Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A76220

Hankkeen nimi: Vauhti Speed Oy:n tuotteiden ja kansainvälistymisvalmiuksien kehittäminen

Toimintalinja: 1. Pk-yritystoiminnan kilpailukyky

Erityistavoite: 2.1. PK-yritysten kasvun ja kansainvälistymisen edistäminen

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 23.6.2019 ja päättyy 30.4.2021

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Etelä-Savon elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: VAUHTI SPEED OY

Organisaatiotyyppi: Pieni yritys

Y-tunnus: 2635032-4

Jakeluosoite: Pamilonkatu 9

Puhelinnumero: 0503317101

Postinumero: 80100

Postitoimipaikka: JOENSUU

WWW-osoite: www.vauhti.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Puukilainen Esa

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Toimitusjohtaja

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: esa.puukilainen(at)vauhti.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0503317101

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Vauhti Speed Oy:n tuotteita ja kansainvälistymisvalmiuksia kehitetään siten, että liikevaihto kasvaa merkittävästi ja kannattavuus paranee. Tavoitteena on lanseerata säännöllisesti uusia tuotteita sekä kehittää täydellinen konsepti fluorivapaita suksivoiteita ja hoitotuotteita kaiken tasoisille kuluttajille eri tuotekategorioissa. Tavoitteena on avata uusia markkina-alueita erityisesti Itä-Eurooppaan, sekä, keski-, ja etu-Aasiaan.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

4.2 Välilliset kohderyhmät

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 318 960

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 133 419

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 318 960

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 133 419

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Pohjois-Karjala

Seutukunnat: Joensuun

Kunnat: Joensuu

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite: Pamilonkatu 9

Postinumero: 80100

Postitoimipaikka: JOENSUU

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 4, joihin työllistyvät naiset 1

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 1.00, joihin työllistyvät naiset 1.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Kyllä
Hankkeen tavoite on liiketoiminnan kehittäminen ja tuotekehitys.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Hankkeen myötä syntyviin työpaikkoihin voi sijoittua nainen tai mies taitojen mukaan.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Hankkeen tavoite on liiketoiminnan kehittäminen ja tuotekehitys.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 4 4
Uusi fluorivapaisiin lisäaineisiin perustuva suksivoidemallisto on nykyisiä lisäaineita ympäristöystävällisempi.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 2 2
Hanke pitää sisällään kestävän kehityksen kartoituksen ja uudet fluorivapaisiin lisäaineisiin perustuvat suksivoiteet ovat nykyisiä lisäaineita ympäristöystävällisempi.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 0 0
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 2 2
Hanke pitää sisällään kestävän kehityksen kartoituksen ja uudet fluorivapaisiin lisäaineisiin perustuvat suksivoiteet ovat nykyisiä lisäaineita ympäristöystävällisempi.
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 2 2
Hanke pitää sisällään kestävän kehityksen kartoituksen ja uudet fluorivapaisiin lisäaineisiin perustuvat suksivoiteet ovat nykyisiä lisäaineita ympäristöystävällisempi.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 0 0
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 3 4
Hyödynnetään vahvasti alueellista ja kansallista elinkeinoa yhteistyökumppaneina, mm. tuotantolaitteet ja pakkaustarvikkeet.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 3 4
Hankkeessa toteutettavan tuotekehityksen myötä yrityksen resepti- ja patenttiomaisuuskasvaa huomattavasti.
Liikkuminen ja logistiikka 0 0
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 2 2
Terveys ja harrasteliikunnan suosion kasvu tukee hanketta. Uudet tuoteinnovaatiot mataloittavat kynnystä aloittaa hiihtoharrastus.
Tasa-arvon edistäminen 0 0
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 1 2
Kansainvälistymisen kautta kulttuurivaihto.
Kulttuuriympäristö 0 0
Ympäristöosaaminen 1 2
Hanke pitää sisällään kestävän kehityksen kartoituksen.

9 Loppuraportin tiivistelmä

Vauhdin strategisena tavoitteena on olla voideteknologian toimialan johtava toimija. Hankkeen keskisimpänä tavoitteena oli uuden fluorivapaan suksivoidemalliston luominen ja tuotekehitys. Tässä onnistuttiin suunnitellusti ja Vauhti lanseerasi hankkeen aikana uusiin fluorivapaisiin lisäaineisiin perustuvan PURE-malliston sekä luonnon raaka-aineisiin pohjautuvan 360-malliston. Tuotemallisto laajeni hakkeessa tehdyn tuotekehityksen ansiosta merkittävästi ja muodostaa markkinoiden selvästi kattavimman kokonaisuuden voiteta ja hoitotuotteita kaikille kuluttajaryhmille harrastehiihtäjistä aina huippukilpahiihtäjiin lumilajista riippumatta. COVID-19 pandemian vaikutuksesta Vauhti käynnisti keväällä 2020 nopeasti tuotannon desinfiointiaineille. Tämä tuoteryhmä laajennus mahdollisti yrityksen toimintojen jopa laajentumisen haastavina aikoina keväällä ja kesällä 2020. Korona pandemian johdosta ulkomaanmatkoja, messuja ja kilpailutapahtumia jäi toteuttamatta, jonka johdosta näihin suunniteltuja toimintoja jäi toteuttamatta. Tästä huolimatta Vauhti onnistui kasvattamaan vientimyyntiään olemassa olevien ja vakiintuneiden markkinoiden alueelta (Skandinavia, Venäjä, Pohjois-Amerikka ja Keski-Eurooppa) ja Vauhti vakiinnutti asemansa mm. Kanadassa ja Venäjällä Swixin jälkeen toiseksi suurimpana voidebrändinä. Italiaan, Tshekin- ja Slovakian tasavaltoihin solmittiin uusia maahantuojasopimuksia.