Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A75091

Hankkeen nimi: Älykäs ja vähähiilinen biokortteli

Toimintalinja: 1. Pk-yritystoiminnan kilpailukyky

Erityistavoite: 1.2. Pk-yritysten kannalta tärkeiden liikenne- ja logistiikkayhteyksien parantaminen (vain Itä- ja Pohjois-Suomessa)

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.6.2019 ja päättyy 31.12.2021

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Pohjois-Karjalan maakuntaliitto

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Nurmeksen kaupunki

Organisaatiotyyppi: Kunta

Y-tunnus: 0207669-0

Jakeluosoite: Kirkkokatu 14

Puhelinnumero: 0401045001

Postinumero: 75500

Postitoimipaikka: Nurmes

WWW-osoite: http://www.nurmes.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Asko Saatsi

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: kaupunginjohtaja

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: asko.saatsi(at)nurmes.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: +358401045001

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Nurmeksen kaupungin strategian ”Nurmeksen suunta” mukaan vuosina 2018–2021 Nurmekseen haetaan elinvoimaa kasvun kautta. Tämän kehittämislinjan tärkein yksittäinen asia on vihreän teollisuusalueen määrätietoinen toteuttaminen. Teollisuusaluetta onkin laajennettu ja laajennusosan asemakaava on lainvoimainen.

Nurmeksen vihreän teollisuudenalueen tärkeimmät kärki-investoinnit biotalouskorttelissa ovat biodieseltehdas 38 M€, pikkutukkisaha 32 M€ sekä hiili ja tanniinilaitos 8 M€. Tällä hankkeella edistetään näiden kolmen teollisen investoinnin älykkyyttä ja vähähiilisyyttä. Lisäksi kortteliin voidaan myös tarvittaessa rakentaa HP-voimala (n. 8 M€), joka tuottaa sahan tarvitseman kuivaamoiden lämmön. Tämä voimala on myös oma yhtiö. Näin tämä hanke palvelee yhteensä neljää yritystä, joiden investointien yhteisarvo on 86 miljoonaa euroa. Yritysten väliset teolliset symbioosit (inputit/outputit) lisäävät resurssiviisautta ja tätä kautta alueen toimintojen vähähiilisyyttä.

Yhteisellä rakenteella pyritään vähähiilisyyteen ja resurssiviisauteen vihreän teollisuuden alueella. Keskeisiä yhteisiä toimintoja ovat:
- yhteiset hulevesialtaat (puupölyn sitominen ja veden käyttö kierrättäen kasteluun)
- työkoneiden ja autojen kaasun ja sähkön yhteisen tankkaus- ja latausaseman valmistelu ja suunnittelu (vähähiilisyys)
- Biokadun jatkaminen korttelin 34 itäsivun osalta, mikä mahdollistaa tonttitöiden alkamisen korttelissa (resurssiviisaus maansiirtotöissä: katutyöt, tonttityö, hulevesialtaat)
- yhteinen Wi-Fi (älykäs katu) ja älyvalaistus (älykäs katu)
- tehtaiden väliset kuljettimet (ekotehokas lähikuljetus), joilla kuljetetaan purua ja haketta sahalta biodiesel-tehtaaseen sekä hiili ja tanniinilaitokseen.
-teollisuusraiteen käytön tehostaminen
- biohiiliyritysryppään raaka-aineen käsittelyn tehokkuus

Lisäksi parannetaan Kantatie 75:n ja Pitkämäentien toimivuutta ja liikenneturvallisuutta rakentamalla kääntymiskaista liittymään (pääsuunnan kanavointi ja porrastus).

Vaikutukset:

- liikenteen päästöjen väheneminen
- irtaimen aineksen kulkeutumisen vähentäminen vesistöön
- sisäisen logistiikan tehostuminen ja sitä kautta kannattavuus
- liikenneturvallisuuden paraneminen

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

Vihreän teollisuuden alueella toimivat yritykset; Koneurakointi S.Kuittinen Oy, Huolto-osapiste Oy, Karjalan Metsä ja Energia Oy, Kuljetusliike Pellikka Oy, RP Timber Oy, Karjalan Konepojat Oy, BFC Finland Oy, Nurmes Timber Ltd Oy, Biocoil Oy, sekä kaikki alueelle sijoittuvat yritykset ja alueen logistisia yhteyksiä käyttävät yritykset.

Kaikki metsäalan yrittäjät ja kuormauspaikkaa käyttävät yrittäjät. Myös muut yritykset, jotka voivat kuljettaa raaka-aineista junalla.

VR Transpoint,Fenniarail ja muut rautatieliikennettä tulevaisuudessa harjoittavat yhtiöt.

Kohderyhmiin lisätään:
Biohiiliyritysrypäs:
- Noireco Oy
- Karelwood Oy
- per. yhtiö Materiaalivirta Oy
Teollisuusraideyritysrypäs:
- Fennia Trail Oy
- Kuhmo Oy
- Karjalan Konepojat Oy

4.2 Välilliset kohderyhmät

Alueen logistisia yhteyksiä käyttävät yritykset. Yritysten alihankkijat.

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 615 000

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 478 498

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 1 230 000

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 956 997

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Pohjois-Karjala

Seutukunnat: Pielisen Karjalan

Kunnat: Nurmes

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite:

Postinumero:

Postitoimipaikka:

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Ei
Hankkeen sosiaalisia vaikutuksia on arvioitu kyselytutkimuksella.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Ei
On huomioitu sikäli kun se on mahdollista.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Hankkeen päätavoite on älykkään ja vähähiilisen biokorttelin rakentaminen.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 5 8
Rakentamisvaiheessa minimoidaan maansiirtotyöt hyvällä massatasapainon laskennalla. Ylijäämämassoja käytetään huvesialtaiden penkkarakenteisiin ja tukkikentän tasaamiseen. Toisen tehtaan jäte on toisen raaka-aine.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 3 8
Tehdään liikennepolttoainetta uusiutuvasta raaka-aineesta (sahanpuru ja sahahake). Näistä raaka-aineista tehtävä liikennepolttoaine on ns. kaksoislaskennan piirissä.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus -1 2
Rakentamisaikana lieviä haittoja (liikenne, melu, pöly tms.)
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) -2 -1
Rakentamisaikana on lieviä haittoja pintavesiin.
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Ei vaikutusta
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 1 8
Puuraaka-aine jalostetaan samassa korttelissa paljon aiempaa tarkemmin. Vain vesihöyry menee taivaalle. Tämä vähentää kokonaiskuljetussuoritetta per. lopputuoteyksikkö.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 2 9
Palavat kaasut ja puun kuori (uuton jälkeen) poltetaan lämmöksi tai sähköksi. Käytön edistäminen toteutuu hankkeessa hyvin.
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 6 8
Paikallinen elinkeinorakenne saa uusia mahdollisuuksia biotalouden piirissä. Pikkutukin jatkojalostus lisää kantorahatuloja ja jättää jatkojalostuksen tulot Nurmekseen.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 1 2
Hanke lisää tehtaiden kunnossapitopalvelujen tarvetta.
Liikkuminen ja logistiikka 7 9
Liikenneturvallisuuden parantuminen. Rekka-autoliikennettä korvataan junakuljetuksilla. Hanke lisää vähähiilisyyttä.
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 4 7
Ihmisten toimeentulo paranee, koska paikalliset raaka-aineet jalostetaan paikallisesti.
Tasa-arvon edistäminen 0 3
Prosessiteollisuus työllistää myös naisia (valvomotyötä).
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 0 0
Kulttuuriympäristö 0 0
Ympäristöosaaminen 2 5
Ison hankkeen suunnittelu ja toteutuminen lisää ympäristöosaamista. Vaikutukset kohdentuvat sekä yrityskenttään että julkisiin tahoihin.

9 Loppuraportin tiivistelmä

HHankkeen tavoitteena on ollut Nurmeksen ns. "Vihreän teollisuuden alueen" kehittäminen ja uusien investointien mahdollistaminen alueelle. Hankkeella pyritään löytämään alueelle yhteisiä rakenteita, joilla saadaan myös edistettyä vähähiilisyyttä. Suunniteltuina toimenpiteinä mm. yhteisten hulevesialtaiden rakentaminen, kaasun ja sähkön tankkaus- ja latausaseman suunnittelu, Biokadun jatkaminen korttelin 34 itäsivun osalta, yhteinen Wifi ja älyvalaistus. Lisäksi liikenneturvallisuuden parantaminen teollisuusalueelle johtavassa kantatie 75:n ja Pitkämäentien liittymässä.

Hanke alkoi vuoden 2019 kesällä, jolloin käynnistettiin Pitkänmäentien ja Kt 75 liittymän rakennussuunnittelu. Kyseisen liittymän kautta kulkee runsaasti puutavaraliikennettä Pitkämäen ratapihan puuvarastoalueelle sekä muuta raskasta liikennettä teollisuusalueelle. Liittymää parannettiin lisäämällä ryhmityskaista Pitkänmäentielle käännyttäessä. Rakennusurakka valmistui vuoden 2020 lopussa.

Biokadun jatkeen suunnittelu käynnistettiin v. 2020 alussa ja suunnitelmat valmistuivat keväällä 2020. Kadun rakennusurakka kilpailutettiin syksyllä 2020. Urakka valmistui määräajassa vuoden 2021 kesäkuussa.

Vuoden 2020 aikana biokaasun tuotantomahdollisuuksia ja sen jakelua selviteltiin kaupungin omassa erillisessä biokaasuhankkeessa. Kaupunkirakennelautakunta päätti selvityksen perusteella päättää kaasunjakeluaseman paikaksi Välitien varrella sijaitsevan teollisuustontin, mikä sijoittuu Porokylän taajaman ja Kt75 (Kuopiontien) läheisyyteen. Hankkeeseen kuuluva sähkön ja kaasun lataus- ja tankkausasema siirtyi näin ollen eri paikkaan kuin alkuperäisessä hankesuunnitelmassa ja vaihtui kaasujakeluasemaksi (sähkölatauspisteitä on perustettu jo useampia Nurmeksen taajama-alueelle). Kaasunjakeluaseman infran suunnittelu käynnistyi kesällä 2021 ja suunnittelu valmistui vuoden 2021 lopussa.

Hankesuunnitelman mukaisena toimenpiteenä oli myös hulevesialtaan rakentaminen biokortteliin 34 T/kem. Yhteisellä hulevesialtaalla on hulevesien hallinnan lisäksi mahdollisuus käyttää kertyneitä vesiä kierrättäen kasteluun ja puupölyn sitomiseen. Hulevesialtaan rakentaminen tehtiin syksyllä 2021.

Vuoden 2021 aikana teetätettiin VTT Oy.llä teknologiaselvitys "Autonominen ajaminen teollisuusalueella" sekä tehtiin älykkään kadun järjestelmiin liittyvinä uutta sähköistystä (kaapeloinnit, sähkökaappi), kuituverkkoa sekä asennettiin alueelle kameravalvonta.

Hankkeelle on muutoshakemuksella lisätty biohiiliyritysryppään tarvitseman varasto- ja kuivatuskentän pohjatyöt (muutoshakemus 4.9.2020). Tähän liittyen Voimatien varrella sijaitsevalle teollisuustontille on syksyn 2021 aikana tehty maanrakennustöitä ja ajettu pohjalle kantavaa mursketta. Paikalle on tulossa biohiiliyritys Puustako Oy.

Hankkeeseen on em. muutoshakemuksessa lisätty myös teollisuusraiteen tehostamispaketti, mutta tältä osin suunniteltuja muutoksia ei ole teollisuusraiteen osalta tehty.

Hankkeen tiedotustaulu on asennettu Voimatien varteen.