Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A76333

Hankkeen nimi: Tunnetaitosovellus Piupali

Toimintalinja: 1. Pk-yritystoiminnan kilpailukyky

Erityistavoite: 1.1. Uuden liiketoiminnan luominen

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 18.6.2020 ja päättyy 30.6.2023

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Keski-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: METREE EDUCATING OY

Organisaatiotyyppi: Mikroyritys

Y-tunnus: 3019267-2

Jakeluosoite: Sääksmäentie 17-19 C 25

Puhelinnumero: +358503420441

Postinumero: 37600

Postitoimipaikka: VALKEAKOSKI

WWW-osoite: www.metree.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Saarinen Sanna

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: toimitusjohtaja

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: sannaleenasaarinen(at)gmail.com

Yhteyshenkilön puhelinnumero: +358503420441

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Pedagoginen tunnetaitosovellus varhaiskasvatuksen tarpeisiin.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

4.2 Välilliset kohderyhmät

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 17 930

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 0

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 17 930

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 0

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Pirkanmaa

Seutukunnat: Etelä-Pirkanmaan

Kunnat: Valkeakoski

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite: Sääksmäentie 17-19

Postinumero: 37600

Postitoimipaikka: VALKEAKOSKI

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 2, joihin työllistyvät naiset 1

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0, joihin työllistyvät naiset 0

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0, joista naisten perustamia 0

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Kyllä
Varhaiskasvatuksen näkökulma noin ylipäätään on lisätä tasa-arvoa ja sen toteutumista Suomessa. Sen sivistystehtävä on kiistaton ja jo lain määrittelemä. Varhaiskasvatukseen osallistuvien lasten sukupuolijakauma on tasainen. Kun tasa-arvoajatteluun paneudutaan jo varhaiskasvatusikäisten lasten kanssa, saadaan perusta sille rakennettua vankaksi.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Hankkeeseen luotu hahmon suhteen tavoitteena on ollut sukupuolettomuus. Se on ollut testattavana päivähoidossa. Saadun palautteen perusteella lapsi, joka kommentoi asioita sukupuolisidonnaisesti ja myös valitsee itse tekemisiään sen mukaan, voiko niitä oman sukupuolensa mukaan tehdä, ei ole lähtenyt kommentoimaan hahmon sukupuolta mitenkään, eikä ottanut kantaa siihen, että vain jompi kumpi sukupuoli voisi osallistua.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Kyllä
Hankkeeseen luotu Piupali-hahmo on sukupuoleton ja vaikeasti määriteltävä muutenkin. Hankkeen tavoite on edistää kaikkien tasa-arvoa sillä, että sen tavoite laajemmassa mittakaavassa on hahmottaa lapsille (ja kasvattajille) sitä, että me kaikki olemme samanarvoisia, meillä kaikilla on vahvuuksia ja kaikilla on valmius ja oikeus harjoitella asioita.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 0 0
Yritys ei muutenkaan kuluta luonnonvaroja.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 0 0
Yrityksen toiminta ei muutenkaan vaikuta merkittävästi ilmastonmuutokseen.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 0 0
Yritys toimii muutenkin ekologisesti kestävästi.
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 0 0
Yritys toimii muutenkin ekologisesti kestävästi.
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Yritys toimii muutenkin ekologisesti kestävästi.
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 0 10
Koska kehitetään tuoteperhettä, joka on suurelta osin virtuaalinen, myös sen tuottama materiaali on suurelta osin virtuaalista, eikä jätteitä synny.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 0 0
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 0 1
Yritys toimii paikasta riippumatta. Välillisesti se tasa-arvoistaa kuitenkin niitä mahdollisuuksia, joita lapsilla on vaikkapa asuinpaikastaan riippuen.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 10 10
Hankkeen tuotteiden on tarkoitus olla saavutettavia ajasta ja paikasta riippumatta. Ainoastaan käytettävissä oleva teknologia (esim. vielä kehitteillä olevat yhteydet) rajoittavat käyttöä.
Liikkuminen ja logistiikka 10 10
Kun myös tuotteeseen liittyvä koulutus mahdollistetaan virtuaalisena, se sekä vähentää huomattavasti tarvittavaa liikkumista että lisää sen saavutettavuutta.
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 10 10
Sovellus on pedagoginen väline, jolla pyritään mahdollistamaan vuorovaikutus aikuisen ja lapsen välillä myös haastavissa tilanteissa. Samalla sen myötä lapsen on mahdollista harjoitella tunnistamaan vireystilojaan ja tunteitaan sekä oman toiminnan ohjausta erilaisissa tilanteissa. Kun yksilö oppii tunnistamaan vahvuuksiaan ja sitä, missä kaikessa voi niitä hyödyntää sekä toisaalta sitä, miten erilaisten piirteiden ja ominaisuuksien kanssa voi tulla toimeen vaihtelevissa tilanteissa, rakennetaan vahvat perustukset hyvinvoinnille. Samalla harjoitellaan kunnioittamaan myös muita.
Tasa-arvon edistäminen 10 10
Piupali on sukupuoleton hahmo. Tarkoitus on luoda väline, jonka avulla ihan kaikki lapset, myös esim. kehitysvammaiset, maahanmuuttajataustaiset tai vaikkapa keskittymisen tai käyttäytymisen haasteiden kanssa kamppailevat pystyvät harjoittelemaan oman itsen kanssa toimimista erilaisissa tilanteissa. Sovellusta kehitetään yhdessä loppukäyttäjien kanssa, jotta mahdollisimman monenlaiset seikat tulevat huomioiduiksi.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 10 10
Materiaali on pyritty kokoamaan nimenomaan niin, että se edistää yhteikunnallista ja kulttuurista yhdenmukaisuutta. Tietysti jo se, että tuotetta kehitetään varhaiskasvatuksen tarpeisiin, määrittelee sen mahdollisuudet kattaa yhteiskunnan erilaiset kerrostumat näiden ja tulevien ikäluokkien osalta tasaisesti. Lasten on myös mahdollista käyttää sovellusta esimerkiksi kielellisistä valmiuksista riippumatta, joten sinälläänkin se mahdollistaa monenlaisen yhdenvertaisuuden.
Kulttuuriympäristö 3 7
Tuoteperheen soveltaminen juuri omaan kulttuuriympäristöön sopivaksi ja sen tarpeet huomioivaksi on jopa asiakkaiden saaman hyödyn maksimoimisen edellytys.
Ympäristöosaaminen 0 8
Tuoteperheen kirjallinen materiaali sisältää toiminnallisen osuuden, jossa on kerätty ajateltavaa ja mahdollisuuksia Varhaiskasvatussuunnitelman määrittelemän laaja-alaisen osaamisen alueiden alle. Niinpä Piupaleiden kanssa on mahdollista tutustua myös ympäristöseikkoihin monelta eri kannalta.

9 Loppuraportin tiivistelmä

-