Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A75325

Hankkeen nimi: Teollisuusmatkailun konseptointi

Toimintalinja: 1. Pk-yritystoiminnan kilpailukyky

Erityistavoite: 2.1. PK-yritysten kasvun ja kansainvälistymisen edistäminen

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.8.2019 ja päättyy 31.7.2022

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Lapin liitto

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Lapin ammattikorkeakoulu Oy

Organisaatiotyyppi: Ammattikorkeakoulu

Y-tunnus: 2528792-5

Jakeluosoite: Jokiväylä 11 C

Puhelinnumero: 020 798 6000

Postinumero: 96300

Postitoimipaikka: Rovaniemi

WWW-osoite: http://www.lapinamk.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Mirva Tapaninen

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Projektipäälllikkö

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: mirva.tapaninen(at)lapinamk.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: +358 40 527 6270

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

Osatoteuttajat

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Matkailu on globaali ja sen myötä suhdanneherkkä toimiala. Matkailuala on maakunnan ja alueiden strategioissa esiin nostettu kasvava kärkiala, joka mahdollistaa taloudellista kasvua perifeerisille alueille. Lapin matkailu on kasvanut rajusti parin viime vuoden aikana, ja erityisen kovaa kasvu on ollut kansainvälisen kysynnän osalta. Kasvun odotetaan edelleen jatkuvan.

Suomen ja Lapin/Meri-Lapin palvelutarjontaa tulee monipuolistaa ympärivuotisemmaksi. Tuotekehityksessä tulisi panostaa kunnianhimoisesti uusien asiakassegmenttien löytämiseen sekä tuote ‐, palvelu ‐ ja elämysinnovaatioiden synnyttämiseen. Teollisuusmatkailun näkökulman mukaan ottaminen matkailubisnekseen kasvattaa Meri-Lapin alueen kokonaistaloutta ja tuo ennen kaikkea uutta sisältöä ympärivuotiseen matkailubrändiin sekä lisää yritysten moninaista verkostoitumista yli toimialojen.

Hankkeen kehittämistavoitteena on edistää Meri-Lapin pk-yritysten liiketoiminnan kehittämistä sekä uusien, innovatiivisten matkailupalveluiden syntymistä Meri-Lapin alueelle. Hankkeella edistetään etenkin uusien alueen teollisiin ominaispiirteisiin, kansainvälisesti tunnustettuihin kärkiosaamisalueisiin, ja kulttuuriperintöön pohjautuvien laadukkaiden teollisuusmatkailupalveluiden syntymistä eri vuoden ajoille.

Hankkeen tavoitteena on yhdistää matkailun ja teollisuuden sekä niitä tukevien toimijoiden verkostoyhteistyötä uusien innovatiivisten matkailupalveluiden kehittämiseksi eri sesongeille. Tähän vaaditaan asiakasymmärrystä sekä matkailu- ja teollisuusyritysten yhteistyötä sekä sitoutumista ”Vihreän” Kemin profiloimiseksi. Tavoitteena on edistää Meri-Lapin matkailuyritysten liiketoimintamahdollisuuksia ja kannattavuutta sekä matkailun ympärivuotisuutta kehittämällä teollisuusmatkailukonsepteja, työkaluja ja aineistoa matkailuyritysten ja sidosryhmien palvelutuotekehityksen tueksi. Hankkeella vahvistetaan ja monipuolistetaan Meri-Lapin matkailullista imagoa ja monipuolistetaan matkailun tarjontaa eri vuoden ajoille.

Hankkeen alkuvaiheessa Meri-Lapin alueelle muodostetaan monialainen verkosto (matkailuyritykset, teollisuuden toimijat, yhdistykset ja muut sidosryhmät) joiden kanssa teollisuusmatkailun konseptia lähdetään kehittämään Meri-Lapin alueelle yhdessä korkeakouluorganisaatioiden kanssa. Verkostossa valitaan kehitettävät teollisuuden teemat ja kohteet, jotka tuovat alueen identiteettiä, historiaa ja alueen teollisuuden erikoisosaamista esille. Konseptin kehittämisessä huomioidaan turvallisuus ja kestävä kehitys.

Kehittämisen lähtökohdaksi kartoitetaan alueen teollisuuden toimintaympäristöt, valitaan potentiaaliset teemat sekä kehittämiskohteet ja sitoutetaan alueen toimijat kehittämistoimenpiteisiin. Yhteistyö jatkuu koko hankkeen ajan, jolla varmistetaan toiminnan integroituminen alueelle. Alkuvaiheessa määritellään myös mm. alueen matkailijaprofiilit teollisuusmatkailutuotteille, asiakaspolut sekä kerätään visuaalista aineistoa palvelukonseptien kehittämiseen. Opintomatkoilla pyritään perehtymään toimivien teollisuusmatkailukohteisiin Meri-Lapin konseptien kehittämiseksi.

Hankkeen päätuloksena tuotetaan Meri-Lapin alueelle teollisuusmatkailun konsepteja yhdessä alueen matkailuyritysten, teollisuuden ja sidosryhmien kanssa. Kehittämistyössä huomioidaan alueen erityispiirteet, historia, erityisosaaminen ja tulevaisuuden kehittämissuunnat. Kehittämistyön tuloksena yritykset saavat työkaluja oman liiketoimintansa kehittämiseen.

Hankkeen tulokset:

1. Meri-Lapin alueen teollisuusmatkailun toimintaympäristön määrittely, sisältäen mm. nykytilan, alueen identiteetin, verkoston toimijat ja ansaintalogiikan määrittelyt.
2. Työkaluja alueen yrityksille uusien teollisuusmatkailu palveluiden tuotekehityksen tueksi. Työkalujen avulla voidaan luoda ja paketoida uusia, ympärivuotisia teollisuusmatkailupalveluita ja -tuotteita yli toimialojen.
3. Teollisuushistoriaan liittyvää audiovisuaalista aineistoa, kertomuksia ja taidetta, jonka pohjalta toteutetaan neljä audiovisuaalista konseptia teollisuusmatkailuaineistosta (esimerkiksi grafiikkaa, webbidokumentteja ja äänikertomuksia/ympäristöjä)
4. Meri-Lapin teollisuusmatkailun konsepteja yhteisesti kehitettävistä teemoista.
5. Meri-Lapin teollisuusmatkailun sidosryhmien verkostoituminen ja sovitut vastuut ja toimintatavat
6. Alueen teollisuusmatkailukohteita ja alueen teollisuuden erityisosaaminen on tuotu osaksi matkailupalveluita.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

Hankkeen varsinaisena kohderyhmänä on Meri-Lapin alueen matkailuyritykset sekä Lapin ammattikorkeakoulu ja Lapin yliopisto. Hankkeen toimenpiteillä edistetään alueen yrityksiä kehittämään innovatiivisia matkailupalveluita markkinoille lisäämällä TKI-yhteistyötä Lapin yliopiston, Lapin ammattikorkeakoulun, kunnan ja muiden julkisyhteisöjen ja yhdistysten kanssa.

4.2 Välilliset kohderyhmät

Välillisenä kohderyhmänä ovat Meri-Lapin alueen muut yritykset ja matkailutoimijat (mm. yhdistykset) ja matkailun liitännäistoimijat (esim. museot) muut Lapin matkailualueet, yritysten asiakkaat sekä korkeakoulujen henkilöstö ja opiskelijat.

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 276 853

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 274 105

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 344 872

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 340 863

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Lappi

Seutukunnat: Kemi-Tornion

Kunnat: Keminmaa, Simo, Tornio, Tervola, Kemi

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite:

Postinumero:

Postitoimipaikka:

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Kyllä
Lapin Letka –hankkeen suvauskoneen mukaisesti hanke edistää miesten ja naisten asioita tasapuolisesti. Alan sukupuolijakauma on tiedostettu hanketta valmistellessa ja tullaan tiedostamaan myös hanketta toteuttaessa.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Lapin Letka –hankkeen suvauskoneen mukaisesti hanke edistää miesten ja naisten asioita tasapuolisesti. Alan sukupuolijakauma on tiedostettu hanketta valmistellessa ja tullaan tiedostamaan myös hanketta toteuttaessa.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Ei kuulu hankkeen tavoitteisiin. Toiminta kohdistuu tasapuolisesti miehiin ja naisiin.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 0 7
Hankkeen tavoitteena on osallistaa toimijoita, jotka hyödyntävät luonnonvaroja palveluissaan ja tuotteissaan. Kehittämistyössä huomioidaan kestävän kehityksen näkökulma.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 0 0
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 0 0
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 0 0
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 0 0
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 0 0
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 5 8
Hanke pohjautuu yritysten ja matkailutoimijoiden kehitystarpeisiin ja verkostoyhteistyön lisäämiseen. Kehittäminen pohjautuu alueen omiin erityispiirteisiin, kulttuuriperintöön ja toimintaympäristöön. Yritykset voivat käyttää hankkeessa syntynyttä tietoa oman toimintansa kehittämisessä.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 3 5
Hankkeessa pilotoidaan teollisuusmatkailun konsepteja alueella. Konseptit ovat laajaalaisemmin hyödynnettävissä Lapin matkailualueiden kehittämisessä hankkeen jälkeen.
Liikkuminen ja logistiikka 0 0
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 0 6
Hanke edistää hyvinvointia Lapissa kehittämällä matkailuelinkeinoa. Hankkeen toimenpiteillä vahvistetaan eri toimialojen verkostoitumista alueella kuten matkailun, teollisuuden ja kulttuurin toimijoiden kanssa. Tällä edistetään mm. matkailualan ympärivuotisuutta.
Tasa-arvon edistäminen 0 8
Hankkeessa edistetään matkailuelinkeinoa ja sitä kautta työllisyyttä. Matkailuala työllistää Lapissa runsaasti molemman sukupuolen edustajia. Hankkeen työ on yleistä kehittämistä, joten sen tulokset palvelevat laajasti maakunnan matkailuyrittäjiä.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 0 5
Tehdään näkyväksi Lapin matkailun merkitystä ja huomioidaan alueen erityispiirteitä, alueen identiteettiä, kulttuuriperinteitä ja toimintaympäristöä.
Kulttuuriympäristö 0 5
Hankkeessa huomioidaan pilottialueiden erityispiirteitä, alueen identiteettiä, kulttuuriperinteitä ja toimintaympäristöä.
Ympäristöosaaminen 0 0

9 Loppuraportin tiivistelmä

Matkailu on Lapin maakunnan ja alueiden strategioissa esiin nostettu kasvava kärkiala, joka mahdollistaa taloudellista kasvua perifeerisille alueille. Lapin matkailu on kasvanut rajusti parin vuoden ajan ennen koronaa, ja erityisen kovaa kasvu on ollut kansainvälisen kysynnän osalta. Kasvun odotetaan edelleen jatkuvan koronan jälkeen.

Hankkeen tavoitteena oli edistää Meri-Lapin matkailuyritysten liiketoimintamahdollisuuksia ja kannattavuutta sekä matkailun ympärivuotisuutta kehittämällä teollisuusmatkailukonsepteja, työkaluja ja aineistoa matkailuyritysten ja sidosryhmien palvelutuotekehityksen tueksi. Hankkeella edistettiin etenkin uusien, alueen teollisiin ominaispiirteisiin (kansainvälisesti tunnistettuihin kärkiosaamisalueisiin) ja kulttuuriperintöön pohjautuvien laadukkaiden teollisuusmatkailupalveluiden syntymistä eri vuoden ajoille. Hankkeella vahvistettiin ja monipuolistettiin Meri-Lapin matkailullista imagoa ja matkailun tarjontaa eri vuoden ajoille. Hankkeen tavoitteena oli myös yhdistää matkailun ja teollisuuden sekä niitä tukevien toimijoiden verkostoyhteistyötä uusien innovatiivisten mat-kailupalveluiden kehittämiseksi. Tämä vaati asiakasymmärrystä sekä matkailu- ja teollisuusyritysten yhteistyötä sekä sitoutumista.

Hankkeen aikana Meri-Lapin alueen teollisuusmatkailun toimintaympäristön nykytilaa kartoitettiin yhteisissä tapaamisissa alueen toimijoiden kanssa. Niissä luotiin uusia verkostoja ja vahvistettiin jo olemassa olevia. Työpajoissa hahmoteltiin erilaisia teollisuusmatkailijan asiakasprofiileja ja luotiin ansaintalogiikkaa. Työpajoissa ja muissa tapaamisissa tarjottiin palvelumuotoilun keinoin työkaluja alueen yrityksille uusien teollisuusmatkailupalveluiden tuotekehityksen tueksi. Samalla kiinnitettiin erityistä huomiota tuotteiden ympärivuotiseen käyttöön kestävän matkailun periaatteiden mukaisesti.

Hankkeessa sovittiin eri toimijoiden kanssa työskentelyn rajaamiseksi kolme yhteistä teemaa, jotka olivat kulttuuriperintö, kiertotalous ja vastuullinen teollisuus sekä elintarviketeollisuus sisältäen maatilamatkailun. Näiden teemojen pohjalta tuotettiin alueen teollisuushistoriaan ja kulttuuriperintöön liittyvää audiovisuaalista aineistoa, kertomuksia ja taidetta, jonka pohjalta toteutettiin neljä audiovisuaalista konseptia teollisuusmatkailuaineistosta. Meri-Lapin teollisuusmatkailun sidosryhmien verkostoituminen ja yhteisesti sovitut toimintatavat olivat mukana kaikissa hankkeen tapaamisissa ja työpajoissa, joissa koostettiin Meri-Lapin alueen teollisuuden erityisosaamista ja tarjottiin niitä osaksi alueen matkailupalveluita.

Hankkeen tuloksena syntyi neljä erilaista konseptia hankkeessa määriteltyjen teemojen alle:
- Kulttuuriperintö: Karihaaran kulttuuriperinnön tarinallistettu opasretki
- Kiertotalous ja vastuullinen teollisuus: Kiertotalous Meri-Lapin elämäntapana
o Rimamöljä
o Meri-Lappi kokoelma
- Elintarviketeollisuus sisältäen maatilamatkailun: Virtuaalimatkailua maatilalle - esimerkkinä Farm Escape

Lisätietoja konsepteista ja audiovisuaalisista konsepteista voit lukea näiden linkkien takaa:
- ”Tarinoita ja taidetta – Meri-Lapin kulttuuriperintö osaksi teollisuusmatkailu”, https://www.lapinamk.fi/loader.aspx?id=f01185a1-ce99-476b-ab4c-4f87835505cf.
- ”Meri-Lapin teollisuusmatkailun konsepteja kehittämässä”, https://www.lapinamk.fi/loader.aspx?id=15cd0ab7-7cc1-41ff-a118-96086cad79a7
- Esimerkkejä rakennetuista kulttuuriympäristöistä Meri-Lapissa, sähköinen julkaisu: https://issuu.com/lapinamk/docs/ylioinas
- Esimerkkejä kaupankäyntiin liittyvästä historiasta Tornionlaaksossa, video: https://www.youtube.com/watch?v=eicVN74Vd-s