Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A73418

Hankkeen nimi: Gluteenittomien leipomotuotteiden markkinaselvitys ja Moilas-brändi

Toimintalinja: 1. Pk-yritystoiminnan kilpailukyky

Erityistavoite: 2.1. PK-yritysten kasvun ja kansainvälistymisen edistäminen

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 26.5.2017 ja päättyy 31.12.2018

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Etelä-Savon elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: OY MOILAS GF LTD

Organisaatiotyyppi: Keskisuuri yritys

Y-tunnus: 2001393-3

Jakeluosoite: Paakarinpolku 1

Puhelinnumero: +358 785 1200

Postinumero: 76850

Postitoimipaikka: NAARAJÄRVI

WWW-osoite: www.moilas.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Tikkanen Arto

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: toimitusjohtaja

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: arto.tikkanen(at)moilas.com

Yhteyshenkilön puhelinnumero: +358 40 144 2222

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Hankkeessa selvitetään Saksan gluteenittomien leipomotuotteiden markkinatilanne ja lisäksi selvitetään Moilas-brändin ja tuotteiston kehitystarpeet.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

4.2 Välilliset kohderyhmät

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 167 530

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 44 754

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 167 530

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 44 754

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Etelä-Savo

Seutukunnat: Pieksämäen

Kunnat: Pieksämäki

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite: Paakarinpolku 1

Postinumero: 76850

Postitoimipaikka: NAARAJÄRVI

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 4, joihin työllistyvät naiset 2

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Kyllä
Yrityksemme on audiotoitu ulkopuolisen auditoijan toimesta(Intertek) 01.04.2015. Auditointi koski laajasti toimintaympäristön sosiaalisen vastuun periaatteita.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Noudatamme sukupuolineutraalia linjaa kaikissa yhtiömme toiminnoissa.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Noudatamme sukupuolineutraalia linjaa kaikissa yhtiömme toiminnoissa.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 0 0
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 0 0
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 0 0
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 0 0
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 0 0
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 0 0
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 2 1
Työllistää hankkeen jälkeen uusia paikallisia tuotantotyöntekijöitä.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 0 0
Liikkuminen ja logistiikka 0 0
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 0 0
Tasa-arvon edistäminen 0 0
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 0 0
Kulttuuriympäristö 0 0
Ympäristöosaaminen 0 0

9 Loppuraportin tiivistelmä

Hankkeessa selvitettiin Saksan gluteenittomien leipomotuotteiden markkinapotentiaalia ja tarkoituksena oli laatia lanseeraustoimenpiteet. Selvityksen lopputuloksena todettiin, että pienen toimijan rajallisilla resursseilla on löydettävä sopivat paikalliset yhteistyökumppanit, joiden avulla saada tuotteta nmyyntiin Saksan markkinoille. Moilas-brändillä Saksan markkinoille meneminen vaatii runsaasti resursseja. Hanke auttoi meitä ymmärtämään entistä tarkemmin Saksan kuluttajamarkkinoita ja auttoi mahdollisten yhteistyökumppanien etsimisessä. Projektin toisena osana oli selvittää Moilas-Brändin kuluttajamielikuvaa ja uudistaa brändiä. Brändi- uudistus toteutettiin kuluttajatutkimuksessa saatuja tuloksia hyödyntäen ja brändi kirkastus oli hankkeen avulla onnistunut. Jatkamme sinnikästä sekä määrätietoista työtä ja tuotteistomme kehitystä Saksan markkinoille sopivaksi, lisäksi Moilas Oy:n on oltava tuotannollisesti valmis vastaamaan Saksan kysyntää tuotteiden oikealla laadulla, sekä kilpailukykyisellä hinnalla.