Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A74596

Hankkeen nimi: Kiitotien kunnon raportointijärjestelmä

Toimintalinja: 1. Pk-yritystoiminnan kilpailukyky

Erityistavoite: 2.1. PK-yritysten kasvun ja kansainvälistymisen edistäminen

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 30.11.2018 ja päättyy 31.12.2019

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Keski-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: MOVENTOR OY

Organisaatiotyyppi: Mikroyritys

Y-tunnus: 2322699-3

Jakeluosoite: Muovitie 16

Puhelinnumero: 0102896100

Postinumero: 33470

Postitoimipaikka: YLÖJÄRVI

WWW-osoite: www.moventor.com

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Kallio Mikko

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Toimitusjohtaja

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: mikko.kallio(at)moventor.com

Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0505749638

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Uuden sovelluksen tarkoituksena on vastata kysyntään raportoida lentoasemilla kiitotien kunto kaikissa olosuhteissa. Projektin tuotoksena on täysin uusi ja innovatiivinen tapa raportoida kiitotien kunto ja varmistaa turvalliset laskeutumisolosuhteet lentokoneille. Sovellus tulee olemaan helppokäyttöisin, modernein ja kompaktein verrattuna tällä hetkellä markkinoilla oleviin tuotteisiin.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

4.2 Välilliset kohderyhmät

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 102 560

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 93 564

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 102 560

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 93 564

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Pirkanmaa

Seutukunnat: Tampereen

Kunnat: Ylöjärvi

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite: Muovitie 16

Postinumero: 33470

Postitoimipaikka: YLÖJÄRVI

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 1, joihin työllistyvät naiset 1

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 1.00, joihin työllistyvät naiset 0.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Ei
Hankkeen kokoon ja laatuun nähden ei sukupuolella ole merkitystä, pelkästään tulevien työntekijöiden osaamisella.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Ei
Hankkeen kokoon ja laatuun nähden ei sukupuolella ole merkitystä, pelkästään tulevien työntekijöiden osaamisella.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Hankkeen kokoon ja laatuun nähden ei sukupuolella ole merkitystä, pelkästään tulevien työntekijöiden osaamisella.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 0 0
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 0 0
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 0 0
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 0 0
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 0 0
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 0 0
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 0 0
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 0 0
Liikkuminen ja logistiikka 0 0
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 0 0
Tasa-arvon edistäminen 0 0
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 0 0
Kulttuuriympäristö 0 0
Ympäristöosaaminen 0 0

9 Loppuraportin tiivistelmä

Hankkeessa toteutettiin Global Runway Reporter -niminen ohjelmisto, joka vastaa lentoasemien tarpeeseen raportoida kiitotien kunto. Tästä kuntoraportista muodostetaan SNOWTAM sanoma, jota lentokoneet hyödyntävät lentoonlähdössä sekä laskeutumisessa. Ilman tätä tietoa nämä toimenpiteet eivät ole mahdollisia. Ilmailuviranomaiset tekevät lakimuutoksia raportointimalliin, joka asettaa haasteita lentoasemille muuttaa raportointijärjestelmät vastaamaan näitä muutoksia. Tässä hankkeessa tehty sovellusratkaisu ratkaisee tämän ongelman modernilla ja käyttäjäystävällisellä tavalla. Sovelluksen ensiesittely globaalille yleisölle tehtiin Inter Airport 2019 -messuilla Saksassa. Sovellusta on jo myyty ja sen uskotaan tuovan merkittävää liikevaihdon kasvua tuleville vuosille.