Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A76107

Hankkeen nimi: Alatar Psykologipalveluiden kehityshanke

Toimintalinja: 1. Pk-yritystoiminnan kilpailukyky

Erityistavoite: 2.1. PK-yritysten kasvun ja kansainvälistymisen edistäminen

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 6.4.2020 ja päättyy 31.1.2023

Toiminnan tila: Peruuntunut

Vastuuviranomainen: Keski-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: ALATAR OY

Organisaatiotyyppi: Mikroyritys

Y-tunnus: 2941498-7

Jakeluosoite: Antinkatu 3 D

Puhelinnumero: +358406698386

Postinumero: 00100

Postitoimipaikka: JYVÄSKYLÄ

WWW-osoite: www.alatar.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Wargelin Elisa

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: toimitusjohtaja

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: elisa(at)alatar.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: +358406698386

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Alatar Psykologipalveluiden kehityshanke tähtää sähköisen toimintamallin luomiseen ja toteuttamiseen psykologialalla. Kehityshankkeen aikana suunnitellaan, muotoillaan, testataan, tuotteistetaan, toteutetaan digitaalisia psykologipalveluita. Hanke tuo yhteen mielenterveyden ammattilaisen tuottamat psykologipalvelut sekä ICT-alan teknisen insinööriosaamisen.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

4.2 Välilliset kohderyhmät

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 41 970

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 0

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 41 970

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 0

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Keski-Suomi

Seutukunnat: Jyväskylän

Kunnat: Jyväskylä

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite: Puistokatu 29 A 38

Postinumero: 40200

Postitoimipaikka: JYVÄSKYLÄ

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 3, joihin työllistyvät naiset 2

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0, joihin työllistyvät naiset 0

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0, joista naisten perustamia 0

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Kyllä
Analyysin on tehnyt sukupuolitutkimukseen perehtynyt psykologi. Sukupuolikysymyksiä hankkeessa on analysoitu sekä palkkauksen että palveluiden asiakaskunnan tiimoilta. Erityistä huomiota on kiinnitetty ICT-alalla työskentelevien naisten palkkakuoppaan miesasiantuntijoihin verrattuna sekä itse palvelujen käyttäjäkunnan sukupuolten välisiin käyttäytymiseroihin.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Hankkeen työllistämisessä priorisoidaan ICT-alalla aliedustetut naiset, joille maksetaan suositusten mukaista palkkaa. Julkisissa ja yksityisissä terveyspalveluissa terveydenhuollon yksiköihin hakeutuvista asiakkaista valtaosa on naisia. Miehille on todettu tutkimusten mukaan olevan korkeampi kynnys lähteä hakemaan mielenterveyspalveluita kodin ulkopuolelta. Parantamalla mielenterveyspalveluiden sähköistä saatavuutta mielenterveyspalvelut tuodaan paremmin miesasiakaskunnan keskuuteen.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Hankkeen päätavoite on psykologipalveluiden digitalisointi mielenterveyspalveluiden saatavuuden helpottamiseksi. Sukupuolten tasa-arvon edistäminen on yksi hankkeen muista tärkeistä tavoitteista.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 0 0
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 0 0
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 0 0
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 0 0
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 7 0
Hankkeella tähdätään terveydenhuoltoalalla tavoiteltuun täysin sähköisen asiakastietojärjestelmän luomiseen Alatar Oy:lle, mikä minimoi tarpeen paperiselle arkistoinnille.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 0 7
Toimiston sähkösopimuksessa suositaan uusiutuvalla energialla tuotettua sähköä.
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 5 0
Hankkeessa luodaan paikkakunnalle nykyaikaista ja tarvittua terveydenhuoltopalvelua. Mielenterveyspalveluissa on tavanomaista, että asiakkaat saattavat joutua hakeutumaan apua saadakseen jopa toiselle paikkakunnalle. Tuodaan ammattimaiset mielenterveyspalvelut asiakasta lähelle. Hankkeen asiantuntijoiden palkkauksessa priorisoidaan paikallisesta korkeakoulusta valmistuneita ammattilaisia.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 0 10
Kaikki hankkeessa kehitettävät palvelut ovat aineettomia.
Liikkuminen ja logistiikka 10 0
Palveluiden ja asiakasprosessin tapahtuessa etäyhteydellä ei palveluntuottajan tai asiakkaiden tarvitse matkustaa toistensa luo.
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 10 10
Psykologipalvelut lisäävät ja tukevat ihmisen kokonaisvaltaista hyvinvointia ja terveyttä; ennaltaehkäisevät sekä hoitavat vakavia ihmisen hyvinvoinnin riskitekijöiden vaikutuksia.
Tasa-arvon edistäminen 10 0
Hankkeen työllistämisessä priorisoidaan ICT-alalla aliedustetut naiset, joille maksetaan suositusten mukaista palkkaa. Julkisissa ja yksityisissä terveyspalveluissa terveydenhuollon yksiköihin hakeutuvista asiakkaista valtaosa on naisia. Miehille on todettu tutkimusten mukaan olevan korkeampi kynnys lähteä hakemaan mielenterveyspalveluita kodin ulkopuolelta. Parantamalla mielenterveyspalveluiden sähköistä saatavuutta mielenterveyspalvelut tuodaan paremmin miesasiakaskunnan keskuuteen.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 10 0
Psykologipalveluiden digitalisointi helpottaa niiden saatavuutta kaikille, myös niille joille kotoa lähtö on vaikeaa fyysisistä tai psyykkisistä terveystekijöistä johtuen normaaliolosuhteissakin. Suomalaisella psykologipalvelukentällä mielenterveyspalvelujen saaminen englannin kielellä on vaikeasti tavoitettavaa. Tutkimusten mukaan myös yhteiskunnallista syrjintää kokevat etniset tai muut vähemmistöryhmät hyödyntävät vähemmän terveydenhuollon lähipalveluita. Hankkeessa edesautetaan vähemmistöryhmien yhdenvertaisia mahdollisuuksia mielenterveyden palveluita. Julkisella puolella jonot mielenterveyspalveluihin ovat todella pitkät ja vaativat aina lääkärin lähetettä, Alatar psykologipalveluihin asiakas pääsee nopeasti omalla yhteydenotolla. Hinnoittelussa otetaan huomioon asiakkaan taloudellinen tilanne.
Kulttuuriympäristö 0 0
Ympäristöosaaminen 0 5
Hanke vahvistaa ympäristö- ja luontotietoisuutta. Psykologin tuottamissa ohjausvideoissa hyödynnetään vahvasti luontoelementtiä sekä yhtiön omaa kulttuurimetsäomaisuutta Pohjois-Savossa. Luonto, luonnossa oleminen ja luonnon kunnioitus ovat keskeisiä teemoja mielen hyvinvointi- ja rentoutusteemaisissa palvelutuotteissa.

9 Loppuraportin tiivistelmä

-