Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A75096

Hankkeen nimi: Henua kansainvälistyy

Toimintalinja: 1. Pk-yritystoiminnan kilpailukyky

Erityistavoite: 2.1. PK-yritysten kasvun ja kansainvälistymisen edistäminen

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 18.6.2019 ja päättyy 31.3.2020

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Keski-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: HENUA ORGANICS OY

Organisaatiotyyppi: Mikroyritys

Y-tunnus: 2863759-9

Jakeluosoite: Välitie 29

Puhelinnumero: 0440554506

Postinumero: 60760

Postitoimipaikka: POJANLUOMA

WWW-osoite: www.henuaorganics.com

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Nurmela Anu

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Toimitusjohtaja

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: anu(at)henua.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0440554506

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Avustuksen turvin Henua Organics Oy etsii kehittämälleen luonnonmukaiselle luksusihonhoitosarjalle uusia markkinoita sekä selvittää kv-valmiuksiaan. Henua haluaa haastaa selektiivisen synteettisen kosmetiikan ja tarjoaa luonnonmukaisen ihonhoitosarjan selektiivistä luksuskosmetiikkaa käyttäville. Ekologiset valinnat näkyvät kaikessa yrityksen toiminnassa (raaka-aine- ja materiaalivalinnat, lähituotanto, vedettömyys).

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

4.2 Välilliset kohderyhmät

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 14 630

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 14 399

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 14 630

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 14 399

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Etelä-Pohjanmaa

Seutukunnat: Seinäjoen

Kunnat: Seinäjoki

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite: Tulikivimylly 6 F

Postinumero: 60200

Postitoimipaikka: SEINÄJOKI

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 2, joihin työllistyvät naiset 2

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Kyllä
Toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta on toteutettu hankkeen päätoimijoiden omasta toimesta ilman ulkopuolisen asiantuntijan apua. Hankkeen ansiosta syntyvät lisätyöpaikat eivät ole sukupuoliriippuvaisia, vaan toimiala mahdollistaa työllisyyden kasvun sukupuolesta riippumatta.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa hanketoimijoiden omasta toimesta. Henuan tuotteita ei ole profiloitu kohdistamalla niitä tiettyyn sukupuoleen vaan tuotteet on valmistettu sukupuolten tasa-arvon näkökulmaa silmällä pitäen. Henuan Kansainvälistymis prosessi ei ole sukupuoli riippuvainen.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Hankkeen päätavoite on Henuan Kansainvälistyminen ja viennin lisääminen. Mutta tämä toteutuu samalla sukupuolten tasa-arvoa edistämällä (mm.varsinaiset tuotteet sukupuolesta riippumattomia, työpaikkoja syntyy suokupuolesta riippumatta).

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 8 0
Vedettömillä tuotteillaan Henua pyrkii omalta osaltaan turvaamaan puhtaan juomaveden riittävyyttä maailmassa myös tulevaisuudessa. Pyrimme välttämään muovia ja siksi valinneet lasipullot puukorkkeineen. Pakkaus materiaali on kertaalleen kierrätettyä kartonkia.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 7 0
Henua Organics puhuu luonnonkosmetiikan puolesta sekä valistaa kuluttajia vedettömistä tuotteista sekä luomu raaka-aineiden käytöstä. Materiaalivalinnat (muovittomuus) ovat iso osa Henuan viestintää, samoin hiilijalanjäljen minimointi kaikissa yrityksen toimissa, lähituotantoa suosimalla.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 7 0
Tuotteillamme on Ecocert Cosmos Organics sertifikaatti. Sertifikaatin saanti perustuu ulkopuolisen auditoijan arvioihin siitä miten yritys toimii, mitkä ovat sen kestävän kehityksen toimintaperiaatteet, mistä se ostaa käyttämänsä raaka-aineet (joiden tuottajilta vaaditaan myös omat todistukset tuotannolle raaka-aineen alkuperästä jne) ja että tuotanto noudattaa ekologista ja kestävän kehityksen toimintamallia (käytännössä tarkoittaa että myös tehtaalla oltava Ecocert certifikaatti omaan toimintaansa liittyen).
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 5 0
Välttämällä synteettisessä kosmetiikassa tyypillisiä mikromuoveja sekä muita maaperälle haitallisia kemikaaleja. Pesuveden mukana nämä valuvat pinta- ja pohjavesiimme, mutta omilla valinnoillaan Henua pyrkii edistämään ympäristöystävällisyyttä ja vähentämään maaperän kuormittamista. Henua tukee WWF -suomen toimintaa ja on valinnut mm. jälleenmyyjän joka osoittaa omasta katteestaan osan itämeren suojeluun.
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 1
Henuan tuotteet eivät saastuta kallisarvoisia Natura alueita.
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 6 0
Henuan saama Ecocert Cosmos sertifikaatti vahvistaa että tuotanto noudattaa taloudellisen kestävyyden periaatteita. Henuan toiminnassa hillijalanjäljet pyritään minimimaan mm. sillä että kaikki tuotanto toteutetaan lähituotantona Suomessa. Kustanusnäkökulmasta tuotanto olisi järkevämpää toteuttaa mm. itäeuroopan maissa, mutta Henua haluaa pitää kiinni arvoistaan. Henuan ulkopakkaukset ovat jo kertaalleen kierrätettyä kartonkia. pyrimme välttämään muovinkäyttöä ja siksi valinneet lasipullot puukorkkeineen kaikille tuotteillemme.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 4 0
Hankkeen puitteessa Henua Organics hakee tuotteilleen Ecocert Cosmos Organics sertificaattia. Cosmos sertificaatti takaa että kestävän kehityksen linjauksia noudatetaan myös ostopalveluna hankintussa tuotannossa (myös tehtaalta edellytetään Ecocert sertifikaattia). Henuan yrittäjillä ei ole toimistoa, vaan toimintaa pyöritetään kotikonttoreista digitalisaation mahdollistaen etäpalaveri ja hyödyntäen pilvipalveluja samalla paperia säästäen.Tuotteet on suunniteltu pitkäikäisiksi ja lasipullojen uusiokäyttö eri tarkoituksiin on mahdollista.
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 6 0
Henuan toiminnassa elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen näkyy mm. siinä että tuoteiden valmistus tapahtuu lähituotantona Suomessa. Samoin kaikki pakkaukset sekä etiketit valmistetaan suomessa. Myös raaka-aineita pyritään hankkimaan kotimaasta.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 0 1
Henua pyrkii opastamaan ja kouluttamaan kuluttajia kestävän kehityksen periaatteista ja puhuu luonnonmukaisuuden puolesta.
Liikkuminen ja logistiikka 2 0
Henua suosii lähituotantoa, jolla myös tuotannon logistiikkakustannukset minimoidaan. Market entry strategia luodaan hankkeen puitteissa ja kestävän kehityksen kriteerit tulevat näkymään myös niihin liittyvissä päätöksissä.
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 3 4
Henua pyrkii edistämään kuluttajien tietoisuutta synteettisten kosmetiikkatuotteiden vaaroista ja puhuu luonnonkosmetiikan puolesta samoin kuin kestävän kehityksen ja ekologisuuden nimiin. Henua pyrkii lisäämään kuluttajien hyvinvointia sekä edistää terveyttä luonnonmukaisilla raaka-ainevalinnoillaan.
Tasa-arvon edistäminen 3 0
Henua tuotteet ovat sukupuolineutraaleja ja näin omalta osaltaan purkavat perinteisiä sukupuolisidonnaisuuksia kosmetiikan käytössä.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 0 2
Henuan vienti kohdistuu tasapuolisesti eri maihin kulttuureista riippumatta ja tuotteiden markkinoinnissa monikulttuurisuus näkyy mm. kauneus/iho kuvissa, joissa mallista ei voida tarkalleen sanoa minkä ikäinen tai mistä maasta kyseinen henkilö on (tasa-arvoisuus/yhdenvertaisuus).
Kulttuuriympäristö 0 0
Hankkeella ei suoranaisesti ole vaikutusta kulttuuriympäristöön.
Ympäristöosaaminen 4 0
Kansainvälistymisen kasvaessa Henuan viesti raakaaineiden ja materiaalivalintojen vaikutuksista ympäristöön saavuttaa laajemman kohderyhmän.

9 Loppuraportin tiivistelmä

Avustuksen turvin Henua nopeutti kv-prosessiaan EU:ssa ja USAssa. Hankkeen turvin osallistuttiin useisiin eri messutapahtumiin ympäri eurooppaa sekä New Yorkissa. Projektissa selvittettiin ja analysoitiin potentiaalisimpia kohdemarkkinoita ja kauppapaikkoja, ja sen seurauksena käynnistaettiin vienti USA:han sekä 10 eri euroopan maahan.