Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A75694

Hankkeen nimi: Santa Claus Village - ympärivuotinen kansainvälinen matkailukeskus

Toimintalinja: 1. Pk-yritystoiminnan kilpailukyky

Erityistavoite: 2.1. PK-yritysten kasvun ja kansainvälistymisen edistäminen

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.1.2020 ja päättyy 31.7.2023

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Lapin liitto

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Joulupukin Pajakylän osuuskunta

Organisaatiotyyppi: Muu järjestö tai yhdistys

Y-tunnus: 1104266-0

Jakeluosoite: Tähtikuja 1

Puhelinnumero: 0405704865

Postinumero: 96900

Postitoimipaikka: Rovaniemi

WWW-osoite: http://www.santaclausvillage.info

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Antti Nikander

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Kehittämispäällikkö

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: contact(at)santaclausvillage.info

Yhteyshenkilön puhelinnumero: 040 570 4865

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Santa Claus Village on Napapiirillä sijaiseva matkailukeskittymä, mikä on kehittynyt viime vuosien aikana päiväkäyntikohteesta matkailukeskukseksi. Tämän myötä toimintaan on syntynyt uusia kehittämistarpeita. Koko alueen kehitystyö ei ole edennyt yksittäisten yritysten kehitystyön tahdissa. Digitaalisten palvelumallien käyttö on vielä hyvin vähäistä. Alueella on vielä runsaasti hyödyntämätöntä ympärivuotista potentiaalia. Ympäröivä maaseutu ohjelmapalvelualueineen on kasvumahdollisuus. Rovaniemen kaupunkikeskustan läheisyys palveluineen on tärkeä palveluresurssi. Tällä hetkellä alue on vielä leimallisesti lumellisen ajan, talvisesongin kohde. Lumettomassa ajassa on täten runsaasti kasvu- ja palvelupotentiaalia. Napapiiri-konseptissa on runsaasti käyttämätöntä kehittämispotentiaalia. Lentokentän läheisyys on vielä osittain käyttämätön mahdollisuus. Hankkeessa selvitetään uusien digitaalisten ratkaisujen mahdollisuudet alueen elämyksellisen asiakasohjauksen, palvelutarjonnan, myynnin, markkinoinnin ja vuorovaikutuksen edistäjänä. Lisäksi hankkeessa rakennetaan kestävän kehityksen käsikirja edistämään matkailukeskuksen roolia vastuullisena kestävän kehityksen toimijana.

Hankkeen tuloksena valmistuu toiminnallinen masterplan. Santa Claus Villagesta rakentuu ympärivuotista liiketoimintaa harjoittava kansainvälinen matkailukeskus. Alueelle muodostuu nykyaikaisiin palvelu- ja toiminta-rakenteisiin perustuva matkailukeskus. Tämä toteutuu yhdistämällä erilaiset yritysryhmät kuten majoitus- ja ruokapalvelu-, ohjelmapalvelu-, pientuotanto-, myymälä- ja maaseutuyritykset toiminnalliseksi kokonaisuudeksi. Yrityksistä rakentuu verkostoimainen kokonaisuus, joka tarjoaa asiakkaille monipuoliset palvelut. Tämän myötä alue näyttäytyy jatkossa yhtenäisenä Santa Claus Village-teemaan perustuvana kokonaisuutena. Ympärivuotisuuden myötä mahdollistetaan alueen kävijämäärien, liikevaihdon, majoitusvuorokausien ja ympärivuotisten työpaikkojen kasvu. Kaupunki-, maaseutuyritysten ja ohjelmapalveluyritysten kanssa tehtävä yhteistyö mahdollistaa toimialan yrittäjien elinvoimaisuuden ja työpaikkojen tarjonnan. Jatkossa alue näyttäytyy jatkossa yhtenäisenä Santa Claus Village-teemaan perustuvana kokonaisuutena.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

Projektin kohderyhmänä ovat mikro – ja pk-yritykset, yritysryhmät, potentiaaliset uudet yrittäjät
yritystoiminnan operaattorit, investorit ja julkisorganisaatiot

4.2 Välilliset kohderyhmät

Ei ole.

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 230 064

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 230 064

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 273 200

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 273 200

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Lappi

Seutukunnat: Rovaniemen

Kunnat: Rovaniemi

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite: Tähtikuja 1

Postinumero: 96900

Postitoimipaikka: Rovaniemi

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 10, joihin työllistyvät naiset 5

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 21.00, joihin työllistyvät naiset 5.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Kyllä
Hanke edistää miesten ja naisten asioita tasapuolisesti. Arviointi on tehty Suvauskoneella 26.8.2019.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Hanke edistää miesten ja naisten asioita tasapuolisesti. Arviointi on tehty Suvauskoneella 26.8.2019.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Hanke edistää miesten ja naisten asioita tasapuolisesti. Arviointi on tehty Suvauskoneella 26.8.2019.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 7 7
Hankkeessa rakennettava kestävän kehityksen käsikirja edistää matkailukeskuksen roolia vastuullisena kestävän kehityksen toimijana.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 7 7
Hankkeessa rakennettava kestävän kehityksen käsikirja edistää matkailukeskuksen roolia vastuullisena kestävän kehityksen toimijana.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 5 5
Hankkeessa rakennettava kestävän kehityksen käsikirja edistää matkailukeskuksen roolia vastuullisena kestävän kehityksen toimijana.
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 4 4
Käytännönläheinen masterplan pitää sisällään mm. kestävän kehityksen ja kiertotalouden.
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Hankken kohdealue ei sisällä Natura 2000-ohjelman kohdealueita
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 7 7
Hankkeessa rakennettava kestävän kehityksen käsikirja edistää matkailukeskuksen roolia vastuullisena kestävän kehityksen toimijana.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 5 5
Hankkeessa rakennettava kestävän kehityksen käsikirja edistää matkailukeskuksen roolia vastuullisena kestävän kehityksen toimijana.
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 7 7
Hanke pyrkii tukemaan aluetta koskevaa laajempaa elinkeinostrategiaa.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 7 7
Käytännönläheinen masterplan pitää sisällään mm. kestävän kehityksen ja kiertotalouden.
Liikkuminen ja logistiikka 7 7
Käytännönläheinen masterplan pitää sisällään mm. kestävän kehityksen ja kiertotalouden.
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 7 7
Ympärivuotisen liiketoimintasuunnitelman myötä mahdollistetaan alueen kävijämäärien, liikevaihdon, majoitusvuorokausien ja ympärivuotisten työpaikkojen kasvu. Maaseutuyritysten ja ohjelmapalveluyritysten kanssa tehtävä yhteistyö mahdollistaa toimialan yrittäjien elinvoimaisuuden ja työpaikkojen kasvun.
Tasa-arvon edistäminen 7 7
Hanke edistää miesten ja naisten asioita tasapuolisesti. Arviointi on tehty Suvauskoneella 26.8.2019
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 7 7
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus on yksi ympärivuotisen kansainvälisen matkailukeskuksen toiminnan peruslähtökohdista.
Kulttuuriympäristö 7 7
Pyrkimyksenä säilyttää ja edistää lappilaista ja maaseudulla olevaa kulttuuriympäristöä.
Ympäristöosaaminen 7 7
Hankkeessa rakennettava kestävän kehityksen käsikirja edistää matkailukeskuksen roolia vastuullisena kestävän kehityksen toimijana.

9 Loppuraportin tiivistelmä

Santa Claus Village on Napapiirillä sijaiseva matkailukeskittymä, mikä on kehittynyt viime vuosien aikana päiväkäyntikohteesta matkailukeskukseksi. Tämän myötä toimintaan on syntynyt uusia kehittämistarpeita. Koko alueen kehitystyö ei ole edennyt yksittäisten yritysten kehitystyön tahdissa. Digitaalisten palvelumallien käyttö on vielä hyvin vähäistä. Alueella on vielä runsaasti hyödyntämätöntä ympärivuotista potentiaalia. Ympäröivä maaseutu ohjelmapalvelualueineen on kasvumahdollisuus. Rovaniemen kaupunkikeskustan läheisyys palveluineen on myös tärkeä palveluresurssi.

Alue on ollut leimallisesti lumellisen ajan, talvisesongin kohde. Tässä hankkeessa hyödynnettiin lumettoman ajan runsasta kasvu- ja palvelupotentiaalia. Hankkeessa selvitttiin ja otettiin käyttöön uusia digitaalisia ratkaisuja ja mahdollisuuksia alueen elämyksellisen asiakasohjauksen, palvelutarjonnan, myynnin, markkinoinnin ja vuorovaikutuksen edistämiseksi. Lisäksi hankkeessa rakennettiin kestävän kehityksen käsikirja edistämään matkailukeskuksen roolia vastuullisena kestävän kehityksen toimijana. Hankkeen tuloksena valmistui myös toiminnallinen masterplan.

Santa Claus Villagesta on yhä vahvemmin rakentumassa ympärivuotista liiketoimintaa harjoittava kansainvälinen matkailukeskus. Alueelle on muodostumassa nykyaikaisiin palvelu- ja toimintarakenteisiin perustuva matkailukeskus. Tämä toteutuu yhdistämällä erilaiset yritysryhmät kuten majoitus- ja ruokapalvelu-, ohjelmapalvelu-, pientuotanto-, myymälä- ja maaseutuyritykset toiminnalliseksi kokonaisuudeksi. Yrityksistä on rakentunut verkostomainen kokonaisuus, joka tarjoaa asiakkaille monipuoliset palvelut. Tämän myötä alue näyttäytyy jatkossa yhtenäisenä Santa Claus Village-teemaan perustuvana kokonaisuutena. Ympärivuotisuuden myötä mahdollistuu alueen kävijämäärien, liikevaihdon, majoitusvuorokausien ja ympärivuotisten työpaikkojen kasvu. Kaupunki-, maaseutuyritysten ja ohjelmapalveluyritysten kanssa tehtävä yhteistyö mahdollistaa toimialan yrittäjien elinvoimaisuuden ja työpaikkojen tarjonnan. Jatkossa alue näyttäytyy jatkossa yhä vahvemmin yhtenäisenä Santa Claus Village-teemaan perustuvana kokonaisuutena.