Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A74621

Hankkeen nimi: Sea Lapland Tourism as all year round Service - TaaS

Toimintalinja: 2. Uusimman tiedon ja osaamisen tuottaminen ja hyödyntäminen

Erityistavoite: 4.1. Tutkimus-, osaamis- ja innovaatiokeskittymien kehittäminen alueellisten vahvuuksien pohjalta

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 16.1.2019 ja päättyy 30.4.2021

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Pohjois-Pohjanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: MERI-LAPIN KEHITTÄMISKESKUS RY, SJÖ-LAPPLANDS UTVEKLINGSCENTRA RF

Organisaatiotyyppi: Muu järjestö tai yhdistys

Y-tunnus: 0276973-7

Jakeluosoite: Tietokatu 3

Puhelinnumero: +358 44 978 79 36

Postinumero: 94600

Postitoimipaikka: KEMI

WWW-osoite: www.meri-lappi.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Rissanen Jenni

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Projektipäällikkö

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: jenni.rissanen(at)meri-lappi.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0400-176682

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Tavoitteena on uudet matkailumarkkinat Itä-Aasiasta ja Lähi-Idästä erityisesti lumettomaan aikaan ja kansainvälisten valtameriristeilijöiden houkuttelu ympärivuotisesti. Meri-Lapin matkailuyritykset nostetaan mukaan mobiililaitteiden älymykselliseen käyttötapaan, jossa hyödynnetään laitteiden tarjoamia uusia virtuaalisia elämyksiä. Tehdään markkinaselvitykset matkanjärjestäjille ja varustamoille ja kehitetään Meri-Lapin matkailutuotteita palvelemaan tavoiteltuja markkinoita. Luodaan digitaalinen järjestelmien kokonaisuus, jossa matkailija voi kokea matkailuelämyksen 360 kuvien tai videoiden, lisätyn todellisuuden tai vaihtokuvien avulla. Tuloksena matkailutuotteiden näkyvyys ja saavutettavuus paranevat, yritysten yhteistyö ja liikevaihto kasvavat. Alueen matkailu kehittyy.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

4.2 Välilliset kohderyhmät

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 180 240

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 157 433

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 225 310

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 196 792

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Lappi

Seutukunnat: Kemi-Tornion

Kunnat: Kemi

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite: Tietokatu 3

Postinumero: 94600

Postitoimipaikka: KEMI

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 1, joihin työllistyvät naiset 1

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Ei
Toimintaympäristön analyysiä ei ole tehty, koska hankkeen päätavoite ei ole sukupuolten tasa-arvon edistäminen.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Hankkeen tasa-­arvovaikutukset on arvioitu suvaus­koneella. Tuloksen mukaan hanke edistää miesten ja naisten asioita tasapuolisesti. Hankkeen kohteena olevissa yrityksissä on yrittäjinä sekä naisia että miehiä.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Sukupuolten tasa-arvon edistäminen ei ole päätavoite.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 0 4
Alueen matkailupalveluiden kehittämisessä huomioidaan luonnonvarojen suojeleminen.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 0 0
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 0 4
Monet matkailutuotteet perustuvat luontoon, joten sen monimuotoisuus haluataan turvata ja tuotteet voivat myös perustua kasvillisuuteen, eliöihin ja luonnon monimuotoisuuteen.
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 0 0
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 0 0
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 0 0
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 4 4
Uusien markkinoiden ja digijärjestelmien myötä syntyy uudenlaisia tapoja toimia ja tehdä yhteistyötä, mistä hyötyy koko seutukunta ja välillisesti matkailupalveluita tuottavat toimijat voivat saada uutta liiketoimintaa.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 10 0
Kehitetään järjestelmiä, joita yritykset eivät pystyisi itse kehittämään. Matkailupalveluita kehitetään myös ja ne ovat useimmiten aineettomia.
Liikkuminen ja logistiikka 3 3
Matkailun lisääntyessä myös paikallisliikenteen tarve kasvaa ja julkisen liikenteen käyttöön kannustetaan.
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 3 2
Matkailun kehittäminen lisää niin yrittäjien kuin koko alueen hyvinvointia tuomalla matkailutuloja ja työllistämällä.
Tasa-arvon edistäminen 0 2
Matkailuyritykset kuitenkin työllistävät useammin naisia kuin miehiä, joten edistämme tasa-arvoa.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 0 0
Kulttuuriympäristö 0 2
Matkailun lisääntyessä alueen kulttuuriympäristö vahvistuu ja kulttuuriin perustuvien matkailutuotteiden kehittyminen lisää alueen kulttuurista kestävyyttä.
Ympäristöosaaminen 0 2
Luontomatkailun kehittyessä toimijoiden ympäristöosaaminen lisääntyy myös.

9 Loppuraportin tiivistelmä

Hankkeen tavoitteet on saavutettu erinomaisesti. Hankkeessa selvitettiin Meri-Lapin alueen vetovoimatekijät, digitaalinen saavutettavuus ja jakeluverkostot, joiden avulla alueen tunnettuus ja tuotteet näyttäytyvät selkeästi matkailijoille ja matkanjärjestäjille. Molemmat pystyvät helposti ja ajantasaisesti näkemään alueen palvelutarjonnan sekä suunnittelemaan ja varaamaan niitä. Tulokset on jalkautettu alueorganisaatio Meri-Lapin Matkailun visitsealapland.fi/se/com-sivustolle. Yhteistyöhön on pääsy kaikilla alueen matkailutoimijoilla. Alueen risteilymatkailupotentiaalin kehittämiseksi käytettävissä on erinomainen business case - malli potentiaalisille varustamoille. Malli mahdollistaa tulevaisuuden suunnittelun myös muille liikennemuodoille. Kilpailukyky- ja potentiaalityökalujen avulla voidaan seurata ja suunnitella konkreettisesti markkinakohtaisia toimenpiteitä ajantasaisesti ja käytettävissä olevan tiedon avulla.