Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A76250

Hankkeen nimi: Selvitys EU-rahoituksesta yritysten häiriötilanteisiin – SEURA

Toimintalinja: 1. Pk-yritystoiminnan kilpailukyky

Erityistavoite: 2.1. PK-yritysten kasvun ja kansainvälistymisen edistäminen

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.6.2020 ja päättyy 31.12.2020

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Lapin liitto

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: ProAgria Lappi ry

Organisaatiotyyppi: Muu järjestö tai yhdistys

Y-tunnus: 0216113-1

Jakeluosoite: Raidetie 1

Puhelinnumero: 0406845741

Postinumero: 96900

Postitoimipaikka: SAARENKYLÄ

WWW-osoite: http://www.proagria.fi/lappi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Vallivaara Johannes

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Toimitusjohtaja

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: johannes.vallivaara(at)proagria.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0406845741

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Lapissa teemme kaikkemme auttaaksemme lappilaisia yrityksiä selviytymään ja hyödyntämään kansallisia rahoituksen tukipaketteja. On tärkeä selvittää myös EU rahoitusmekanismit ja -instrumentit koronakriisin ongelmien ratkaisemiseen ja pyrkiä hyötyä niistä tuomaan jatkuvuutta kansallisiin tukirahoituksiin.

SEURA hankkeen tavoitteena on tunnistaa Euroopan komission toimeenpanemat PK yrityksille suunnatut EU koronakriisin rahoitus- ja tukimallit, joista lappilaiset yritykset voisivat myös hyötyä. Meidän on myös Lapissa yritettävä hyötyä EU erillisrahoituksesta koronakriisiin, jotka panostavat yritysten selviytymiseen-kasvuun ja kansainvälistymiseen. SEURA hanke tuottaa ohjeet ja mallinnuksen EU kriisirahoituksen hyödyntämisestä lappilaisen pk yritysten kriisistä selviytymisen ja sen jälkeisen kasvun tueksi.
Tavoitteen ja tuloksen saavuttamiseksi SEURA hanke toteutetaan neljän rinnakkaisen toimenpidekokonaisuuden kautta:
• Kansainvälisen kriisirahoituksen selvitys ja analysointi lappilaisen PK yrityksen tarpeista – tukea kasvuun ja muiden käytänteistä oppiminen
• Lappilaisten pilottiyritysten kriisirahoitustarpeiden määritys - Case kohteena matkailu, elintarvikkeet, palvelut ja mahdollinen muu toimiala
• Kansallisesta kriisirahoituksesta Kva/EU rahoitukseen, pilottiyritysten tarpeiden perusteella – synergiamahdollisuudet
• Kv rahoituksen mallinnus hyödyntämällä palvelumuotoilua –konseptoidaan uusi EU-rahoitustyökalupakki, jolla tuetaan kriisitilanteen hallintaa ja tukea uuteen kasvuun

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

PK-rahoituksen ja kehittämisen rajapinnassa toimivat asiantuntijat ja virkamiehet, jotka toimivat yritysrajapinnassa ja auttavat yrittäjiä rahoituksen hakemisessa. Esimerkiksi elinkeinoyhtiöiden ja kehittämisorganisaatioiden asiantuntijat.

4.2 Välilliset kohderyhmät

PK-yritykset, jotka ovat EU-rahoituksen hyödyntämisen kohderyhmää.

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 39 798

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 32 710

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 39 798

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 32 710

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Lappi

Seutukunnat: Kemi-Tornion, Pohjois-Lapin, Tunturi-Lapin, Itä-Lapin, Torniolaakson, Rovaniemen

Kunnat: Rovaniemi, Sodankylä, Keminmaa, Enontekiö, Pello, Simo, Ylitornio, Posio, Savukoski, Kolari, Salla, Tornio, Inari, Pelkosenniemi, Muonio, Ranua, Kittilä, Tervola, Utsjoki, Kemijärvi, Kemi

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite:

Postinumero:

Postitoimipaikka:

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Ei
Hanke vahvistaa toiminnallaan uudenlaista eri toimialoja yhdistävää toimintaa, joka edistää sukupuolten välistä tasa-arvoa.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Sisällöllisesti hanke edistää miesten ja naisten tasapuolista kohtelua. Hankkeessa huolehditaan siitä, että kaikilla on yhtäläiset oikeudet,velvollisuudet ja mahdollisuudet päästä mukaan osaksi toimintaa
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Hankkeen päätavoitteet ovat muualla kuin sukupuolten välisen tasa-arvon edistämisessä

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 0 0
Hanke on neutraali näiden toimien suhteen.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 0 0
Hanke on neutraali näiden toimien suhteen.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 0 0
Hanke on neutraali näiden toimien suhteen.
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 0 0
Hanke on neutraali näiden toimien suhteen.
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Hanke on neutraali näiden toimien suhteen.
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 0 0
Hanke on neutraali näiden toimien suhteen.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 0 0
Hanke on neutraali näiden toimien suhteen.
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 5 5
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen näkökulmana on hankkeen tärkein lähtökohta ja tavoiteindikaattori.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 3 5
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittä- minen on yksi hankkeen tavoitteista häiriörahoituksen haun poluttamisessa.
Liikkuminen ja logistiikka 0 0
Hanke on neutraali näiden toimien suhteen.
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 0 5
Yritystoiminnan valmiuksien kehittäminen kasvuun ja vientiin vaikuttaa aina välillisesti myös hyvinvointiin.
Tasa-arvon edistäminen 0 3
Hanke tukee monialaista eri toimijoiden välistä yhteistyötä. Luo siten välillisesti hyvän perustan ylläpitää ja edistää tasa-arvoa.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 0 0
Hankkeen toiminnassa huomioidaan yhdenvertaisuuden periaatteet, mikäli ne nousevat esille. Vaikutukset mahdollisesti välillisiä
Kulttuuriympäristö 0 1
Hankkeessa tehtävien toimien suunnittelussa ja toteutuksessa otetaan tarvittaessa huomioon alueen kulttuuriympäristö. Vaikutukset mahdollisesti välillisiä
Ympäristöosaaminen 0 0
Hanke on neutraali näiden toimien suhteen.

9 Loppuraportin tiivistelmä

Hankkeen tavoitteena on tunnista Euroopan komission toimeenpanemat EU Koronakriisin” Economic responses to COVID-19, Improving access to finance for SMEs and mid-caps” ym. rahoitus- ja tukimallit, joilla Euroopan unionin tasolla vastataan koronan aiheuttamaan taloudelliseen kriisiin. Hankkeessa tunnistettiin COVID -19 kriisin rahoitustarpeita haastattelemalla yrittäjiä, joihin haettiin ratkaisuja EU -rahoitusinstrumenteista. Hankkeen tuloksista luotiin sivusto seuraavaaskel.fi, jonne koottiin näitä rahoitusinstrumentteja joiden kautta yritykset voivat rahoittaa toimintaansa.