Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A75040

Hankkeen nimi: SeCLog - älykäs sähköinen kaupunkilogistiikka

Toimintalinja: 2. Uusimman tiedon ja osaamisen tuottaminen ja hyödyntäminen

Erityistavoite: 3.2. Uusiutuvan energian ja energiatehokkaiden ratkaisujen kehittäminen

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.3.2019 ja päättyy 28.2.2022

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Pirkanmaan liitto

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Tampereen ammattikorkeakoulu Oy

Organisaatiotyyppi: Ammattikorkeakoulu

Y-tunnus: 1015428-1

Jakeluosoite: Kuntokatu 3

Puhelinnumero: 032452111

Postinumero: 33520

Postitoimipaikka: Tampere

WWW-osoite: http://www.tamk.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Anne-Maria Mäkelä

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Ulkoisen rahoituksen päällikkö

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: anne-maria.makela(at)tuni.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0469206950

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

Osatoteuttajat

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Suomen ja EU:n liikenteen ympäristövaikutusten ja erityisesti kasvihuonepäästöjen vähentämistavoitteet sekä yleiset energiatehokkuustavoitteet heijastuvat kaupunkilogistiikan kehittämiseen. Erilaiset toimenpiteet, joilla tuetaan näiden tavoitteiden saavuttamista niin tavaraliikenteen kuin henkilöliikenteen osalta, ovat tämän hankkeen keskiössä. Sähköisen liikenteen tekniikan kehittyminen sekä digitalisoituminen tarjoavat uudenlaisia mahdollisuuksia kehittämistoimenpiteisiin niin yritys- kuin alue- ja paikallistasolla.

EU:n tavoitteena on vähentää liikenteen kasvihuonepäästöjä vähintään 40 % vuoden 1990 tasosta vuoteen 2030 mennessä ja 80 % vuoteen 2050 mennessä. Suomen keskipitkän aikavälin ilmastosuunnitelmassa ja energia- ja ilmastostrategiassa tavoitteeksi on asetettu vähentää päästöjä 50 % vuoden 2005 tasosta vuoteen 2030 mennessä. Päästöjen vähentämisessä korostuu paitsi energiatehokkuuden parantaminen myös uusien teknologioiden käyttöönotto. Tavoiteltujen päästövähennysten ja energiatehokkuuden parantamisen saavuttaminen edellyttää näiden käytännön toteutusta alueellisella tasolla ja ottamista merkittävinä tekijöinä huomioon alue- ja paikallishallinnon strategioissa ja toimenpiteissä.

Älykäs sähköinen kaupunkilogistiikka -hanke, SeCLog, pyrkii edistämään edellä mainittujen tavoitteiden toteutumista. Hankkeessa kehitetään sähköisiin hyötyajoneuvoihin (sähköbussit, sähkökäyttöiset jakeluautot) perustuvia uusia energia- ja kustannustehokkaampia toimintatapoja ja -malleja ilmastonmuutoksen haasteisiin kaupunkilogistiikan ympäristössä. Näitä toimintatapoja ja -malleja kehitetään konkreettisten kehittämistoimenpiteiden muodossa pirkanmaalaisissa logistiikka- ja kuljetusyrityksissä yhteistyössä alueen eri toimijoiden (julkinen sektori ja yritykset) kanssa. Hankkeen tuloksena syntyy kaupunkilogistiikkaa tukevia älykkäitä sähköisiä ratkaisuja, joista pirkanmaalaiset ICT-toimijat voivat kehittää kaupallisia tuotteita ja palveluita. Hankkeen aikana ja päättyessä tuloksia viestitään laajasti ja aktiivisesti pirkanmaalaisille toimijoille. Hankkeessa järjestetään muun muassa ideariihi- ja seminaaritilaisuuksia.

Hankkeessa hyödynnetään Tampereen ammattikorkeakoulun EAKR-rahoitteisessa eTruck-hankkeessa (2016-2017) kehitettyä IoT-teknologiaan perustuvaa teknologia-alustaa, joka kerää ajoneuvosta tietoja ja mahdollistaa kaksisuuntaisen reaaliaikaisen tiedonsiirron ajoneuvojen ja palvelimen välillä. eTruck-alusta mahdollistaa ajonevojen reaaliaikaisen energiankulutuksen mittaamisen ja seurannan, jolloin energiankulutuksen ja päästöjen vähentyminen voidaan tarkasti todentaa. Seurannan avulla sähkökäyttöisten hyötyajoneuvojen toimintavarmuutta voidaan parantaa, kun mahdolliset ongelmatilanteet ja niiden syyt voidaan havaita heti niiden syntyessä. SeCLog-hankkeessa reaaliaikaista tiedonvälitystä voidaan hyödyntää myös esimerkiksi kuljetusreittien määrittämisessä optimaalisesti huomioiden käytettävissä oleva sähköajoneuvojen latausinfrastruktuuri. SeCLog-hanke tuottaa kaupunkilogistiikkaa kehittäviä uudenlaisia älykkäitä digitalisuutta hyödyntäviä ja edistäviä ratkaisumalleja, joilla on mahdollista vähentää paitsi kasvihuonepäästöjä myös kehittää yritysten liiketoimintaa Pirkanmaalla. Samalla hanke tukee julkisen sektorin päästötavoitteiden saavuttamista.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

Pirkanmaalaiset kaupungit ja kunnat.
Henkilö- ja tavaraliikenteen ja sähköisiä ja älykkäitä palveluja kehittävät ICT-alan pirkanmaalaiset pk-yritykset.
Tiedonsiirtolaitteita ja -ohjelmistoja kehittävät pirkanmaalaiset pk-yritykset.
Älykkäiden sähkökäyttöisten hyötyajoneuvojen hankintaa suunnittelevat pirkanmaalaiset yritykset, kaupungit ja kunnat.

4.2 Välilliset kohderyhmät

Lataus- ja tietojärjestelmien ja sähköisen kuljetuskaluston tuottajayritykset.
Sähköisten hyötyajoneuvojen komponentteja ja latauslaitteita kehittävät ja valmistavat yritykset.
Pirkanmaan kunnat ja kaupungit.
Kuljetus- ja logistiikkajärjestelmiin liittyvät yritykset.
Oppilaitokset.

Välilliset kohderyhmät saavat tietoa hankkeen toiminnasta ja tuloksista. Hankkeen tulokset ovat avoimia ja kaikkien saatavilla.

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 151 584

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 149 156

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 252 639

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 248 593

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Pirkanmaa

Seutukunnat: Etelä-Pirkanmaan, Tampereen, Lounais-Pirkanmaan

Kunnat: Pirkkala, Valkeakoski, Nokia, Kangasala, Tampere, Sastamala

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite:

Postinumero:

Postitoimipaikka:

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Ei
Hankkeessa kehitetään teknistä älykästä kaupunkilogistiikkaa, jossa sukupuolella ei ole merkitystä.Sukupuolen vaikutusta on analysoitu hanketta valmistelleiden asiantuntijoiden kokemukseen perustuen. Sähkö- ja autotekniikka on perinteisesti ollut varsin miesvoittoinen ala, mutta viime vuosina alan suosio on naisten keskuudessa lisääntynyt samalla kuin ympäristöarvot ovat tekniikan opiskelun kiinteä osa. Silti naisten osuus sähkötekniikan opiskelijoista on edelleen alle 10%. Määrä on kuitenkin kasvussa, ja uudenlaiset hankkeet, joissa ympäristöasiat on huomioitu, edesauttavat naisten määrän lisääntymistä alalla.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Sukupuolen vaikutusta on analysoitu hanketta valmistelleiden asiantuntijoiden kokemukseen perustuen. Sähkö- ja autotekniikka on perinteisesti ollut varsin miesvoittoinen ala, mutta viime vuosina alan suosio on naisten keskuudessa lisääntynyt samalla kuin ympäristöarvot ovat tekniikan opiskelun kiinteä osa. Silti naisten osuus sähkötekniikan opiskelijoista on edelleen alle 10%. Määrä on kuitenkin kasvussa, ja uudenlaiset hankkeet, joissa ympäristöasiat on huomioitu, edesauttavat naisten määrän lisääntymistä alalla. Hankkeen toimenpiteet ja niiden sisältämät, kestävää kehitystä eteenpäin vievät teknologiat tekevät alasta houkuttelevampaa ja molempia sukupuolia kiinnostavampaa. Hankkeen tavoitteet ja toimenpiteet sopivat sellaisenaan sekä naisille että miehille. Sukupuolten tasa-arvo ja yhdenvertaisuus ovat kantavia arvoja toteutuksesta vastaavien organisaatioiden toiminnassa.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Sukupuolten tasa-arvon edistäminen ei ole päätavoite.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 5 8
Sähköinen liikenne mahdollistaa uusiutuvan energian käytön logistiikassa
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 1 2
Hiilidioksidipäästöjen vähentäminen hillitsee ilmastonmuutosta ja näin ollen pienentää sen aiheuttamia riskejä.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 0 0
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 5 5
Sähköinen liikenne ei tuota kasvihuonekaasuja ajosuoritteista.
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 0 0
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 0 7
Hanke tavoittelee puhtaasti tuotetun sähkön käytön maksimointia. Sähköajoneuvot käyttävät uusiutuvia energialähteitä.
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 7 8
Paikalliset yritykset saavat mitattua tietoa liikenteen kestävästä kehityksestä ja voivat tämän perusteella suunnitella oman toimintansa ja tuotteidensa kehittämistä.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 4 6
Hankkeessa kehitetään aineettomien palvelujen protyppejä, joita kehitetään edelleen tuotteiksi yritysten omissa hankkeissa.
Liikkuminen ja logistiikka 5 7
Logistiikka kehittyy tehokkaammaksi paitsi energian käytön osalta, myös kuljetusten optimoinnin kautta. Kuljetukset tapahtuvat oieaaikaisesti ja mahdollisimman hyvällä hyötysuhteella.
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 2 5
Kaupunkialueiden ilmanlaatu paranee ja melutaso laskee
Tasa-arvon edistäminen 0 0
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 0 0
Kulttuuriympäristö 0 0
Ympäristöosaaminen 8 7
Yritykset ja yhteisöt kaupungit ja kunnat mukaan lukien saavat tarkkaa ja uutta tietoa sähköisen liikenteen vaikutuksista oman logistisen toimintansa suunnittelemiseksi.

9 Loppuraportin tiivistelmä

EU:n tavoitteena on vähentää liikenteen kasvihuonepäästöjä vähintään 40 % vuoden 1990 tasosta vuoteen 2030 mennessä ja 80 % vuoteen 2050 mennessä. Suomen keskipitkän aikavälin ilmastosuunnitelmassa ja energia- ja ilmastostrategiassa tavoitteeksi on asetettu vähentää päästöjä 50 % vuoden 2005 tasosta vuoteen 2030 mennessä. Päästöjen vähentämisessä korostuu paitsi energiatehokkuuden parantaminen myös uusien teknologioiden käyttöönotto. Tavoiteltujen päästövähennysten ja energiatehokkuuden parantamisen saavuttaminen edellytti ja edellyttää näiden käytännön toteutusta alueellisella tasolla ja ottamista merkittävinä tekijöinä huomioon alue- ja paikallishallinnon strategioissa ja toimenpiteissä.

Älykäs sähköinen kaupunkilogistiikka -hanke, SeCLog, pyrki edistämään edellä mainittujen tavoitteiden toteutumista. Hankkeessa kehitettiin sähköisiin hyötyajoneuvoihin (sähköbussit, sähkökäyttöiset jakeluautot) perustuvia uusia energia- ja kustannustehokkaampia toimintatapoja ja -malleja ilmastonmuutoksen haasteisiin kaupunkilogistiikan ympäristössä. Näitä toimintatapoja ja -malleja kehitettiin konkreettisten kehittämistoimenpiteiden muodossa pirkanmaalaisissa logistiikka- ja kuljetusyrityksissä yhteistyössä alueen eri toimijoiden (julkinen sektori ja yritykset) kanssa. Hankkeen aikana on tehty mittauksia(osana hankeosapuolten alihankkijoiden suorittamia ajoja) ja näissä ajoissa mittausdata on tallentuessaan osoittautunut hyväksi ja käyttökelpoiseksi. Tämän datan pohjalta pääsee kiinni ajoneuvojen yleiseen käyttökuvaan, reitteihin, keskinopeuteen ja kulutukseen, ja sen pohjalta olisi mahdollista arvioida mitkä ovat sähkökäyttöisen kuljetuskaluston reunaehdot, jotta ne soveltuvat käyttöön.

Hanke on ollut kehittämässä vähähiilistä ja älykästä toimintamallia Pirkanmaan kaupunkilogistiikkaan. Kehityksen myötä energia- ja kustannustehokkuus paranevat kaupunkilogistiikassa ja päästöt pienenevät. Yritykset ja yhteisöt saavat laskentamallien myötä entistä tasokkaampaa mitattua tietoa sähköajoneuvojen hyötykäytöstä ja sen kokonaistaloudellisuudesta. Hanke on tuottanut nykytilan kuvauksen ja toimintaympäristön ennakointia tulevasta kehityksestä. Hankkeen tulokset tukevat Tampereen kaupungin strategioita ja niiden toteuttamista tulevaisuudessa.

Hankkeen tuloksia ja lyhyen ja pitkän aikavälin vaikutuksia kootusti:
• Kuvattu sähköisten hyötyajoneuvojen kehittämistarpeet ja -toimenpiteet Pirkanmaalla.
• Toimintamalli sähkökäyttöisten hyötyajoneuvojen hankintaan, tehokkaaseen käyttöönottoon ja käyttöön Pirkanmaan ympäristössä.
• Kehitetty olemassa olevaa eTruck-alustaa hyödyntäviä energiatehokkuutta, kokonaistaloudellisuutta ja vähähiilisyyttä parantavia vientituotteiden aihioita yritysten omaa tuotekehitystä varten.
• Kaupunkilogistiikkaan liittyvien älykkäiden tietojärjestelmien kehittyminen.
• Sähköajoneuvoihin liittyvien teknologioiden tehokas hyödyntäminen (kaksisuuntainen tiedonsiirto, latausteknologia).
• Seurantamenetelmät eli interaktiiviset mobiilit tietojärjestelmät, jotka hyödyntävät eTruck-alustan IoT-teknologiaa.
• Konseptit (yhtenäinen latausinfra: bussit, jakeluautot, työkoneet ym.; älykäs ja tehokas kaupunkilogistiikka; seuranta ja vertailu: kokonaistaloudellisuus, ympäristövaikutukset jne.)
• Pirkanmaan kehittäminen ja Tampereen kaupungin sähköisen liikenteen strategian toteuttaminen.
• Energiatehokkuus, kokonaistaloudellisuus, vähähiilisyys, älykäs liikenne ja logistiikka, digitalisaatio, päästötavoitteiden saavuttaminen. Vähähiilisten liikennejärjestelmien ja toimintamallien käyttöönoton kynnys alenee yleisen tietämyksen ja osaamisen lisääntymisen kautta.
• eTruck-alusta toimii Tampereen korkeakoulujen monialaisena (ICT, sähkövoimatekniikka, logistiikka ym.) oppimisympäristönä ja mahdollistaa uusien innovaatioiden syntymistä oppilaitosten ja yritysten yhteistyönä.

Suomen ja EU:n liikenteen ympäristövaikutusten ja erityisesti kasvihuonepäästöjen vähentämistavoitteet sekä yleiset energiatehokkuustavoitteet heijastuvat kaupunkilogistiikan kehittämiseen. Erilaiset toimenpiteet, joilla tuetaan näiden tavoitteiden saavuttamista niin tavaraliikenteen kuin henkilöliikenteen osalta, olivat tämän hankkeen keskiössä. Sähköisen liikenteen tekniikan kehittyminen sekä digitalisoituminen tarjoavat uudenlaisia mahdollisuuksia kehittämistoimenpiteisiin niin yritys- kuin alue- ja paikallistasolla. Lisätietoja hankkeesta: https://www.tuni.fi/fi/tutkimus/seclog-alykas-sahkoinen-kaupunkilogistiikka