Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A76441

Hankkeen nimi: VR-AR_Science

Toimintalinja: 1. Pk-yritystoiminnan kilpailukyky

Erityistavoite: 1.1. Uuden liiketoiminnan luominen

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 26.8.2020 ja päättyy 30.6.2021

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Keski-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: TIEDEKA OY

Organisaatiotyyppi: Mikroyritys

Y-tunnus: 2908926-4

Jakeluosoite: Ilvestie 19

Puhelinnumero: 0504642160

Postinumero: 33500

Postitoimipaikka: TAMPERE

WWW-osoite: www.tiedeka.com

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Kutila Soile

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Toimitusjohtaja

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: soile(at)kutila.net

Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0504642160

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Tiedeka Oy kehittää VR/AR tekniikkaa tiede-pohjaisen lähi- ja etäopetuksen tueksi. Tavoitteena on luoda erityisesti lisättyä todellisuutta hyödyntäen ilmiöitä nykyistä paremmin havainnollistava ympäristö. Esimerkiksi avaruudessa tapahtuvien ilmiöiden kuvaamisesta virtuaalitekniikan keinoin tekee oppimisesta tehokkaampaa. Yrityksen liiketoiminta pohjautuu kerhojen osanottajamääriin ja tapahtumien järjestämiseen sekä lähi- että etäopetuksena 5 - 12 vuotiaille nuorille. Lasten viihtyminen on kannattavan liiketoiminnan ydin. VR/AR tekniikalla haetaan erottautumista kilpailijoista ja palveluviennin lisäämistä Euroopan markkinoille (maat joissa englannin -kielen taito on vähintään välttävä). Käytännössä projektissa kehitetään luonnontieteiden ilmiöihin liittyviä malleja VR/AR ympäristöön.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

4.2 Välilliset kohderyhmät

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 7 470

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 6 900

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 7 470

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 6 900

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Pirkanmaa

Seutukunnat: Tampereen

Kunnat: Tampere

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite: Ilvestie 19

Postinumero: 33500

Postitoimipaikka: TAMPERE

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 2, joihin työllistyvät naiset 1

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 1.00, joihin työllistyvät naiset 0.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Ei
tätä hanketta varten sukupuolten tasa-arvo suunnitelmaa ei ole laadittu erikseen, mutta Tiedeka yrityksenä lähtökohtaisesti pitää huolta, että sen nais- ja miespuoleisia asiakkaita kohdellaan tasavertaisesti ja sukupuolesta riipumatta opetetaan heidän oppitarpeiden mukaisesti.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Hankkeen toteutuksesta vastaavat naispuoleiset henkilöt. Itse tekniikan hyödyntämisessä tasa-arvo on huomioitu - erityisesti tyttöjen ja poikien erilainen oppiminen. Pojat ovat yleensä vilkkaampia ja vaativat rauhoittelua kun taas tytöt ovat tunnollisempia mutta aavistuksen pelkäävät uusia kokeiluja. Tiedekalle on ehdottoman tärkeää kehittää palvelua joka sopii kaikille sukupuolesta, ihonväristä, kulttuuritaustasta, jne. riippumatta.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
tämän hankkeen päätavoite on VR/AR tekniikan käyttöönotto tiedeopetuksessa ja sen tasa-arvoinen käyttö. Tasa-arvon edistäminen etenee hankkeen sivutuotteena.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 1 7
tieteeseen perustuvan elinympäristön opettaminen VR/AR tekniikalla
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 2 3
opetetaan luonnon ilmiöitä lapsille. Taustalla tieteeseen pohjautuva ilmaston muuttujien ymmärtäminen
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 6 3
eliöstön ekologia kuuluu opetuksen piiriin. Tiedeka järjestää kouluille luontokerhoja.
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 7 1
kemiallisten reaktioiden opettaminen nuorille tehostuu. Ilmiöiden selvittäminen luontokerhoissa monipuolistuu ja ymmärrys lisääntyy tulevilla sukupolvilla.
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 5 2
opetetaan kierrätystekniikkaa uusin keinoin
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 2 1
opetetaan energian tuotantoa
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 1 4
Tiedekan toiminta vahvistuu Pirkanmaalla
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 7 1
VR/AR tekniikan kehittäminen tiedeopetuksen palveluliiketoimintaan
Liikkuminen ja logistiikka 1 6
automaation ja robotiikan opettaminen, jolla liikennejärjestelmät tehostuvat tulevaisuudessa
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 0 5
tiedepohjaisen tiedon leviäminen olettamuksien asemasta mahdollistaa oikeiden hyvinvointivalintojen tekemisen. Lisäksi lasten tieto-taito lisääntyy ja täydentää peruskoulun oppeja.
Tasa-arvon edistäminen 0 7
opetetaan tyttö ja poikia tekniikan salojen piiriin, joka luo tulevaan insinöörikuntaan tasa-arvoa
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 0 2
tieteen edistäminen lasten keskuudessa lisää mahdollisuuksia parempaan koulutukseen ja elintasson
Kulttuuriympäristö 0 0
Ympäristöosaaminen 6 5
ympäristötekniikka ja luonnonilmiöt ovat tärkeä osa opetusta ja kasvatusta. Tiedeka järjestää kouluille luontokerhoja ja niitä parannetaan tällä projektilla

9 Loppuraportin tiivistelmä

Tiedeka Oy kehitti hankkeen aikana 3DBear pohjaisen lisätyn todellisuuden oppimisympäristön. Hankkeessa hyödynnettiin kaupallisesti saatavilla olevia malleja, vaikka myös omia Unity pohjaisia dynaamisia malleja kehitettiin. Yrityksen käyttöön syntyi tablet -pohjainen opetusympäristö, jota hyödynnetään lähiopetuksen tukena erilaisten ilmiöiden kuten avaruustutkimuksen havainnollistamiseen. Lisättyä todellisuutta hyödynnetään myös osana 2020 alkanutta etäopetusta ja se toimii vipuvoimana myös vientimarkkinoille suuntautumisessa. Ympäristöä kehitetään syksyn 2021 aikana luomalla myös fyysisiä malleja “pohjaksi” joita elävöitetään lisätyllä todellisuudella (esim. eliöt, atomit, jne.) joita vaikea muuten havainnollistaa.