Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A75046

Hankkeen nimi: Digitaalisen liiketoiminnan matalan kynnyksen kehittämisympäristö Digiasema

Toimintalinja: 2. Uusimman tiedon ja osaamisen tuottaminen ja hyödyntäminen

Erityistavoite: 4.1. Tutkimus-, osaamis- ja innovaatiokeskittymien kehittäminen alueellisten vahvuuksien pohjalta

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.9.2019 ja päättyy 30.6.2022

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Pohjois-Pohjanmaan liitto

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Oulun kaupunki

Organisaatiotyyppi: Kunta

Y-tunnus: 0187690-1

Jakeluosoite: PL 22

Puhelinnumero: 044 497 3117

Postinumero: 90015

Postitoimipaikka: Oulun kaupunki

WWW-osoite: http://www.businessoulu.com

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Ari Henrik Saine

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Rahoitusasiantuntija

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: ari.saine(at)businessoulu.com

Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0444973117

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

Osatoteuttajat

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Digitaalisen liiketoiminnan ja markkinoinnin osaamisesta on tullut elinehto useimmille yrityksille. Verkossa toimittaessa osaamisesta, analytiikasta ja brändin hallinnasta verkon eri kanavissa on tullut keskeisiä menestyksen edellytyksiä. Suomen yrittäjien vuosina 2016 ja 2017 tekemien tutkimusten mukaan digitaalisuuden hyödyntämisellä on voimakas vaikutus pk-yritysten menestykseen. Yritykset arvioivat keskimäärin, että noin 20 % niiden kasvusta tulee digitalisoinnin kautta, mutta kasvulukema on huomattavasti korkeampi niiden joukossa, jotka ovat digitalisoineet toimintaansa laajasti tai joiden palvelut perustuvat digitaalisuuteen. Tutkimusten mukaan digitaalisen markkinoinnin käyttöönotolla on ollut selkeitä positiivisia vaikutuksia mikro- ja pk-yritysten liiketoimintaan. Oulun yliopiston ja VTT:n Digileap hankkeen vuonna 2018 julkaiseman selvityksen mukaan valtaosa pk-yrityksistä on herännyt digitalisaation liiketoiminnalleen tuomiin uhkiin ja mahdollisuuksiin, mutta ne tarvitsevat tukea ja lisää osaamista tarvittavien muutosten toteuttamiseen.

Hankkeen tavoitteena on luoda kehitysympäristö ja toimintamalli, jotka tukevat pk-yrityksiä digitalisaation haasteissa ja näin auttavat niitä parantamaan kilpailukykyään nopeassa muutoksessa. Osana toimintamallia kehitetään matalan kynnyksen kaikille avoin neuvontapalvelu, joka palvelee pk-yrityksiä ja yksilöitä digitaaliseen liiketoimintaan liittyvissä kysymyksissä ja ohjaa toimijoita niiden tilanteeseen ja tavoitteisiin nähden oikeiden digitaalisen liiketoiminnan valmiuksia kehittävien palvelujen ja resurssien pariin.

Hankkeessa kehitetään kokonaan uusi, Pohjois-Pohjanmaan erityishaasteet huomioiva toimintamalli digitaalisen liiketoiminnan ja markkinoinnin tietoisuuden ja kyvykkyyden nostamiseen erityisesti mikro- ja pk-yrityksissä. Oulun DigiAsema toimii matalan kynnyksen neuvonta- ja testauskeskuksena, joka tiedottaa digitalisaatiosta ja neuvoo hankkeen kohderyhmiä kehittämään toimintaansa. Digiasemalla toimii myös ESR-rahoitteinen Digitaalisen liiketoiminnan ja markkinoinnin osaamista työelämään hanke, joka kouluttaa yksilöitä digitaalisen liiketoiminnan ja markkinoinnin osaajiksi sekä kehittää iteratiivisesti digiliiketoiminnan työkalupakkia tutkimuksen ja palautteen pohjalta. Yhdessä kahden hankkeen kokonaisuus muodostaa uusimpaan tietoon nojautuvan mikro- ja pk-yrityksiä sekä yksilöitä digitalisaation kehityspolulla neuvovan ja kouluttavan kokonaisuuden, jollaista ei vielä ole nähty Pohjois-Suomessa.

Hanke toteutetaan Business Oulu -liikelaitoksen ja Oulun ammattikorkeakoulun yhteishankkeena.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

Pk-yritykset ja mikroyrittäjät Pohjois-Pohjanmaan alueella, joita opastetaan yritystoimintansa digitaalisessa kehittämisessä ja digikehittämisen työkalupakin käyttöönotossa. Lisäksi kohderyhmänä on Oulun ammattikorkeakoulu, jolle hankitaan tietokoneita, ohjelmistoja ja välineitä ESR-hankkeessa tehtävän koulutuksen toteuttamiseen.

4.2 Välilliset kohderyhmät

Hankkeen välillinen kohderyhmä on Oulun ammattikorkeakoulun opettajat, jotka hyötyvät uusimmasta tutkimustiedosta ja voivat myös hyödyntää digikehittämisen työkalupakkia omassa työssään sekä opiskelijat, jotka hyötyvät uudesta tiedosta ja voivat hyödyntää työkalupakkia esimerkiksi omaa yritystoimintaansa valmistellessaan.

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 277 160

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 272 950

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 395 942

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 389 927

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Pohjois-Pohjanmaa

Seutukunnat: Oulun

Kunnat: Oulu

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite: Hallituskatu 36

Postinumero: 90100

Postitoimipaikka: Oulu

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Kyllä
Oulun seutukunnassa työssäkäyvistä 96 000 henkilöstä 7 650 eli 8 % toimi yrittäjinä vuonna 2015. Heistä kolmannes eli 2650 henkilöä oli naisyrittäjiä (Oulun seudun elinkeinokatsaus 1/2018). Voidaan olettaa, että hankkeen toimii osallistuu samassa suhteessa naisyrittäjiä.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Sukupuolten välinen tasa-arvo ja valtavirtaistaminen ovat hankkeessa toteutettavia periaatteita. Sukupuolinäkökulmaan liittyvien toimien painotus ja lukumäärä selviävät hankkeen toteutusvaiheessa. Sukupuolinäkökulma ja esimerkiksi naisosallistujien määrän kasvattaminen (jos tavoite, on se, että naisten osallistujamäärää pyritään nostamaan yli mainitun kolmanneksen) voidaan huomioida hankkeen toiminnassa tarvittaessa räätälöitävillä toimilla esimerkiksi tiedotuksella.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Hankkeen päätavoite ei ole sukupuolten tasa-arvon edistäminen.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 1 1
Digitalisaatio voi lisätä resurssitehokkuutta, joka on kestävää.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 1 1
Digitalisaation keinoin voidaan ehkäistä ilmastonmuutosta.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 0 0
Ei vaikutusta.
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 0 0
Ei vaikutusta.
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Ei vaikutusta.
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 1 1
Digitalisaatio voi lisätä resurssitehokkuutta, joka on kestävää.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 0 0
Ei vaikutusta.
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 2 2
Kohteena olevien digimurroksessa kamppailevien yritysten tulevaisuus ratkaisee alueen elinvoiman tulevina vuosikymmeninä.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 10 10
Hankkeen sisällöt tukevat vahvasti aineettomien tuotteiden ja palveluiden kehittämistä.
Liikkuminen ja logistiikka 2 4
Sisällöt, mm. digityökalut, tukevat logistiikkayritysten kehittämistä.
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 0 0
Ei vaikutusta.
Tasa-arvon edistäminen 1 1
Sukupuolten välinen tasa-arvo ja valtavirtaistaminen ovat hankkeessa toteutettavia periaatteita. Sukupuolinäkökulmaan liittyvien toimien painotus ja lukumäärä selviävät hankkeen toteutusvaiheessa. Sukupuolinäkökulma ja esimerkiksi naisosallistujien määrän kasvattaminen (jos tavoite, on se, että naisten osallistujamäärää pyritään nostamaan yli mainitun kolmanneksen) voidaan huomioida hankkeen toiminnassa tarvittaessa räätälöitävillä toimilla esimerkiksi tiedotuksella.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 2 2
Hanke parantaa erilaisten yrittäjien yhteiskunnallista ja kulttuurista yhdenvertaisuutta mahdollistamalla osaamista kasvattavat palvelut.
Kulttuuriympäristö 0 0
Ei vaikutusta.
Ympäristöosaaminen 0 0
Ei vaikutusta.

9 Loppuraportin tiivistelmä

Digiasema

Digitaalisen liiketoiminnan ja markkinoinnin osaamisesta on tullut elinehto useimmille yrityksille. Verkossa toimittaessa osaamisesta, analytiikasta ja brändin hallinnasta verkon eri kanavissa on tullut keskeisiä menestyksen edellytyksiä. Digitaalisuuden hyödyntämisellä on voimakas vaikutus pk-yritysten menestykseen. Digitaalisen markkinoinnin käyttöönotolla on ollut selkeitä positiivisia vaikutuksia mikro- ja pk-yritysten liiketoimintaan. Useat yritykset heräsivät digitalisaatioon Covid-19 haasteiden sekä Ukrainan kriisin johdosta.

Yritykset hakivat neuvoja digitaalisen liiketoiminnan kehittämiseen, myyntiin, markkinointiin, etätyöskentelyyn, verkkokauppojen käynnistämiseen, toiminnanohjaukseen tai uudenlaiseen palvelumuotoiluun jonka digitaaliset prosessit mahdollistavat.

Yritysten digitalisaation käytännön toteuttaminen ja tarvittavien muutosten tekeminen koettiin vaikeana, tätä haastetta purettiin info-tapahtumilla ja yritysneuvonnalla. Hankkeen aikana rakennettiin striimausstudio jossa yritykset voivat turvallisesti kokeilla laadukkaampaa videosisältöjen toteuttamista sekä striimausta. Toiminnot tukivat pk-yrityksiä digitalisaation haasteissa. BusinessAsemalla tapahtuva matalan kynnyksen neuvontapalvelu, erilaiset info-tapahtumat etänä, livenä ja hybridinä sekä striimausstudio vastasivat haasteeseen erittäin hyvin.

Ukrainan kriisi sekä erityisesti Covid-19 loivat useille yrityksille tarpeen kehittää omaa toimintaa.

Hanke palveli pk-yrityksiä ja yksilöitä digitaaliseen liiketoimintaan liittyvissä kysymyksissä ja ohjasi toimijoita niiden tilanteeseen ja tavoitteisiin nähden oikeiden digitaalisen liiketoiminnan valmiuksia kehittävien palvelujen ja resurssien pariin.

Hankkeessa digitaalisen liiketoiminnan ja markkinoinnin tietoisuuden ja kyvykkyyden nostamiseen panostettiin erityisesti mikro- ja pk-yrityksissä. Digiasema toimi matalan kynnyksen neuvonta- ja testauskeskuksena Oulun BusinessAsemalla. Hanke tiedotti digitalisaatiosta ja neuvoi yrityksiä kehittämään toimintaansa. Digiasema toteutti hankeyhteistyötä alueella toimivien muiden digitaalisuuden parissa toimivien hankkeiden kanssa.

Hankkeet muodostivat uusimpaan tietoon nojautuvan mikro- ja pk-yrityksiä sekä yksilöitä digitalisaation kehityspolulla neuvovan ja kouluttavan kokonaisuuden.

Hanke toteutettiin Business Oulu -liikelaitoksen ja Oulun ammattikorkeakoulun yhteishankkeena.

Digiasema - suuntana digitalisaatio