Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A76091

Hankkeen nimi: Live Like a Local in Rautavaara

Toimintalinja: 1. Pk-yritystoiminnan kilpailukyky

Erityistavoite: 2.1. PK-yritysten kasvun ja kansainvälistymisen edistäminen

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 18.5.2020 ja päättyy 31.1.2022

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Pohjois-Savon liitto

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Rautavaaran kunta

Organisaatiotyyppi: Kunta

Y-tunnus: 0172646-0

Jakeluosoite: Koulutie 1

Puhelinnumero: 040 860 8000

Postinumero: 73900

Postitoimipaikka: Rautavaara

WWW-osoite: http://www.rautavaara.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Tuula Palojärvi

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Hanke- ja elinkeinokoordinaattori

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: tuula.palojarvi(at)rautavaara.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0444525712

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Hankkeessa käynnistetään ja kehitetään matkailun yritysverkoston toimintaa Rautavaaralla. Koronakriisin vuoksi yrityksissä on haettava nopeita ratkaisuja ja kehitettävä uusia palvelutuotannon malleja muuttuneisiin tarpeisiin. Kehitettävät palvelutuotannon mallit tähtäävät sillan rakentamiseen koronaepidemian jälkeiseen aikaan jolloin ihmisten liikkuminen on jälleen mahdollista ja yritykset voivat taas myydä palvelujaan.

Hankkeessa yritysten palveluja tuotteistetaan ja niistä tehdään entistä paremmin näkyviä, helposti ostettavia ja saavutettavia asiantuntijoiden vetämien käytännönläheisten työpajojen ja hankkeen työntekijän tuen avulla. Hankkeessa luodaan Visit Rautavaara –sivusto, jonka sisältö tuotetaan yhdessä yritysverkoston kanssa. Sivustolle kootaan Rautavaaran alueen matkailukohteet sekä matkailijoita kiinnostavat ja heille tarpeelliset palvelut. Sen lisäksi perustetaan yhteinen verkkokauppa yritysten palvelutuotteille ja tehdään sille markkinointisuunnitelma. Verkkokauppa mahdollistaa tuotteistettujen palvelujen helpon ostettavuuden ja markkinoinnin. Tuotteistettujen palvelujen joukossa on mm. ”Live like a local”-tyylisiä elämyksiä. Sivujen ja verkkokaupan valmistuttua hankkeessa tehdään markkinointia, joiden avulla näkyvyys lisääntyy verkossa ja kiinnostus Rautavaaraan matkailukohteena kasvaa.

Hankkeen myötä toimijoiden välinen yhteistyö tiivistyy ja syntyy kumppanuuksia sekä yhteistä palvelu- ja tuotetuotantoa. Verkoston toiminta jää pysyväksi kunnan koordinoimana ja vahvistuu jatkossa siten, että myös rautavaaralaisia yrityksiä on enemmän mukana maakunnallisessa matkailun kehittämisen yhteistyössä. Yritysten liiketoiminta elpyy ja vahvistuu koronapandemian jälkeen ja syntyy uusia tuotteita sekä pitemmällä aikavälillä myös uutta yritystoimintaa. Yritysten palvelut ja tuotteet sekä Rautavaaran matkailukohteet saadaan paremmin näkyviksi.

Hanke luo elinvoimaa ja kaivattuja työpaikkoja maaseudulle hyödyntämällä alueen vahvuuksia, mm. puhdasta luontoa ja Rautavaaran suotuisia lumiolosuhteita talvella.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

Hankkeen kohderyhminä ovat kaikki Rautavaaralla toimivat yritykset, joiden palveluja ja tuotteita matkailijat voivat käyttää ja ostaa. Yritysverkosto on avoin kaikkien alojen yrityksille, jotka kokevat omakseen matkailun kehittämisen sekä näkevät liiketoimintamahdollisuuksia matkailuun liittyen. Esimerkkeinä mainittakoon majoitus-, ohjelma-, liikunta-, hyvinvointi sekä kahvila- ja ravintolapalvelut. Elämyspalvelutuotteita voivat kehittää myös esim. elintarvike- tai muuta tuotannollista toimintaa harjoittavat yritykset järjestämällä yritysvierailuja ja tarjoamalla mahdollisuuksia kokeilla tuotteiden valmistusta itse. Paikallisten tuotteiden ostosmahdollisuudet kiinnostavat matkailijoita, joten myös sitä kautta tuottajat, valmistajat ja myyjät ovat tervetulleita verkostoon. Matkailun kannalta tärkeässä osassa ovat myös henkilökuljetuspalvelut ja majoituspalveluihin voivat linkittyä mm. mökkitalkkaripalvelut.

1.1.-31.12.2021:
Hankkeen kohderyhminä ovat edelleen kaikki Rautavaaralla toimivat yritykset, joiden palveluja ja tuotteita matkailijat voivat käyttää tai ostaa.

4.2 Välilliset kohderyhmät

Yhdistykset, jotka järjestävät vuoden mittaan erilaisia tapahtumia. Nämä tukevat matkailutoimintaa. Matkailun kehittämisestä kiinnostuneet yksityishenkilöt. Välillisenä kohderyhmänä ovat myös muut lähialueen matkailu-, ravitsemus- ja elämyspalveluja tarjoavat yritykset esimerkiksi Tahkolta ja Vuokatista. Myös kuljetuspalveluja tarjoavat yritykset ovat välillistä kohderyhmää tuotteiden saavutettavuuden kautta.

1.1.-31.12.2021:
Jatkossa hankkeen välillisiä kohderyhmiä ovat Rautavaaran ulkopuolella toimivat matkailuyritykset, jotka ovat kiinnostuneita verkostoitumaan ja tekemään yhteistyötä Rautavaaralla toimivien yritysten kanssa. Lisäksi välillisiä kohderyhmiä ovat yhdistykset, jotka järjestävät vuoden mittaan erilaisia tapahtumia tai tuottavat matkailutoimintaa tukevia palveluja, kuten esim. metsästysseurat sekä kalastuskunnat. Myös yksityishenkilöt, jotka voivat kiinnostua tuottamaan pieniä, live like a local –tyyppisiä elämyspalveluita ovat välillistä kohderyhmää, joskin heidän joukossaan voi olla myös yrittäjyyttä pohtivia.

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 83 563

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 83 563

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 92 848

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 92 848

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Pohjois-Savo

Seutukunnat: Koillis-Savon

Kunnat: Rautavaara

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite:

Postinumero:

Postitoimipaikka:

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 1, joihin työllistyvät naiset 1

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Kyllä
Hankkeen valmisteluvaiheessa on otettu huomioon sukupuolinäkökulma ja valmisteluun liittyviä keskusteluja on käyty molempien sukupuolien edustajien kanssa.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Hankkeessa otetaan yhteyttä sekä miehiin että naisiin, kun yritysverkostoa rakennetaan.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Hankkeen päätavoite ei ole sukupuolten tasa-arvon edistäminen.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 0 5
Vastuullisen matkailun edistäminen.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 0 5
Vastuullisen matkailun edistäminen.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 0 0
Ei vaikutusta.
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 0 0
Ei vaikutusta.
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Ei vaikutusta.
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 0 0
Ei vaikutusta.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 0 0
Ei vaikutusta.
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 8 8
Kumppanuuksien ja yhteiskehittämisen kautta syntyy uutta tarjontaa ja toisaalta taas tarvetta uusille osille palvelukokonaisuuksiin. Hankkeen hankinnoissa (ostopalvelut) kartoitetaan mahdolliset paikalliset palveluntuottajat ja huomioidaan heidät tarjouspyyntöjä tehtäessä.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 8 8
Hankkeessa kehitetään elämystuotteita/palveluita. Kehittämistyö tapahtuu ainakin osittain sähköisiä kanavia hyödyntäen ja tätä kautta myös toimijoiden oma osaaminen vahvistuu ja mahdollistaa niiden hyödyntämisen myös omien palvelujen kehittämisessä.
Liikkuminen ja logistiikka 5 3
Yritysverkostoon kutsutaan mukaan myös henkilökuljetuksia harjoittavia yrityksiä. Joukkoliikenteen lähes puuttuessa paikkakunnalta, on oleellista kiinnittää huomiota ja kehittää saavutettavuutta myös muutoin kuin omalla henkilöautolla.
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 7 5
Hanke edistää toiminnallaan yrittäjien osallisuutta, lisää tietoa ja antaa mahdollisuuksia toteuttaa luovuutta kehittämistoimissa.
Tasa-arvon edistäminen 0 0
Hankkeen päätavoite ei ole sukupuolten tasa-arvon edistäminen.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 8 4
Yritysverkostoon kutsutaan kaikkia yrityksiä toimialasta riippumatta, jotka ovat kiinnostuneita matkailun kehittämisestä.
Kulttuuriympäristö 8 9
Hankkeessa tehdään näkyväksi matkailijoita kiinnostavia kohteita, jotka nojautuvat vahvasti luontoon,maisemaan ja virkistysalueisiin. Kehitettävät palvelut linkittyvät em. ja edesauttavat näiden vaalimista.
Ympäristöosaaminen 6 6
Matkailijat kiinnittävät entistä enemmän huomiota ympäristötekijöihin. Luonnosta ammentavia tuotteista kehitettäessä otetaan huomioon niiden vaikutukset ympäristöön.

9 Loppuraportin tiivistelmä

Hankkeessa käynnistettiin tiivistyvän yhteistyön pohjaksi Rautavaaran matkailun yritysverkoston toiminta. Yhteisissä työpajoissa kehitettiin matkailun ja markkinoinnin asiantuntijoiden vetäminä tuotteistamista, markkinointia, myyntiä ja tarinallistamista. Kokoontumisissa verkoston jäsenet tutustuivat toistensa palvelutarjontaan sekä pidettiin yhteistyöinfoja viranomaistahojen kanssa. Verkosto teki opinto- ja verkostoitumismatkoja Rautavaaran ulkopuolelle.

Yritysten tuotteiden ja palveluiden näkyvyyttä nostettiin tuomalla ne yhteen paikkaan hankkeessa perustetuille visitrautavaara.fi –verkkosivuille sekä tekemällä viestintää ja markkinointia sosiaalisen median sekä printtijulkaisujen kautta. Hankkeessa tuotettiin kuva- ja videoaineistoa ammattikuvaajan toteuttamana yhteistyössä osallistujien kanssa yhteismarkkinoinnin tueksi. Kehittämisen pohjaksi tehtiin sähköisiä kyselyjä matkailun asiakasryhmille.

Hankkeen myötä yritysten olemassa olevat palvelut kehittyivät ja syntyi uusia palveluja. Tietoisuus ja mielikuva Rautavaarasta luontomatkailukohteena sekä saatavilla olevista matkailupalveluista lisääntyi kotimaan matkailijoiden keskuudessa.