Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A73264

Hankkeen nimi: Skábma - Polar Night

Toimintalinja: 1. Pk-yritystoiminnan kilpailukyky

Erityistavoite: 1.1. Uuden liiketoiminnan luominen

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 5.10.2017 ja päättyy 31.8.2018

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Keski-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: RED STAGE ENTERTAINMENT OY

Organisaatiotyyppi: Mikroyritys

Y-tunnus: 2660429-1

Jakeluosoite: Sammonkatu 48 A 10

Puhelinnumero: +358503950112

Postinumero: 33540

Postitoimipaikka: TAMPERE

WWW-osoite: www.redstage.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Auranen Marjaana

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Projektipäällikkö

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: marjaana(at)redstage.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: +358 500543452

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Skábma - Polar Night -hankkeen tavoitteena on tehdä koko perheelle soveltuva, viihdyttävä seikkailupeli, joka tekee tunnetuksi saamelaista historiaa, mytologiaa ja kansantaruja maailmanlaajuisesti. Peli pyrkii näin osaltaan säilyttämään saamelaista kulttuuria. Peli julkaistaan digitaalisena kopiona kolmessa episodissa, jotka yhdessä muodostavat kokonaisen tarinan nuoren saamelaisen kasvumatkasta yhteisönsä Noaidiksi eli saamelaiseksi shamaaniksi. Hankkeen tuloksena syntyy ensimmäinen episodi pelistä, joka käsittelee Euroopan unionin ainoaa alkuperäiskansaa, saamelaisia.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

4.2 Välilliset kohderyhmät

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 35 380

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 35 380

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 35 380

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 35 380

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Pirkanmaa

Seutukunnat: Tampereen

Kunnat: Tampere

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite: Mediapolis, Tohlopinranta 31

Postinumero: 33270

Postitoimipaikka: TAMPERE

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 9, joihin työllistyvät naiset 1

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 2.00, joihin työllistyvät naiset 1.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 1, joista naisten perustamia 1

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 1.00, joista naisten perustamia 1.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Ei
Erillistä analyysiä ei katsottu tarpeelliseksi. Yritys tarkastelee toimintaansa ja työympäristöään tasa-arvon näkökulmasta.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Pelin kehittäjätiimissä on hankkeen aikana kolme naista. Naiset edustavat vähemmistöä pelialalla. Yritys pyrkii tulevaisuudessa lisäämään naistyöpaikkoja.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Pelin päähahmo on Áilu, saamenkielinen nimi joka voi olla sekä miehen että naisen nimi. Hahmoa ei ole sukupuolitettu.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 1 4
Fyysisten tuotantomateriaalien tarve ja niistä aiheutuva jäte minimoidaan julkaisemalla peli digitaalisena kopiona.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 1 3
Digitaalisen sisällön luominen ja kuluttaminen lisää sähkönkulutusta, mutta fyysisen kopion julkaiseminen aiheuttaisi myös valmistuksen ja kuljetuksen aiheuttamia päästöjä. Digitaalinen levitys on ilmastonmuutoksen näkökulmassa paras keino julkaista tarinallista sisältöä.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 0 0
Hankkeella ei ole suoraa vaikutusta luonnon monimuotoisuuteen.
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 0 0
Hankeella ei ole suoraa vaikutusta pinta- ja pohjavesiin, maaperään tai ilmaan.
Natura 2000 -ohjelman kohteet 1 3
Digitaaliset sisällöt tekevät uudenlaisten elinkeinojen syntymisen mahdolliseksi saamelaisalueilla. Uudet elinkeinot vuorostaan mahdollistavat saamelaisnuorten jäämisen perinteisille asuinalueille, pitäen saamenkylät elinvoimaisina.
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 1 1
Pelin digitaalinen julkaisu minimoi turhan jätteen muodostuminen. Mahdollisimman paljon hankkeen dokumentaatiosta tehdään sähköisessä muodossa, välttäen ylimääräistä paperin käyttöä. Tulostusmateriaalit kierrätetään.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 0 0
Hankkeen aikana yrityksellä ei ole mahdollisuutta vaikuttaa työtilansa sähkösopimuksiin.
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 8 5
Hanke toteutetaan Tampereella, mutta välillisesti hankkeen tulosten toivotaan vaikuttavan positiivisesti saamelaisalueiden yritysten toimintaan sekä matkailuun. Myöhemmin pelin jatkokehityksessä ja tuotteistamisessa hyödynnetään saamelaisalueiden käsityöyritysten osaamista ja tuotteita.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 8 8
Hanke tuottaa aineettoman, digitaalisen tuotteen. Skábma-pelin hahmot ovat yritykselle aineetonta omaisuutta, joiden avulla voidaan kehittää lisää tarinallisia, digitaalisia sisältöjä, kuten animaatioita ja esimerkiksi saamen kielen opetukseen liittyvää materiaalia.
Liikkuminen ja logistiikka 0 0
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 1 2
Skábma-peli on suunnattu viihdyttäväksi kokemukseksi koko perheelle. Videopeleillä on tutkitusti positiivisia vaikutuksia sosiaalisissa, kognitiivisissa ja hienomotorisissa taidoissa sekä stressin lievityksessä.
Tasa-arvon edistäminen 3 3
Pelien sankarit esitetään usein miespuolisina ja haluamme erottua tästä joukosta. Skábman päähahmo on tarkoituksella jätetty sukupuolettomaksi. Myös hahmon nimi, Áilu, on sukupuolineutraali. Yritys työllistää pelinkehitystyöhön myös naisia sekä johtavissa että toteuttavissa rooleissa.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 5 5
Hanke esittelee saamelaista tarinaperinnettä ja nostaa näin vähemmistöryhmän äänen globaalisti kuuluvaksi. Pelin pääteema on muistamisen tärkeys; yhteyden saavuttaminen omien historiallisten juurien kanssa. Peli kohdistaa huomion siihen, kuinka erityinen ja tärkeä vähemmistö meillä Suomessa on.
Kulttuuriympäristö 0 3
Hankkeella ei ole suoria vaikutuksia kulttuuriympäristöön, mutta hanke saattaa välillisesti lisätä kiinnostusta Lappia ja sen luontoa kohtaan, tuoden näin lisäarvoa saamelaisalueiden matkailuyrityksille.
Ympäristöosaaminen 0 0
Hankkeella ei ole suoria vaikutuksia ympäristöosaamiseen.

9 Loppuraportin tiivistelmä

Skábma - Polar Night -hankkeessa toteutettiin ensimmäinen pelattava kenttä saamelaiseen mytologiaan perustuvasta videopelistä Skábma - Polar Night. Kehityshankkeen aikana toteutimme myös pelimme testausta niin pelialan ammattilaisilla kuin muilla potentiaalisilla asiakkailla. Yrityksemme kehitti kansainvälistymisvalmiuksiaan osallistumalla pelialan messuille sekä Pariisissa että Pietarissa. Messuille osallistuminen tuotti myös lupaavia kontakteja mahdollisiin pelin markkinointikanaviin ja muihin yhteistyökumppaneihin.