Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A75724

Hankkeen nimi: Uhana vaatelainaamo-palvelu

Toimintalinja: 1. Pk-yritystoiminnan kilpailukyky

Erityistavoite: 1.1. Uuden liiketoiminnan luominen

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 21.1.2020 ja päättyy 31.5.2021

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Keski-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: UHANA DESIGN OY

Organisaatiotyyppi: Mikroyritys

Y-tunnus: 2508257-5

Jakeluosoite: Hämeenkatu 25 B

Puhelinnumero: 0503203871

Postinumero: 33200

Postitoimipaikka: TAMPERE

WWW-osoite: www.uhanadesign.com

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Kiialainen Emilia

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: projektipäällikkö

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: emilia.kiialainen(at)gmail.com

Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0503626731

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Uhana Design Oy laajentaa liiketoimintaansa vaatteiden vähittäis- ja tukkumyynnistä palveluihin lanseeraamalla vaatelainaamo-palvelun. Palvelu tarjoaa asiakkaille Uhana-malliston vaatteita ja asusteita vuokralle kerta- tai jäsenhintaan. Palvelu kattaa täyden huollon vaatteille. Vuokrattavat tuotteet ovat saatavilla sekä Uhanan kivijalkamyymälöissä että verkkosivuilla.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

4.2 Välilliset kohderyhmät

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 43 660

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 28 660

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 43 660

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 28 660

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Pirkanmaa

Seutukunnat: Tampereen

Kunnat: Tampere

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite: Hämeenkatu 25 B

Postinumero: 33200

Postitoimipaikka: TAMPERE

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 2, joihin työllistyvät naiset 1

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Kyllä
Hankkeen toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta on tehty yrityksen johtoryhmän kesken peilaten yrityksen arvoihin ja alan sukupuolittuneisiin rooleihin. Uhana edustaa yrityksenä yhdenvertaisuutta sukupuolten välillä ja edistää sitä omassa viestinnässään.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Uhana on käyttänyt kuvauksissaan aiemmin mm. transmalleja, joten myös kuvauksissa käyttävien mallien mahdollisimman suuri variaatio laajentaa niin kauneuskäsitystä kuin tietoisuutta sukupuolen moninaisuudesta.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Hankkeessa kehitettävän palvelun, vaatelainaamon, avulla on mahdollista kokeilla erilaisia vaatemalleja, jotka sopivat eri sukupuolille ja vartaloille, jolloin mahdollisimman moni löytää itselleen puettavaa sukupuolesta riippumatta.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 8 0
Vuokraustoiminta ja tuotteiden huoltopalvelut pitää yhtä vaatekappaletta kierrossa pidempään, mikä on reurssitehokasta luonnonvarojen kannalta.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 0 0
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 0 0
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 8 0
Tuotteiden pidempi käyttöikä ja tarpeen mukainen hankinta (esim. juhlavaatteet) vähentää uusien vaatteiden valmistusta alalla ja niin ikään vähentää raaka-aineiden kulutusta. Vaateteollisuuden raaka-aineiden tuotanto saastuttaa maaperää ja sitä kautta muuta biosfääriä.
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 0 0
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 0 0
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 0 0
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 10 0
Hankkeessa kehitettävä palvelu kasvattaa liiketoimintaa ja työllistää kotimaassa.
Liikkuminen ja logistiikka 0 0
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 0 5
Kestävien kulutusvalintojen tekeminen tukee välillisesti ihmisten hyvinvointia.
Tasa-arvon edistäminen 8 0
Palvelu tukee taloudellista tasa-arvoa tarjoten mahdollisuuden hintavampien asujen lyhytaikaiseen käyttöön pienemmillä kustannuksilla. Samoja tuotteita voivat vuokrata niin julkisuuden henkilöt kuin tavalliset kuluttajat.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 5 0
Palvelu mahdollistaa myös syrjäseudulla asuville kestävien tuotteiden vuokrauksen.
Kulttuuriympäristö 0 0
Ympäristöosaaminen 8 0
Palvelu valistaa samalla kuluttajia vaatteiden kestävistä valinnoista ja tuotteiden huollosta.

9 Loppuraportin tiivistelmä

Hankkeen avulla Uhana laajensi toimintaansa vaatteiden valmistuksen ja vähittäismyynnin lisäksi palveluihin kehittämällä uuden Uhana Dreams -vaatevuokrauspalvelun. Uhana Dreams - palvelun avulla voi vuokrata Uhanan malliston tuotteita sekä verkosta että Uhanan myymälöistä. Tuotteen vuokraan sisältyy kahden viikon vuokra-ajan lisäksi täysi huolto ja lähetyskulut. Vuokraamon toimituslaajuus on koko Suomi. Kehityshankkeeseen kuului vuokrauspalvelun liiketoimintamallin suunnittelu, ekosysteemin suunnittelu, palvelun muotoilu, tuotekehitys, tuotteistaminen ja brändäys, verkkopalvelun tekninen kehittäminen, pilotointi ja markkinoilletulostrategian luominen. Vaateyritysten oma vuokraustoiminta on kansainvälisesti harvinaista ja siksi Uhana erottuu edelläkävijänä muista toimijoista.