Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A74240

Hankkeen nimi: Rimita Greenin kansainvälistysmishakemus

Toimintalinja: 1. Pk-yritystoiminnan kilpailukyky

Erityistavoite: 3.1. Pk-yritysten energiatehokkuuden edistäminen

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 20.4.2018 ja päättyy 31.5.2022

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Keski-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: RIMITA GREEN OY

Organisaatiotyyppi: Mikroyritys

Y-tunnus: 2634056-4

Jakeluosoite: Itärannantie 40

Puhelinnumero: +358 405852660

Postinumero: 68660

Postitoimipaikka: PIETARSAARI

WWW-osoite: www.rimitagreen.com

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Uusitalo Minna

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Toimitusjohtaja

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: minna.uusitalo(at)rimitagreen.com

Yhteyshenkilön puhelinnumero: +358405852660

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Hankkeen tavoitteena on lisätä ja vauhdittaa Rimita Greenin suomalaisten ekologisten ihonhoitotuotteiden myyntiä ulkomailla. Näin lisäämme kotimaisten luonnonraaka-aineiden jalostusastetta vientimarkkinoilla ja hyödynnämme suomalaisen luonnon puhdasta imagoa markkinoinnissa. Työllistämme alihankinnan kautta suomalaista kemistiosaamista ja valmistusta. Tavoitteenamme on avata vientimarkkinoita Saksassa ja Norjassa tekemällä factsfinding-matkoja kohdemaihin, osallistumalla messuille ja löytämällä paikallisia yhteistyökumppaneita. Tavoitteenamme on, että hankkeen päätyttyä meillä on säännöllistä vientitoimintaa valittuihin kohdemarkkinoihin.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

4.2 Välilliset kohderyhmät

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 15 250

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 9 785

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 15 250

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 9 785

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Pohjanmaa

Seutukunnat: Jakobstadsregionen

Kunnat: Pietarsaari

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite: Itärannantie 40

Postinumero: 68660

Postitoimipaikka: PIETARSAARI

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 1, joihin työllistyvät naiset 1

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Ei
ei ole tehty
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Ihonhoito on perinteisesti naisvaltainen ala.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
ei ole

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 0 0
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 8 5
Emme käytä tuotteissa mikromuoveja ja käytämme Postin ympäristöystävällisiä rahti ratkaisuja
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 9 5
Tuotteissa käytetään pääasiallisesti luomuviljeltyjä kasveja
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 6 6
Tuotteissa ei käytetä ympäristöä rasittavia mikromuoveja ja pyrimme minimoimaan pakkausmateriaalin
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 0 0
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 7 7
Raaka-aineet pääosin kasveja
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 7 6
Työllistämme suomalaisia ihonhoitotuotteita valmistavia tehtaita tilaamalla tuotteita heiltä
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 0 0
Liikkuminen ja logistiikka 0 0
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 8 8
Tuotteemme ovat ekologisia eli ympäristöystävällisiä ja lisäävat kuluttajien hyvinvointia, koska eivät sisällä haitallisia synteettisiä kemikaaleja
Tasa-arvon edistäminen 5 5
Pääosa yhteistyökumppaneistamme on naisia.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 0 0
Kulttuuriympäristö 0 0
Ympäristöosaaminen 0 0

9 Loppuraportin tiivistelmä

Rimita Green on osallistunut Elyn hallinnoimaan yritysten kansainvälistymishankkeeseen. Sen avulla olemme teettäneet markkinatutkimuksen yhdellä valituista kohdemarkkinoista sekä osallistuneet yhteen kuluttajamessuun Saksassa. Näiden toimenpiteiden avulla olemme saaneet konkreettista tietoa siitä, millaista markkinointimateriaalia meidän tulisi kohdentaa ko markkinoille, ketkä ovat potentiaalisia asiakaryhmiä ja mitkä tuotteemme kilpailukykyisiä hinnaltaan ja pystyvät tuomaan lisäarvoa markkinoilla jo olevaan tuotetarjontaan. Olemme saaneet konkreettista infoa vaativan kuluttajamarkkinoinnin ottamisesta hallintaan vientimarkkinoilla. Olemme myös saaneet uusia asiakkaita.