Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A73692

Hankkeen nimi: Lähde luomun matkaan! – Luomun lisäarvon hyödyntäminen Etelä-Savon matkailuyritysten liiketoiminnassa.

Toimintalinja: 2. Uusimman tiedon ja osaamisen tuottaminen ja hyödyntäminen

Erityistavoite: 4.1. Tutkimus-, osaamis- ja innovaatiokeskittymien kehittäminen alueellisten vahvuuksien pohjalta

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.11.2017 ja päättyy 31.10.2020

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Etelä-Savon maakuntaliitto

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Luonnonvarakeskus

Organisaatiotyyppi: Tutkimuslaitos

Y-tunnus: 0244629-2

Jakeluosoite: Lönnrotinkatu 7

Puhelinnumero: +358295322882

Postinumero: 50100

Postitoimipaikka: Mikkeli

WWW-osoite: http://www.luomuinstituutti.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Sari Marjut Iivonen

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Johtaja

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: sari.iivonen(at)luke.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: +358 29 5322882

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

Osatoteuttajat

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Etelä-Savon maakunnassa on laajamittaista luomupuutarhatuotantoa, kotieläintuotantoa, luomujatkojalostusta ja lisääntyvää kiinnostusta metsien luomusertifiointiin ja sen kaupalliseen hyödyntämiseen. Etelä-Savossa ei luomua ole kuitenkaan vielä tarpeeksi laajasti ja monipuolisesti hyödynnetty matkailusektorilla. Tällä hetkellä suurin kehitys luomutuotannossa on tapahtunut metsissä. Luomumetsissä kasvavat luonnontuotteet tulisikin kytkeä tiiviimmin matkailuun. Hankkeessa innovoidaan, tuotteistetaan ja pilotoidaan yhdessä alueen matkailualan, ruokaketjun ja luonnontuotealan yritysten kanssa matkailutuotteita/-palveluita, joissa luomu on jossain muodossa mukana.
Hankkeen tavoitteena on lisätä luomun ja luomubrändin käytettävyyttä matkailussa Etelä-Savossa.
Alatavoitteet ovat:
- Tuottaa tietoa siitä, kuinka erilaisia matkailuun liittyviä tuotteita, palveluja ja aktiviteetteja voidaan tuotteistaa hyödyntäen luomubrändiä.
- Mahdollistaa uusien luomua hyödyntävien tuote- ja palvelu innovaatioiden syntyminen.
- Mahdollistaa uusien yhteistyöverkostojen syntyminen ruokaketjun, matkailuyrityksien ja luonnontuotealan toimijoiden kesken.
- Lisätä tietoa luomusertifioiduista metsistä ja edistää luomuluonnontuotteiden jalostamista ja luomusertifioitujen metsien hyödyntämistä matkailupalveluissa.
- Lisätä (matkailu)yritysten tietoa muiden tuotteiden luomusertifioinnista sekä edistää yritysten luomuviestintää tuomalla luomu näkyväksi osaksi yrityksen ulkoista viestintää.
Kohderyhmänä ovat maakunnan matkailualan, ruokaketjun ja luonnontuotealan yritykset.

Hanke koostuu neljästä työpaketista.
TP 1. Luomun mahdollisuuksien kartoittaminen matkailusektorilla: Hanke käynnistyy menestyvien yritysesimerkkien kartoituksella maailmalta luomun tuotteistamisesta matkailussa sekä löydettyjen esimerkkien hyödyntämismahdollisuuksien arvioimisella Etelä-Savon maakunnan toimintaympäristössä.
TP 2. Luomun tuotteistaminen Saimaan matkailussa – innovointi: yhdessä alueen matkailualan, ruokaketjun ja luonnontuotealan yritysten kanssa muodostetaan innovatiivisia tuotteistamisaihioita, joissa luomu on jossain muodossa mukana.
TP 3. Luomun tuotteistaminen - tuotekehitystoimenpiteet ja pilotointi: Kehitetään tuotteita/palveluja/tuotekokonaisuuksia/konsepteja niin pitkälle, että ne voidaan pilotoida eli testata.
TP 4. Luomusta viestiminen: Kehitetään yritysten luomuun liittyvää viestintää niin, että se on lainsäädännön mukaan oikein sekä asiakkaita houkuttelevaa.

Hankkeen tuloksena
• muodostuu käsitys luomun mahdollisuuksista matkailussa ja arvio käytettävyydestä/soveltuvuudesta Etelä-Savon matkailuympäristöön,
• on kehitetty uusia luomumatkailutuotteita/-palveluita yhteistyössä ruokaketjun, matkailuyritysten ja luonnontuotealan toimijoiden kanssa,
• luomusta viestitään oikein ja matkailijoita houkuttavasti.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

Kohderyhmänä ovat maakunnan matkailualan, ruokaketjun ja luonnontuotealan yritykset.

Kumppanuus: Matkailualan toimijat ja muut kestävään matkailuun liittyvät hankkeet.

4.2 Välilliset kohderyhmät

Hankkeen välillisiä kohderyhmiä ovat muut alueen palveluyritykset ja kehittäjätahot, jotka voivat hyödyntää hankkeessa tuotettua tietoa.

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 151 135

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 141 822

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 211 208

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 200 323

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Etelä-Savo

Seutukunnat: Mikkelin, Savonlinnan, Pieksämäen

Kunnat: Hirvensalmi, Kangasniemi, Mäntyharju, Puumala, Sulkava, Pertunmaa, Mikkeli, Rantasalmi, Pieksämäki, Juva, Savonlinna

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite:

Postinumero:

Postitoimipaikka:

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Kyllä
Tutkimusten mukaan luomuelintarvikkeita ostavat useimmin lapsiperheet ja korkeasti koulutetut naiset. Matkailun kohderyhmään kuuluvat kaikenikäiset ja kummankin sukupuolen edustajat, jolloin tämä otetaan huomioon luomumatkailutuotteiden kehittämisessä.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Hankkeen toimenpiteet ovat sukupuolineutraaleja
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Päätavoite on luomun lisääminen matkailussa

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 6 4
Luomu on tuotantotapa, joka perustuu kestävään luonnonvarojen käyttöön.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 6 5
Luomutuotanto perustuu kestävään pitkälti ei-fossiilisten luonnonvarojen käyttöön.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 8 6
Luonnonmukainen tuotantotapa edistää luonnon monimuotoisuutta.
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 8 6
Luonnonmukainen tuotanto mahdollistaa vesien ja maaperän säilymisen puhtaana. Sallittujen torjunta-aineiden lista rajattu, torjunnassa käytetään luonnonmukaisia menetelmiä, jotka ovat ympäristöystävällisiä.
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 3
Luomu ylläpitää luonnon monimuotoisuutta ja torjuu ilmaston muutosta.
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 5 3
Kehitettävät tuotteet ja palvelut tuottavat mahdollisimman vähän jätettä, luomussa on sisällä kiertotalousajattelu.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 5 2
Luomu tuotantotapana perustuu pääasiallisesti ei-fossiilisten energioiden käyttöön.
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 5 2
Uudet kehitettävät tuotteet ja palvelut edistävät paikallista elinkeinoelämää.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 5 2
Sisältyy matkailun kehitystrendien edistämiseen, jotka suosivat luontokokemuksia ja elämyksellisiä palveluja, jotka eivät vaadi suuria määriä aineellisia tuotteita.
Liikkuminen ja logistiikka 0 0
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 5 2
Sisältyy luomumetsiä hyödyntäviin tuotteisiin ja palveluihin, joiden on tutkimuksissa todettu edistävän terveyttä ja hyvinvointia.
Tasa-arvon edistäminen 0 0
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 0 0
Kulttuuriympäristö 3 1
Kehitettävät tuotteet tai palvelut eivät vähennä kulttuuriympäristön arvoa.
Ympäristöosaaminen 5 2
Ohjelmaan nivotaan sisälle sellaisia elementtejä, jotka nostavat ympäristöosaamisen tasoa (esim. metsäympäristön tuntemusta)

9 Loppuraportin tiivistelmä

Etelä-Savossa on vahvaa ja monipuolista luomutuotantoa ja luomuasiantuntemusta, joka tunnetaan valtakunnallisesti. Maakunnassa on laajamittaista luomupuutarhatuotantoa, -kotieläintuotantoa, -jatkojalostusta ja lisääntyvää kiinnostusta metsien luomusertifiointiin ja sen kaupalliseen hyödyntämiseen. Tällä hetkellä luomu liitetään vahvimmin elintarvikkeisiin ja kosmetiikkaan, mutta sen brändiarvoa olisi mahdollista hyödyntää laajemminkin ja monipuolisemmin mm. erilaisissa matkailijoille suunnatuissa palveluissa ja tuotteissa.

Tässä hankkeessa selvitettiin luomumatkailun tilannetta Euroopassa ja Suomessa ja ideoitiin yhdessä hankkeen yrittäjien kanssa uudenlaisia matkailutuotteita, joissa luomu on jossain muodossa mukana. Ideoista valittiin kaksi, luomusauna- ja luomumetsäretkikonsepti, joita kehitettiin yhteistyössä yrityksien kanssa ja jotka testattiin testiasiakkailla. Lisäksi selvitettiin miten luomusta voi viestiä matkailussa, jotta se on lainsäädännöllisesti oikein ja matkailijoita houkuttelevaa.

Euroopassa luomumatkailu näyttäytyy muun muassa luomumaatilamatkailukohteina, hotelleina, B&B- paikkoina, ravintoloina ja ruokaan liittyvinä ohjelmapalveluina. Luomu näyttää useimmiten kytkeytyvän matkailuun tai olevan osana matkailua luomuruoan muodossa. Etelä-Savon vahvuudet huomioiden maakunnassa olisi hyvät mahdollisuudet hyödyntää yhteistyötä matkailun ja maatalouden kesken. Luomumaatiloilla järjestettävät omatoimiset tai opastetut luomutilareitit voisivat olla matkailijoita kiinnostavia kokonaisuuksia. Tällaisen luomumaatilakonseptin kehittäminen edellyttäisi tilojen välisen yhteistyön lisäksi yhteistyötä matkailualan toimijoiden kanssa. Luomuruoalla on tärkeä rooli matkailuyrityksen vastuullisuuden toteuttamisessa ja matkailupaikan ympäristövastuullisuus voi näkyä konkreettisimmin asiakkaalle muun muassa lähi- ja luomutuotteina.

Vahvan luomuosaamisen lisäksi Etelä-Savo on maamme metsäisin maakunta. Tällä hetkellä suurin kehitys luomutuotannossa on tapahtunut juuri metsissä. Metsistä saatavan luomustatuksen omaavilla uusilla tuotteilla ja luomumetsien kytkemisellä matkailuun voitaisiin saada uutta kasvua luomualalle. Hankkeessa selvitettiin luomun lisäarvoa metsäretkellä testiryhmän sekä asiakaskyselyn avulla. Tulosten perusteella luomumetsään kytkeytyvä matkailutuote kannattaa tuotteistaa siten, että se on selkeästi erilainen kuin vastaava “tavanomainen” matkailutuote.

Etelä-Savo ja Saimaan alue on tunnettu puhtaasta luonnosta ja tämä tukee positiivisesti mielikuvaa luomusta ja vastaa moniin tämän päivän kulutustrendeihin. Luomuun liitetään asioita kuten puhtaus, ympäristöystävällisyys ja alhainen hiilijalanjälki. Luomumetsillä on todennäköisesti imagoarvoa niin yrityksille kuin matkailualueelle.