Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A74074

Hankkeen nimi: Glöet going international

Toimintalinja: 1. Pk-yritystoiminnan kilpailukyky

Erityistavoite: 2.1. PK-yritysten kasvun ja kansainvälistymisen edistäminen

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 5.3.2018 ja päättyy 31.12.2021

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Keski-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: VON ELK COMPANY OY

Organisaatiotyyppi: Mikroyritys

Y-tunnus: 2540309-2

Jakeluosoite: Kalevantie 2 c/o Magnusson

Puhelinnumero: +358 451296661

Postinumero: 33100

Postitoimipaikka: TAMPERE

WWW-osoite: http://gloet.eu/en/story/

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Raunio Juha-Matti

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: HPJ, perustaja

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: juhis.raunio(at)gmail.com

Yhteyshenkilön puhelinnumero: +358 40 506 4000

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

-Uusien markkinoiden käynnistäminen (Valitut Aasian markkinat, Itävalta, Englanti, USA) -Tuoteperheen laajentaminen Glöet White ja Glöet Pink tuotteilla -Uuden brändin kehittäminen Aasian markkinoita varten -Uuden avainhenkilön palkkaaminen yrityksen toimitusjohtajaksi

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

4.2 Välilliset kohderyhmät

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 25 000

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 6 280

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 25 000

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 6 280

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Pirkanmaa

Seutukunnat: Tampereen

Kunnat: Tampere

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite: Aleksanterinkatu 29 A 27

Postinumero: 33100

Postitoimipaikka: TAMPERE

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 3, joihin työllistyvät naiset 2

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 1.00, joihin työllistyvät naiset 1.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Kyllä
Toimintaympäristöä on tarkasteltu markkina-analyysin yhteydessä.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
On huomioitu ja yritykselle tullaan palkkaamaan nainen uudeksi avainhenkilöksi
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Ei ole hankkeen päätavoite

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 0 0
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 0 0
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 0 0
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 0 0
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 0 0
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 0 0
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 0 0
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 0 0
Liikkuminen ja logistiikka 0 0
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 0 0
Tasa-arvon edistäminen 0 0
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 0 0
Kulttuuriympäristö 0 0
Ympäristöosaaminen 0 0

9 Loppuraportin tiivistelmä

Glöet on suomalaisen perheyhtiön Von Elk Oy:n kehittämä uusi jouluinen juoma. Glöet lanseeratttiin Suomeen jouluna 2015 ja Glöet on 2021 myynnissä Suomen lisäksi Ruotsissa, Norjassa sekä myös Saksassa. Ruotsi on kasvanut meidän isommaksi markkinaksi ja Glöet on saatavilla jouluna kaikista Systembolagetin 447 myymälästä. Glöetin tarina sai alkunsa joulupäivänä 2012, kun toinen perustajista Anette Raunio halusi tarjota jotain erilaista vieraille ja teki ensimmäisen kotikeittiöversion glögiskumpasta, jossa lasin pohjalle kaadettiin pikkaisen glögitiivistettä ja päälle proseccoa. Uskoimme ideaan ja lähdimme kartoittamaan sopivaa kumppania, koska meillä ei itsellä ollut aiempaa kokemusta alkoholialasta. Kylmänä nautittava glögikuohuviinin resepti oli vaikea haaste. Muutaman mutkan jälkeen Glöet oli ostettavissa Alkoista jouluna 2015 ja on ollut osa Alkon valikoimaa siitä saakka. Kesäkuun alussa 2018 Anette aloitti yrityksen ensimmäisenä työntekijänä ja bisnes alkoi kehittyä nopeasti. Jouluna 2018 Glöet löi läpi myös Ruotsissa. Kansainväliset markkinat ovat myös juoma-alalla suuri kaupallinen mahdollisuus, mutta samaan aikaan vaativat suuria panostuksia. Menestys suuremmilla markkinoilla oli pienyritykselle nyt mahdollista, mutta samaan aikaan vaadittiin moninkertaiset investoinnit. Pohjoismaissa on juotu lämmintä glögiä satoja vuosia. Perinne saapui aikanaan Suomeen Ruotsista. Nyt oli meidän vuoromme, veimmehän glögikuohuviini Glöetin Suomesta Ruotsiin ja näin myös uuden tavan juhlistaa joulua. Kylmänä nautittava glögikuohuviini on esi-isäänsä verrattuna juhlava, matala alkoholipitoinen ja hienostunut. Naapurimaa otti uutuuden ilolla vastaan. Pienenä perheyrityksenä olemme luoneet Pohjoismaihin täysin uuden jouluisten kuohuviinien kategorian perinteisen glögin rinnalle. Glöetin innoittamana kylmänä nautittavia jouluisia kuohuviinejä on ilmestynyt markkinoille jo useita ja ennustamme kasvun jatkuvan seuraavista kolmesta syystä: 1.Kuluttajat hakevat vaihtoehtoa perinteiselle sokeripitoiselle ja alkoholiltaan vahvalle glögille. 2. Glögillä maustetut kuplat tuovat kaivattua juhlavuutta. 3. Talvet lämpenevät, jolloin perinteisen kuuman glögin rinnalle nousee kylmänä tarjottavat jouluiset juomat. On hienoa luoda uusi kategoria, mutta vielä tärkeämpää on omistaa se. Joulua voi juhlistaa nyt uudella tapaa kylmän, juhlavan glögikuohuviinin kanssa. Lähdimme liikkeelle kuluttajien tarpeista, kaipasimmehan itsekin uudenlaista tapaa juhlistaa joulua. Paluuta vanhaan ei enää ole. Tavoiteemme on selkeä, Glöetistä tulee vahva ja vakiintunut brändi Pohjoismaihin ja osaksi kuluttajien joka vuotista jouluperinnettä. Glöet oli jouluna 2021 kuplivan glögikategorian markkinajohtaja niin Suomessa kuin Ruotsissa. Nyt viime vuosina mukaan on tullut kupliva gluhwein eli brändinimenä Glubbel. Tarkoitus on valloittaa myös nämä markkinat ja Saksassa olemme jo aloittaneet myynnin.