Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A74003

Hankkeen nimi: Matkailijavirtaa ortodoksisesta kulttuurista

Toimintalinja: 2. Uusimman tiedon ja osaamisen tuottaminen ja hyödyntäminen

Erityistavoite: 5.1. Yritysten innovaatiotoiminnan vahvistaminen

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.10.2018 ja päättyy 30.9.2019

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Pohjois-Karjalan maakuntaliitto

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Joensuun kaupunki

Organisaatiotyyppi: Kunta

Y-tunnus: 0242746-2

Jakeluosoite: Koskikatu 7 A

Puhelinnumero: 013 267 711

Postinumero: 80100

Postitoimipaikka: Joensuu

WWW-osoite: http://www.joensuu.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Tarja Raninen-Siiskonen

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Museonjohtaja

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: tarja.raninen-siiskonen(at)joensuu.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: + 358 50 405 9079

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Matkailijavirtaa ortodoksisesta kulttuurista -hankkeen tarkoituksena lisätä Pohjois-Karjalan kulttuurimatkailun vetovoimaisuutta ja elinvoimaisuutta. Maakunnasta löytyy kiinnostavia kulttuurikohteita, mutta palvelutuotteita on suhteellisen vähän. Hankkeen avulla lisätään matkailijoiden tietoisuutta ortodoksista kulttuurikohteista, rakennetaan sitoutunut yritysverkosto ortodoksisuuden ympärille, nostetaan ortodoksisten kulttuurikohteiden profiilia ja tuotetaan uusia palvelutuotteita.

Hankkeessa lisätään yritysten tietämystä ortodoksisesta kulttuurista, kohteista ja tavoista sekä pilotoidaan yritysten kanssa erilaisia tuotepaketteja. Toiminnan tuloksena vahvistetaan maakunnan ortodoksista kulttuuriperintöä ja sen tunnettuutta. Ortodoksisen kulttuurimatkailun hyödyntäminen ei ole riippuvainen tietystä ajankohdasta, vaan sitä voidaan hyödyntää vuoden ympäri.


Matkailijavirtaa ortodoksisesta kulttuurista - hankkeen tavoitteena on:

1. Muodostaa yritysten kanssa verkosto, jossa yrittäjät sitoutetaan hyödyntämään hankkeessa annettuja tietosisältöjä omissa palvelutuotteissaan sekä luomaan että pilotoimaan uusia matkailun palvelutuotteita. Maakunnan alueella on useita toimijoita ja yrityksiä,jotka voivat hyödyntää toiminnassaan sekä ortodoksista että karjalaista kulttuuriperintöä. Monelle matkailijalle karjalainen ruokakulttuuri, käsityöt tai aidot kokemukset kuten sultsinoiden, piirakoiden tai jopa virpomavitsojen teko tai kanteleensoiton työpaja luovat eksoottisuutta.

Yhteistyöstä on sovittu Ortodoksisessa kulttuurikeskuksessa toimivan ravintola Eliaksen, Valamon luostarin, Karjalaisten taitajien, Botania - kasvitieteellisen puutarhan, Karjalan kielen seuran, Karelia Expertin, Lahja- ja käsityöliike Liinu Oy:n sekä Karelia á la carten kanssa. Lintulan luostarin kanssa tehdään yhteistyötä markkinoinnin saralla. Merkittävänä yhteistyökumppanina toimii Pohjois-Karjalan osuuskauppa, joka on rakentamassa modernia karjalaiseen perinteeseen perustuvia matkailutuotteita ja verkostoa muun muassa Bomballe. Tapahtumien hyödyntämisen osalta tehdään yhteistyötä Joensuun kaupungin hallinnoiman Elinvoimaa tapahtumista - hankkeen kanssa sekä Karelia Ammattikorkeakoulun Kalavalainen karjalaisuus - hankkeen kanssa.


2. Maakunnallisen ortodoksisen ja karjalaisen kulttuurin sekä näitä vaalivien kulttuurikohteiden tunnettuuden lisääminen markkinoinnin ja sisällöntuotannon keinoin. Pohjois-Karjala tarjoaa ortodoksisilla sekä karjalaisilla kohteillaan muusta Suomesta poikkeavaa rajaseudun eksotiikkaa, itäisen kulttuurin omaleimaisuutta, uskontojen ekumeniaa ja monille tuntematonta ortodoksista uskontoa. Hankkeessa tullaan avaamaan ortodoksisuutta ja sen sisältöä sekä yleisölle että mukana oleville yrityksille. Markkinoinnissa käytetään pääasiassa sähköisen markkinoinnin keinoja kuten sisältöjen saatavuutta VisitKarelian ja Ortodoksisen kulttuurikeskuksen nettisivuilta kuin myös Instagramista ja sähköisen verkkokaupan sivuilta.

3.Pohjois-Karjalaan suuntautuvan ortodoksisen kulttuurimatkailun merkittävä lisääntyminen sekä matkailijavolyymin kasvattaminen. Heinäveden siirtyessä osaksi Pohjois-Karjalaa vahvistuu sekä maakunnan ortodoksinen imago että yhtenäinen, ortodoksiseen kulttuuriin perustuva matkailukohteiden verkosto. Uudessa Valamossa käy vuosittain noin 120 000 ja Ilomantsin Parppeinvaaralla 5000 vierailijaa. Kesän 2017 aikana vieraili Ilomantsin ja Joensuun ortodoksisissa kirkoissa vajaat 2000 matkailijaa / kirkko. Ortodoksisen seminaarin kirkko oli vuonna 2017 avoinna suurelle yleisölle ensimmäistä kesää, ja muutaman kuukauden aikana kirkossa vieraili 1400 henkilöä.

Hankkeen tavoitteena on lisätä kohteissa vierailevien kävijöiden lukumäärää, mikä tulee vaikuttamaan positiivisesti matkailijoiden rekisteröityneisiin yöpymisvuorokausiin maakunnan majoitusliikkeissä. Ortodoksista kulttuuria voidaan markkinoida niin ympärivuoden kuin uudenvuoden ja pääsiäisen sesonkiaikoina erilaisille ryhmille ja yksittäisille asiakkaille.


Matkailijavirtaa ortodoksisesta kulttuurista - hankkeen toimenpiteet ovat:

1. Maakunnan ortodoksisen kulttuurimatkailun lisäämiseksi tuotetaan sähköinen tietoympäristö ortodoksisesta kulttuurista ja kulttuurikohteista. Sisältö koostuu asiantuntijoiden koostamista tietoartikkeleista, mutta myös blogiteksteistä, lyhyistä videopätkistä, kuvagalleriasta ja matkailijoiden kokemuksista.

Sisältöä hyödyntävät ortodoksisuuden ympärille rakennettu yritysverkosto ja muut toimijat omien palvelutuotteidensa kehittelyssä. Tietoympäristön kotina tulee olemaan Ortodoksisen Kulttuurin Säätiö, josta on linkitys eri tahoille ja medioihin. Verkostossa mukana oleville toimijoille järjestetään ortodoksisuudesta luentoja ja tutustumiskäynti Ortodoksiseen kulttuurikeskukseen sekä Johannes Teologin ja Pyhän Nikolaoksen kirkkoihin.

2. Tuotetaan someviestinnän työkalupaketti, jossa hyödynnetään kuvallista viestintää. Tuotetaan myös korkealaatuisia sähköisiä ja paperisia viestintätuotteita kieliversioina.

3. Luodaan yhteistyöverkosto yritysten ja muiden toimijoiden kanssa, jotka käyttävät ja hyödyntävät luotua tietoaineistoa. Verkostossa mukana oleville toimijoille ja kaikille muille kiinnostuneille järjestetään verkostotapaamisia. Tuotetaan palvelupaketteja yritysverkoston kanssa.

4. Nivotaan ortodoksisia maakunnallisia,kirkkovuoden tapahtumia sekä ortodoksisia kulttuurikohteita omaksi reitistöksi, joka sekä helpottaa matkailijoiden valintaa että tiedottaa valinnanmahdollisuuksista myös omatoimimatkailijoille. Reitistön suunnittelussa huomioidaan hankkeessa mukana olevat yritykset ja niiden palvelutarjonta. Linkitetään hankkeessa syntynyt reitistö osaksi eurooppalaista kulttuurireittiverkostoa.

5. Järjestetään ortodoksisuuteen liittyviä tapahtumakokonaisuuksia, joiden avulla tuodaan suuren yleisön tietoisuuteen hankkeessa tuotettuja tuotepaketteja ja muuta materiaalia.


Hankkeen tulokset ovat:

Hankkeen keskeinen tulos on ortodoksisuuden (ja karjalaisuuden) ympärille tehtyjen palvelutuotteiden lisääntyminen, joiden avulla lisätään tietoisuutta ortodoksisuudesta, mikä samalla vahvistetaan Pohjois-Karjalan ortodoksisen kulttuurin matkailullista imagoa ja lisätään matkailijamääriä.

Hanke palvelee maakunnan toimijoita, jotka voivat käyttää hankkeen kokoamaa kulttuurista tietopakettia oman palvelutuotantonsa kehittämisessä.

Lyhyellä aikavälillä ortodoksisissa kulttuurikohteissa vierailevien matkailijoiden lukumäärä tulee lisääntymään vähintään 10 % ja pitkällä aikavälillä huomattavasti enemmän. Pitkällä aikavälillä tietoisuus ortodoksisesta kulttuurista lisääntyy sekä valtakunnan tasolla että kansainvälisesti.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

Hankkeen varsinaiset kohderyhmät ovat paikalliset matkailu- ja ravintola-alan toimijat.

4.2 Välilliset kohderyhmät

Kotimaiset ja ulkomaiset matkailijat, paikallinen väestö sekä erilaiset ortodoksi- ja kulttuurialan toimijat.

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 70 000

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 70 000

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 89 000

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 89 000

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Pohjois-Karjala

Seutukunnat: Keski-Karjalan, Joensuun, Pielisen Karjalan

Kunnat: Tohmajärvi, Nurmes, Lieksa, Joensuu, Polvijärvi, Outokumpu, Liperi, Kontiolahti, Rääkkylä, Ilomantsi, Juuka, Kitee

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite: Kauppakatu 44

Postinumero: 80100

Postitoimipaikka: Joensuu

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Ei
Hankkeen toimintaympäristö on sukupuolineutraali.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Ei
Hankkeen toiminta on sukupuolineutraali.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Hankkeen päätavoite ei liity sukupuolten tasa-arvon edistämiseen.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 0 0
Luonnonvarojen kestävyys ei liity hankkeen tavoitteisiin.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 0 0
Ilmastonmuutoksen riskit eivät liity hankkeen tavoitteisiin.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 0 0
Hankkeen tavoitteena on lisätä maakuntaan suuntautuvaa matkailua. Kiinnostus kulttuuriympäristökohteisiin lisää niiden vaalimisen tahtotilaa.
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 0 0
Hanke ei vahingoita pinta- ja pohjavesiä, maaperää eikä ilmastoa.
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Luonnon monimuotoisuus säilyy.
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 0 0
Sosiaalisen median lisääminen vähentää ympäristöpäästöjä.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 0 0
Hankkeella ei ole vaikutusta uusiutuvien energialähteiden käyttöön.
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 4 6
Hankkeella vahvistetaan ja luodaan edellytyksiä paikallisen elinkeinorakenteen kehittämiselle pitkällä aikavälillä.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 3 5
Hankkeella vahvistetaan ja luodaan edellytyksiä paikallisen elinkeinorakenteen kehittämiselle pitkällä aikavälillä.
Liikkuminen ja logistiikka 5 5
Hankkeen avulla lisätään sekä matkailijoiden että paikallisten tietoa maakunnan kultuurikohteista.
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 5 5
Edistetään paikallisen väestön ja matkailijoiden hyvinvointia, paikallisuuden ja ortodoksisuuden kokemuksia.
Tasa-arvon edistäminen 0 0
Hankkeen päätavoite ei liity tasa-arvon edistämiseen.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 7 8
Ortodoksisen vähemmistökulttuurin voimakas esilletuominen edistää maakunnan monikulttuurista tasa-arvoa.
Kulttuuriympäristö 6 7
Hanke vahvistaa maakunnan ortodoksista ja karjalaista kulttuuri-identiteettiä ja imagoa.
Ympäristöosaaminen 0 1
Kulttuuriympäristöjen tunnettuuden lisääntyminen ja arvostuksen nousu vaikuttavat myönteisesti paikalliseen ympäristöosaamiseen.

9 Loppuraportin tiivistelmä

Hankkeessa on toteutettu 10 työpakettia suunnitelman mukaan. Yhteistyökumppaneiden kanssa on tehty pilottina neljä matkailun tuotepakettia. Yhteistyökumppaneista Valamon luostari ja PKO ovat olleet kaikkein tiiveimmin mukana. Karelia a la carte -verkoston yrityksistä erityisesti Parppein Pirtti on ollut mukana tuotepaketeissa. Nämä kaikki neljä tuotepakettia ovat myynnissä nyt neljällä matkanjärjestäjällä. Ortodoksisen kulttuurikorttelin tunnettuutta on lisätty markkinoinnin ja tapahtumien kautta. Kulttuurikorttelin ravintola Elias on ollut mukana tapahtumissa ja markkinoinnissa. Ortodoksisen kulttuurikeskuksen sivuille on luotu materiaalia, joka on kaikkien käytettävissä.