Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A75610

Hankkeen nimi: Lennol Oy:n BtoB -brändin ja johtamistyöskentelyn sekä tuotantoteknologian ja tuotevalikoiman kehitysprojekti

Toimintalinja: 1. Pk-yritystoiminnan kilpailukyky

Erityistavoite: 2.1. PK-yritysten kasvun ja kansainvälistymisen edistäminen

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 28.11.2019 ja päättyy 31.12.2021

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Keski-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: LENNOL OY

Organisaatiotyyppi: Pieni yritys

Y-tunnus: 0178216-3

Jakeluosoite: LÄHDETIE 11

Puhelinnumero: 0407701939

Postinumero: 61600

Postitoimipaikka: JALASJÄRVI

WWW-osoite: http://www.lennol.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Sopanen Iina

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Operat joht

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: iina.sopanen(at)lennol.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0503540761

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Lennol Oy:n strategian painopisteen muuttuessa BtoB-myyntiin, kaipaa yritys uuden brändin rakentamista ja brändistrategiaa, jolla tavoitellaan uutta kohderyhmää ja erottaudutaan muista. Brändistrategian kautta edetään uuden kohderyhmän markkinointistrategiaan ja bändiviestinnän suunnitteluun. Yrityksen strategisen fokuksen muuttuessa johtamisjärjestelmiä ja taloushallinnon prosesseja tulee kehittää vastaamaan uuteen kasvuhakuiseen ja kannattavaan liiketoimintaan. Lisäksi tulevaisuuden omistajanvaihdos vaatii hallituksen ja johdon sparraamista. Yritys haluaa uuden strategiansa mukaisesti vastata markkinoiden kasvaneisiin vastuullisuusvaatimuksiin ja hakea ratkaisuja toimialan ja asiakkaiden kysymyksiin. Tähän tarvitaan uutta tuotantoteknologiaa, tuotekehitystä ja osaamista.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

4.2 Välilliset kohderyhmät

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 58 540

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 39 466

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 58 540

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 39 466

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Etelä-Pohjanmaa

Seutukunnat: Seinäjoen

Kunnat: Kurikka

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite: LÄHDETIE 11

Postinumero: 61600

Postitoimipaikka: JALASJÄRVI

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 5, joihin työllistyvät naiset 4

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 4.00, joihin työllistyvät naiset 4.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Ei
Toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta ei todettu olevan tarpeen, koska yritys huomioi ja työllistää aina mahdollisuuksien mukaan molempia sukupuolia. Asiaan on kiinnitetty erityistä huomiota, koska tekstiiliteollisuus on perinteisesti naisvaltainen ala.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Hankkeeseen osallistujat ovat sekä miehiä että naisia. Hankkeen tavoitteiden kohderyhmänä huomioidaan sekä miehet että naiset. Hankkeen kohderyhmänä kiinnitetään erityistä huomiota miehiin, koska heitä on paljon tavoiteltavassa kohderyhmässä. Hankkeen myötä yritys edistää aktiivisesti miesten ja naisten välistä tasa-arvoa. Yritys haluaa luoda työpaikkoja, jotka ovat yhtä lailla naisten tai miesten täytettävissä. Yritys toimii naisvaltaisella alalla, mutta haluaa aktiivisesti luoda sille työpaikkoja myös miehille.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Sukupuolten tasa-arvon edistäminen ei ole hankkeen päätavoite, mutta se huomioidaan kaikessa toiminnassa ja kehityksessä.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 3 8
Kierrätys- ja luonnonmateriaalien sekä uusiutuvien ja sivuvirta-raaka-aineiden käyttö, tuotteet valmistetaan tilauksia varten, ei varastoon. Yritys suunnittelee ja kehittää laadukkaita, pitkäikäisiä tuotteita. Vastuullisuus ja kestävä kehitys huomioidaan kaikessa toiminnassa.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 5 3
Hanke lisää kotimaisuusastetta tekstiilituotannon alalla, jolloin vähennetään mm. kuljetuspäästöjä. Digitalisaatio myynnin ja markkinoinnin osalta vähentää ilmastonmuutoksen aiheuttamia riskejä, esimerkiksi liikkumisen osalta.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 0 2
Hanke vaikuttaa luonnon monimuotoisuuteen, kun yritys käyttää entistä enemmän luomumateriaaleja sekä muuten ympäristöystävällisiä materiaaleja.
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 4 2
Korkea kotimaisuusaste, logistiikan kehittäminen ja digitalisaatio vähentävät kuljetusten ja liikkumisen päästöjä.
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Hankkeella ei ole vaikutuksia kohteisiin.
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 5 2
Hankkeen myötä yritys pyrkii korvaamaan uusiutumattomia materiaaleja uusiutuvilla, esimerkiksi puukuiduista valmistettavat raaka-aineet. Jätteiden määrän minimointi, omien ja muiden ylijäämän hyötykäyttö, oma kierrätys ja energia- ja materiaalitehokkuus paranevat tuotantoteknologian ja johtamisjärjestelmien kehityksen myötä.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 0 0
Lämmitysenergia tuotetaan 100% uusiutuvalla raaka-aineella, puupelletillä.
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 9 5
Hanke turvaa yrityksen elinkeinotoiminnan jatkuvuuden, luo uudenlaista kilpailukykyä ja työtä alueellisesti. Hankkeen myötä yritys tavoittelee raaka-aineiden, materiaalien ja työvoiman saatavuutta mahdollisimman paikallisesti.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 8 3
Hankkeen myötä yrityksen myynti- ja markkinointipalvelut kehittyvät ja suunnittelu- ja asennuspalvelut lisääntyvät.
Liikkuminen ja logistiikka 6 3
Digitalisaation ja korkean kotimaisuusasteen myötä liikkuminen ja logistiikka tehostuvat, ja niissä saadaan aikaan säästöjä.
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 4 2
Hankkeen avulla työllisyys ja luovuus kasvavat. Lisämyynnin avulla julkitilojen viihtyvyys paranee.
Tasa-arvon edistäminen 0 3
Myynnin ja markkinoinnin kehitysprojektin avulla yritys haluaa erityisesti tavoittaa myös miesten kohderyhmän halutulla markkina-alueella.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 4 3
Hanke lisää työpaikkoja, ja jatkossakin yritys haluaa työllistää muitakin kuin kantasuomalaisia. Myynnin ja markkinoinnin kohderyhminä huomioidaan myös monikulttuurisuus ja erilaiset kultuuri-identiteetit.
Kulttuuriympäristö 5 2
Hanke vaikuttaa välillisesti julkitilojen viihtyvyyteen, ja siten kulttuuriympäristöjen kokemukseen.
Ympäristöosaaminen 4 2
Hankkeessa huomioidaan läpikotaisin ekologisuus ja vastuullisuus, jolloin myös ympäristötietoisuus vahvistuu.

9 Loppuraportin tiivistelmä

Hankkeen myötä Lennol Oy:n strategian painopiste muuttui BtoB-myyntiin, liikevaihto kasvoi ja yrityksen toiminnan jatkuvuus vahvistui. Brändinhallinnan kokonaisuus auttoi keskittymään kannattaviin kohderyhmiin ja nosti vastuullisuuden yhdeksi yrityksen tärkeimmäksi kilpailu- ja erottautumistekijäksi ja viestinnän kärjeksi. Johtamisjärjestelmien ja taloushallinnon prosessien kehitys ja toimintatapojen formalisointi edistävät kasvuhakuista ja kannattavaa liiketoimintaa, ja vahvistavat tulevaisuuden omistajanvaihdokseen valmistautumista. Uusi strategia vastaa markkinoiden kasvaneisiin vastuullisuusvaatimuksiin, ja uuden tuotantoteknologian, tuotekehityksen ja osaamisen kautta yrityksellä on paremmat mahdollisuudet vastata ja löytää ratkaisuja toimialan ja asiakkaiden kysymyksiin.