Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A75177

Hankkeen nimi: Päästötön liikenne Mikkelin seudulla 2040

Toimintalinja: 2. Uusimman tiedon ja osaamisen tuottaminen ja hyödyntäminen

Erityistavoite: 3.2. Uusiutuvan energian ja energiatehokkaiden ratkaisujen kehittäminen

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.5.2019 ja päättyy 28.2.2022

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Etelä-Savon maakuntaliitto

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Lappeenrannan-Lahden teknillinen yliopisto LUT

Organisaatiotyyppi: Yliopisto

Y-tunnus: 0245904-2

Jakeluosoite: PL 20, Yliopistonkatu 34

Puhelinnumero: 029 446 2111

Postinumero: 53850

Postitoimipaikka: Lappeenranta

WWW-osoite: http://www.lut.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Olli-Jussi Korpinen

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Projektitutkija

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: olli-jussi.korpinen(at)lut.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: +358 503538095

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Hankkeessa tutkitaan Mikkelin seudun mahdollisuuksia päästä eroon liikenteessä syntyvistä fossiilisista kasvihuonekaasupäästöistä seuraavien 20 vuoden aikana. Etelä-Savossa liikennesektori on suurin kasvihuonekaasupäästöjen lähde, ja lähes puolet maakunnan tieliikenteen päästöistä syntyy nimenomaan Mikkelin seutukunnan alueella. Seutukunnalla on hyvät mahdollisuudet päästöjen vähentämiselle, sillä sen läpi kulkee valtakunnan runkoverkkoon kuuluva rautatie, ja alueelle on myös jo syntynyt biopohjaisen liikennepolttoaineen tuotanto- ja jakeluinfrastruktuuria.

Hanke perustuu valtioneuvoston asettaman liikenteen ilmastopolitiikan työryhmän kasvihuonekaasujen poistamiseen tähtäävään toimenpideohjelmaan, johon sisältyvät ehdotetut muutokset liikennejärjestelmissä, liikennevälineissä ja polttoaineissa. Toimenpideohjelmassa peräänkuulutetaan myös alueiden omia ratkaisuja. Päästötön liikenne Mikkelin seudulla 2040 -hankkeessa huomioidaan alueen erityispiirteet, kuten yksityisautoilun merkitys haja-asutusalueella, väestön maantieteellinen jakaantuminen sekä alueen sisäiset ilmiöt ja erityispiirteet asumisessa, työssäkäynnissä, muuttoliikkeessä ja elinkeinoelämän kuljetuslogistiikassa.

Hankkeen keskeiset tutkimusmenetelmät ovat paikkatietoanalyysit ja tarkkaa paikkatietoa hyödyntävät logistiikan simuloinnit, joiden avulla tutkitaan eri toimenpiteiden realistisuutta olemassa olevat paikalliset resurssit ja reunaehdot huomioiden. Hankkeen tuloksena muodostuu kokonaisvaltainen tilannekuva alueen liikenteestä eri tavoitevuosina ja Mikkelin seutukunnalle kohdistettu 2030-luvulle ulottuva liikenteen päästövähennyspolku. Hanke lisää päättäjien ja yksityisten toimijoiden, kuten kuluttajien ja yrittäjien, tietoisuutta liikenteeseen liittyvistä kasvihuonekaasupäästöistä paikallisissa olosuhteissa, ja päästöttömän liikenteen muutospolun edellyttämien toimenpiteiden kohdentamisen ennakoidaan helpottuvan hankkeen tulosten ja kokemusten myötä.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

Hankkeen varsinainen kohdealue on Mikkelin seutukunta, jossa syntyy lähes puolet koko maakunnan tieliikenteen kasvihuonekaasupäästöistä, jossa on jo olemassa olevaa liikenteen biopolttoainetuotantoa, ja jonka läpi kulkee maakunnan vilkkaimmin liikennöity rautatie. Lisäksi maakunnan muuttotilastoissa ja -ennusteissa on nähtävissä paljon liikkuvan työikäisen väestön keskittymistä Mikkelin seutukunnan alueelle. Nämä asiat yhdessä tekevät alueesta otollisimman keskeisille liikenteen päästövähennyksille.

Hankkeen varsinaiset kohderyhmät ovat
• Kohdealueella liikennejärjestelmätyötä tekevät viranomaiset ja päättäjät (kunta, valtio)
• Kohdealueella asuvat kuluttajat
• Kohdealueella toimivat kuljetus- ja energiatoimialan yritykset

4.2 Välilliset kohderyhmät

Hankkeen välillisiä kohderyhmiä ovat kohdealuetta ympäröivän alueen (Etelä-Savo) viranomaiset, päätöksentekijät ja kuluttajat sekä palveluntarjoajat, joiden avulla kohdealueen liikenteessä on tehtävissä päästövähennyksiä. Tällaisia ovat mm. kaasumaisten ja nestemäisten biopolttoaineiden jakelijat, paikalliset yksityisten liikennevälineiden (auto, mp, kevyt liikenne) kauppiaat, sähköisen liikenteen palveluntarjoajat (esim. akkujen lataus- ja huoltopalvelut) sekä MaaS (Mobility as a Service) -palveluihin keskittyvät toimijat.

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 179 865

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 173 882

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 231 256

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 223 570

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Etelä-Savo

Seutukunnat: Mikkelin

Kunnat: Mikkeli, Puumala, Pertunmaa, Hirvensalmi, Mäntyharju, Kangasniemi

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite: Lönnrotinkatu 7

Postinumero: 50100

Postitoimipaikka: Mikkeli

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Kyllä
On arvioitu, sukupuolella ei ole vaikutusta hankkeen toteutuksessa ja toimintaympäristössä.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen suunnittelussa, mutta hankkeella ei ole suoraa vaikutusta sukupuolten tasa-arvoon ja sen toteutumiseen.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Hankkeen päätavoite ei ole sukupuolten tasa-arvon edistäminen.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 0 9
Hankkeen tavoitteena on kohderyhmien tietopohjaa kasvattamalla edistää siirtymistä fossiilitaloudesta uusiutuvien energialähteiden ja käyttövoimien käyttöön, jolloin ehtyvien luonnonvarojen käyttö vähenee ja käytettävät erät ovat jätepohjaisia (mm. biokaasu).
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 2 7
Siirryttäessä fossiilitaloudesta uusutuvaan ilmastonmuutoksesta aheutuvat riskit vähenevät (mm. kasvihuonepäästöjen vähentyminen). Tutkimalla mahdollisuuksia lisätä paikallisten liikennebiopolttoaineiden tuotantoa ja jakelua vähennetään tarvetta tuoda polttoainetta (fossiilinen tai uusiutuva) alueen ulkopuolelta.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 0 2
Fossiilitaloudesta luopuminen edellyttää raaka-aineiden painottumista jätepohjaisiin tai kierrätettäviin sivujakeisiin. Tällöin kielteiset vaikutukset luonnon monimuotoisuuteen vähenevät.
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 0 9
Hankkeen tutkimuskohteena oleva muutospolku johtaa siihen, että kasvihuonekaasut vähenevät öljyn ja muiden fossiilisten polttoaineiden käytön vähenemisen myötä.
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Natura-kohteet ovat hanketoiminnan ulkopuolella.
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 2 5
Hankkeen tutkimuskohteena olevassa biopolttoaineiden tuotannossa (neste/kaasu) syntyvät jätteet ovat kierrätyskelpoisia, samoin sähköautoilussa. Hankkeessa keskitytään painettujen julkaisujen sijaan sähköiseen viestintään.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 0 9
Hankkeen tutkimuskohteena olevan muutospolun tavoitteina on siirtyä liikennevälineissä vähäpäästöisiin tai päästöttömiin teknologioihin ja ottaa käyttöön entistä vähäpäästöisempiä tai kokonaan uusiutuvia polttoaineita.
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 3 9
Uusiutuvista polttoaineista pääosa biokaasun raaka-aineista ja tuotannosta perustuu paikalliseen elinkeinotoimintaan.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 5 8
Hanke madaltaa kynnystä erilaisten paikallisten palveluliiketoimintojen, kuten kehittyneiden matkapalvelusovellusten, aloittamiselle.
Liikkuminen ja logistiikka 4 7
Kestävien liikkumispalvelujen tutkiminen ja kehittäminen vähentää liikennesuoritetta.
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 7 6
Hankkeen myötä liiketoiminta ja työllisyys alueella lisääntyvät.
Tasa-arvon edistäminen 0 0
Hanke on sukupuolineutraali.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 5 0
Hanke tuottaa uutta alueellista tietoa hyvin ajankohtaisesta aiheesta, jota on tutkittu muilla kaupunkiseuduilla. Hankkeen kohdealueen yhteiskunnallinen yhdenvertaisuus vertailuseutuihin nähden paranee.
Kulttuuriympäristö 3 6
Hankkeen myötä raaka-aineiden ja jalosteiden kysyntä eteläsavolaisilta maatiloilta oletettavasti lisääntyy, mikä tarkoittaa lisäystä kulttuuriympäristön elävyyteen.
Ympäristöosaaminen 4 3
Hanke synnyttää uutta tietoa energian tuotannon ja käytön ympäristövaikutuksista.

9 Loppuraportin tiivistelmä

”Päästötön liikenne Mikkelin seudulla 2040” -hankkeen tavoitteina oli selvittää, mitä kokonaan päästötön ja vähäpäästöinen liikenne tarkoittaa yleisesti ja Mikkelin seudun näkökulmasta, sekä tutkia, millaisessa järjestyksessä liikenteen päästövähennystoimia tulisi tehdä yksilö- ja yhteisötasolla 2020- ja 2030- lukujen aikana.
Ilmastotavoitteiden kannalta seudun liikenteen merkittävimmät päästövähennystoimet painottuvat vahvasti tieliikenteeseen ja erityisesti yksityisautoiluun ja tavarankuljetukseen. Ajoneuvokannan uusiutuminen ja painottuminen vähäpäästöisiin tai päästöttömiin käyttövoimiin ovat keskeisiä tavoitteita edistäviä ilmiöitä, mutta ne edellyttävät myös paljon paikallista panostamista liikenteen palveluinfrastruktuuriin. Laajeneva biokaasun tankkausasema- ja sähkönlatauspisteverkko ovat hyviä esimerkkejä tehdyistä paikallisista toimista.
Hankkeessa laaditulla 2030-luvulle ulottuvalla liikenteen päästövähennyspolulla esitetään myös lisää investointeja ja resursseja kevyen liikenteen olosuhteiden parantamiseksi taajama-alueilla. Toimet edellyttävät lisää mitattua tietoa nykyisistä kevyen liikenteen reittien käyttäjämääristä, jotta resurssit voitaisiin ohjata sellaisiin kohteisiin, joiden avulla autoliikenteen määriä päästöjä vähennetään taajamissa tehokkaimmin.
Yleisesti seudun liikennejärjestelmä tulee seuraavien 20 vuoden aikana muuttumaan paljon sekä kulkuneuvojen käyttövoimavalikoiman että kuljetuspalvelujen monipuolistumisen johdosta. Kuluttajille se tarkoittaa haasteellisempaa päätöksentekoa. Toisaalta etenkin paikallisiin energialähteisiin perustuvat käyttövoimat kohentavat alueen elinvoimaa ja taloutta.