Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A72989

Hankkeen nimi: Let's Go Tavastia!

Toimintalinja: 1. Pk-yritystoiminnan kilpailukyky

Erityistavoite: 2.1. PK-yritysten kasvun ja kansainvälistymisen edistäminen

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.6.2017 ja päättyy 31.12.2019

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Uudenmaan liitto

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Hämeen ammattikorkeakoulu Oy

Organisaatiotyyppi: Ammattikorkeakoulu

Y-tunnus: 2617489-3

Jakeluosoite: PL 230

Puhelinnumero: 03 6461

Postinumero: 13101

Postitoimipaikka: Hämeenlinna

WWW-osoite: http://www.hamk.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Kirsi Maria Sippola

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Kehittämispäällikkö

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: kirsi.sippola(at)hamk.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: +358 50 5745063

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

Osatoteuttajat

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Hankkeen päätavoitteena on vahvistaa Kanta-Hämeen matkailuelinkeinon elinvoimaisuutta ja tukea Western Lakeland toimintaa maakunnassa. Let's GoTavastia -hankkeen avulla jatketaan ja kirkastetaan Go Häme -matkailufoorumin työtä ja luodaan maakunnan matkailulle yhteinen tahtotila ja sama näkemys maakunnan matkailuprofiilista sekä kirkastetaan maakunnan kansainvälisille markkinoille suunnatut matkailumarkkinoinnin ydinviestit maakunnan yhteisen matkailustrategian avulla.

Hankkeen avulla vahvistetaan maakunnan kasvuhakuisten ja kansainvälisille markkinoille tähyävien matkailutoimialan yritysten liiketoimintaosaamista ja kansainvälistymisvalmiuksia sekä kehitetään matkailualan toimintaympäristöä ja toimijoiden ymmärrystä kohderyhmän tarpeista. Keskeinen osa hanketta on tuoda Kanta-Hämeen matkailutarjonta saavutettavaksi yhteisen brändin alle myös englanninkielisenä versiona ja auttaa matkailutoimijoita tuottamaan sellaista sisältöä, joka vastaa valittuun kohderyhmään kuuluvien matkailijoiden tarpeita, jotta kansainvälisten matkailijoiden määrä alueella kasvaa.

Hankkeessa tavoitellaan englanninkielisellä kohdemarkkina-alueella GoTavastia -sivuston kautta saavutettavaa tunnettuuden kasvua hyödyntäen erilaisia uusia markkinointikanavia, esim. sosiaalista mediaa, tutustumisvierailuita, matkanjärjestäjätapaamisia sekä kansallisia ja kansainvälisiä verkostoja. Hankkeen toiminta linkittyy uuden Häme-ohjelman valmisteluun, GoHäme-työhön sekä Visit Finland -yhteistyöhön.

Hankkeen pääpaino on tekemisessä - yhteisen maakunnan matkailuprofiilin sateenvarjon alle kokoontumisessa sekä alueen matkailutarjonnan kansainvälisen saavutettavuuden parantamisessa mahdollistamalla matkailutoimijoiden tarjonnan tuomista esiin englanninkielisen sisällön kautta. Hankkeessa toteutetaan kv-markkinointivalmennus sekä yhteisesti valittuja markkinointipilotteja.

Hankkeen tuloksena syntyy julkisten ja yksityisten matkailutoimijoiden yhteistyön tuloksena synnytetty yhteinen näkemys Kanta-Hämeen matkailullisista kärjistä sekä jokaiselle kunnalle omaan tahtotilaan perustuva oma matkailustrategia. Hankkeen aikana syntyy gotavastia.fi -sivustolle englanninkielistä matkailumarkkinointiaineistoa. Hankkeen aikana toteutetaan pilottimarkkinointicaseja, joiden vaikuttavuus arvioidaan. Alueen matkailualan yrityksiin muodostuu ymmärrys valittujen kohderyhmien tarpeista. Yrityksille luodaan mahdollisuuksia uusien asiakaskohderyhmien tavoittamiseen, hankkimiseen ja palvelemiseen.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

Pääkohderyhmänä hankkeessa ovat Kanta-Hämeen matkailualan pk-yritykset, joilla on kasvuhalua ja kansainvälistymispyrkimyksiä. Hankkeen kohderyhmään kuuluu myös alueen julkiset matkailualan toimijat. Hankkeen toimenpiteisiin osallistuu mahdollisesti jonkin verran myös alueen matkailun pääkohteita, sillä näihin veturiyrityksiin/-kohteisiin kohdennetut toimenpiteet hyödyttävät välillisesti alueen pk-yritysten toimintaa. Hankkeessa tavoitellaan pk-yrityksiin kohdennettavien toimenpiteiden avulla kansainvälisten matkailijoiden määrän kasvua Kanta-Hämeessä kaikissa seutukunnissa.

4.2 Välilliset kohderyhmät

Hankkeen välillisenä kohderyhmänä ovat alueen pk-yritykset, erityisesti palvelualalta, joiden liikevaihtoon matkailijamäärien kasvu vaikuttaa positiivisesti. Kohderyhmiksi voidaan nimetä myös alueelle tulevat matkailijat.

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 175 000

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 173 232

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 250 000

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 249 578

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Kanta-Häme

Seutukunnat: Forssan, Hämeenlinnan, Riihimäen

Kunnat: Loppi, Hämeenlinna, Jokioinen, Ypäjä, Hausjärvi, Riihimäki, Tammela, Humppila, Forssa, Janakkala, Hattula

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite:

Postinumero:

Postitoimipaikka:

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 2, joihin työllistyvät naiset 1

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 3.00, joihin työllistyvät naiset 3.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Kyllä
Matkailutoimiala on laaja ja siihen kuuluvat mm. majoitus, ravintola, liikenne (taksit, lento-, juna-, bussi- ja vesiliikenne) kulttuuri, urheilu- ja virkistyspalvelut. Hankkeessa on mukana kanta-hämäläisten matkailuyritysten ja –toimijoiden henkilökuntaa sekä yrittäjiä. Toimialan laajuuden vuoksi molemmat sukupuolet ovat hyvin edustettuna kohderyhmässä. Asiantuntijoina ja luennoitsijoina hankkeessa käytetään sekä miehiä, että naisia.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Molemmilla sukupuolilla on yhtäläinen mahdollisuus osallistua hankkeen järjestämiin tapahtumiin ja koulutuksiin. Sukupuolten tasa-arvo huomioidaan hankkeessa. Hanketta arvioidaan maksatushakemuksen yhteydessä ja jos huomataan poikkeamia sukupuolten välisessä osallistumisessa, voidaan toimintaa kehittää ja suunnata markkinointi erityisesti sille sukupuolelle, joka on osallistunut vähemmän.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Hankkeen toiminta ei tähtää eikä vaikuta sukupuolten tasa-arvon edistämiseen.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 1 2
Kanta-Hämeen matkailusivuston kehittäminen lisäämällä eri kielivaihtoehtoja venäjän lisäksi Go Häme sivustolle (englanti, suomi) lisää matkailutoimialan digitaalisuutta ja saavutettavuutta.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 1 2
Digitaalisuuden lisääminen vähentää ilmastonmuutosta. Hankkeessa kehitetään matkailutuotteita digitaalisesti saataville.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 1 3
Hankkeen tavoite on vahvistaa Kanta-Hämeen matkailuelinkeinon elinvoimaisuutta. Kansainvälisiä matkailijoita houkuttelevien matkailupalvelujen kehittämisessä otetaan huomioon luonnon monimuotoisuus. Suomeen tullaan usein juuri luontokokemusten vuoksi.
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 1 2
Suomessa on maailman puhtain ilma ja puhtaat vedet. Hankkeessa nostetaan esille Suomen vahvuuksia ja kiinnitetään huomiota sellaisiin asioihin, jotka suomalaisille ovat itsestäänselvyyksiä (ilma, vesi), mutta ulkomaalaiselle ne ovatkin jo luksusta.
Natura 2000 -ohjelman kohteet 1 2
Kanta-Hämeessä on kiinnostavia luontokohteita, joista osa on Natura ohjelmassa mukana. Luontomatkailun kehittämisellä kiinnitetään huomiota myös luonnonsuojeluun.
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 1 2
Hankkeessa työstettävistä materiaaleista suurin osa on digitaalisessa muodossa.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 0 0
Uusiutuvien energianlähteiden käytöstä kiinnostuneet toimijat ohjataan muihin menossa oleviin uusiutuvan energian hankkeisiin.
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 5 5
Matkailuelinkeinon asema vahvistuu matkailutulon kasvamisen myötä. Kasvu saa aikaan hyvinvointia ja työllisyyttä alueella.Hankkeen tavoitteena on kouluttaa kanta-hämäläisiä matkailutoimijoita Visit Finland-akatemiakoulutuksissa (kv-valmennus). Koulutuksen avulla toimijat voivat suunnitella houkuttelevampia ja kestävämpiä tuotteita ulkomaalaisille matkailijoille.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 5 5
Hankkeen tavoitteena on kouluttaa kanta-hämäläisiä matkailutoimijoita Visit Finland-akatemiakoulutuksissa (kv-valmennus). Koulutuksen avulla toimijat voivat suunnitella houkuttelevampia ja kestävämpiä tuotteita ulkomaalaisille matkailijoille.
Liikkuminen ja logistiikka 3 3
Kanta-Hämeen matkailusivuston kehittäminen lisäämällä eri kielivaihtoehtoja venäjän lisäksi Go Häme sivustolle (englanti, suomi) lisää matkailutoimialan digitaalisuutta ja saavutettavuutta.
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 5 5
Matkailijoiden lisääntyminen alueella edistää alueen hyvinvointia. Yrityksillä on mahdollisuus kasvaa ja työllistää useampia henkilöitä. Hankkeen tavoitteena on tunnistaa Kanta-Hämeen eri matkailun vahvuudet (kärkien kirkastaminen). Tunnistaminen lisää Kanta-Hämeen tunnettuutta ja toiminnassa mukana olevien Häme-identiteettiä.
Tasa-arvon edistäminen 2 2
Hanke tuottaa ajankohtaista koulutusmateriaalia, joka julkaistaan hankkeen nettisivuilla ja on avoimesti saatavilla kaikille kiinnostuneille.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 3 3
Hanke edistää paikallisten toimijoiden yhteistyötä ja verkostoitumista mm. perustamalla kv-teemaryhmän ja järjestämällä avoimia tilaisuuksia, joihin kaikki voivat osallistua.
Kulttuuriympäristö 5 5
Kanta-Hämeessä on kiinnostavia kulttuurimatkailukohteita. Maakunnan kansainvälistäminen nostaa esiin kulttuuriympäristöä ja kulttuurikohteita.
Ympäristöosaaminen 3 3
Hankkeessa tehdään vaikuttavuusarvionti, joka selvittää Kanta-Hämeen matkailun alku- ja lopputilanteen. Samassa yhteydessä kysytään myös yritysten ympäristöosaamisen ja kestävän kehityksen tilaa.

9 Loppuraportin tiivistelmä

LET'S GO TAVASTIA HANKKEEN TAVOITTEENA PK-YRITYSTEN KASVUN JA KANSAINVÄLISTYMISEN EDISTÄMINEN

Let’s Go Tavastia -hankkeen tavoitteena on ollut vahvistaa Kanta-Hämeen matkailuelinkeinon elinvoimaisuutta, kirkastaa alueen matkailun kärkiä, lisätä näkyvyyttä GoTavastia -verkkosivujen avulla sekä tukea Western Lakeland toimintaa maakunnassa.

Hankkeen avulla on vahvistettu maakunnan kasvuhakuisten ja kansainvälisille markkinoille tähyävien matkailutoimialan yritysten liiketoimintaosaamista ja kansainvälistymisvalmiuksia. Let’s Go Tavastia -hankkeen valmennuksissa on ollut mukana 176 matkailualan yritystä ja organisaatiota. Yli 900 henkilöä on osallistunut hankkeen järjestämiin tapahtumiin. Hankkeessa on järjestetty 30 avointa tilaisuutta. Tilaisuudet ovat liittyneet yritysten kansainvälistymiseen, valmennuksiin ja Kanta-Hämeen matkailullisten kärkien kirkastamiseen.

Näkyvyyden kehittäminen on liittynyt GoTavastia-sivujen kehittämiseen (myöhemmin Visit Häme). Visit Häme sivustolla on esillä noin 150 alueen yritystä (myös englannin kielellä). Ulkomaalaisia matkanjärjestäjiä ja lehdistön edustajia on ollut yli 180 henkilöä tutustumassa Kanta-Hämeeseen. Heille on esitelty kiinnostavia matkailukohteita alueelta yli 20 eri matkalla. Hanke on toiminut Visit Finlandin yhteistyökumppanina eri kampanjoissa Japanissa ja Saksassa.

KANTA-HÄMEEN MATKAILULLISTEN KÄRKIEN KIRKASTAMINEN

Hankkeessa on kirkastettu ja tuotu esiin maakunnan sekä Forssan, Riihimäen ja Hämeenlinnan seutujen matkailullisia kärkiä. Kärjet liittyvät luontoon, kulttuuriin, hyvinvointiin ja paikalliseen elämään. Kärkiteemoja ovat mm. Iittala, Sibelius, Hämeen linna ja keskiaikaiset kirkot, Härkätie, Torronsuon ja Liesjärven kansallispuistot sekä vaellusreitit, järvet ja järviaktiviteetit, hevoset, museot, golf ja saunat. Kärkien kirkastamisen työpajoja pidettiin yhteensä 13 kpl eri kunnissa, Forssan, Riihimäen ja Hämeenlinnan seutukunnissa sekä vielä maakunnallinen yhteinen toteutus kaikille yhteisesti. Kärkien kirkastamiseen osallistui yhteensä 443 henkilöä.

GOTAVASTIA WWW-SIVUJEN KEHITTÄMINEN JA NÄKYVYYDEN LISÄÄMINEN

Kanta-Hämeen näkyvyys ulkomaisille matkailijoille on ollut ennen Let’s Go Tavastia hanketta melko huono, sillä englanninkielistä verkkomateriaalia ei ole ollut juurikaan saatavilla. Kanta-Hämeessä on kaivattu englanninkielisiä esittelytekstejä alueesta ja sen matkakohteista. Go Tavatia-verkkosivuille on hankkeen aikana saatu esille noin 150 alueen yritystä. Verkkosivuille päästäkseen on yrityksillä pitänyt olla englanninkielistä materiaalia myös omilla nettisivuilla. Go Tavastia www-sivut muuttuivat joulukuussa Visit Häme www-sivuiksi.

Sivuston kehittämisen tavoitteena on ollut tuoda alueen matkailutarjonta saavutettavaksi yhteisen brändin alle myös englanninkielisenä versiona. Verkkosivujen kehittämiseen meni hankkeessa paljon aikaa. Sivusto on ollut alun perin venäjäksi ja se on toteutettu aikaisemmassa Linnan kehityksen hankkeessa. Let’s Go Tavastia -hankkeessa sivusto siirrettiin Hämeen liiton omistukseen ja alusta vaihdettiin WordPressiksi. Venäjäksi olevat tiedot käännettiin suomeksi ja englanniksi. Sen jälkeen aloitettiin uusien yritystietojen syöttäminen. Sivustolla löytyy lyhyet esittelytekstit myös saksaksi ja japaniksi. Alkuperäisillä venäjänkielisillä sivuilla oli yrityksiä 59. Hankkeen aikana yritysten määrä kasvoi 87 kappaleella ja lopullinen yritysten määrä www-sivuilla hankkeen päättyessä on 146. Hankkeen loppupuolella Hämeen liitto päätti Elinvoimaa Hämeeseen ry:n toivomuksesta, että Kanta-Hämeen markkinointinimi vaihdetaan Visit Hämeeksi. Eli verkkosivu www.gotavastia.fi sivut löytyvät hankkeen päättyessä uudesta osoitteesta www.visithame.fi


KV-VALMENNUKSET

Hankkeessa järjestettiin 17 valmennuspäivää yrityksille kansainvälistymisvalmiuksien lisäämiseksi. Valmennukset liittyivät digitaaliseen markkinointiin, tuotteistukseen, rahoitukseen, hinnoitteluun, kansainvälisiin jakelukanaviin, myyntiin, kulttuurieroihin jne. Jokaisesta valmennuksesta kerättiin palautetta. Valmennuksiin oltiin pääsääntöisesti tyytyväisiä. Asteikolla 1-5 toimijat kokivat valmennusten teemat tärkeäksi, hyödylliseksi keskiarvon ollessa kaikissa valmennuksissa yli 4. Valmentajat koettiin myös erittäin asiantunteviksi, valmentajien arvosanan ollessa yli 4 lähes kaikissa valmennuksissa.

Alueen toimijoita haluttiin paremmin näkyviin myös Visit Finlandin kampanjoissa. My Stay portaali on ainut kanava, jolla voi kampanjoihin päästä mukaan. Visit Finlandin MyStay tuotteiden keräys on avoinna kaksi kertaa vuodessa. Hankkeessa järjestettiin valmennusta yrityksille MyStay-tuotteiden syöttämistä varten. MyStay tuotteiden määrä kasvoi vuodesta 2017 vuoteen 2019 yhteensä 34 kappaleella. Vuoden 2019 lopussa Kanta-Hämeen My stay tuotteita on 56 kpl. Jotta yritys pääsee My stay tuotteeksi, sillä pitää olla englanninkieliset sivut ja kauppapaikka, josta voi palveluita ostaa.

Let’s go Tavastia hankkeessa perustettiin kv-teemaryhmä kesällä 2018. Teemaryhmä on kokoontunut 5 kertaa ja siinä on ollut mukana 21 yritystä, jotka ovat kiinnostuneet kansainvälisyydestä ja uusista kv-asiakkaista.

Syksyllä 2019 HAMK Smartin matkailuhankkeissa aloitettiin Finnair Nowhere -palvelun valmennuskokonaisuus. Finnairin Now/here -matkailupalvelun kohderyhmänä ovat digiajan milleniaalit, jotka hakevat laadukkaita, ympäristötietoisia ja autenttisia matkakohteita. Tämä kohderyhmä etsii nimenomaan kokemuksia, jotka muuttavat heidän elämäänsä, tuottavat iloa ja opettavat uutta. Päämarkkina-alueet ovat Aasia, Amerikka ja Eurooppa. Finnairin kanssa toteutettiin kahden päivän koulutus 12 Kanta-Hämeen matkailuyritykselle, jotka ovat kiinnostuneita lähtemään mukaan palveluun.

VAIKUTTAVUUSARVIOINTI

Let’s Go Tavastia -hankkeessa selvitettiin Kanta-Hämeen matkailun lähtötilanne vuonna 2018. Piia Leikkilän tekemä MATKAILUN TILA KANTA-HÄMEESSÄ 2018 Case: Kestävä matkailu -opinnäytetyö löytyy osoitteesta: https://www.theseus.fi/handle/10024/152975

Kanta-Hämeessä oli vuonna 2017 yhteensä 41 897 ulkomaista yöpymistä. Kanta-Hämeen majoitusliikkeissä yöpyvistä ulkomaalaisia oli vain 11,9 %. Vuonna 2018 ulkomaalaisten määrä väheni jonkin verran, mutta tähän saattaa olla syynä se, että 2017 oli Suomen itsenäisyyden 100 vuotisjuhla ja silloin matkailijamäärät nousivat. Leikkilän opinnäytetyön (2018) kyselyyn vastaajista 96 % Kanta-Hämeen matkailualan toimijoista on kiinnostuneita kansainvälisistä markkinoista. Käytännössä katsoen kaikkialla voi asioida englannin kielellä ja monessa paikassa muillakin vierailla kielillä. Kyselyn tulosten mukaan 94 % matkailualan toimijoista on kiinnostuneita toimintansa ympäristövaikutuksista ja 88 % uskoo asiakaskuntansa olevan ympäristötietoisia, mutta kuitenkin vain 56 % pitää ympäristöystävällisyyttä tärkeänä kilpailukeinona yrityksellensä. Vain 6 % vastaajista on hakenut ympäristösertifikaattia. (Leikkilä 2018.)

Kanta-Hämeen matkailun suhdannebarometri 2019 julkaistiin joulukuussa 2019. Kyselyn toteuttivat Elinvoimaa Hämeeseen ry ja teknisenä toteuttajana Hämeen ammattikorkeakoulu (matkailuhankkeet). Kyselyn mukaan yrityksillä on ollut hyvä matkailuvuosi 2019. Yritykset uskovat myös liikevaihdon ja työllisyyden kasvuun. Vastaajat toivovat kuitenkin Kanta-Hämeeseen vahvempaa matkailubrändiä.

Suhdannebarometrin tulokset:
- Puolella yrityksistä matkailijamäärät olivat kasvaneet 2019
- 59 % yrityksistä arvioi matkailijamääriensä kasvavan 2020
- Yrityksistä 45 %:lla liikevaihto on kasvanut 2019
- Yrityksistä 60 % arvioi liikevaihtonsa kasvavan yli 3 % vuonna 2020
- Henkilöstö on kasvanut joka kolmannella matkailuyrityksellä 2019
- Henkilöstönsä arvioi kasvavan joka viides matkailuyritys 2020
- Yrittäjien suurimmat tulevaisuuden epävarmuustekijät ovat omien resurssien riittävyys ja kotimaan epävarmat suhdannenäkymät
- Kanta-Hämeen matkailutoimijat pitävät ylivoimaisesti tärkeimpänä kehityskohteena vahvan alueellisen matkailubrändin rakentamista

WESTERN LAKELAND YHTEISTYÖN TUKEMINEN

Business Finlandin matkailua edistävä Visit Finland kehittää ja markkinoi Suomen matkailua neljänä strategisesti profiloituna suuralueena: Järvi-Suomi, saaristo- ja rannikkoalueet, Helsinki sekä Lappi. Kanta-Häme on mukana kahdessa suuralueessa. Järvi-Suomen suuralueyhteistyö on alkanut Kanta-Hämeen osalta jo 2018 vuoden alusta. Vuoden 2019 syyskuussa Kanta-Häme pääsi mukaan myös Helsingin suuralueyhteistyöhön.

Visit Finlandin ja Western Lakeland toimijoiden (Pirkanmaa, Päijät-Häme, Keski-Suomi ja Kanta-Häme) kanssa on toteutettu mm. seuraavia toteutuksia:
•FAM (matkanjärjestäjien tutustumismatka) 17 kpl, osallistujia 150 henkeä
•PRESS (media ja vaikuttajat) 6 kpl, osallistujia 32 henkeä
•Myyntitilaisuudet osallistumiset Suomessa 6 kpl, Ulkomailla 9 kpl.
•Esitteitä 4 kpl: tuotemanuaali, A4 esite, HÄME esite, NORR, Nordis
•Kuluttajakampanjat: 2 kpl some kampanjat Saksa, Absolut Slowdown Saksa, Sauna kampanja Japani, Tabikobo Joint promo Japani.
Ulkomaalaisia matkanjärjestäjiä ja lehdistön edustajia on ollut yli 180 henkilöä tutustumassa Kanta-Hämeeseen. Heille on esitelty kiinnostavia matkailukohteita alueelta yli 20 eri matkalla.

YHTEISTYÖ

Hanketta on toteutettu Riihimäen Tilat ja Kehitys Oy:n, Forssan kaupungin ja Hämeen ammattikorkeakoulun toimesta. Hankkeessa on ollut mukana noin 170 matkailualan yritystä ja organisaatiota. Hankkeen aikana perustettiin Kanta-Hämeeseen Elinvoimaa Hämeeseen ry, jonka kanssa on tehty myös läheistä yhteistyötä. Hankkeen työntekijät ovat olleet mukana myös Hämeenlinnan kaupungin ekosysteemityössä.

Valtakunnallisesti hanke on ollut aktiivisesti mukana kahdessa Visit Finlandin koordinoimassa suuralueyhteistyössä. Western lakeland toiminta alkoi jo vuonna 2018 ja syksyllä 2019 hankkeesta päästiin mukaan myös Helsingin suuralueyhteistyöhön. Erityisen hyvin on toiminut Western Lakeland yhteistyö, jossa on ollut mukana neljä maakuntaa (Pirkanmaa, Keski-Suomi, Päijät-Häme ja Kanta-Häme).