välilliset kohderyhmät

Välillisinä kohderyhminä ovat:
- Valtion hallinnon toimijat
- Kolmannen sektorin toimijat
- Yksityisen sektorin toimijat
- Alueen koulutus- ja kehitysorganisaatiot

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 266 688

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 264 608

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 380 983

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 378 012

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Keski-Pohjanmaa

Seutukunnat: Kokkolan, Kaustisen

Kunnat: Kaustinen, Veteli, Halsua, Kannus, Perho, Kokkola, Lestijärvi, Toholampi

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite:

Postinumero:

Postitoimipaikka:

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Ei
Hankkeen kehittämät toimintamallit soveltuvat molemmille sukupuolille.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Ei
Hankkeen kehittämät toimintamallit soveltuvat molemmille sukupuolille.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Hankkeen kehittämät toimintamallit soveltuvat molemmille sukupuolille.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 0 2
Hanke vähentää pitkällä aikavälillä liikennettä palveluiden saamiseksi ja toteuttamiseksi.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 0 2
Hanke vähentää pitkällä aikavälillä liikennettä palveluiden saamiseksi ja toteuttamiseksi.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 0 0
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 0 2
Hanke vähentää pitkällä aikavälillä liikennettä palveluiden saamiseksi ja toteuttamiseksi.
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 0 0
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 0 0
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 0 0
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 1 4
Uudet toimintamallit mahdollistavat uusien tuotteiden ja palvelujen syntymisen etäasiointia ja digitalisaatiota hyödyntäen
Liikkuminen ja logistiikka 2 6
Hanke vähentää pitkällä aikavälillä liikennettä palveluiden saamiseksi ja toteuttamiseksi.
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 2 5
Uudet toimintamallit parantavat palveluiden tasa-arvoista saatavuutta asuinpaikasta riippumatta.
Tasa-arvon edistäminen 2 5
Uudet toimintamallit parantavat palveluiden tasa-arvoista saatavuutta asuinpaikasta riippumatta.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 1 2
Uudet toimintamallit parantavat palveluiden tasa-arvoista saatavuutta asuinpaikasta riippumatta.
Kulttuuriympäristö 0 0
Ympäristöosaaminen 0 0

9 Loppuraportin tiivistelmä

eKeski-Pohjanmaa -hankkeessa kehitettiin Keski-Pohjanmaalle sähköisiä ja etäasiointipalveluja edistämällä digitalisaatiota sekä osaamista kunnallisissa ja julkisissa palveluissa.

Hankkeen käynnistyttyä selvitettiin digitalisaation, sähköisen asioinnin ja etäpalveluiden nykytilannetta sekä alueellisesti että valtakunnallisesti. Hanke verkostoitui aktiivisesti ja hankeyhteistyötä tehtiin alueellisesti, valtakunnallisesti sekä Ruotsissa. Hanke osallistui kohderyhmäorganisaatioissa perustettujen kehittämistyöryhmien työskentelyyn ja aloitti O365-pilvipalveluiden pilotoinnin Kaustisen seutukuntaorganisaatiossa.

Hanke esitteli ja kehotti kuntia hyödyntämään niiden digitalisaatiokehityksen vaikuttavuuden kasvattamiseen tarkoitettuja työkaluja. Tiedonkeruuta muiden alueiden toimintamalleista ja kokemuksista tehtiin tutustumismatkoina ja asiakkaiden haastatteluilla. Lisäksi hankittiin tietoa digitalisoitumisen välineistä ja ratkaisuista, tehtiin tutustumismatkoja ja osallistuttiin tilaisuuksiin/webinaareihin ja hankittiin digilisäosaamista.

Hanke toteutti kartoituksen Soiten sähköisten palvelujen käytöstä/käyttöasteesta sekä mitä sähköisiä palveluita eri suorituspaikoilla suunnitellaan tulevaisuudessa otettavan käyttöön. Hankkeesta ja sen toiminnasta on tiedotettu aktiivisesti eri kanavissa, hankkeen järjestämissä tapahtumissa, tapaamisten yhteydessä ja alueen erilaisissa asiakas-, messu- ja markkinointitapahtumissa. Palautteen keräämistä varten hankkeessa on laadittu sähköisiä palaute- ja arviointilomakkeita.

Hanke toteutti koko maakunnan kattavan Palvelut ja asiointi -kuntalaiskyselyn palveluiden käyttäjien näkemysten sekä kokemusten selvittämiseksi ja laati tuloksista laajan yhteenvetoraportin.

Hanke toimii monissa erilaisissa verkostoissa, jotka linkittävät erilaisia asiantuntijoita ja organisaatioita työskentelemään yhdessä digitalisaation edistämisen parissa valtakunnallisesti, alueellisesti tai toimialueellisesti (mm. Kuntaliiton TukuDigi ja kunta.fi -yhteistyö, VM:n SuomiDigi kehittäjät -yhteisö, VRK:n Digituen järjestäjät -verkosto, KL-Kuntahankintojen Virtuaaliset hoivaratkaisut ja Soiten koordinoima eSeniorit -verkosto, Terveyskylä, Suomi.fi).

Hankkeen suosituksesta Kaustisen seutukunnan kunnissa otettiin O365-palvelut käyttöön yhteisenä työskentely-ympäristönä ja kilpailutuksen jälkeen hanke järjesti organisaatioiden henkilöstölle ostopalveluna käyttäjäkoulutuksia ja tukea palvelun hyödyntämisen pelisääntöjen määrittelytyöhön.

Hanke suunnitteli ja järjesti yhdessä KunTeko-kehittämisohjelman kanssa kunnille yhteisten kolmen digityöpajan valmennuskokonaisuuden.

Hankkeen asiantuntijan koordinoimana Soitelle laadittiin VideoVisit-etäpalveluiden pilotointisuunnitelma eri yksiköissä ja sisäisen toiminnan tueksi ohjeistus käyttöönoton edellyttämistä eri työvaiheista. Asiantuntija on tukenut pilotoivia yksiköitä kokeiluissa tarvittavien välineiden, tunnusten ja käyttöohjeiden hankinnassa ja perehdyttänyt henkilökuntaa ohjelman käyttöön sekä selvittänyt esimiesten kanssa käyttökohteita ja tehnyt tarkemmat yksiköille käyttöönottosuunnitelmat.

Hanke käynnisti Tartu digiin -kiertueen suunnittelun, koordinoi ja järjesti sen julkisen, yksityisen ja kolmannen sektorin kumppaneiden kanssa yhteistyössä 11 paikkakunnalla tavoittaen yhteensä 840 vierailijaa. Hanke esitteli Keski-Pohjanmaan liiton verkostohankkeen suunnittelutilaisuudessa kuntalaiskyselyn tuloksia sekä Tartu digiin -kiertueelta kerätyt palautteet ja havainnot.

Hankkeessa aloitettiin Soiten sähköisten palveluiden kehittämisen osalta organisaatiostrategian ja digikehittämisen yhteensovittamiseksi kokonaisarkkitehtuurin (KA) kuvaamisen pilotointi sekä laadittiin eAsioinnin kehittämissuunnitelma.

Hanke oli esillä Kaustisen Folk Music Festivaalilla välittämässä tietoa digitalisaatiosta ja alueen sähköisistä julkisista palveluista.

Soitessa on hankkeen koordinoimana laajennettu VideoVisit-palvelujen käyttöönottoja ja otettu käyttöön lisää sähköisiä palveluita (mm. Omahoito, Omapalvelu, sähköinen ajanvaraus, suomi.fi-palvelut.

Hankkeen toiminta-aikana alueella saatiin hyvin aikaiseksi asennemuutosta palveluntarjoajien asiantuntijoilla sekä palveluiden käyttäjillä (kansalaiset). Hankkeen digitalisaatiota edistävillä toimenpiteillä on suhtautuminen digitaalisia palveluita kohtaan muuttunut aikaisempaa huomattavasti myönteisemmäksi. Terveys- ja sosiaalipalveluissa on hankkeen aikana kokeiltu ja otettu käyttöön useita sähköisiä palveluita. Kuntasektorilla hankeen toimenpiteet ovat kohdistuneet pääasiassa organisaatioiden oman toiminnan kehittämiseen ja sähköisten työvälineiden hyödyntämiseen osana arjen työskentelyä.