Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A74697

Hankkeen nimi: Virtuaalitodellisuus simulaatio-alusta

Toimintalinja: 1. Pk-yritystoiminnan kilpailukyky

Erityistavoite: 1.1. Uuden liiketoiminnan luominen

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 6.2.2019 ja päättyy 31.5.2020

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Keski-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: MIDNIGHT FORGE OY

Organisaatiotyyppi: Mikroyritys

Y-tunnus: 2504471-2

Jakeluosoite: Näsilinnankatu 16 C 7

Puhelinnumero: +358443832829

Postinumero: 33210

Postitoimipaikka: TAMPERE

WWW-osoite: https://virtual-dawn.com/

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Parkkola Pyry

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Toimitusjohtaja

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: pyry.parkkola(at)gmail.com

Yhteyshenkilön puhelinnumero: +358443832829

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Kehitetään työkalut VR-simulaatioiden nopeaan ja kustannustehokkaaseen tuottamiseen standalone-vr laitteelle, minkä avulla pystytään kilpailemaan kansainvälisillä markkinoilla, sekä pelkkaamaan lisää työvoimaa.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

4.2 Välilliset kohderyhmät

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 37 780

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 36 452

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 37 780

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 36 452

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Pirkanmaa

Seutukunnat: Tampereen

Kunnat: Tampere

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite: Väinö Linnan Aukio 15, 5.krs, FIVR-hub

Postinumero: 33210

Postitoimipaikka: TAMPERE

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 4, joihin työllistyvät naiset 2

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 2.00, joihin työllistyvät naiset 0.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Kyllä
Teemme töitä avotoimistossa, jossa on hyvä työilmapiiri sukupuolesta riippumatta. Meillä on ollut useita tyytyväisiä naisharjoittelijoita, jotka ovat kehuneet miellyttävää ilmapiiriä toimistolla. Kolme neljästä tulevasta työpositiomme voivat olla naistyöpaikkoja jos löydämme sopivia työntekijöitä. Varmasti naistyöpaikkoja tulee olemaan ainakin yksi. Toimintaympäristöä ei ole analysoitu asiantuntijan toimesta.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Yksi pääpointeista platformin tekemisessä on VR simulaatioiden kehittämisen helpottaminen, jotta voimme palkata vähemmän erikoistuneita työntekijöitä(naisia on vähän alalla, ja tämä helpottaa alalle tulevien palkkausta). Platform tulee tekemään toimialastamme helpommin lähestyttävää ja saattaa näin tasata alan miesvaltaisuutta
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Hankkeen päätavoite on tuottaa VR-simulaatio platform, mutta simulaatiot työnopettelussa ja -haussa ovat sukupuolineutraaleja(joka testataan), joten välillisesti tasa-arvoa edistetään paljonkin.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 4 7
VR simulaatio-harjoittelu vähentää sekä opetusmateriaalin käyttöä, että opetukseen kuluvaa työtuntimäärää niin opettajalta/kouluttajalta kuin oppijaltakin. Se myös vie digitalisaatiota eteenpäin yleisesti. Esim. hyvin toteutettu työturvallisuus VR-simulaatio ennalta estää potentiaalisia vaaratilanteita ja opettaa toiminnan sellaisen tapahtuessa tehokkaasti.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 0 0
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 0 0
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 0 0
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 6 2
VR simulaatio-harjoittelu vähentää tehokkaasti opetusmateriaalien käyttöä, sekä edistää digitaalista yhteiskuntaa.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 0 0
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 0 0
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 10 10
Kehitämme projektissa alustan ja työkalut kustannustehokkaalle VR simulaatioiden tuottamiselle. Pystymme kasvamaan nopeampaa ja siten tuottamaan useampia IP:itä, jotka taas mahdollistavat kilpailemisen kansainvälisellä tasolla. Samalla edistämme mm. koulujen ja työnhaun tehokkuutta sekä digitalisaatiota. Yrityksen kasvaessa Big Data-liiketoiminta tulee oleelliseksi osaksi yritystä, koska voimme kerätä uniikkia dataa mm. oppimisesta ja virtuaalitodellisuuden käytöstä.
Liikkuminen ja logistiikka 4 4
Standalone VR-lasien avulla oppilaat, työnhakijat ja työntekijät voivat opetella työtä konkreettisesti jopa omasta kodistaan. Työnhakijan ei tarvitse miettiä mitä työtä haluaa tehdä, kun voi kokeilla perusteita eri aloilta virtuaalisesti.
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 7 7
VR-simulaatioiden avulla työnhakija voi oppia työnkuvan ja työympäristön jo etukäteen, vähentäen huomattavasti työnhaun ja uuden työn aloittamisen stressaavuutta, sekä töiden koeaikapurkuja, kun voidaan etukäteen kokeilla millainen työ sopii työnhakijalle.
Tasa-arvon edistäminen 6 4
Varmistamme kolmannen osapuolen testauksen avulla että VR-simulaatiomme opettavat ja mittaavat objektiivisesti oikein. Työnhaussa näin voidaan varmistaa että kuka tahansa ymmärtää ja oppii tarvittavan asian.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 4 4
Varmistamme kolmannen osapuolen testauksen avulla että VR-simulaatiomme opettavat ja mittaavat objektiivisesti oikein. Työnhaussa näin voidaan varmistaa että kuka tahansa ymmärtää ja oppii tarvittavan asian.
Kulttuuriympäristö 1 4
Simulaatoitamme voidaan käyttää rekrytoinnin työkaluna. Tämä vähentää koeaikapurkuja ja samalla varmistaa työntekijän osaamisen tehtävään. Kulttuurillisestikin tämän vaikutus voisi olla vuosien aikajänteellä merkittävä, jos työnhaun ja -teon mielekkyys kasvaisi.
Ympäristöosaaminen 0 0

9 Loppuraportin tiivistelmä

Virtual Dawn toteutti ELY-hankkeessa onnistuneesti virtuaalitodellisuussimulaatio-alustan. Alusta mahdollistaa vr-simulaatioiden nopeamman ja halvemman tuotannon, sekä matalamman pelinkehitys-kokemustason Virtual Dawnin rekrytoinnissa. Olemme pystyneet painamaan hinnat tarpeeksi alas jotta mm. kouluilla on niihin varaa - näin viemme digitalisaatiota eteenpäin ja lisäämme opetusmetodeja, sekä valmiuttamme etäopetukseen.