Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A74150

Hankkeen nimi: Liminganportti II liikennejärjestelyt

Toimintalinja: 1. Pk-yritystoiminnan kilpailukyky

Erityistavoite: 1.2. Pk-yritysten kannalta tärkeiden liikenne- ja logistiikkayhteyksien parantaminen (vain Itä- ja Pohjois-Suomessa)

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.3.2018 ja päättyy 30.9.2020

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Pohjois-Pohjanmaan liitto

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Limingan kunta

Organisaatiotyyppi: Kunta

Y-tunnus: 0186553-2

Jakeluosoite: Iivarinpolku 6

Puhelinnumero: 0503093868

Postinumero: 91900

Postitoimipaikka: Liminka

WWW-osoite: http://www.liminka.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Laura Marika Kelhä

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Hankeasiantuntija

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: laura.kelha(at)liminka.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0503093868

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Liminka on noin 10 000 asukkaan kasvava ja dynaaminen kunta, keski-iältään Suomen nuorin ja Euroopan toiseksi nuorin kunta. Yritystoiminta Limingassa on keskitetty kaavoituksella seitsemälle alueelle. Maankäytön suunnittelun painopisteeksi on nostettu kuntakeskuksen kehittäminen, uusien vetovoimaisten asuinalueiden suunnittelu ja kilpailukykyisten työpaikka-alueiden mahdollistaminen liikenteellisesti hyville paikoille. Kunnan maanhankintaa ja kaavoitusta suunnataane erityisesti yritystoiminnan tuleville alueille. Yritystoiminnan laajeneminen keskittyy valtateiden 4 ja 8 varsille keskeisinä alueina Ankkurilahti, Sepänkangas, Liminganportti, Ekokortteli ja Haaransilta.

Keskeisimmät yritystoiminnan kehittämistarpeet Limingassa liittyvät yritysten saavutettavuuteen, yritystoiminnan lisäämiseen ja työpaikkaomavaraisuuden lisäämiseen. Saavutettavuuden näkökulmasta Liminka sijaitsee hyvien kulkuyhteyksien varrella valtatie 4 ja valtatie 8 välittömässä läheisyydessä. Liikennemäärät Liminganportin ja Haaransillan välillä on vilkkaimpina päivinä mitattu olevan jopa 19 000 ajoneuvoa vuorokaudessa. Moottoritien liikenteestä noin 2/3 tulee 8-tien kautta ja 1/3 4-tien kautta. Vaikka liikennemäärät Limingan kohdalla ovat päivittäisellä tasolla korkeat, ei nykyiset valtatie 8:n liikennejärjestelyt Limingan kohdalla ole ongelmattomat. Keskeisimmät haasteet liittyvät 8-tiehen liittymiseen ja tätä kautta myös alueen saavutettavuuteen. Samoin valtatie 8 liikennemäärästä vain harva käyttää Limingan Kirkonkylän palveluita. Näin ollen Keskustan yritystoiminta on viime vuosien aikana hiipunut huomattavasti ja on muuta kehitystä jäljessä. Nykyiset rakenteet Liminganportti-Kyllönen välillä ei myöskään mahdollista liikennöintiä, pl. maatalouteen liittyvä liikennöinti (Kedonperäntie). Voidaan siis sanoa, että Liminganportti I ja II alueiden liikennejärjestelyiden kehittäminen on elintärkeää kunnan ja kunnan alueella toimivien yritysten toimintaedellytyksille laajemminkin. Kehittäminen liittyy oleellisesti myös vireillä olevan valtatie 8 ympäristön osayleiskaavaan, joka toteutuessaan vaikuttaa positiivisesti myös Liminganportin ja Limingan alueen kehitykseen. Tärkeää siis on, että Liminganportin liikennejärjestelyt saadaan myös toimiviksi myös 8-tien laajemman kehityskulun näkökulmasta.

Kunnan elinkeinorakenne on jokseenkin monipuolinen, eikä elinkeinorakenne ole selvästi keskittynyt tietyille toimialoille (Pohjois-Pohjanmaan kuntien elinkeino- ja työllisyysrakenne, 2015). Suurimmat toimialat Limingassa (osuus yksityisen sektorin henkilöstöstä v. 2013) olivat kauppa-, majoitus- ja ravitsemustoiminta (25 %), rakentaminen (16,3 %), kuljetus- ja varastointi (12,1 %) ja maatalous (9,8 %). Tämän jälkeen toimialojen osuudet ovat muuttuneet jonkin verran, kun investointeja Tupoksen Ankkurilahden alueelle on saatu. Sen sijaan esimerkiksi Limingan keskustan alueen yritystoiminta on kokenut haasteita viime vuosien aikana. Vaikka Limingan elinkeinorakenne on jotakuinkin tasapainoinen, on kuitenkin hyvä huomata kunnan matalahko työpaikkaomavaraisuus, sillä työllisistä kuntalaisista lähes 2/3 pendelöi muihin kuntiin töihin (Pohjois-Pohjanmaan kuntien elinkeino- ja työllisyysrakenne, 2015). Työpaikkaomavaraisuuden parantaminen onkin yksi kunnan keskeistä strategisista painopisteistä tuleville vuosille. Tässä merkittävässä osassa on uuden yritystoiminnan saaminen kunnan alueelle.

Näitä kehittämishaasteita ajatellen kunta on kaavoittanut uuden yritysalueen, Liminganportti II, joka sijaitsee Limingan keskustaajaman itäosassa, noin 1,5 kilometrin päässä taajaman keskustasta itään. Liminganportti II käsittää yhdeksän tonttia, joita voidaan tarvittaessa myös jakaa pienempiin osiin. Yksi näistä yhdeksästä tontista on asuinkäyttöön tarkoitettu. Alueen ympärillä on Kyllösen teollisuusaluetta ja Liminganportin kaupan palveluiden aluetta.

Hankkeessa toteutetaan Liminganportti II -alueen liikennejärjestelyt tukemaan pk-yritysten saavutettavuutta, toimintaedellytyksiä ja valmiuksia. Hankkeen tavoitteena on mahdollistaa nopean aikavälin yksityisten investointien saaminen alueelle ja käynnistää yritysalueen rakentaminen. Liminganportti II liikennejärjestelyt -hanke tukee pk-yritysten sijoittumista Limingan alueelle, vauhdittaa rakentamisen käynnistymistä sekä tukee kunnan työpaikkaomavaraisuuden kehittymistä, alueen positiivista imagoa niin yrittäjien kuin kuntalaisten (myös tulevien) sekä olemassa olevien yritysalueiden toimintaedellytyksiä (esim. Liminganportti I ja Kyllönen).

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

Hankkeen varsinaiset kohderyhmät ovat:

- Alueelle sijoittuvat yritykset
- Muut yritykset, jotka alueelle sijoittuvat (vapaat tontit)
- Kyllösen alueen yritykset - hanke parantaa Kyllösen alueen saavutettavuutta ja liikenneturvallisuutta (kevyen liikenteen väylän parannus) ja jatkossa kulku Kyllösen alueelle Liminganportti II kautta (Kyllösen tieliittymän sulkeminen tulevaisuudessa)
- Liminganportti I alueen yritykset - hanke parantaa Liminganportti I -alueen yritysten saavutettavuutta ja markkina-arvoa sekä nopeuttaa alueella olevien yksityisten tonttien myymistä (kunnalla vapaana 1 kpl ja yksityisellä toimijalla 4). Alueella viisi yritystä, jotka hyötyvät suoraan Liminganportti II -alueen kehittämisestä (synergiaedut ja esim. alihankintaketjut).

4.2 Välilliset kohderyhmät

Välilliset kohderyhmät:


- Kuntalaiset, jotka hyötyvät lisääntyneistä palveluista sekä alueelle syntyvistä uusista työpaikoista (n. 70-100 työpaikkaa)
- Kunta, jonka työpaikkaomavaraisuus kasvaa, työllisyysaste nousee, imago ja vetovoimaisuus paranee.
- Seutu, jonka vetovoimaisuus kasvaa

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 382 465

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 337 147

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 764 930

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 674 294

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Pohjois-Pohjanmaa

Seutukunnat: Oulun

Kunnat: Liminka

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite:

Postinumero:

Postitoimipaikka:

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Kyllä
Hanke toteutetaan uudella kaava-alueella, eikä alueella tällä hetkellä ole yritys- tai muutakaan toimintaa. Liminganportti II -alueen läheisyydessä sijaitsevat Liminganportti I ja Kyllösen alueen yritysalueet. Liminganportti I alueella toimii kaupan alan toimija (K-market + Alko), tilitoimisto, yksityinen päiväkoti, rakennus- ja korjaus alan yrityksiä (esim. autokorjaamo). Lisäksi yksityiselle tontille on suunnitteilla 5-6 pienyrityksen keskittymä. Kaupan alan, tilitoimistotoiminnan ja päiväkotitoiminnan voidaan ajatella olevan pääasiassa naisvaltaisia toimialoja, kun taas esim. autokorjaamotoiminta ja rakennusala ovat perinteisesti olleet miesvaltaista. Kaiken kaikkiaan Liminganportti I osalta voidaan todeta, että alueella työskentelee sekä miehiä että naisia eri tyyppisissä toiminnoissa. Kyllösen alueen osalta toiminnot keskittyvät vahvemmin (auto)teollisuuteen, kuten automaalaamoon, korjaukseen ja raskaskorjaukseen. Nämä alat ovat perinteisesti hyvin miesvaltaisia. Liminganportti II osalta kaava-alue käsittää pääosin KME- ja KLT-merkinnöillä olevia tontteja. KME -merkintä tarkoittaa liikerakennusten korttelialuetta, jolle voidaan sijoittaa tilan vievät kaupan, erikoiskaupan ja muun keskusta-alueille soveltumattoman kaupan suuryksiköitä tai myymäläkeskittymiä toimialasta riippumatta. KLT -merkintä puolestaan tarkoittaa liike- ja teollisuusrakennusten korttelialuetta. Alueelle saa sijoittaa vain ympäristöhäiriöitä aiheuttamattomia teollisuusrakennuksia. Kaavamerkintöjen perusteella alueelle on mahdollista sijoittaa monenlaisia toimintoja. Olemassa olevien tonttivarausten perusteella voidaan arvioida n. puolia niistä yrityksistä, joita alueelle on mahdollista sijoittua. Varausten perusteella toimialat liittyvät asennus, putkityö, hitsaus ja autojen maalaus sekä vahinkokorjaus sekä katsastustoimintoihin. Nämä ovat perinteisesti olleet miesvaltaisia aloja, vaikkakin naisia työllistyy näihin yrityksiin usein esim. hallinnon tehtäviin. Lisäksi yksi varauksen tehnyt yritys toimii ravintola-alalla, joka työllistää usein tasapuolisesti sekä naisia että miehiä. Huomattava on myös, että ravintola-alan työllistää myös usein nuoria. Nuorten työllistäminen on Pohjois-Pohjanmaalla yksi kärkitavoitteista. Vaikka tähän mennessä varatut tontit (ja täten yritykset) toimivat usein miesvaltaisilla aloilla, voi tilanne muuttua esim. kaupan alan toimijan sijoituttua alueelle, jolloin ko. yritys työllistää usein naisia enemmän kuin miehiä. Kaavamerkintä mahdollistaa sekä nais- että miesvaltaisten alojen työpaikkojen syntymisen alueelle. Näin ollen oletettavaa on, että alue tulee kehittymään siten, että alueelle sijoittuu tasapuolisesti yrityksiä, jotka työllistävät molempia sukupuolia.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Hankkeen toteuttamisen aikana pyritään huomioimaan mahdollisuudet työllistää sekä miehiä että naisia.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Sukupuolten tasa-arvon edistäminen ei ole hankkeen päätavoite.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 0 0
Hankkeen tavoitteena ei ole varsinaisesti edistää luonnonvarojen käytön kestävyyttä, mutta kaikissa rakentamisvaiheissa otetaan huomioon luonnonvarojen kesätävä käyttö ja esim. kierrätys.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 0 5
Hankkeen toimenpiteet eivät kohdistu suoraan ilmastonmuutokseen tai riskien vähentämiseen. Rakentamisessa pyritään mahdollisiman ympäristöystävälliseen toteutukseen ja esim. matkakulut pidetään minimissä.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 0 0
Hankkeen toimenpiteet eivät kohdistu suoraan kasvillisuuteen, eliöihin ja luonnonmonimuotoisuuteen. Rakentamisessa pyritään mahdollisiman ympäristöystävälliseen toteutukseen. Kaava-alue on tällä hetkellä hoitamatonta peltoa ja rakentaminen ei vaikuta merkittävästi eliöiden määrään tai luonnon monimuotoisuuteen. Alue ei myöskään ole maisemmallisesti arvokasta maisema-aluetta.
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 5 0
Hanke parantaa pintavesien ohjausta. Hankkeella ei ole merkittäviä vaikutuksia pohjavesien tilanteeseen, maaperään tai ilmanlaatuun.
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Limingassa sijaitsee neljä Natura-aluetta: Revonneva-Ruonneva, Loukkuneva-Isoneva, Veneneva-Pelso ja Liminganlahti. Kaikki nämä sijaitsevat myös muiden kuntien alueella. Hankkeen kohdealue, Liminganportti II, ei sijaitse Natura-alueella tai Natura-alueen läheisyydessä, eikä sillä ole vaikutusta Limingan Natura-alueisiin.
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 3 8
Välittömät vaikutukset syntyvät rakentamisajan materiaalin käytöstä ja jätehuollosta. Materiaalien käytössä kiinnitetään huomiota mahdollisuuksiin hyödyntää alueelta saatavia ja lähialueella olevia materiaaleja, esimerkiksi neitseellisten maa-ainesten korvaamisessa. Rakentamisaikaisessa jätehuollossa keskitytään materiaalien lajitteluun ja kierrättämiseen. Välilliset vaikutukset syntyvät alueelle tulevien toimijoiden tuottamista jätteistä. Nyt rakennettava alue liittyy aikaisempaan alueeseen, jossa sijaitsevat RINKI-ekopiste. Mahdollisuuksien mukaan alueiden jätehuoltopalveluita yhdistetään ja tarjotaan sekä yrittäjille, että asiakkaille erinomaisia lajittelumahdollisuuksia. Limingan kunta panostaa jätehuollon kehittämiseen ja materiaalien kiertämiseen voimakkaasti, luoden samalla positiivista imagoa jätehuollolle ja kierrättämiselle. Liminganportti II –hankkeessa voidaan tuoda näitä tavoitteita erinomaisesti esille.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 0 4
Arvioiden mukaan alueelle sijoittuvat yritykset tulevat pääasiallisena energialähteenään käyttämään kaukolämpöä, mutta rakentamisvaiheessa yrittäjiä ohjataan myös uusiutuvien energiamuotojen pariin ja niihin kannustetaan.
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 10 10
Hankkeella on merkittävä suora ja välillinen vaikutus Limingan ja laajemmin myös Oulun seudun elinkeinorakenteen kehitykselle. Hanke mahdollistaa ja nopeuttaa yksityisten investointien saamista alueelle ja toimii kehityksen vipuvoimana.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 0 5
Investoinnin toteutuessa alueelle sijoittuu yrityksiä, jotka voivat kehittää tuotteitaan ja palveluitaan.
Liikkuminen ja logistiikka 10 5
Hanke tukee oleellisesti yritysten saavutettavuutta, parantaa liikenneturvallisuutta ja luo mahdollisuuksia monipuolisemmalle liikennöinnille alueella. Välillisesti myös esim. kevyen liikenteen väylä tukee kuntalaisten liikkumista.
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 0 4
Hankkeen toimenpiteet eivät välittömästi edistä hyvinvointia, mutta välillisesti parantuneet liikenneyhteydet (ml. kevyt liikenne) edesauttaa kuntalaisten hyvinvointia, terveyttä ja parantaa liikenneturvallisuutta.
Tasa-arvon edistäminen 0 2
Tasa-arvon edistäminen ei ole hankkeen päätavoite. Hankkeessa otetaan huomioon sukupuolinäkökulma kaikkien toimenpiteiden osalta ja pyritään esim. työllistämään sekä naisia että miehiä.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 0 4
Hanke edistää välillisesti yhteiskunnallista yhdenvertaisuutta edistämällä yritysten saavutettavuutta Itä- ja Pohjois-Suomen alueella.
Kulttuuriympäristö 0 0
Hankkeen päätoimenpiteenä ei ole tukea kulttuuriympäristön kehittämistä.
Ympäristöosaaminen 3 0
Hanke pyritään tekemään mahdollisimman vähän ympäristöä kuormittavasti ja hyödyntäen ympäristöystävällisiä työtapoja.

9 Loppuraportin tiivistelmä

Liminganportti II alue sijaitsee Limingan keskustaajaman itäosassa, noin 1,5 kilometrin päässä taajaman keskustasta itään. Liminganportti II käsittää yhdeksän tonttia, joita voidaan tarvittaessa jakaa pienempiin osiin. Alueen ympärillä on Kyllösen teollisuusaluetta ja Liminganportin kaupan palveluiden aluetta.

Hankkeen käynnistyessä keskeisimmät yritystoiminnan kehittämistarpeet Limingassa liittyivät yritysten saavutettavuuteen, yritystoiminnan lisäämiseen ja työpaikkaomavaraisuuden lisäämiseen. Saavutettavuuden näkökulmasta Liminka sijaitsee hyvien kulkuyhteyksien varrella valtatie 4 ja valtatie 8 välittömässä läheisyydessä. Liikennemäärän Liminganportin ja Haaransillan välillä on vilkkaimpina päivinä mitattu olevan jopa 19 000 ajoneuvoa vuorokaudessa. Vaikka liikennemäärät Limingan kohdalla ovat päivittäisellä tasolla korkeat, vain harva poikkeaa käyttämään esimerkiksi Kirkonkylän palveluita, ja keskustan yritystoiminta onkin viime vuosien aikana hiipunut huomattavasti. Tiestö Liminganportti-Kyllönen välillä ei myöskään mahdollistanut kuin maatalouteen liittyvää liikennöintiä. Liminganportti I ja II alueiden liikennejärjestelyiden kehittäminen olikin elintärkeää kunnan ja kunnan alueella toimivien yritysten toimintaedellytyksille.

Hankkeessa toteutettiin Liminganportti II -alueen liikennejärjestelyt tukemaan pk-yritysten saavutettavuutta, toimintaedellytyksiä ja valmiuksia. Hankkeen tavoitteena oli mahdollistaa nopean aikavälin yksityisten investointien saaminen alueelle ja käynnistää yritysalueen rakentaminen. Liminganportti II liikennejärjestelyt -hanke tuki pk-yritysten sijoittumista Limingan alueelle, vauhditti rakentamisen käynnistymistä sekä tuki kunnan työpaikkaomavaraisuuden kehittymistä. Lisäksi hankkeen avulla vahvistettiin alueen positiivista imagoa niin yrittäjien kuin nykyisten ja tulevien kuntalaisten mielissä, sekä tuettiin olemassa olevien yritysalueiden toimintaedellytyksiä.

Hankkeessa toteutettiin alueen infran rakentaminen, sekä perusparannettiin Kedonperäntien osuus niin, että se palvelee sinne siirtyvää liikennettä. Hankkeessa rakennettiin myös alueelle näyttävä mainosrakennelma. Hankkeen viimeisenä toimena katkaistiin kulku niin sanotusta Kyllösen liittymästä valtatie 8:lle, jolla oli liikenneturvallisuutta parantava vaikutus. Nykyisellään liittymästä on vain kevyenliikenteen kulku.

Tällä hetkellä hankealueelta on varattuna muutama tontti, ja tavoitteena on saada nämä rakennushankkeet liikkeelle vuoden 2021 aikana. Lisäksi tavoitteena on saada alueelle vuoden 2021 aikana uusia varauksia. Positiivista on se, että koronakevään 2020 jälkeen yritykset ovat taas osoittaneet kiinnostusta aluetta kohtaan. Tiedossa on, että alueella käynnistyvä rakentaminen olisi varmasti positiivinen signaali myös muille alueelta tontin varanneille, sekä kiihdyttäisi myös loppujen tonttien varaamista. Liminganportti 2 -hankkeen alue sijaitsee keskeisellä ja näkyvällä paikalla ja luo kuvaa myös koko kunnan elinvoimaisuudesta.

Kedonperäntien liikenne- ja logistiikkayhteyksien parantumisen ja uuden Liminganportti II alueen myötä saavutetaan alueelle yritystoiminnan kasvua sekä uusia työpaikkoja. Hankkeen pitkän aikavälin vipuvaikutuksena yritystilojen rakentamiseen liittyvien investointien arvo on huomattava. Samoin uusien yritystilojen synty mahdollistaa myös uusien työpaikkojen synnyn.