Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A76443

Hankkeen nimi: Digitaalisen alustan kehittämishanke vegaaniselle ruokabrändille

Toimintalinja: 1. Pk-yritystoiminnan kilpailukyky

Erityistavoite: 1.1. Uuden liiketoiminnan luominen

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 17.9.2020 ja päättyy 31.12.2021

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Keski-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: WEGAN GROUP OY

Organisaatiotyyppi: Mikroyritys

Y-tunnus: 3116490-5

Jakeluosoite: Hatanpään Valtatie 24

Puhelinnumero: 0505444722

Postinumero: 33100

Postitoimipaikka: TAMPERE

WWW-osoite: www.wegan.com

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Hynninen Ilkka

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Hpj

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: ilkka.hynninen(at)gmail.com

Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0505444722

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Hankkeessa selvitetään ja pilotoidaan verkkoalustaa, jonka tarkoituksena on tuoda maistuva ja helppo ilmastoystävällinen vegaaninen ruoka laajan yleisön saataville. Hankkeen aikana kerätään käyttäjäkokemuksia ja luodaan liiketoimintamalli kansainvälisesti skaalautuvalle verkkoalustalle.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

4.2 Välilliset kohderyhmät

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 68 350

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 68 350

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 68 350

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 68 350

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Pirkanmaa

Seutukunnat: Tampereen

Kunnat: Tampere

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite: Hatanpään valtatie 24

Postinumero: 33100

Postitoimipaikka: TAMPERE

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 8, joihin työllistyvät naiset 4

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 2.00, joihin työllistyvät naiset 2.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 1, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 1.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Kyllä
Hankkeessa työskentelee eri rooleissa tasaisesti sekä naisia että miehiä. Hankkeen erityiskohderyhmänä ovat naiset.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Kansainväliset kokit projektityöntekijät ovat naisia. Projektipäällikkönä ja keskeisenä sisältökoordinaattorina hankkeessa toimii nainen.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Hankkeessa sukupuolten välinen tasa-arvo otetaan aktiivisesti huomioon. Päätavoite on kuitenkin ilmastonmuutoksen torjunta ruokabrändiä kehittämällä.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 10 10
Hanke on kestävän kehityksen hanke 100%. Sen tavoitteena on vähentää päästöjä kestävästi.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 10 10
Hankkeen päätavoitteena on ilmastonmuutoksen torjunta ruokailuvalintoja tekemällä ja sen toiminnan tekeminen kuluttajille globaalisti helpommaksi.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 10 10
Hankkeessa pyritään lisäämään monimuotoisuutta välillisesti. Kasvisruokaan siirtyminen vapauttaa laidunmaita ja auttaa luonnon monimuotoisuutta.
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 10 10
Hankkeen tavoitteena on vähentää kasvihuonekaasuja kasvisruokaan siirtymällä.
Natura 2000 -ohjelman kohteet 1 1
Kohteita hanke auttaa ainoastaan välillisesti.
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 4 3
Hankkeessa keskitytään tuottamaan kestäviä ratkaisuja ruokailuun. Jätteiden vähentäminen kuuluu hankkeen luonteeseen.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 3 3
Työpaikoilla käytetään aina mahdollisuuksien mukaan uusiutuvia energialähteitä. Kuitenkin työ tehdään etänä, joten jo siinä tulee liikkumiseen ja energian kuluttamiseen merkittävä lasku.
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 2 2
Hankkeessa synnytetään Suomeen ja myös Pirkanmaalle poikkeuksellista osaamista.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 9 9
Hankkeessa synnytetään kansainvälisen tason aineetonta omaisuuutta.
Liikkuminen ja logistiikka 1 7
Hanke voi sysätä liikkeelle uuden ruuan jakeluverkoston pohtimisen niin sanottujen ”meal kit” -tuotteiden muodossa. Mutta tämän arviointi on vielä liian varhaista.
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 10 10
Kasvisruokavalio on terveellisempi kuin sekasyönti tai lihapitoinen ruokavalio.
Tasa-arvon edistäminen 10 10
Digitaalinen alusta mahdollistaa ympäri maailman ihmisten päästä osaksi WEGAN-yhteisöä ikään, sukupuoleen, uskontoon tai asuinpaikkaan katsomatta.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 9 9
Digitaalinen alusta mahdollistaa ympäri maailman ihmisten päästä osaksi WEGAN-yhteisöä ikään, sukupuoleen, uskontoon tai asuinpaikkaan katsomatta.
Kulttuuriympäristö 10 10
Hanke synnyttää uutta digitaalista tarinankerrontaa, jota Suomessa ei ole ennen tehty.
Ympäristöosaaminen 10 9
Hankkeessa tuodaan esiin ympäristönäkökulmia niin koeyleisölle kuin tekijöille.

9 Loppuraportin tiivistelmä

Digitaalisen alustan kehittämishanke vegaaniselle ruokabrändille. Hankkeessa tutkittiin ja pilotoitiin uudenlaista digitaalista alustaa, jonka tarkoituksena on saattaa vegaaninen ja ilmastoystävällinen ruoka laajan yleisön saataville. Hankkeen tuloksena olemme saaneet käyttäjädataa ja luoneet kansainvälisesti skaalattavan liiketoimintamallin.