Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A74579

Hankkeen nimi: Liikenne 4.0

Toimintalinja: 2. Uusimman tiedon ja osaamisen tuottaminen ja hyödyntäminen

Erityistavoite: 4.1. Tutkimus-, osaamis- ja innovaatiokeskittymien kehittäminen alueellisten vahvuuksien pohjalta

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.9.2018 ja päättyy 31.12.2021

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Uudenmaan liitto

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Hämeen ammattikorkeakoulu Oy

Organisaatiotyyppi: Ammattikorkeakoulu

Y-tunnus: 2617489-3

Jakeluosoite: Visamäentie 35 A

Puhelinnumero: 036461

Postinumero: 13101

Postitoimipaikka: Hämeenlinna

WWW-osoite: http://www.hamk.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Heikki Ruohomaa

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Tutkimuspäällikkö

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: heikki.ruohomaa(at)hamk.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0405800286

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Liikenneala on merkittävien teknologisten, taloudellisten ja yhteiskunnallisten murrosten keskellä. Digitalisaatioon ja lainsäädäntöön liittyvät muutokset avaavat mahdollisuuksia liikenteen ja liikenteen palveluiden kehittämiselle.

Euroopan alueella ovat tavoitteina yhteisen digitaalisen yhteismarkkinan luominen, vähähiilinen liikenne ja kiertotalouden toteutuminen. Kaupungistuminen ja ikärakenteen muutos tuovat myös merkittäviä haasteita alueen elinkeinoelämän ja julkisten palveluiden uudistumiselle. Kehitämisen teemoja on nostettu esille Liikennealan kansallisessa kasvuohjelmassa 2018-2022.

Tämän hankkeen aikana keskitytään Industry 4.0 (I4.0) periaatteiden soveltamiseen liikenteeseen ja logistiikkaan. Nämä ovat tukevat Hämeen älykkään erikoistumisen painopisteitä läpileikkaavia teemoja ja Suomen kasvukäytävän kehittämistä. Hanke lisää alueen toimijoiden valmiuksia alustatalouden teknologioiden käyttöönottoon sekä alustatalouden liiketoimintaosaamiseen ja alustojen käytännön rakentamiseen.

Digitaalisuuden mukanaan tuoma muutos edellyttää I4.0 mukaisten uusien suunnittelukäytäntöjen, -standardien, -työkalujen ja -mallien käyttöönottoa. Tätä osaamista luodaan yhteistyössä hankkeen eurooppalaisten yhteistyökumppaneilta ja alan kotimaisten osaajilta (esim. VU, LUT, TTY, VTT, AALTO) kanssa. Hankkeessa vastataan konkreettisesti Häme-ohjelman tavoittelemaan kestävän kasvun, arjen toimivuuden ja turvallisuuden sekä maakunnan hyvän saavutettavuuden tavoitteisiin tukemalla uusien liikennepalveluiden kehittämistä ja kokeilua.

Hankkeen kautta on mahdollisuus vähentää liikenteen päästöjä sekä energian kulutusta ja tehostaa kiertotalouden toteutumista.

Hankkeen aikana siirretään Hämeen alueen kaltaisista EU-verrokkialueista parhaita I4.0 käytänteitä Suomeen. Hankkeen aikana valitaan ja toteutetaan pilottikohteet älykkään erikoistumisen painopisteitä mukaisesti, ja hyödynnetään digitaalisia ratkaisuja liikkumisessa ja logistiikassa.

Tuloksena otetaan merkittäviä askeleita I4.0 kokeilutalouden käynnistämisessä. Liikenne- ja logistiikkapilotit tukevat kaikkia älykkään erikoistumisen painopisteitä. Hankkeen kautta tuetaan digitaalisuusvalmiuksien ja datan käytön parantamista, yhteistyöverkostojen syntymistä ja vähähiilisen liikenteen, logistiikan, liikkumisenpalveluiden ja saavutettavuuden kehittymistä.

Hankeen pilottikohteita ovat seuraavat toiminalliset kokonaisuudet::
1. Sähköpyörä- järjestelmän soveltaminen taajamaympäristöön. Tämän yhteydessä pilotoidaan myös kaupunkien digipalveluiden kytkeytymistä kevyeen liikenteeseen.

2.Tapahtumiin liittyvien liikkumis- ja logistiikkakokonaisuuksien kehittäminen ja pilotointi (esim. Kantola alueen tapahtumat, Kuninkuusravit, Hämeenlinnan, Forssan, Riihimäen kesätapahtumat.), jotka hyödyntävät digitalisuuden antamia mahdollisuuksia.

3. Haja-asutusalueiden liikkumisen ja logistiikan (”Smart Countryside”) kehittäminen ja pilotointi. Hankkeessa on liittymäkohta ”Kyliltä kasvukäytävälle hankkeeseen” (Kasvukäytävä AIKO-rahoitus, sekä linkitetään muihin käynnissä oleviin kokeiluihin.

Hanketta tukevat Suomen ainoat Riihimäen HAMKilla toteutettavat liikenteen alan AMK- ja YAMK-tasoiset koulutusohjelmat. HAMKilla on myös digitaalisuuden hyödyntämiseen erikoistunut tutkimuskeskus, Älykkäät palvelut-tutkimusyksikkö, jonka hankkeissa on jo selkeää liittymäpintaa liikenteeseen kuten matkailu, avoin data, alustat, datan keruu ja keinoäly jne.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

Aktiiviset ja kehityshaluiset liikenteen ja logistiikan toimijat ja yritykset; erityisesti matkailun, kiertotalouden, liikenteen ja logistiikan toimialoilta, jotka on määritelty hankkeen painopistetoimialoiksi.
Kaupunkien ja kuntien toimijat, asukkaat sekä alueen yritysten asiakkaat, joihin hankkeen toteutuneet toimenpiteet vaikuttavat.

4.2 Välilliset kohderyhmät

-Tutkimus- ja oppilaitokset, jotka voivat tarjota resurssejaan, tutkimustuloksiaan ja tuottaa älykkäiden alustojen pohjalta uutta tietoa ja analysoida kehittämistoimenpiteitä. Tästä syntyviä tuloksia yritykset voivat hyödyntää liiketoimintansa tukena.
- Yhdistykset, jotka tekevät yritysten kaltaista liiketoimintaa tai edustavat yritysryhmiä
- Alustatalouden ratkaisuita ja palveluita tuottavat nykyiset ja uudet yritykset.
- jne.

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 180 432

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 180 432

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 257 760

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 257 760

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Kanta-Häme

Seutukunnat: Forssan, Hämeenlinnan, Riihimäen

Kunnat: Loppi, Hämeenlinna, Jokioinen, Ypäjä, Riihimäki, Tammela, Forssa, Janakkala, Hattula

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite:

Postinumero:

Postitoimipaikka:

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 3, joihin työllistyvät naiset 1

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Kyllä
Analyysi on tehty ja todettu, että hanke on sukupuolineutraali.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Hankkeella ei ole vaikutusta
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
HAnkkeella ei ole vaikutusta

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 5 7
Liikenteestä ja logistiikasta aiheutuvat päästöt ovat erittäin merkittäviä, Datanja keinoälyn hyödyntäminen tehostaa liikennettä ja kuljetuksia niin ollen myös vähentää päästöjä
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 4 7
Liikenteestä ja logistiikasta aiheutuvat päästöt ovat erittäin merkittäviä, Datanja keinoälyn hyödyntäminen tehostaa liikennettä ja kuljetuksia niin ollen myös vähentää päästöjä. Tämän lisäksi dataa voidaan hyödyntää uusien liiketoimintamallien kehittämisessä joka mahdollistaa kehityksen ja innovaatiot ilmaston muutoksen välttämiseksi.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 0 0
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 3 3
Data ja Datan hyödyntäminen mahdollistaa erityyppiset kasvihuonekaasuja vähentävät toimenpiteet.
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 10 10
Logistiikan ja liikenteen hankkeessa rakennettavat älykkäät alustat ja niiden datankeruun ja mallien antama mahdollisuus jatkuvaan ennakoivaan suunnitteluun vaikuttaa merkittävästi koko kierrätyslogistiikan tehokkuuteen ja sitä kautta tuodaan kierrätykseen merkittävää taloudellista ja aineellista tehokkuutta,
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 6 6
Hanke edistää uusiutuvien luonnonvarojen käyttöä liikenteessä tarjoamalla skenaariopohjaista analytiikkaa esimerkiksi LNG, metanoli ja vetytalouden mahdollisuuksista ja tukee tarvittavia infrastruktuuri-investointeja. Hanke tukeek biokaaasun käytön lisääntymistä.
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 10 10
Hankkeen alustojen kehittyminen, liikkumisen ja logistiikan datan, mallien ja analytiikan hyödyntäminen tehostaa elämisen ja julkisen ja yksityisen elinkeinoelämän rakenteiden kestävää suunnittelua ja kehittämistä. Hanke tehostaa datan ja keinoälyn hyödyntämistä Hämeen älykkään erikoistumisen painopisteen alueella tarjoamalla kokeilualustoja kestävän liikkumisen ja logistiikan näkökulmasta ja tukee siten resilientin, nopeita muutoksia sietävän, kestävän elinkeinorakenteen kehittymistä. .
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 10 10
Hankkeessa kehittyvät älykkäät alustat tuovat uudenlaiset liikkumisen ja logistiikan palvelut ja niiden kehittymisen asiakaslähtöisinä palvelukokonaisuuksina. Uudet digitaaliset alustat tukevat myös kestävän kehityksen, resilienssin yhteiskunnan ja resurssitehokkuuden palveluiden kehittymistä sekä jukisille , että yksityisille toimijoille.
Liikkuminen ja logistiikka 10 10
Hanke kokonaisuudessa tähtää älykkään, vähähiilisen ja resurssitehokkaan liikkumisen ja logistiikan kehittämisen kokeilualustan syntymiseen Kanta-Hämeessä näkökulmana kasvukäytävän resurssien tehokas hyödyntäminen kaikilla Hämeen älykkään erikoistumisen painopistealueilla.
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 5 5
Hanke edistää hyvinvointipalveluiden resurssitehokasta ja kattavaa saavutettavuutta erityisesti haja-asutusalueilla ja erityisryhmien tarpeista lähtevien uusien liikkumisen palveluiden ja innovaatioiden avulla. (Smart Countryside) de)
Tasa-arvon edistäminen 5 6
Hanke edistää merkittävästi tasa-arvoa tarjoamalla älykkäitä palveluja ja ratkaisuja liikuntarajoitteisten ja vammaisryhmien sekä vanhusten ja muiden palveluista riippuvien ryhmien käyttöön
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 6 6
Digitaalisuuden kehittyminen itsessään tulee aiheuttaman suuren yhteiskunnallisen muutoksen, siksi digitalisuuden ymmärtäminen ja kehittäminen kaikkia ryhmiä palvelevaksi eriarvoisuuden välttämiseksi yhteiskunnallisen muutoksennäkökulmasta on tärkeää.
Kulttuuriympäristö 2 2
Liikumisen skenaario-pohjaisten mallit palvelevat vaikutusanalyysejä ja siten kultuuriympäristön hallittua kehittämistä.
Ympäristöosaaminen 2 2
On vaikutusta. EI osata arvioida tarkasti

9 Loppuraportin tiivistelmä

Liikenne 4.0-Hankkeessa vastattiin Häme-ohjelman tavoittelemaan kestävän kasvun, arjen toimivuuden ja turvallisuuden sekä maakunnan hyvän saavutettavuuden tavoitteisiin tukemalla uusien liikennepalveluiden kehittämistä ja kokeilua.

Hankkeen kautta on rakennettu mahdollisuutta vähentää liikenteen päästöjä ja energian kulutusta sekä tehostaa kiertotalouden toteutumista. Lisäksi EU-verrokkialueista on siirretty parhaita käytänteitä Suomeen.

Hankkeessa pilottikohteet on valittu sovaeltamaan digitaalisia ratkaisuja liikkumisessa ja logistiikassa. Tuloksena on otettu merkittäviä askeleita I4.0-kokeilutalouden käynnistämisessä.

Liikenne- ja logistiikkapilotit tukevat älykkään erikoistumisen painopisteitä. Hankkeen avulla on tuettu digitaalisuusvalmiuksien ja datan käytön parantamista, yhteistyöverkostojen syntymistä ja vähähiilisen liikenteen, logistiikan, liikkumisenpalveluiden ja saavutettavuuden kehittymistä.

Hankeen pilottikohteita ovat olleet mm. seuraavat toiminnalliset kokonaisuudet:
1. Sähköpyöräjärjestelmän soveltaminen taajamaympäristöön. Tämän yhteydessä on pilotoitu myös kaupunkien digipalveluiden kytkeytymistä kevyeen liikenteeseen.
2.Tapahtumiin liittyvien liikkumis- ja logistiikkakokonaisuuksien kehittäminen ja pilotointi, jotka hyödyntävät digitalisuuden antamia mahdollisuuksia.
3. Haja-asutusalueiden liikkumisen ja logistiikan kehittäminen ja pilotointi.

Hanketta on tukenut Suomen ainoa Hämeen ammattikorkeakoulun (HAMK) Riihimäen toimipisteellä toteutettavat liikenteen alan AMK- ja YAMK-tasoiset koulutusohjelmat. HAMK:lla on myös digitaalisuuden hyödyntämiseen erikoistunut tutkimuskeskus,
HAMK Smart -tutkimusyksikkö, jonka hankkeissa on jo selkeää liittymäpintaa liikenteeseen kuten matkailu, avoin data, alustat, datan keruu ja keinoäly.

Liikenteen ekosysteemin uudistumisen tukeminen on toteutettu rakentamalla alueen toimijat ja yritykset yhdistävä kehitys- kokeilu- ja demostraatioalusta tuottamaan tarvittavat valmiudet nopean kehityksen aikaansaamiseksi.
Hankkeen pilotit on toteutettu Kanta- Hämeen kaupungeissa ja taajamissa, ja ne yhdistävät maaseutua ja kaupunkeja. Hankkeessa toteutettiin 12 pilotointia ”reaalielämän” ympäristössä.