Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A74002

Hankkeen nimi: ExportGrowth - viennillä kasvuun

Toimintalinja: 2. Uusimman tiedon ja osaamisen tuottaminen ja hyödyntäminen

Erityistavoite: 5.1. Yritysten innovaatiotoiminnan vahvistaminen

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.6.2018 ja päättyy 31.12.2019

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Pohjois-Karjalan maakuntaliitto

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Business Joensuu Oy

Organisaatiotyyppi: Muu yksityisoikeudellinen oikeushenkilö

Y-tunnus: 2921270-1

Jakeluosoite: Länsikatu 15

Puhelinnumero: 0503503415

Postinumero: 80110

Postitoimipaikka: Joensuu

WWW-osoite: http://www.businessjoensuu.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Leena Lehikoinen

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Kehityspäällikkö

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: leena.lehikoinen(at)businessjoensuu.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0503503415

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Hankkeen kohderyhmä on pohjois-karjalaiset tuotannolliset pk-yritykset. Hankkeen päätavoitteena on pohjois-karjalaisten tuotannollisten yritysten kasvun ja kilpailukyvyn edistäminen tehostamalla vientiä Ruotsiin ja Saksaan ja Venäjän alueista Pietariin ja Moskovaan.

Monille kohderyhmän yrityksille kannattava vientitoiminta on ainoa tapa kasvaa. Kotimaan markkinat ovat käyneet liian ahtaiksi ja kasvua pitää saada, jotta kasvuyritykset pärjäävät kansainvälisessä kilpailussa ja ylipäätään toimivina yrityksinä. Aktiivinen ja jatkuva vientitoiminnan kehittäminen on kasvua hakevalle yritykselle elinehto, muussa tapauksessa kilpailijat menevät ohi ja pahimmassa tapauksessa yrityksen toiminta joudutaan ajamaan alas.
Viennin edistämiseksi on monissa yrityksissä tehty jo paljon ja tuloksia on saatu aikaan. Mutta edelleenkin maakunnassa on paljon niitä yrityksiä, jotka eivät ole päässeet vientiponnisteluissa eteenpäin tai niitä, jotka ovat vasta harkitsemassa viennin aloittamista. Tuotannollisen alan yritysten mielenkiinto kohdistuu tällä hetkellä Suomen lähimaihin ja -alueisiin; Ruotsiin, Saksaan, Pietariin ja Moskovaan. Näillä alueilla on runsaasti vientipotentiaalia.

Hankkeen osatavoitteita ovat: aktivoida yrityksiä kansainvälistymisen kehittämiseen ja omien kehittämishankkeiden aikaan saamiseen, parantaa yritysten valmiuksia tuotekohtaiseen ja valmistavan teollisuuden vientiin Ruotsiin, Saksaan, Pietariin ja Moskovaan, lisätä yritysten markkinatietämystä ja liiketoimintaosaamista kohdemarkkinoista ja parantaa yritysten tietämystä kv-vientiosaamisesta, lisätä yritysten tietämystä ja ymmärrystä palvelujen liittämisen merkityksestä vientituotteen ympärille sekä yrityksen tunnettavuuden merkityksestä kv-markkinoilla, edistää teknologia-alan arvoverkostojen hyödyntämistä yrityksissä sekä kumppanuuksien syntymistä yritysten välillä sekä tärkeimpien teknologiatoimijoiden ja vientiä edistävien organisaatioiden kanssa. Yrityksiä aktivoidaan osallistumaan myös isompiin kv-ohjelmiin (mm. Business Finland).

Hankkeen toimenpiteet on jaettu kolmeen työpakettiin, jotka ovat

TP 1 Yritysten tarveselvitys. Selvitetään haastattelututkimuksen avulla kohdeyritysten vientitarpeet ja -potentiaali. Selvityksessä kartoitetaan yrityksen nykytilanne (mm. liiketoimintasuunnitelma, taloustilanne, kehitysnäkymät, aikaisempi kansainvälistymiskokemus ja mahdollisuudet ja halukkuus kansainvälistyä, yritystä kiinnostavat kohdemarkkinat sekä osaamis- ja resurssitarpeet). Yritysten kanssa käydään läpi kohdemarkkinoiden potentiaalisuus. Selvitykset tehdään 45:lle yritykselle. Kartoituksen aikana yrityksiä ohjataan tarvittaessa mm. Business Finlandin toimenpiteisiin

TP 2 Vientivalmiudet, uudet liiketoimintamallit ja markkina-avaukset; järjestetään kohdemarkkinoiden esittelytilaisuuksia, järjestetään valmennus- ja työryhmätilaisuuksia vientivalmiuksien ja -osaamisen parantamiseksi, aktivoidaan yrityksiä ottamaan huomioon vientisuunnittelussa vientituotteen ympärille mahdollisesti liittyvät palvelut, selvitetään vientiä tukevia, tuotannollisen yhteistyön mahdollisuuksia yrityksille, ohjataan yrityksiä osallistumaan laajempiin kv-ohjelmiin ja Business Finlandin toimenpiteisiin.

TP 3 Arvoverkostot, kumppanuudet ja yritysten tunnettavuus; edistetään arvoverkostojen hyödyntämistä, verkostojen ja kumppanuuksien löytämistä ja yritysten tunnettavuuden lisäämistä. Järjestetään mm. vienninedistämismatkoja, osallistumisia kansainvälisiin tapahtumiin ja messuille.

Hankkeen tuloksena pohjois-karjalaisten tuotannollisten alojen yritykset ovat aktivoituneet kansainvälistymisen kehittämiseen ja omien kehittämishankkeiden aikaan saamiseen. Hankkeen vaikutuksesta 15 yritystä aloittaa kv-kehittämisen tavoitteena viennin käynnistäminen tulevaisuudessa ja arviolta 8 yritystä aktivoituu oman kehittämishankkeen laatimiseen.

Hankkeessa on tehty 45:stä yrityksestä vientikartoitus, jossa on selvitetty mm. yrityksiä kiinnostavat vientimarkkinat ja osaamis- ja resurssitarpeet. Selvitysten avulla yrityksiä on hankkeen toimenpiteiden lisäksi ohjattu myös muihin kansainvälistymistä tukeviin hankkeisiin ja -ohjelmiin (mm. Business Finlandin ja Team Finlandin palvelut).

Hankkeessa on järjestetty 12 erilaista kansainvälistymiseen herättelevää ja rohkaisevaa konkreettista toimenpidettä Ruotsiin, Saksaan, Pietariin ja Moskovaan: kaksi kohdemarkkinoiden esittelyseminaaria, 3 valmennus- ja työryhmätilaisuutta, 3 vienninedistämismatkaa, 1 osallistuminen kv-tapahtumaan, 3 messuosallistumista. Lisäksi yrityksiä on ohjattu muihin kv- ja kansallisiin tapahtumiin ja Business Finlandin toimintaan. Hankkeen toimenpiteisiin on osallistunut 45 yritystä.

Hankkeen aikana yritysten liiketoimintaosaaminen ja markkinatietämys sekä vientivalmiudet ja -osaaminen Ruotsiin, Saksaan, Pietarin ja Moskovan alueelle on parantunut ja yritykset ovat ottaneet ne käyttöön vientisuunnittelussa. Yritysten tietämys palveluiden merkityksestä viennissä on kasvanut. Yrityksillä on tietoa eri arvoverkostoista ja kumppanuuksista ja niihin on luotu kontakteja. Yritykset ovat päässeet kontaktoitumaan myös aluehallinnon edustajien, viranomaisten sekä muiden vientiä tukevien sidosryhmien kanssa. Yritykset ovat myös ymmärtäneet tunnettavuuden merkityksen kv-markkinoilla ja hankkeen aikana on aloitettu tunnettavuuden edistäminen konkreettisten toimenpiteiden avulla (vienninedistämismatkat, messuosallistumiset, osallistumiset kv-tapahtumiin jne.). Yrityksille on avattu tietä niille uusille markkina-alueille ja yritykset ovat huomioineet nämä alueet kehittämishankkeissaan.

Pidemmällä tähtäimellä yritysten kilpailukyky paranee, jolloin kohderyhmän yritysten liikevaihto kasvaa. Myös vientiä aloittavien yritysten lukumäärä kasvaa ja uusia vientimarkkinoita avautuu. Kohdeyritysten kannattavuus paranee ja ne eivät ole niin alttiita suhdannevaihteluille.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

Varsinaiset kohderyhmät ovat pohjois-karjalaiset tuotannolliset pk-yritykset, jotka hakevat kasvua viennin avulla.

4.2 Välilliset kohderyhmät

Tuotannollisten yritysten työntekijät; työpaikat säilyvät ja uusia työpaikkoja syntyy tuotannollisiin yrityksiin.
Palveluntuottajat, joiden palveluita käytetään kehittämistoimenpiteissä.
Sidosryhmäorganisaatiot (esim. koulutus- ja asiantuntijaorganisaatiot jne.)
Tuotannollisten yritysten asiakkaat ja sidosryhmät.

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 131 838

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 125 601

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 167 340

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 159 423

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Pohjois-Karjala

Seutukunnat: Keski-Karjalan, Joensuun, Pielisen Karjalan

Kunnat: Tohmajärvi, Nurmes, Lieksa, Joensuu, Polvijärvi, Outokumpu, Liperi, Kontiolahti, Rääkkylä, Ilomantsi, Juuka, Kitee

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite:

Postinumero:

Postitoimipaikka:

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Ei
Ei ole relevantti hankkeen toteuttamisen kannalta.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Valtavirtaistaminen huomioidaan tasa-arvolain mukaisesti.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Hanke on sukupuolineutraali.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 5 5
Vientitoimintoja suunniteltaessa otetaan huomioon luonnon monimuotoisuutta tukevat toimenpiteet. Esim. pakkausmateriaalien valinta (esim. kierrätettävyys), tuotteiden valmistus resurssiviisaasti.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 6 6
Vähähiilisten energiaratkaisujen käyttöönotto ja logistiikan tehostaminen, päästöjen vaikutusten huomioiminen kuljetusmuotoa valittaessa.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 5 5
Vähähiilisten energiaratkaisujen käyttöönotto ja logistiikan tehostaminen, päästöjen vaikutusten huomioiminen kuljetusmuotoa valittaessa.
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 0 0
Vähähiilisten energiaratkaisujen käyttöönotto ja logistiikan tehostaminen, päästöjen vaikutusten huomioiminen kuljetusmuotoa valittaessa.
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Ei ole hankkeen kannalta relevantti.
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 6 6
Hankkeessa otetaan huomioon materiaalitehokkuus sekä jätemäärien pienentäminen. Tuotteissa käytettävät pakkaukset ovat kierrätettäviä ja pakkausmateriaalin määrä minimoitu.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 1 5
Yrityksiä aktivoidaan käyttämään uusiutuvia energialähteitä.
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 5 7
Elinkeinorakenteen kestävää kehittämistä edistetään yritysten kasvulla. Yritysten kasvu tuo mukanaan työpaikkoja.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 8 8
Yritykset aktivoidaan ottamaan huomioon palveluiden viennin merkitys.
Liikkuminen ja logistiikka 8 8
Vientitoiminnoissa logistiikka on merkittävässä roolissa. Kuljetukset suunnitellaan tehokkaasti ja huomioidaan vähähiilisyys.
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 8 8
Kehittyvällä yritystoiminnalla ja työpaikoilla on merkittävä rooli seutukuntien vetovoimaisuuden ja elinvoimaisuuden vetureina.
Tasa-arvon edistäminen 0 0
Ei hankkeen kautta relevantti.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 0 0
Ei hankkeen kautta relevantti.
Kulttuuriympäristö 0 0
Ei hankkeen kautta relevantti.
Ympäristöosaaminen 8 8
Ympäristötietoisuus kasvaa yrityksissä ja ympäristöystävällisyys nähdään yhtenä kilpailuetuna.

9 Loppuraportin tiivistelmä

Hankkeen kohderyhmä oli pohjois-karjalaiset tuotannolliset pk-yritykset. Hankkeen päätavoitteena oli pohjoiskarjalaisten tuotannollisten yritysten kasvun ja kilpailukyvyn edistäminen tehostamalla vientiä Ruotsiin ja Saksaan ja Venäjän alueista Pietariin ja Moskovaan. Hankkeen toimenpiteisiin osallistui yhteensä 68 yritystä.

Hankkeen osatavoitteita olivat: aktivoida yrityksiä kansainvälistymisen kehittämiseen ja omien kehittämishankkeiden aikaan saamiseen, parantaa yritysten valmiuksia tuotekohtaiseen ja valmistavan teollisuuden vientiin Ruotsiin, Saksaan, Pietariin ja Moskovaan, lisätä yritysten markkinatietämystä ja liiketoimintaosaamista kohdemarkkinoista ja parantaa yritysten tietämystä kv-vientiosaamisesta, lisätä yritysten tietämystä ja ymmärrystä palvelujen liittämisen merkityksestä vientituotteen ympärille sekä yrityksen tunnettavuuden merkityksestä kv-markkinoilla, edistää teknologia-alan arvoverkostojen hyödyntämistä yrityksissä sekä kumppanuuksien syntymistä yritysten välillä sekä tärkeimpien teknologiatoimijoiden ja vientiä edistävien organisaatioiden kanssa. Yrityksiä aktvoitiin osallistumaan myös isompiin kv-ohjelmiin (mm. Business Finland).

Hankkeen toimenpiteet oli jaettu kolmeen työpakettiin, jotka olivat:

TP 1 Yritysten tarveselvitys. Haastattelututkimuksen avulla selvitettiin kohdeyritysten vientitarpeet ja -potentiaali. Selvityksessä kartoitettiin yrityksen nykytilanne (mm. liiketoimintasuunnitelma, taloustilanne, kehitysnäkymät, aikaisempi kansainvälistymiskokemus ja mahdollisuudet ja halukkuus kansainvälistyä, yritystä kiinnostavat kohdemarkkinat sekä osaamis- ja resurssitarpeet). Yritysten kanssa käytiin läpi myös kohdemarkkinoiden potentiaalisuus. Selvitykset tehtiin kaikille projektiin osallistuneille yrityskille. Kartoituksen aikana yrityksiä ohjattiin myös mm. Business Finlandin toimenpiteisiin

TP 2 Vientivalmiudet, uudet liiketoimintamallit ja markkina-avaukset; järjestettiin 2 kohdemarkkinoiden esittelytilaisuutta, 3 valmennus- ja työryhmätilaisuutta vientivalmiuksien ja -osaamisen parantamiseksi, aktivoitiin yrityksiä ottamaan huomioon vientisuunnittelussa vientituotteen ympärille mahdollisesti liittyvät palvelut, selvitetiin vientiä tukevia, tuotannollisen yhteistyön mahdollisuuksia yrityksille, ohjattiin yrityksiä osallistumaan laajempiin kv-ohjelmiin ja Business Finlandin toimenpiteisiin.

TP 3 Arvoverkostot, kumppanuudet ja yritysten tunnettavuus; edistettiin arvoverkostojen hyödyntämistä, verkostojen ja kumppanuuksien löytämistä ja yritysten tunnettavuuden lisäämistä. Järjestettiin 4 vienninedistämismatkaa, 1 osallistuminen kansainväliseen tapahtumaan ja yksi messuosallistuminen.

Hankkeen tuloksena pohjois-karjalaisten tuotannollisten alojen yritykset ovat aktivoituneet kansainvälistymisen kehittämiseen ja omien kehittämishankkeiden aikaan saamiseen. Hankkeen vaikutuksesta 29 yritystä on aloittanut kv-kehittämisen tavoitteena viennin käynnistäminen tulevaisuudessa ja 10 yritystä aktivoitui oman kehittämishankkeen laatimiseen.

Hankkeessa järjestettiin 13 erilaista kansainvälistymiseen herättelevää ja rohkaisevaa konkreettista toimenpidettä Ruotsiin, Saksaan, Pietariin ja Moskovaan: kaksi kohdemarkkinoiden esittelyseminaaria, 3 valmennus- ja työryhmätilaisuutta, 3 vienninedistämismatkaa, 1 osallistuminen kv-tapahtumaan, 3 messuosallistumista. Lisäksi yrityksiä ohjattiin muihin kv- ja kansallisiin tapahtumiin ja Business Finlandin toimintaan.

Hankkeen aikana yritysten liiketoimintaosaaminen ja markkinatietämys sekä vientivalmiudet ja -osaaminen Ruotsiin, Saksaan, Pietarin ja Moskovan alueelle parani ja yritykset ovat ottaneet ne käyttöön vientisuunnittelussa. Yritysten tietämys palveluiden merkityksestä viennissä kasvoi ja palvelut on huomioitu vientisuunnittelussa. Yritykset saivat tietoa eri arvoverkostoista ja kumppanuuksista ja niihin luotiin kontakteja. Yritykset pääsivät kontaktoitumaan myös aluehallinnon edustajien, viranomaisten sekä muiden vientiä tukevien sidosryhmien kanssa. Konkreettista yhteistyötä eri toimijoiden välillä aloitettiin. Hankkeen aikana yritykset pääsivät edistämään tunnettavuuttaan konkreettisten toimenpiteiden avulla (vienninedistämismatkat, messuosallistumiset, osallistumiset kv-tapahtumiin jne.). Yrityksille avattiin tietä niille uusille markkina-alueille ja yritykset ovat huomioineet nämä alueet kehittämishankkeissaan.

Pidemmällä tähtäimellä yritysten kilpailukyky paranee, jolloin kohderyhmän yritysten liikevaihto kasvaa. Myös vientiä aloittavien yritysten lukumäärä kasvaa ja uusia vientimarkkinoita avautuu. Kohdeyritysten kannattavuus paranee ja ne eivät ole niin alttiita suhdannevaihteluille.