Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A75753

Hankkeen nimi: Tapahtumien kehittäminen Torniossa

Toimintalinja: 1. Pk-yritystoiminnan kilpailukyky

Erityistavoite: 2.1. PK-yritysten kasvun ja kansainvälistymisen edistäminen

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 2.3.2020 ja päättyy 30.6.2022

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Lapin liitto

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Tornion kaupunki

Organisaatiotyyppi: Kunta

Y-tunnus: 0193524-6

Jakeluosoite: Suensaarenkatu 4

Puhelinnumero: 0407066637

Postinumero: 95400

Postitoimipaikka: Tornio

WWW-osoite: http://www.tornio.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Merja Stenberg

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Tapahtumatuottaja

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: merja.stenberg(at)tornio.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: 040-7066637

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Tornio, Lapin vanhin kaupunki täyttää vuonna 2021 kunniakkaat 400 vuotta. Juhlavuosi tulee olemaan hyvä testausvuosi Tornion kaupungin matkailun ja tapahtumatuotannon uudistamiselle ja uudelleen organisoinnille. Tarve tapahtumatuotannon kehittämiseen ja tuotteistamiseen yhteistyössä yritysten kanssa on tullut esille myös Tornion Masterplan- hankkeen aikana. Hankkeessa pilotoidaan ja testataan uusia tapahtumia ja tapahtumasisältöjä. Hankkeessa pyritään rakentamaan yhteistyötä julkisen sektorin, matkailuelinkeinon ja tapahtuma-alan (kolmas sektori) kanssa, tavoitteena matkailun tukeminen ja sen aluetaloudellisten vaikutusten lisääminen tapahtumien avulla. Hankkeen avulla kehitetään toimijoiden tapahtumaosaamista ja selkiytetään päätöksentekoa ulkopuolisten tapahtumatarjousten arvioinnissa.

Tavoitteet:
* alueen matkailun tukeminen tapahtumatuotannon avulla
* alueellisten tapahtumatoimijoiden sekä elinkeinon välisen yhteistyön ja osaamisen kehittäminen verkostomallin avulla (julkinen sektori, matkailuelinkeino, tapahtuma-alan toimijat)
* uusien tapahtumakonseptien kehittäminen, testaus ja sisällöntuotanto (pilotointi)
* kaupungin kärkitapahtumien kehittäminen yhteistoiminnan avulla
* kaupungin historiallisen ja kulttuurisen tematiikan ympärille muodostuvien kokonaisuuksien testaus pysyviksi ohjelmapalvelutuotteiksi (hahmot)
* tapahtumatuotannon työkalujen kehittäminen

Toimenpiteet:
* Palkataan hankekoordinaattori, joka huolehtii hankkeen suunnitelmallisesta toteutuksesta.
* Yhteistoimintaverkostojen kehittäminen: benchmarking ja työpajat
* Uusien tapahtumien ja tapahtumasisältöjen pilotointi ja –testaus:
** Kustaa II Aadolf -tapahtuma
** Happy New Twice –days
** Arctic Summer Week
* Tornion historiaan perustuvien tarinoiden rakentaminen, testaus ja lanseeraus
** Tornio-hahmojen käsikirjoittaminen, puvustaminen ja tuottaminen
* Tapahtumien ohjekirjasen ja arviointikriteeristön laadinta

Tulokset:
* Vuoropuhelu niin kaupunkiorganisaation, elinkeinoelämän kuin tapahtuma-alan toimijoiden välillä vakiintuu ja yhdessä toimiminen tapahtumien suunnittelussa ja tuottamisessa selkiintyy
* Yhteistyö ja verkostomalli kaupunkiorganisaation, matkailuelinkeinon ja tapahtuma-alan toimijoiden välillä
* Juhlavuoden tapahtumatestauksien ja pilotointien avulla syntyy uusia tapahtumia ja -sisältöjä, jotka tukevat matkailun ympärivuotista kehitystä
* Historiaan ja tarinoihin perustuvat ohjelmapalvelutuotteet
* Tapahtumien kokonaisvaltainen kehittäminen heijastuu alueen matkailun kehittymiseen ja vaikuttaa sitä myötä aluetalouteen myönteisesti.
* Tuotetaan uutta tietoa kaupungin tapahtumista ja selvitetään matkailuelinkeinon tahtotila yhdessä toimimiselle
* Luodaan ulkopuolisten tapahtumien analysointikriteeristö, joka toimii tulevaisuudessa päätöksenteon tukena, kun mietitään, millaisia tapahtumia paikkakunnalle halutaan ja mihin ajankohtaan.
* Hankkeen avulla tuotetaan tapahtumien ohjekirjanen, jonka helpottaa niin paikallisten tapahtumatuottajien kuin ulkopuolisten tapahtumatuottajien tapahtumajärjestämistä.
* Hyvien käytänteiden kartoittamisen avulla vältytään sudenkuopilta ja saadaan arvokasta tietoa ulkopuolelta jo käytössä olevista hyvistä yhteistyön malleista. Kartoituksen tuloksia soveltamalla saadaan kehitettyä oma paikallinen toimintamalli, joka antaa hyvän pohjan yhteistyön rakentamiselle ja viitoittaa yhteistä tekemistä.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

Alueen matkailu- ja palvelualan yritykset, matkailijat, kulttuuritoimijat, Torniolaiset, Tornion kaupunki, elinkeinojen kehitysyhtiö Team Botnia Oy, kolmannen sektorin toimijat

4.2 Välilliset kohderyhmät

Haaparantalaiset, Haaparannan kunta, Tornion ja lähiseutujen asukkaat, matkanjärjestäjät

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 249 505

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 240 391

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 311 882

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 300 489

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Lappi

Seutukunnat: Kemi-Tornion

Kunnat: Tornio

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite:

Postinumero:

Postitoimipaikka:

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Kyllä
Hankkeen toimenpiteet ja tavoitteet kohdistuvat tasapuolisesti sekä miehiin että naisiin. Suvauskoneella tehty testi antoi myös samansuuntaisen tuloksen: Hanke edistää miesten ja naisten asioita tasapuolisesti.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Tornion tapahtumakehityshankkeen tavoitteena on kokonaisvaltainen tapahtumien kehittäminen. Valtavirtaistaminen koskee sekä miehiä että naisia.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Hankkeen päätavoitteena on tapahtumien kehittäminen tukemaan matkailuelinkeinon kehitystä Torniossa. Testausalustana Tornion 400 -vuotis juhlavuosi.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 0 3
Hankkeen aikana kehitettävissä ja toteutettavissa tapahtumissa käytetään mahdollisuuksien mukaan paikallisia palveluntarjoajia (ruokaa yms.) ja noudatetaan kestävän kehityksen periaatteita. Kestävän kehityksen tutkimus on tuotettu Kalottjazz & Blues-festivaaleille vuonna 2018 ja sen tuloksia sovelletaan muihinkin kaupungin tapahtumiin.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 0 0
Tapahtumien tuottamisessa noudatetaan kestävän kehityksen periaatteita (tutkimus vuodelta 2018).
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 0 0
Ei vaikutusta
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 0 0
Ei vaikutusta
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Ei vaikutusta
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 0 3
Tapahtumissa vältetään luonnon kuormittamista. Esimerkiksi kertakäyttötuotteita ja -astioita vältetään. Aiheutuvat jätteet kierrätetään asianmukaisesti.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 0 2
Voi nousta työpajoissa yhdeksi teemaksi kehitettäviin tapahtumiin
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 0 3
Tapahtumien suunnittelussa hyödynnetään mahdollisimman pitkälle paikallisia tuottajia (lähiruoka, esiintyjät, muut toimijat yms.)
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 0 5
Hankkeen toimenpiteet keskittyvät aineettomiin tuotteisiin. Kehitetään ja testataan palveluperustaisia ohjelmapalvelutuotteita ja kehitetään tapahtumia.
Liikkuminen ja logistiikka 0 2
Voi nousta työpajoissa yhdeksi teemaksi kehitettäviin tapahtumiin
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 0 7
Kulttuurin ja tapahtumien on tutkittu vaikuttavan ihmisen hyvinvointiin positiivisesti. Ne kartuttavat ihmisen henkistä pääomaa. Kehittyvät matkailupalvelut edistävät niin asiakkaiden kuin paikallisten asukkaiden sosiaalista ja toiminnallista hyvinvointia.
Tasa-arvon edistäminen 0 0
Ei vaikutusta.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 0 0
Ei vaikutusta
Kulttuuriympäristö 0 7
Paikallinen kulttuuriympäristö toimii tapahtumien ja matkailusisältöjen lähteenä, josta on tarkoitus ammentaa sisältöjä ja merkityksiä niin tapahtumiin kuin ohjelmapalveluihinkin.
Ympäristöosaaminen 0 0
Ei vaikutusta

9 Loppuraportin tiivistelmä

Tapahtumien kehittäminen Torniossa hankkeen aikana kehitettiin monipuolisesti alueen kärkitapahtumiin liittyvää yritys-ja sidosryhmäyhteistyötä.

Hankkeen aikana lanseerattiin uusi Tornion kesätapahtumien yhteismarkkinointimalli, Meän Kesä ja hankkeen aikana myös pilotoitiin uusi poikkitaiteellinen PIOT valofestivaali.

Hankkeen aikana pidettiin useita kehitystyöpajoja, joihin osallistui laaja joukko alueen yrityksiä ja eri toimijoita. Hankkeen toimesta teetettiin myös Tornion kärkitapahtumien kävijä-ja sidosryhmäkyselytutkimus, jonka tuloksia käytetään tulevaisuudessa tapahtumien kehitystyön tukena.

Tapahtumien kehittämishanke rakensi Torniolle oman tapahtumajärjestäjän oppaan, joka palvelee niin paikallisia kuin myös ulkopaikkakuntalalaisia tapahtumajärjestäjiä tarjoten tietoa tapahtumapaikoista ja niiden infrastruktuurista kuin myös tapahtumien lupa-asioihin liittyvää tietoa.

Tapahtumien kehittämishankkeen ansiosta Tornioon syntyi uusi, Meän Kesä-konsepti kooten alueen kesän tapahtumat saman nimikkeen alle. Meän Kesä näkyy yhtenäisenä kokonaisuutena niin sähköisten markkinointikanavien kuin myös ulkomainosten kautta paikallisesti ja lähialueille kohdentaen.

Hankkeen toimesta konseptoitu uusi, PIOT poikkitaiteellinen valofestivaali oli välittömästi menestys. Valofestivaali sai myös laajasti näkyvyyttä Lapin alueen medioissa, sillä vastaavan kaltaista valotapahtumaa ei Lapin läänissä ole aiemmin järjestetty, oman vivahteensa tapahtumaan toi sen poikkitaiteellisuus. PIOT tapahtumassa oli lähes 5000 kävijää, päätapahtumapäivänä ja yli 500 kävijää tapahtuman etko-iltana.Tapahtumalle luotiin ajaton ja tyylikäs, Tornion brändi-ilmettä noudattava visuaalinen ilme.

Hankkeen toimenpiteenä oli myös rakentaa Torniolle ulkoisten tapahtumien arviointikriteeristö ja tapahtumatuen malli. Tapahtumatuen selkeän mallin avulla tapahtumia järjestävien tahojen on helppo löytää tapahtumalleen mahdollinen rahoitus ja hakea sitä selkeän kriteeristön ja ohjeiden avulla.

Hankkeessa teetettiin myös Tornion historialliseen tarinankerrontaan perustuvia hahmoasuja. Tornion 400-juhlavuoden aikana käytettiin hankkeen toimesta teetettyä Kustaa II Aadolf hahmon asua muutamissa tilaisuuksissa, kuten juhlavuoden striimatussa juhlalähetyksessä ja Tornionlaakson museon Kustaa II Aadolf näyttelyn avajaisissa.