Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A76152

Hankkeen nimi: Matkailu Goes Global

Toimintalinja: 2. Uusimman tiedon ja osaamisen tuottaminen ja hyödyntäminen

Erityistavoite: 5.1. Yritysten innovaatiotoiminnan vahvistaminen

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.9.2020 ja päättyy 31.12.2023

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Pohjois-Karjalan maakuntaliitto

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Business Joensuu Oy

Organisaatiotyyppi: Muu yksityisoikeudellinen oikeushenkilö

Y-tunnus: 2921270-1

Jakeluosoite: Länsikatu 15

Puhelinnumero: +358 10 419 8011

Postinumero: 80110

Postitoimipaikka: Joensuu

WWW-osoite: http://www.businessjoensuu.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: KAUPPINEN JARMO JUHANI

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Kehityspäällikkö

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: jarmo.kauppinen(at)businessjoensuu.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0500 285 905

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

TAVOITTEET:

Matkailu Goes Global -hankkeen päätavoitteina on:
- hakea matkailuun kasvua KV-markkinoilta ja kotimaasta
- kasvattaa alueen matkailuinvestointeja sekä
- kehittää yritysverkostoja siten että nämä muodostavat jatkossa yhteisen resort-tyyppisen matkailukohteen yksittäisten toimijoiden sijaan.

Hanke pohjautuu myös Visit Finlandin kansainvälisestikin lanseeraamiin, potentiaalisimpiin matkailutrendeihin ja teemoihin, kuten urheilu- ja liikuntamatkailuun, vesistömatkailuun (Lakeland) sekä kansainvälisen tason matkailuinvestointeihin. Tavoitteena on, että alueemme yritykset ymmärtävät ja oppivat sen, mitä toimiminen kansainvälisillä matkailumarkkinoilla vaatii, mitä tämä tarkoittaa eri matkailuinvestointien osalta Joensuun seudulla sekä miten yritysverkostot voivat toimia yhdessä muodostaen konkreettisen vetovoimakohteen.

Hankkeen osatavoitteita ovat:

1. Kartoittaa ja löytää Joensuun seudulta noin viisitoista matkailuyritysta, tuotetta, palvelua tai kohdetta, jotka mukailevat ja vastaavat Suomen matkailuteollisuuden keskeisimpiä muutosajureita
2. Määrittää näiden yritysten tai kohteiden keskeisimmät investointitarpeet
3. Määrittää näiden yritysten tai kohteiden keskeisimmät kasvuun tarvittavat kehittämistoimenpiteet sekä kansainvälisen että kotimaan matkailun osalta, jotta resort-tyyppisen palvelukokonaisuuden syntyminen Joensuuhun mahdollistuu.


TOIMENPITEET:

Hankkeen toimenpiteet on jaettu kolmeen työpakettiin, jotka muodostavat selkeän jatkumon:

TP1: Kasvua matkailuun kv-markkinoilta ja kotimaasta
TP2: Matkailun investoinnit
TP3: Matkailun verkostot/resort


TULOKSET:

Työpaketin 1 tuloksena kehittyy kasvukykyisiä matkailuyrityksiä, tuotteita ja palveluja sekä yritysverkostoja sekä kansainvälisille että kotimaan markkinoille. Hankkeeseen osallistuvien yritysten ymmärrys digitaalisista kanavista kasvaa. Hankkeeseen osallistuvien yritysten tuotteet ja palvelut muutetaan digitaaliseen muotoon sekä nämä löytyvät eri digitaalisista myyntikanavista. Tämän lisäksi tavoitteena on että 10-15 yritystä saa itselleen kestävän kehityksen sertifikaatin.

Työpaketin 2 tuloksena löydetään potentiaaliset investointikohteet (esim. hotelli-investoinnit), syntyy investointikohteiden markkinointimateriaalia ja saadaan vähintään yksi laajamittainen investointiprosessi liikkeelle. Tämän lisäksi yritysten tietoisuus eri rahoitusvaihtoehdoista lisääntyy.

Työpaketin 3 tuloksena syntyy matkailukeskittymän edellyttämä yritysverkosto ja toimijayritysten yhteistuotteita, joiden perusteella hahmottuu konkreettiset ensiaskeleet uuden kansainvälisen matkailun resort -tyyppisen vetovoimakohteen rakentumiselle Joensuun seudulle.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

Varsinaiseen kohderyhmään kuuluvat matkailualan yritykset, potentiaaliset vetovoimakohteet, liikunta-alan toimijat sekä urheiluseurat.

Business Joensuu Oy:n vuonna 2019 toteuttaman kartoituksen perusteella Joensuun seudulta löytyy potentiaalisia matkailualan yrityksiä hankkeeseen 10 - 15 kpl. Potentiaalisia yrityksiä ovat esim. Hotelli Lietsu, Valamon luostari, Lomakeskus Huhmari, Finland Travel Company, Botania, Linnunlahti Camping, Serena Cruisers ja Megrin Matkailu.


MUUTOSHAKEMUS 20.1.2023:

Maantieteelliseen kohdealueeseen lisätty muutoshakemuksessa Keski-Karjalan kunnat (Kitee, Rääkkylä ja Tohmajärvi), jotka ovat tehneet palvelusopimukset Business Joensuun kanssa. Vuoden 2023 alusta alkaen Business Joensuu tarjoaa näiden kuntien eri vaiheissa oleville yrityksille elinkeino- ja yrityspalveluita. Sopimukset kattavat koko Business Joensuun palveluvalikoiman, eli näin ollen myös Business Joensuun hanketoiminnan.​

Muutoshakemuksen jälkeen hankkeen kohderyhmänä ovat siten Joensuun seudun ja Keski-Karjalan kuntien alueilla sijaitsevat matkailualan yritykset ja -toimijat.

4.2 Välilliset kohderyhmät

Välillisiä kohderyhmiä ovat mm. oppilaitokset ja kotimaiset sekä kansainväliset matkailuoperaattorit ja investorit.

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 365 620

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 355 350

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 457 025

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 444 187

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Pohjois-Karjala

Seutukunnat: Keski-Karjalan, Joensuun

Kunnat: Tohmajärvi, Joensuu, Polvijärvi, Outokumpu, Liperi, Kontiolahti, Rääkkylä, Ilomantsi, Heinävesi, Kitee

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite:

Postinumero:

Postitoimipaikka:

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Kyllä
Koska keskeisiä muutosajureita Suomen matkailuteollisuudessa ovat mm. sosiaalisuus ja etiikka, on sukupuolten tasa-arvo huomioitu myös hanketta valmisteltaessa.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Valtavirtaistaminen huomioidaan tasa-arvolain mukaisesti.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Hankkeen päätavoite ei ole sukupuolten tasa-arvon edistäminen.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 3 4
Hankkeen yhtenä tavoitteena on kiinnittää huomiota kestävään matkailuun ja hiilineutraaliin rakentamiseen. Matkailun ympäristövaikutusten kompensoiminen huomioidaan alueelle kehitettävissä palveluissa ja ratkaisuissa.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 3 3
Hankkeessa huomioidaan ilmastonmuutos siten, että hiilijalanjäljen laskentaan kiinnitetään erityistä huomiota suunniteltaessa alueen palveluita ja uusia investointeja.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 0 0
Ei relevantti tässä hankkeessa.
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 0 0
Ei relevantti tässä hankkeessa.
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Ei relevantti tässä hankkeessa.
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 3 4
Palvelujen kehittämisessä huomioidaan kiertotalouden trendit.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 3 5
Palvelujen kehittämisessä ja investointien suunnittelussa huomioidaan uusiutuvien enegialähteiden käyttö.
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 5 6
Hankkeen avulla toimintaan osallistuvat matkailu- ja ohjelmapalveluyritykset saavat konkreettista apua uusien tuotteiden- ja palveluiden kehittämiseksi ja kv-myynnin tehostamiseksi. Inevstointien kautta elinkeinorakenne täydentyy.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 6 6
Hankkeen tavoitteena on palvelutuotteiden kehittäminen alueen toimijoille.
Liikkuminen ja logistiikka 2 3
Palvelujen ja investointien suunnittelussa huomioidaan logistiikkaan ja saavutettavuuteen liittyvät asiat sekä ekologisuus.
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 3 3
Liikunta- ja hyvinvointimatkailuun kehitettävät uudet palvelut tukevat osaltaan hyvinvoinnin edistämistä.
Tasa-arvon edistäminen 0 0
Ei relevantti tässä hankkeessa.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 0 0
Ei relevantti tässä hankkeessa.
Kulttuuriympäristö 0 0
Ei relevantti tässä hankkeessa.
Ympäristöosaaminen 3 3
Hankkeen avulla siihen osallistuvien toteuttajien ja sidosryhmien osaaminen kestävästä kehittämisestä lisääntyy.

9 Loppuraportin tiivistelmä

Hankkeen alkuvaiheessa pääosa hankkeeseen käytetyistä toimenpiteistä olivat hankkeen työpaketin 1 valmistelevia toimenpiteitä. Projektipäällikkö keskittyi kasaamaan osallistuvia yrityksiä hankkeeseen. Syyskuu 2020 - helmikuu 2021 välillä työpaketin 1 (tuotteiden digitalisointi) toteuttajan valinnasta järjestettiin kilpailutus, jonka perusteella toteuttajaksi valittiin jyväskyläläinen Flow House Oy.

Hanke osallistui myös Visit Karelian kanssa Visit Finlandin järjestämän digi-info tapahtuman järjestelyihin. Tämän yhteistyön uskottiin palvelevan hyvin yritysten aktiivisuuden lisäämiseksi hankkeen omiin digivalmennuksiin. Hanke järjesti myös yhteistyössä Visit Karelian kanssa ns. Matkailun aamukahvit -tapahtuman, johon osallistui lähes 50 osallistujaa eri yrityksistä ja koulutusorganisaatioista. Tilaisuus toimi samalla myös hankkeen kick off -tilaisuutena, jonka kautta hankkeeseen saatiin myös osallistuvia yrityksiä.

Matkailu Goes Global -hankkeen digivalmennukset käynnistyivät hankkeen alkuvaiheessa usean yrityksen osalla. Yrityksille tehtiin ns. lähtötila-analyysi, jossa heidän digivalmiutensa sekä lähtötilanne kartoitettiin. Kartoituksen jälkeen yritykset valitsivat heille soveltuvimman digikanavan sekä laativat yhdessä valmennuksen aikataulut sekä tavoitteet. Yritysten tarpeet vaihtelivat sähköisen myynnin varausjärjestelmästä, sosiaalisen kanavien käytön tehostamisesta aina digitaaliseen tuotteistukseen, että verkkolöydettävyyteen saakka. Lisäksi hanke aloitti kartoittamaan hankkeen II-vaiheen palveluntarjoajaa, jonka tavoitteena oli aloittaa yritysten kestävän kehityksen valmennukset.

Hankkeessa toteutettiin työpaketin 1 hankkeeseen osallistuvien yritysten digivalmennus, jonka tavoitteena oli kasvattaa yritysverkoston ymmärrystä sekä osaamista eri digitaalisia kanavia kohtaan. Hankkeeseen osallistuvien yritysten tuotteet ja palvelut muutettiin digitaaliseen muotoon sekä varmistettiin että nämä löytyivät myös eri digitaalisista myyntikanavista. Palveluina toteutettiin mm. digitaalisia varausjärjestelmiä, kotisivuanalyysejä, tuotteiden ja palveluiden uusia alustaratkaisuja sekä eri kanavien haltuunotto- ja käyttökoulutuksia. Digivalmennuksen lisäksi hanke järjesti yhdessä Visit Karelian kanssa kestävän kehityksen sertifiointia sekä vastuullisuusviestintää koskevan kick off -tilaisuuden. Alkuinfoon osallistui vajaat 50 yritystä sekä organisaatiota.

Seuraavaksi hankkeessa aloitettiin toteuttamaan TP1 hankkeeseen osallistuvien yritysten kestävän kehityksen osiota, jonka tavoitteena oli kasvattaa hankkeeseen osallistuvien yritysten ymmärrystä sekä osaamista vastuullisuusviestinnästä sekä kannustaa ja auttaa heitä suorittamaan kestävän kehityksen sertifikaatti. Palveluina toteutettiin mm. vastuullisuusviestintä -valmennus, sertifiointivalmennus sekä yritysten vastuullisuusanalyysi mm. kotisivujen osalta.

Seuraavassa vaiheessa hanke aloitti toteuttamaan TP2 investointiosiota. Tämän työpaketin tavoitteena oli kartoittaa osallistuvien yritysten investointitarpeet, laatia heille yrityskohtaiset investointisuunnitelmat sekä laskelmat. Samalla hanke toteutti myös TP3 kuuluvan Mehtimäen alueen jatkoselvityksen. Jatkoselvityksessä käytiin läpi Mehtimäen alueen perusinfraa, toimijaverkostoa sekä yhteistä markkinointinimeä. Markkinointinimeksi valikoitui Mehtimäki Sport. Jatkoselvityksessä kävi ilmi, että Mehtimäen alue soveltuisi erinomaisesti yhtenäiseksi Mehtimäki Sport -nimen alla toimivaksi urheilu- ja liikuntamatkailun vetovoimakohteeksi.

Matkailun investointikohteita kartoitettiin Matkailu Goes Global –hankkeen asiakasyritysten kanssa vuoden 2022 aikana. Investointikartoitukset ja –suunnitelmat on laadittu Ramboll Finland Oy:n toimesta. Kartoitusten yhteydessä nousi esiin mm. seuraavia potentiaalisia investointikohteita:

▪ Siirtyminen uusiutuvan energian käyttöön: Lämmitysvaihtoehtojen elinkaarikustannusvertailu
▪ Majoituskapasiteetin rakentaminen: Lisämajoituskapasiteetin rakentamisen kustannus-, liikevaihto- ja kannattavuusarviot
▪ Elämyspalveluiden rakentaminen: Sauna- ja kotarakennusten rakentamisen kustannus-, liikevaihto- ja kannattavuusarviot
▪ Hankkeessa on noussut esille noin 4,7 M€ edestä potentiaalisia investointikohteita vuoteen 2025 mennessä.
▪ Seuraavan 10 vuoden aikana potentiaalisia investointeja nousi esille noin 6,2 M€

Hanke on osoittanut, että alueen matkailuyrityksillä on paljon ns. piileviä investointitarpeita liiketoiminnan kehittämiseksi, joiden liikkeelle lähtevä voima oli juuri Matkailu Goes Global -hanke.

Hanke toteutti joulukuussa 2022 North Carelia tourism -esittelytilaisuuden matkanjärjestäjille HongKong:iin hankkeen ulkomaan benchmarking -matkan yhteydessä. Matkalle osallistui 8 osallistujaa hankkeen yrityksistä sekä sidosryhmän edustajana edustaja Visit Kareliasta. Ulkomaan benchmarking -matkan tarkoituksena oli tutustua Hongkongiin erityisesti kestävän kehityksen näkökulmasta. Matkan tavoitteena oli syventää osallistujien tietämystä ja oppia hyvien käytänteiden avulla verkostomaista ajattelua sekä kestävän kehityksen mukanaan tuomaa kilpailuetua, jollaisesta Hongkong on erinomainen esimerkki. Matkan yhtenä keskeisenä tavoitteena oli myös saada organisoitua vastavierailu Pohjois-Karjalaan matkalla tavattujen toimijoiden sekä muiden HKG -alueen keskeisimpien alueemme matkailumarkkinointia edistävien toimijoiden kesken.

Hanke toteutti keväällä 2023 viimeisimmät, alkuperäisen hankesuunnitelman mukaiset digitaalisoinnin valmennukset hankkeen jo alkuvaiheessa mukaan lähteneille yrityksille Flow house Oy:n toimesta. Hanke aloitti myös toteuttamaan hankesuunnitelman muutoksen mukaisia digitalisoinnin ryhmävalmennuksia. Ryhmävalmennukset koostuivat alkuvalmennuksesta sekä 4 x 4 tunnin työpajavalmennuksista. Valmennuksien sisällöt muotoutuivat asiakkaisen tarpeiden ja toiveiden mukaisesti.

Digitalisoinnin alkuvalmennukseen osallistui yhteensä 18 yritystä Pohjois-Karjalan alueelta. Näistä 8 yritystä osallistui syventäviin ryhmävalmennuksiin.
Hanke järjesti ulkolaisille matkanjärjestäjille fam tripin, jolle osallistui yhteensä 9 asiakasta. Osallistujat saapuivat Hongkongista, Englannista sekä Marokosta. Vastavierailu toteutettiin elokuussa 2023. Matkalla vierailtiin hankkeessa mukana olevissa yrityksissä sekä maakuntamme kärkikohteissa Rääkkylän, Joensuun, Kontiolahden sekä Lieksan alueilla. Matkan jälkeen osallistujat kirjoittivat mm. artikkeleita eri verkkojulkaisuihin, jossa he kuvasivat ohjelman eri matkakohteita sekä alueemme matkailutarjontaa. Erään osallistujan artikkeli nousi Hongkongin TOP-3 joukkoon luetuimpien matka-artikkeleiden joukkoon.

Marraskuussa 2023 hanke aloitti suunnittelemaan hankesuunnitelmassakin mainittua työpajaa/loppuseminaaria (TP3). Loppuseminaari päätettiin järjestää yhdessä Visit Karelian Matkailun digiloikka -hankkeen kanssa. Tapahtuman key note -puhujaksi valikoitui pitkänlinjan matkailun moniosaaja Sampo Kaulanen. Tapahtuma järjestettiin Joensuun Tiedepuistolla Joulukuussa 2023 ja se keräsi laajan kuulijakunnan. Tapahtuma toteutettiin hybriditilaisuutena.

Seminaari järjestettiin työpaja tyyppisenä, jossa kaikki hankkeen selvitykset sekä tulokset julkaistiin hankkeen kohderyhmän sekä sidosryhmien tietoon.
Tilaisuudessa Matkailu Goes Global -hanke esitti myös eri jatkosuosituksia osallistujille perustuen hankkeen avulla tehtyihin havaintoihin sekä hankkeen kautta saatuihin tuloksiin. Työpajan ja loppuseminaarin tavoitteena oli, että Joensuun seudulle syntyi parempi ymmärrys, mitkä ovat Pohjois-Karjalan kansainvälisen matkailun mahdollisuudet sekä hyvät käytännöt eri jatkokehittämistoimenpiteistä. Selvityksen tulokset oli laadittu hankkeen aikana ulkopuolisten asiantuntijoiden avulla. Hankkeen keskeisimpiä tuloksia olivat:

TP1
Hankkeessa mukana olevien yritysten digivalmiuksien sekä osaamisen että tietoisuuden huomattava kehittyminen.
Hankkeessa mukana olevien yritysten kannustaminen sustainable sertifiointi-polulle, huomioiminen omassa liiketoiminnassaan sekä osalla myös sertifiointien suorittaminen.

TP2
Yritysten investointilaskelmien laatiminen sekä investoinnit tai toteuttamissuunnitelmat, joiden yhteenlaskettu investointien määrä yhteensä 6,2 miljoonaa euroa (hankkeen tavoite 500 000 €)

TP3
Mehtimäen alueen yhteisen myynti- ja markkinointibrändin syntyminen: Mehtimäki Sport.
Kansainvälisistä matkanjärjestäjistä kostuneen KV-ryhmän vierailun organisointi elokuu 2023.