Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A74270

Hankkeen nimi: Nordic Entre

Toimintalinja: 1. Pk-yritystoiminnan kilpailukyky

Erityistavoite: 1.1. Uuden liiketoiminnan luominen

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 31.7.2018 ja päättyy 30.6.2020

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Keski-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: NORDIC SCHOOL OF ENTREPRENEURSHIP AB

Organisaatiotyyppi: Mikroyritys

Y-tunnus: 2723748-9

Jakeluosoite: Puistotie 12

Puhelinnumero: +358 408259986

Postinumero: 68700

Postitoimipaikka: TEERIJÄRVI

WWW-osoite: www.nordicentre.com

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Widjeskog Sebastian

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: VD

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: sebastian(at)nordicentre.com

Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0408259986

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Hankkeen tavoitteena on kehittää kansainvälinen digitaalinen franchisingkoncepti nuorten yrittäjien koulutustoiminnalle. Tuloksena on kaksi keskenään yhdistettyä tuotetta, jotka ovat pilotoitu ja markkinoitu. Hankkeen tuloksena on nuorille yrittäjille suunnattu kansainvälinen verkkovalmennus. Liiketoimintamalli on kouluttaa yritysvalmentajia kouluttamaan nuoria yrittäjiä, niin että he voivat pitchata Pohjoismaisia sijoittajia. Kolme valmentajien valmennuspiloottia käynnistyy vuosina 2018-2019. Yhteensä 30 valmentajaa koulutetaan ja tavoitteena on kouluttaa 300 yrittäjää hankkeen aikana.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

4.2 Välilliset kohderyhmät

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 17 140

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 11 548

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 17 140

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 11 548

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Pohjanmaa

Seutukunnat: Jakobstadsregionen

Kunnat: Kruunupyy

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite: Hagagränd 3

Postinumero: 68700

Postitoimipaikka: TEERIJÄRVI

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 1, joihin työllistyvät naiset 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 1.00, joihin työllistyvät naiset 1.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 1, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 1.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Kyllä
Kamerunissa, Ugandassa ja Venäjällä miespuolinen yrittäjäkulttuuri dominoi. Hankkeen kautta annamme myös naisille tilaa kehittyä koulutuksen avulla.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Pyrimme ottamaan kouluttajiksi sekä miehiä että naisia tasapuolisesti.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Hankkeen päätavoite on luoda liiketoimintakonsepti joka kouluttaa yrittäjiä, varsinkin kehittyvissä maissa.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 4 9
Netin kautta tapahtuvan koulutuksen avulla matkustaminen vähenee, tämä säästää suoraan luonnonvaroja.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 7 10
Lentämisen väheneminen digitaalisten koulutusten myötä vaikuttaa positiivisesti ilmastonmuutoksen riskien vähenemiseen.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 5 9
Lentäminen vähenee.
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 5 9
Lentäminen vähenee. Yrittäjyyden ja koulutuksen edistäminen kehittyvissä maissa lisää myös ekologista tietoutta, sekä vähentää näin ollen ympäsristöhaittoija.
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Hanke ei suoraan edistä eikä haittaa Natura 2000 ohjelman kohteita.
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 2 2
Koulutus on nettipohjainen, eli kaikki materiaalit on digitaalisia. Tämä säästää m.m. paperia.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 0 2
Uusien innovaatioiden myötä voi syntyä myös yritysideoita koskien uusiutuvaa energiaa.
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 8 8
Nordic School of Entrepreneurship LTD sijaitsee Teerijärven vanhassa artesaaniopistossa. Eli uutta yrittäjyyttä synnytetään maaseudulle kun edelliset palvelut on viety pois. Yrittäjyyskoulutus edistää suoraan myös paikallisia elinkeinorakenteita kohdemaissa.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 7 5
Tavoitteena on kehittää konsepti, eli palvelutuote.
Liikkuminen ja logistiikka 10 7
Virtuaalinen maailma edistää yhteyttä ympäri maailmaa.
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 0 7
Hanke edistää hyvinvointia varsinkin kohdemaissa, poistaen m.m nuorisotyöttömyyttä.
Tasa-arvon edistäminen 5 6
Pohjoismaalaisten arvojen edistäminen kansainvälisesti tarkoittaa myös tasa-arvon edistämistä.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 7 8
Koska ajatuksena on luoda kohtaamispaikkoja eri kulttuureista tuleville yrittäjille, tämä edistää myös suvaitsevaisuutta muita kulttuureja kohtaan.
Kulttuuriympäristö 7 8
Koska eri kulttuureista tulevat yrittäjät saavat kohdata virtuaalisesti, ymmärryys ja tietous eri kulttuureista leviää.
Ympäristöosaaminen 6 9
Koulutuksessa otetaan myös esille pohjoismainen näkemys luonnonsuojelusta ja ympäristöstä.

9 Loppuraportin tiivistelmä

Målet för projektet var att utveckla en internationell, digital affärsmodell i Afrika och Ryssland för utbildningsverksamhet för unga företagare. Resultatet skulle bli två sammankopplade produkter som piloterats och marknadsförts. En digital lärplattform har skapats och två prototyper på online kurser har skapats. Målgruppen har ändrat från Ryssland och Kamerun till Öst Afrika. Preliminära testningar utförts. En lärplattform har skapats och provmarknadsföring har gjorts i Östafrika. 2500 leads har fåtts från Uganda. Förutom en onlinekurs så har en coachingprocess inletts där deltagarna fått veckovist undervisning via epost och video. Ett av projektresultaten kan sägas vara att potentialen i den Afrikanska marknaden anses vara stor och konkurrensen speciellt i de Östafrikanska länderna är liten. Marknadsföringskostnaderna är relativt små, vilket antyder på goda chanser på att få del av en betydande andel av den digitala kursverksamheten för företagare i Östafrika.