Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A74069

Hankkeen nimi: Tiimityötä painottavien kenttien ja tarinoiden generointiteknologia digitaaliseen roolipeliin

Toimintalinja: 1. Pk-yritystoiminnan kilpailukyky

Erityistavoite: 1.1. Uuden liiketoiminnan luominen

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 21.5.2018 ja päättyy 30.4.2019

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Keski-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: RANDOM POTION OY

Organisaatiotyyppi: Mikroyritys

Y-tunnus: 2806113-9

Jakeluosoite: Pinninkatu 47

Puhelinnumero: +358 456795417

Postinumero: 33100

Postitoimipaikka: TAMPERE

WWW-osoite: www.randompotion.com

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Rossi Kirsi

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Toimitusjohtaja

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: kirsi.rossi(at)wippies.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: +358456795417

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Hankkeessa toteutetaan digitaaliselle PC-roolipelille generointiteknologia pelikenttien toteutukseen, joissa painotus on sosiaalisessa kanssakäymisessä sekä tarinoiden kerrontaan, jolla vähennetään sisällöntuotantoon käytettävää aikaa ja kustannuksia. Hankkeen tuloksena syntyvää teknologiaa voidaan hyödyntää myöhemmin uusissa peliprojekteissa sekä yrityksen ensimmäisessä julkaistavassa pelissä. Yritys julkaisee itse pelin, joka hyödyntää hankkeessa tehtyä teknologiaa. Julkaisuun se käyttää ulkopuolista apua, kuten PR-toimistoja tai pelimarkkinointiin keskittyneitä yrityksiä markkinoinnin ja viestinnän terävöittämisessä. Pelaajamarkkinoinnin osaamisen kehittäminen vahvistaa myös yrityksen liiketoimintaosaamista tulevaisuudessa.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

4.2 Välilliset kohderyhmät

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 20 670

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 20 670

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 20 670

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 20 670

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Pirkanmaa

Seutukunnat: Tampereen

Kunnat: Tampere

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite: Pinninkatu 47

Postinumero: 33100

Postitoimipaikka: TAMPERE

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 3, joihin työllistyvät naiset 1

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 4.00, joihin työllistyvät naiset 2.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Kyllä
Yritys toimii tällä hetkellä pitkälti omistajapainotteisesti, joista yksi on nainen. Yritys ei ole tehnyt analyysiä asiantuntijoiden kanssa mutta pelialan sukupuolten epäsuhta on vahvasti ollut esillä mediassa samoin kuin IT alalla yleisesti.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Hankkeen sisällössä huomioidaan sukupuolinäkökulma välttämällä perinteisempiä peleihin liittyviä stereotypioita. Yritys myös pyrkii aktiivisesti edistämään naisten työllistymistä pelialalle projektin tilanteesta riippuen.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Hankkeen päätavoite ei ole sukupuolten tasa-arvon edistäminen itsessään mutta tekijät ovat tietoisia alalla vallitsevasta sukupuolten epäsuhdasta.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 0 0
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 0 0
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 0 0
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 0 0
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 0 0
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 0 0
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 8 8
Pelissä hyödynnetään paikallista osaamista esimerkiksi alihankinnan näkökulmasta. Yrityksessä jaetaan osaamista hyödyntämällä harjoittelijoita ja yrityksen kasvaessa myös palkkaamalla.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 8 8
Digitaaliset pelit ovat aineettomia tuotteita, jotka yhä useammin suunnitellaan palveluiksi. Pelistä on mahdollista kehittää IP:tä, jota voidaan hyödyntää myöhemmin esimerkiksi pelien jatko-osissa.
Liikkuminen ja logistiikka 0 0
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 0 0
Tasa-arvon edistäminen 6 6
Peliin tuodaan realistisia naishahmoja pelattavaksi ja pyritään purkamaan digitaalisiin peleihin liittyviä stereotypioita.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 4 4
Edelliseen viitaten pelissä pyritään huomioimaan stereotypiat ja välttämään niitä.
Kulttuuriympäristö 0 0
Ympäristöosaaminen 0 0

9 Loppuraportin tiivistelmä

Hankkeessa toteutettiin digitaaliselle PC-roolipelille generointiteknologia, jota käytetään pelikenttien toteutuksessa sekä pelaajahahmojen tarinoiden luomisessa. Pelin painotus on sosiaalisessa kanssakäymisessä sekä tarinoiden kerronnassa, joten kehitettävän teknologian tavoitteena on vähentää sisällöntuotantoon käytettävää aikaa ja kustannuksia. Hankkeen tuloksena tehtyä teknologiaa hyödynnetään yrityksen ensimmäisessä julkaistavassa pelissä sekä myöhemmin uusissa peliprojekteissa.