Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A75737

Hankkeen nimi: Kuopion älykäs liikenneinfra - investointi

Toimintalinja: 2. Uusimman tiedon ja osaamisen tuottaminen ja hyödyntäminen

Erityistavoite: 3.2. Uusiutuvan energian ja energiatehokkaiden ratkaisujen kehittäminen

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.1.2020 ja päättyy 31.12.2022

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Etelä-Savon elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Kuopion kaupunki

Organisaatiotyyppi: Kunta

Y-tunnus: 0171450-7

Jakeluosoite: Tulliportinkatu 31, PL 228

Puhelinnumero: 017 182 111

Postinumero: 70101

Postitoimipaikka: Kuopio

WWW-osoite: http://www.kuopio.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Juho-Pekka Hukkanen

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Projektipäällikkö

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: juho-pekka.hukkanen(at)kuopio.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: 044 7185251

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Hankkeen tavoitteena on edistää vähähiilisyyttä ja liikenteen sujuvuutta sekä lisätä kestävien liikkumismuotojen (joukkoliikenne, kävely, pyöräily) käyttöä Kuopion kaupunkiseudulla. Kohderyhmiä ovat seudun asukkaat, pk-yritykset työntekijöineen, opiskelijat ja koululaiset sekä alueella liikkuvat liike- ja vapaa-ajan matkustajat. Tavoitteena on sitouttaa ihmiset liikkumaan viisaasti ja saada asukkaat ja yritykset mukaan ratkaisujen toteutukseen. Investointihankkeeseen liittyy Kuopion älykäs liikenneinfra selvitystyön laatiminen (erillinen EAKR-hakemus 307525).

Hankkeen konkreettiset tavoitteet ovat:
- Edistää vähähiilisyyttä ja vähentää liikenteestä aiheutuvia päästöjä
- Sujuvoittaa liikennettä varsinkin Savilahden alueella (ml. kampustoimijat ja yrityskeskittymä)
- Parantaa joukkoliikenteen liikennevaloetuuksia ja sitä myötä kasvattaa käyttäjämääriä
- Lisätä joukkoliikenteen houkuttelevuutta matkustajainformaatiota parantamalla
- Alueen pk-yritysten liiketoimintamahdollisuudet paranevat syntyvienn älyliikenteen ratkaisujen avulla

Investointihankkeen toimenpiteet muodostuvat kolmesta hankekokonaisuudesta:
Hankekokonaisuus 1: adaptiivinen liikennevalojärjestelmä
- kytkeytyy Viisaan liikkumisen hankkeessa hankittuun matkustajainformaatiojärjestelmään (joukkoliikenteen liikennevaloetuuksien hallinta)
- Parantaa liikenteen sujuvuutta Kuopion keskusta-alueella ja Savilahdessa
- on tärkeä osa Datajalostamo-hankkeessa (erillinen EAKR -hakemus 307513) kehitettävää älykaupunkialustaa
Hankekokonaisuus 2: Bussien informaationäytöt
- hankitaan matkustajainformaationäyttöjä paikallisliikenteen busseihin
- näytöillä esitetään tietoa seuraavista pysäkeistä ja matkan etenemisestä
- näytöt parantavat joukkoliikenteen palvelutasoa ja houkuttelevuutta
Hankekokonaisuus 3: Avoimen datan rajapinnat
- tuo liikennetietoa avoimeksi dataksi, eli paremmin kaikkien saataville ja mahdollistaa uusien liikkumispalveluiden ja -innovaatioden kehittymisen
Hankekokonaisuus 4: Kävelijöiden ja pyöräilijöiden laskurit
- Hankitaan automaattisia liikennelaskentalaitteita eri puolille kaupunkia
- Laitteet tuottavat uutta tietoa kävelystä ja pyöräilystä, tätä tietoa käytetään kaupunkisuunnittelussa ja jaetaan avoimena datana kaikille kiinnostuneille

Hankkeen tuloksena syntyy järjestelmiä, jotka jäävät käyttöön hankkeen päätyttyä. Tämä antaa pk-yrityksille tarvittavaa varmuutta toiminnan jatkuvuudesta ja lisää uskallusta panostaa uusien järjestelmien kehittämiseen ja toteuttamiseen. Hankkeen yhteydessä tehdään erilaisia selvityksiä, joita voidaan hyödyntää myöhemmin.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

Kohderyhmiä ovat
- Kuopion seudun linja-autoliikennöitsijät, joille joukkoliikenteen suosion ja palvelutason paraneminen tarjoaa laajenemismahdollisuuksia
- Reittiä Puijonlaaksontie - Savilahdentie - Tasavallankatu käyttävät työntekijät, opiskelijat, koululaiset, asukkaat sekä alueella liikkuvat liike- ja vapaa-ajan matkustajat, joiden matkanteko nopeutuu ja liikennepäästöt pienenevät
- Keskusta-alueen ja Savilahden yritykset, kaupat, oppilaitokset sekä sairaala, joiden saavutettavuus paranee sujuvampien liikenneyhteyksien ansiosta
- Liikenteen älyratkaisuja kehittävät toimijat sekä pk-yritykset, joille tarjoutuu mahdollisuus parantaa toimintaedellytyksiään osallistumalla uusien liikkumismuotojen ja älyratkaisujen ideointiin, kehittämiseen ja kokeiluun. Lisäksi osallistuminen antaa yrityksestä ympäristövastuullisen toimijan kuvan, joka lisää yrityksen vetovoimaa yhteistyökumppanina ja työnantajana. Tällä on yhä kasvava merkitys liiketoiminnan kasvattamisessa.
- Keskeisen kaupunkialueen kaupat ja muut liikkeet, jotka saavat tietoa jalankulku- ja pyöräilyreittien suosiosta ja siten pystyvät paremmin optimoimaan sijaintiaan
- Oppilaitokset ja opiskelijat, etenkin korkeakoulut, saavat uudesta liikennedatasta aineistoa tutkimukselle ja opinnäytetöihin

Kaupungistuminen ja ilmastonmuutos ovat globaaleja, tärkeitä huomioon otettavia tekijöitä, jotka myös ovat omalta osaltaan edistämässä uusien liiketoimintamallien ja -mahdollisuuksien syntymistä. Kuopion kaupunki rakentaa ja kehittää Savilahdesta 35 000 toimijan asumisen, opiskelun ja yrittämisen uutta, älykästä ja vetovoimaista kaupunginosaa. Rakentuva Savilahti kokonaisuutena tarjoaa kaupungille mahdollisuuden käydä aktiivista vuoropuhelua yritysten kanssa uusien ratkaisujen ja sovellusten kehittämisessä ja käyttöön ottamisessa.

Aiemmin valmistuneen toimenpideohjelman ja Kuopion seudun viisaan liikkumisen hankkeen myötä on tarkisteltu erilaisia käyttäytymisprofiileja, jotka ovat:

- optimoija: joukkoliikenteellä tai pyörällä säännöllisesti liikkuva, kulkumuotovalinta on osa omaa identiteettiä
- paikkaaja: perustelee liikkumisvalintojaan helppoudella sekä taloudellisilla argumenteilla, joukkoliikenne tai pyörä
toimii pääasiallisen liikkumisvälineen paikkaajana
- individualisti: antaa arvoa vapaudelle, omalle tilalle, yksityisyydelle, haluaa tehdä omat valinnat arjen liikkumisessa ja
määrätä itse aikataulut
- ulkopuolinen: joukkoliikenne on ulkopuoliselle hyvin vieras käsite, ei ole kosketuspintaa tarjolla oleviin vaihtoehtoihin.

Toimenpideohjelmaan valituilla hankekokonaisuuksilla pystytään vaikuttamaan kaikkiin käyttäjäryhmiin. Joukkoliikenteen optimoijista valtaosa on lapsia ja nuoria. Myös nuoret naiset ja toisaalta ikääntyneet naiset käyttävät joukkoliikennettä säännöllisesti. Paikkaajien määrästä ei ole selvää kuvaa, mutta ryhmään kuuluvat tukeutuvat liikkuessaan useimmiten omaan tai perheen autoon. Ulkopuoliset muodostavat individualistien kanssa suurimman profiilin, koska valtaosa työikäisistä miehistä ja naisista on profiililtaan individualisteja tai ulkopuolisia. Individualisteihin kuuluvat asuvat kaupunkialueella hyvien yhteyksien varrella. Ryhmän voidaan arvioida olevan samaa kokoluokkaa.

4.2 Välilliset kohderyhmät

Yksittäisten hankkeiden välillisiä kohderyhmiä ovat alueen yritykset ja kaupalliset palvelut, joiden saavutettavuus paranee liikenteen joustavuuden ja älyratkaisujen myötä. Hankekokonaisuuksien aikana toteutettavat älyratkaisut ja selvitykset yhdistettynä esimerkiksi Kuopion vahvaan terveysosaamiseen luovat hyvän pohjan edelleen kehittää ja tuotteistaa aivan uudentyyppisiä liikkumisratkaisuja.

Kuopiossa asuu noin 120 000 asukasta ja Siilinjärvellä reilut 20 000. Mm. he ovat tulevien järjestelmien potentiaalisia käyttäjiä, joiden palvelutaso paranee uusilla ratkaisuilla. Lisäksi elinympäristö paranee hiilidioksidipäästöjen ja energiankulutuksen vähentymisen myötä.

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 329 000

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 253 000

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 470 000

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 361 429

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Pohjois-Savo

Seutukunnat: Kuopion

Kunnat: Kuopio

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite:

Postinumero:

Postitoimipaikka:

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0, joihin työllistyvät naiset 0

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0, joista naisten perustamia 0

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Kyllä
Hankkeessa huomioidaan työ- ja elinkeinoministeriön Tasa-arvon valtavirtaistaminen kehittämisohjelmissa ja projekteissa -ohje. Lisäksi huomioidaan Kuopion kaupungin tasa-arvo -ohjeet.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Hankkeessa huomioidaan työ- ja elinkeinoministeriön Tasa-arvon valtavirtaistaminen kehittämisohjelmissa ja projekteissa -ohje. Lisäksi huomioidaan Kuopion kaupungin tasa-arvo -ohjeet, joiden mukaan henkilövalintoihin eivät vaikuta sukupuoli, ikä, uskonto tai sosiaalinen tausta, vaan henkilöt valitaan ainoastaan pätevyyden perusteella. Sukupuolinäkökulma huomioidaan projektia varten tehtävissä projektihenkilöstön rekrytoinneissa.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Hankkeen sisällöllinen teema ei liity sukupuolten tasa-arvoisuuteen.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 8 7
Viisaampi ja kestävämpi liikkuminen vähentää liikenteen energiankulutusta. Hyvä liikenteen ja liikkumisen suunnittelu sekä järjestelmien kehittäminen ohjaavat liikkujia ympäristöystävällisempiin kulkuvälineisiin, mikä vähentää fossiilisten polttoaineiden kulutusta. Viisaampi liikkuminen tehostaa myös infran käyttöä ja kuluttaa sitä vähemmän.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 8 8
Liikenteen osuus EU:n kasvihuonekaasupäästöistä on lähes 30 %. Vaikka sähköautot tulevatkin pienentämään osuutta, tulee sähköautojen yleistyminen ottamaan aikaa. Sähköautot eivät myöskään ratkaise yksityisautoilun aiheuttamia ruuhkia kaupungeissa itsessään vaan vaatii älykkäitä liikennejärjestelmiä. Älykkäiden liikennejärjestelmien käyttöä on tehostettava ja kaupungeissa erilaisten ratkaisujen ja järjestelmien kehittäminen tarjoaa siihen realistisen mahdollisuuden. Viisaampi liikkuminen ja uusien innovatiivisten vähähiilisyyttä edistävien järjestelmien ja ratkaisujen käyttö siirtyy sukupolvelta toiselle.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 2 5
Vaikutukset luontoon ja ympäristöön syntyvät luonnonvarojen käytön tehostumisen ja ilmastonmuutosta hillitsevien vaikutusten kautta.
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 7 8
Noin puolet terveydelle haitallisista häkä-, hiilivety- ja typenoksidipäästöistä syntyy liikenteestä. Toimet henkilöautoilun vähentämiseksi kaupunkitilassa kohdistuvat hyvin tehokkaasti terveydelle haitallisiin päästöihin. Ilmastonmuutokseen vaikuttavat päästöt pienenevät viisaamman liikkumisen myötä (ks. ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen).
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Hankkeella ei ole vaikutuksia Natura 2020 - ohjelman kohteisiin.
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 0 0
Jätehuolto tai materiaalien uusiokäyttö eivät sisälly hankkeen teemoihin.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 5 7
Hanke parantaa liikkumisen energiatehokkuutta ja vähentää päästöjä. Hanke vaikuttaa välillisesti energialähteiden valintaan (sähkökäyttöisten ajoneuvojen akusto kilpailutuksessa).
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 7 7
Suosimalla kestäviä liikkumismuotoja yritys voi profiloitua ympäristövastuullisena ja luonnonvaroista huolta kantavana yrityksenä. Tänä päivänä asialla on yhä kasvava merkitys kilpailtaessa avainhenkilöistä niin kotimaassa kuin kansainvälisesti.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 6 5
Hankkeessa tuotettavat järjestelmät ja ratkaisut koostuvat valtaosin monistettavasta teknologiaosaamisesta, jonka hyödyntämismahdollisuudet ovat globaalit. Hankkeessa ei varsinaisesti kehitetä palveluita.
Liikkuminen ja logistiikka 9 9
Hanke kokonaisuudessaan tähtää viisaan liikkumisen edistämiseen ja vähähiilisyyteen. Tavoitteena on, että Kuopion kaupunkiseudulla on toimiva, turvallinen, innovatiivinen, vähäpäästöinen ja terveyttä edistävä älykäs liikkumisjärjestelmä, jota on helppo ja mukava käyttää. Viisaampi liikkuminen säästää luonnonvarojen lisäksi resursseja sekä yhteiskunnan että yksilön osalta.
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 5 8
Hyvinvointi syntyy joustavasta ja viisaasta liikkumisesta. Hankkeella on välillisiä vaikutuksia ihmisten hyvinvointiin vähähiilisten ratkaisujen myötä. Toimiva ja joustava liikennejärjestelmä yhdistettynä sähköautoihin ja sen infraan vähentää päästöjä ja tarjoaa puhtaamman ilman.
Tasa-arvon edistäminen 4 4
Toimenpiteet kohdistuvat kaikkiin tunnistettuihin käyttäytymisprofiileihin. Hanke ei heikennä kenenkään liikkumismahdollisuuksia, vaan päinvastoin parantaa kuntalaisten tasa-arvoa, kun edellytykset liikkumiseen ilman omaa autoa paranevat.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 0 0
Hankkeella ei ole tunnistettu olevan erityisiä vaikutuksia yhteiskunnalliseen ja kulttuuriseen yhdenvertaisuuteen.
Kulttuuriympäristö 3 6
Hanke lisää välillisesti viisaiden kulkumuotojen (sähköbussit) näkyvyyttä katutilassa ja voi johtaa viisaan liikkumisen kampanjointiin.
Ympäristöosaaminen 8 8
Yksi hankkeen merkittävä teema on vähähiilisyyden edistäminen ja sen ympäristövaikutukset älykkäitä järjestelmiä kehittämällä. Varsinkin sähköautoiluun liittyvät ympäristövaikutukset siirtyvät seuraaville sukupolville.

9 Loppuraportin tiivistelmä

-