Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A74302

Hankkeen nimi: Taiga Chocolate Oy:n Aasian viennin suunnittelu ja käynnistäminen

Toimintalinja: 1. Pk-yritystoiminnan kilpailukyky

Erityistavoite: 2.1. PK-yritysten kasvun ja kansainvälistymisen edistäminen

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 12.7.2018 ja päättyy 31.3.2020

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Keski-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: TAIGA CHOCOLATE OY

Organisaatiotyyppi: Mikroyritys

Y-tunnus: 2929686-1

Jakeluosoite: Raastuvankatu 20

Puhelinnumero: 0503051320

Postinumero: 65100

Postitoimipaikka: VAASA

WWW-osoite: www.taigachocolate.com

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Palola Mirja

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Toimitusjohtaja

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: mirja.palola(at)taigachocolate.com

Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0503051320

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Hankkeen tavoitteena on aloittaa Taiga-suklaan vienti Aasiaan ja siellä ensijaisesti Hong Kongiin, Singaporeen, ja manner Kiinaan Hangzhouhun ja Pekingiin. Tavoitteena on tehdä brändi tunnetuksi valituilla alueilla. Tavoitteena on nopea markkinoille pääsy ja liiketoiminnan kasvu.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

4.2 Välilliset kohderyhmät

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 48 577

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 48 577

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 48 577

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 48 577

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Pohjanmaa

Seutukunnat: Vaasan

Kunnat: Vaasa

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite: Sorsantie 11

Postinumero: 65230

Postitoimipaikka: VAASA

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 2, joihin työllistyvät naiset 1

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Kyllä
Naisten määrän on todettu olevan start-up yrittäjinä pienempi kuin miesten.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Hanke tukee naisten työllistymistä.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Hankkeen päätavoite on yrityksen liiketoiminnan kansainvälistäminen ja kasvattaminen.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 0 0
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 0 0
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 0 0
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 0 0
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 0 0
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 0 0
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 0 0
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 0 0
Liikkuminen ja logistiikka 0 0
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 0 0
Tasa-arvon edistäminen 0 0
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 0 0
Kulttuuriympäristö 0 0
Ympäristöosaaminen 0 0

9 Loppuraportin tiivistelmä

Hankkeen tavoitteena oli Taiga Chocolate Oy:n Aasian viennin käynnistäminen. Hankkeen aikana tutkittiin erityisesti manner Kiinan, Hong Kongin ja Singaporen markkinaa. Hong Kongin ja Singaporen markkinoilla valittiin yhteistyökumppanit ja käynnistettiin vienti. Tavoitteena oli myös tehdä brändiä tunnetuksi valituilla markkinoilla. Sekä Hong Kongissa että Singaporessa kalasuklaalla saadut palkinnot edistivät brändin tunnetuksi tekemistä.