Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A74251

Hankkeen nimi: Koulutusekosysteemi ja liiketoiminta 2020-luvulle: EduPark lentoon

Toimintalinja: 2. Uusimman tiedon ja osaamisen tuottaminen ja hyödyntäminen

Erityistavoite: 4.1. Tutkimus-, osaamis- ja innovaatiokeskittymien kehittäminen alueellisten vahvuuksien pohjalta

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.9.2018 ja päättyy 31.12.2020

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Pohjois-Karjalan maakuntaliitto

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Joensuun kaupunki

Organisaatiotyyppi: Kunta

Y-tunnus: 0242746-2

Jakeluosoite: PL 59

Puhelinnumero: 013 267 7111

Postinumero: 80101

Postitoimipaikka: Joensuu

WWW-osoite: http://www.joensuu.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Janna Maria Puumalainen

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Strategiajohtaja

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: janna.puumalainen(at)joensuu.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0505115028

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

Osatoteuttajat

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Suomi halutaan nähdä pitkällä tähtäimellä koulutuksen, osaamisen ja modernin oppimisen kärkimaana. Opetus- ja kulttuuriministeriön korkeakoulutuksen ja tutkimuksen tiekartassa 2025 koulutusvienti on nostettu yhdeksi keskeiseksi kehittämiskohteeksi, jonka potentiaali halutaan hyödyntää kansallisen osaamisen kehittämisen ja koulutuksen lisäarvon mahdollistajana. Koulutusviennin liikevaihto Suomessa vuonna 2014 oli 260 miljoonaa euroa. Hallitusohjelman tavoitteena on ollut nostaa liikevaihto 350 miljoonaan euroon vuoden 2018 loppuun mennessä. Opetushallituksen pääjohtaja on julkisuudessa antamissa lausunnoissaan jopa yli kolminkertaistanut tämän tavoitteen.

Joensuussa ja Pohjois-Karjalassa on luotu uudentyyppinen ja aktiivinen klusterimalli, Global Education Park Finland (tai lyhemmin EduPark), jossa ovat mukana kaikki alueen keskeiset toimijat varhaiskasvatuksesta yliopistoon sekä alueen yrityksiä. Julkisen ja yksityisen toimijakentän muodostama verkosto on muodostettu jo aiemmassa hankkeessa ja on kansainvälisestikin tarkastellen ainutlaatuinen, sillä vastaavanlaisia yhteenliittymiä ei ole löytynyt. EduParkin toimijoiden yhdessä tarjoamat mahdollisuudet koulutuskokonaisuuksien rakentamisessa ovat herättäneet kiinnostusta kansainvälisesti.

Koulutus- ja tutkimuslaitosten sekä yritysten välistä yhteistyötä hyödynnetään tulevaisuudessa nykyistä enemmän alueen ja kaikkien toimijoiden yhteiseksi eduksi kehittämällä olemassa olevaa verkostoa innovaatioekosysteemiksi, joka mahdollistaa selkeän osaamisen kaupallistamisen ja koulutuksen myynnin kasvattamisen. Yhteisessä visiossa koulutukseen ja oppimisympäristöihin liittyen syntyy uutta liiketoimintaa, yrityksiä ja työpaikkoja.

Hankkeen toimenpiteisiin kuuluvat:
1. EduPark -innovaatioekostysteemin toimintamallin rakentaminen, kehittäminen ja näkyväksi tekeminen
2. Koulutusliiketoiminnan osaamisen ja liiketoimintaosaamisen vahvistaminen alueen yrityksissä ja koulutuskeskuksissa, sekä
3. Kansainvälisen koulutukseen liittyvän liiketoiminnan ja myynnin rakentaminen ja kasvattaminen

Syntyneiden kansainvälisten kontaktien täysimääräinen hyödyntäminen, alueen toimijoiden osaamisprofiileihin sopivien markkinoiden löytäminen ja vakiintuneeseen toimintaan pääseminen vaativat aikaa ja yhteistä työtä, ja juuri tuohon tarpeeseen hanke hakee vastausta. Alueella ei myöskään ole tietoa kansainvälisistä koulutusviennin ja myynnin rahoituskanavista ja niihin liittyvistä mahdollisuuksista, joka puute on tarkoitus hankkeen aikana korjata. Lisäksi hanke vastaa tarpeeseen kytkeytyä Suomen maailmalle syntymässä olevaan Knowledge Finland -verkostoon ja Visit Finland -verkoston koulutusmatkailuosioon. Hanke vastaa myös kansallisen verkostoitumisen tarpeeseen sellaisissa tilanteissa, joissa maailmalta löytyvät tarjouspyynnöt tai koulutustarpeet ovat niin suuria ettei yksittäinen yritys, koulutuslaitos tai paikkakunta pysty siihen vastaamaan.

Joensuu ja Pohjois-Karjala eivät vielä näy kovinkaan voimakkaasti kansallisessa tai kansainvälisessä keskustelussa koulutuksesta, osaamisesta tai koulutusliiketoiminnassa. Tunnettuuden lisääminen on välttämätöntä, jotta eri toimijoiden liiketoimintamahdollisuudet kasvavat. Hankkeessa vastataan myös tähän tarpeeseen.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

Hankkeen varsinaisiin toimijoihin ja kohderyhmiin kuuluvat koulutusorganisaatiot, yritykset ja koulutukseen & oppimiseen liittyvästä yrittäjyydestä kiinnostuneet. Oppilaitokset kattavat tässä hankkeessa koko koulutusketjun varhaiskasvatuksesta perusopetuksen ja toisen asteen kautta korkeakoulutukseen. Hankkeen toteuttamiseen osallistuvat Karelia-ammattikorkeakoulu, Riveria ja Itä-Suomen yliopisto (Itä-Suomen yliopiston koulutusvienti toteutetaan Finland Universityn kautta).

Yrityskentän kanssa tehtävää ja kehitettävää yhteistyötä on hahmoteltu seuraavasti:
* Myynti-, markkinointi- ja konsultointiyritykset voivat saada liiketoimintaa tuotteistamalla, markkinoimalla ja myymällä muiden toimijoiden – pääasiassa oppilaitosten – tuottamaa koulutusta ja osaamista. Tähän kuuluvat myös esimerkiksi koulutusmatkoja järjestävät tahot. Vahvoja tämän tyyppisiä yrityksiä ei Pohjois-Karjalassa vielä ole, ja niitä on yleisestikin vähän koko Suomessa.
* Ns. Edutech -yritykset, jotka kehittävät erilaisia uuden oppimisen työkaluja esimerkiksi digitaaliseen oppimiseen. Näitä yrityksiä on Suomessa arvioitu olevan 200-300, suurin osa varsin pieniä. Pohjois-Karjalassa tällaisia yrityksiä on jonkin verran; jos pelialan serious games lasketaan mukaan, niin vähän enemmänkin. Edutech-yritykset voivat tarjota tuotteitaan suoraan tai yhteistyössä muiden kanssa. Näiden yritysten kanssa oppilaitokset tekevät myös potentiaalisesti yhteistyötä esim. tuotekehityksessä.
* Oheispalveluita tarjoavat yritykset, jotka voivat laajentaa ja parantaa koulutusvientiin ja -myyntiin liittyviä tuotteita ja palveluita. Tällaisia ovat esimerkiksi elämys- ja matkailupalveluita tarjoavat yritykset, joiden osaamista voidaan hyödyntää opintovierailutuotteiden kehittämisessä. Koulutusmatkailu lisää myös ravintola- ja matkailupalveluiden kysyntää.
* Oppimisympäristöjen kehittämiseen ja rakentamiseen ratkaisuja tarjoavat yritykset. Erilaiset oppimisympäristöt kiinnostavat osana koulutusmatkailua.
* Koulutukseen ja oppimiseen liittyvästä yrittäjyydestä kiinnostuneet. Koska Suomessa on vielä varsin vähän koulutusliiketoimintaan keskittyviä yrityksiä, tällaisia soisi syntyvän lisää. Uudet yrittäjät saattavat olla myös ulkomaalaistaustaisia ja rakentaa liiketoimintaansa kotimaantuntemuksensa pohjalle. Tällaisen yrittäjyyden luomiseksi hyödynnettään mm. Business Joensuun liikeideakilpailua sekä esihautomo-, hautomo- ja neuvontapalveluja. Lisäksi luodaan yhteys pääkaupunkiseudulla toimivaan koulutusalan xEdu -kiihdyttämöön konkreettisen toiminnan kautta. Käynnistettävä yhteistyö auttaa Pohjois-Karjalaisia startupeja saamaan sellaista tukea koulutusliiketoimintaan liittyvässä yritystoiminnassa jota tällä hetkellä ei voida vielä paikallisesti tarjota.

Kaikkien yllä kuvattujen yritysten tarjonta voi tulla kyseeseen osana yhteistä tuotteistamista - asiakkaan tarpeista ja kiinnostuksesta riippuen.

4.2 Välilliset kohderyhmät

Hankkeen välilliseen kohderyhmään kuuluvat hankkeen ulkopuoliset koulutusviennissä mukana olevat toimijat ja verkostot (oppilaitokset, kunnat, yritykset, muut toimijat). He voivat hyödyntää omassa toiminnassaan hankkeessa kehitettyjä hyviä käytäntöjä ja toimintamalleja. Välillisinä kohderyhminä voidaan nähdä myös ne opettajat ja oppilaat, jotka ovat tekemisissä klusterin kehittämisen kanssa tavalla tai toisella.

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 490 625

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 445 983

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 700 894

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 637 120

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Pohjois-Karjala

Seutukunnat: Keski-Karjalan, Joensuun, Pielisen Karjalan

Kunnat: Tohmajärvi, Nurmes, Lieksa, Joensuu, Polvijärvi, Outokumpu, Liperi, Kontiolahti, Rääkkylä, Ilomantsi, Juuka, Kitee

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite:

Postinumero:

Postitoimipaikka:

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 6, joihin työllistyvät naiset 3

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Ei
Hanke on sukupuolineutraali.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Hankkeessa toteutetaan sukupuolen moninaisuuden ja ihmisten välisiä eroja huomioon ottavaa tasa-arvokäsitystä, jossa sukupuoli nähdään kahtiajakoa moninaisempana. Julkisen sektorin kehittäminen ja tätä kautta yleisen koulutustason nostaminen parantaa mm. sukupuolten tasa-arvoa erityisesti naisten ja miesten tasa-arvoisten osallistumismahdollisuuksien näkökulmasta. Hanketoimijoilla on osaamista myös naisvaltaisina pidetyistä aloista, joka mahdollistaa naisten koulutusasteen kehittämistä niissä maissa missä sukupuolten koulutuksellinen tasa-arvo ei vielä täysin toteudu.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Hanke on sukupuolineutraali.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 0 5
Hanke ei vaikuta suoraan luonnonvarojen käytön kestävyyteen. Koulutuskokonaisuuksiin kuuluu vahvasti kestävä luonnonvarojen käyttö erityisesti metsäbiotalouden näkökulmasta.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 0 5
Hanke ei vaikuta suoraan ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentämiseen. Koulutuskokonaisuuksiin kuuluu vahvasti mm. kestävä luonnonvarojen käyttö ja hiilijalanjälkeen liittyvä opetus.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 0 2
Hanke ei vaikuta kasvillisuuteen, eliöihin tai luonnon monimuotoisuuteen. Koulutuksen kautta saatetaan pidemmällä aikavälillä lisätä tietoisuutta luonnon monimuotoisuudesta.
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 0 0
Hankkeella ei ole vaikutusta kasvihuonekaasujen vähenemiseen.
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Natura 2000 -ohjelman kohteet eivät sijaitse hankkeen toteutuspaikassa.
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 0 0
Hankkeessa käytettäviä materiaaleja käytetään ja jätteitä tuotetaan sekä käsitellään asianmukaisesti.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 0 4
Hankkeella ei ole suoria vaikutuksia uusiutuvien energialähteiden käyttöön. Sisältöinä ne kuuluvat kuitenkin tarjottaviin koulutuksiin.
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 0 4
Tuetaan uutta digitaalista liiketoimintaa ja koulutusvienti-innovaatioita.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 7 0
Kehitetään koulutuksen ympärille palveluliiketoimintaa
Liikkuminen ja logistiikka 4 0
Hankkeessa pyritään lisäämään alueelle tulevien kansainvälisten vierailuryhmien määrää.
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 0 2
Yrittäjyyden valmiuksien lisääminen ja koulutus edistää taloudellista ja sosiaalista hyvinvointia.
Tasa-arvon edistäminen 0 2
Hankkeen toiminnot ovat yhtäläisesti eri kohderyhmien edustajien saavutettavissa. Lisäksi hankkeen aikana kehitettävät mallit, menetelmät ja palvelut ovat kaikille avoimia.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 0 1
Hankkeessa tuetaan sosiaalista yhteisöllisyyttä ja monimuotoisuutta osallistujien toiminnassa
Kulttuuriympäristö 0 2
Tietämys vieraiden kulttuurien ympäristöistä lisääntyy valmistautuessa ja toteuttaessa koulutusvientimatkoja.
Ympäristöosaaminen 0 1
Ympäristöosaaminen- ja tietoisuus osaamisen tasosta kansainvälisesti kehittyvät kontaktien ja liidien kautta.

9 Loppuraportin tiivistelmä

Edupark -hanke rakensi ja kehitti edelleen koulutuksen ekosysteemiä Pohjois-Karjalassa tuoden yhteen eri koulutus-, matkailu-, ja muita elinkeinoelämän toimijoita. Hanke mahdollisti oppilaitosten ja yritysten yhteisten koulutusliiketoiminnan toimintamallien kehittämisen ja pilotoinnin. Hankkeessa tuotettiin tietoa kansainvälisistä koulutusviennin ja myynnin rahoitusinstrumenteista. Hanke on mahdollistanut ekosysteemin kytkennät kansalliseen Team Finland- ja Team Finland Knowledge -verkostoon sekä Visit Finland -verkoston koulutusmatkailuosioon. Yksi hankkeen keskeinen tulos on pohjoiskarjalaisen koulutusvientiosaamisen tunnettuuden lisääminen merkittävästi. Edupark-käsite yhdistetään alueen korkeatasoiseen koulutusosaamiseen sekä kansallisesti että kansainvälisesti. Hanke tuki alueen toimijoiden kansainvälisen liiketoiminnan osaamisen kehittämistä ja yhteistyömallin rakentamista.

Hanke rakensi kansainväliset asiakasverkostot ja -suhteet Latinalaiseen Amerikkaan, mm. Chile, Peru, Kolumbia, Meksiko, Uruguay ja Euroopassa Espanjan Baskimaahan. Liiketoiminnan kehittämistä pilotoitiin Chilessä ja Perussa koulutusvientimatkoilla. Etenkin Chileen ja Peruun vakiinnutettiin laajat asiakasverkostot strategisesti tärkeille tuotannon aloille ja vahvistettiin suomalaisen koulutuksen ja EduPark -brändin tuntemusta. Hankkeen toimenpiteiden kautta saatuja liidejä ohjattiin eri toimijoille 160 kappaletta.

Hankkeen keskeisiä tuloksia ovat edellisten lisäksi koulutus- ja konsultointituotteet, markkinointimateriaalit, toimintamallit sekä alueelliset, kansalliset ja kansainväliset verkostot, jotka tukevat myös alueemme yritysten ja oppilaitosten kansainvälistä liiketoimintaa jatkossa. Hankkeessa kehitettiin osaamista tuotteistamisessa, myynnissä, markkinoinnissa sekä strategista osaamista. Hankkeessa luotiin pohjaa koulutusvientitoiminnan strategiapohjaiselle kehittämiselle sekä alueen innovaatioekosysteemissä että kunkin organisaation sisällä.

EduPark hanke on saavuttanut erinomaisen hyvin tavoitteensa yhteistyön jatkuvuuden osalta, sillä yhteistyö on tiivistynyt kaikkien alueen toimijoiden välillä. Kaikki toimijat rakentavat sekä alueellisia että laajempia kumppanuuksia ja verkostoja. Lisäksi kaikki toimijat tekevät strategiapohjaisia valintoja koulutusviennin kohdentamisesta, tarjoamasta, painopisteistä ja liiketoiminnallisesta painoarvosta jatkossa. EduPark lentoon -hanke on antanut tälle työlle vahvan pohjan erityisesti osaamisen kehittämisen ja yhteistyön rakentamisen näkökulmista.

Loppuraportti on julkaistu Karelia-ammattikorkeakoulun julkaisusarjassa.