Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A74970

Hankkeen nimi: Asenna aito vire!

Toimintalinja: 1. Pk-yritystoiminnan kilpailukyky

Erityistavoite: 1.1. Uuden liiketoiminnan luominen

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 21.5.2019 ja päättyy 29.2.2020

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Keski-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: AITOVIRE OY

Organisaatiotyyppi: Mikroyritys

Y-tunnus: 2992356-2

Jakeluosoite: Pinninkatu 14 B 23

Puhelinnumero: +358414400129

Postinumero: 33100

Postitoimipaikka: TAMPERE

WWW-osoite: www.aitovire.com

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Vänni Taina

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: 50% omistaja

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: taina.vanni(at)gmail.com

Yhteyshenkilön puhelinnumero: +358414400129

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Aitovire Oy tarjoaa uudenlaisen kannustinjärjestelmän yrityksille, jotka haluavat palkita työntekijöitään virtuaalisin matkaelämyksin. "Asenna aito vire" helposti Aitovire-työkalulla ja jaa elämys muiden kanssa somessa tai yrityksen sisällä.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

4.2 Välilliset kohderyhmät

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 17 500

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 14 261

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 17 500

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 14 261

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Pirkanmaa

Seutukunnat: Tampereen

Kunnat: Tampere

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite: Pinninkatu 14 B 23

Postinumero: 33100

Postitoimipaikka: TAMPERE

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 5, joihin työllistyvät naiset 3

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 1.00, joihin työllistyvät naiset 1.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 1, joista naisten perustamia 1

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 1.00, joista naisten perustamia 1.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Ei
Perustajajäsenet ovat naisia eikä toimintaympäristö uudessa yrityksessä ole vielä vakiintunut.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Hankkeeseen pyritään saamaan paras kokemus ja osaaminen, meillä ei ole vielä hankkeen toimintaa aloitettu. Uuden yrityksemme arvot toki ottaa huomioon valtavirtaistamisen jatkossa, kuten tarjouksista voi todeta. Toinen on mieheltä, toinen on naiselta, tasapuolisesti.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Kyllä
Hankkeen päätavoite on työntekijöiden hyvinvoinnin, motivoinnin ja sitoutumisen nostaminen virtuaalisten matkapalkintojen avulla. Tasa-arvo edistyy toki, vaikkei asiakkaiden silmin Aitovireen päätavoitteena tasa-arvo olekaan, silti kaikille sukupuolesta riippumatta on sama mahdollisuus palkintoihin ja tasa-arvon edistämisen mukaisesti pyrimme toimimaan.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 9 9
Verrattuna oikeisiin matkoihin (esim lennot), virtuaalimatkat tuovat matkaelämykset ekologiseksi ja kestäväksi luonnonvarojen käytön.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 10 10
Ilmastonmuutoksen aiheuttajat vähenevät, jos matkapalkintojen sijaan kaikissa yrityksissä tehdään palkitseminen 3D-matkaelämyksinä työpaikalla tai missä työntekijä onkaan palkintoaan lunastamassa.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 10 10
Kaikki kannustinjärjestelmän 3D-matkaelämykset kunnioittavat luonnon monimuotoisuutta.
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 10 10
Lisätty todellisuus ei aiheuta kasvihuonekaasuja.
Natura 2000 -ohjelman kohteet 10 10
Luonnon suojelu on yrityksemme arvoissa mukana.
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 10 5
Välittömästi esim. puhelimella asiakkaan elämyksen kuvaamisesta ei synny mitään jätettä, mutta välillisesti toki esim. tarvittava laitteisto on materiaalia ja jätettä.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 0 0
Riippuu laitteiston energialähteestä, suosittelemme toki uusiutuvia (kuten tuulivoima jne).
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 10 10
Elinkeinorakenne paikallisestikin kehittyy kestävämmäksi vähentämällä matkustelua ja siirtymällä virtuaalielämyksiin.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 10 10
Asenna aito vire. Kannustinjärjestelmä matkaelämyksineen tulee olemaan täysin aineeton 3D-tuote ja mobiilipalvelu web-alustalla ja AR-toiminnoilla.
Liikkuminen ja logistiikka 10 10
Kehityshanke säästää matkustamista ja logistiikkaa, aineettomat 3D-matkaelämykset tuodaan aidon näköisten kuvien tai animaatioiden avulla paikalle, jossa käyttäjä on puhelimensa kanssa.
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 10 10
Tarkoitus on yrityksessä auttaa palkitsemaan ja kannustamaan henkilökuntaa, sellainen vaikuttaa hyvinvointiin sekä välittömästi että välillisesti iloisena elämyksenä.
Tasa-arvon edistäminen 10 10
Riippuu tietenkin, kuinka loppukäyttäjä kokee matkaelämyksen. Aitovire Oy:n arvoihin kuuluu tasa-arvon edistäminen, koska virtuaalimatkalle pääsee jokainen, vaikka ei olisi mahdollista lähteä oikealle matkalle.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 10 10
Yhdenvertaisuus samoin kuin edellinen vastaus, kaikille yhdenvertainen mahdollisuus kokea 3D-elämys.
Kulttuuriympäristö 10 10
Kulttuuriympäristöä arvostetaan tuomalla parhaat elämykset esiin aidosti.
Ympäristöosaaminen 10 10
Toinen perustajista eli Taina Vänni on ISO14001 sertifikaatin auditoija-koulutuksen saanut ja toiminut sertifioidussa pörssiyrityksessä ympäristöasioista vastaavana. Kiinnostus ympäristöosaamiseen on molemmilla ja arvot kohdillaan, Aitovire Oy:ssä otamme vastuun ihmisistä, ympäristöstä ja tuottavuudesta.

9 Loppuraportin tiivistelmä

AitoVire Oy: n "Asenna Aito Vire" -projekti toteutettiin 21.5.2019 - 29.2.2020. Hankkeen päätarkoitus oli luoda uutta liiketoimintaa toteuttamalla digitaalinen palkitsemisjärjestelmä yrityksille. Innovaatio toteutettiin älypuhelimiin 3D lisätyllä todellisuudella. Projekti vaati asiantuntijapalveluita ja ulkomaanmatkoja, joihin saatiin apurahaa. AitoVireen "Magic Experiences" -sovellus on täydellinen työkalu kaikkiin 3D ja lisätyn todellisuuden elämyksiin, kuvauksiin ja videotuotantoihin. Lisätietoja osoitteessa www.aitovire.com