Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A76526

Hankkeen nimi: TueTar - kuinka mitata kuntoutumisen vaikuttavuutta?

Toimintalinja: 1. Pk-yritystoiminnan kilpailukyky

Erityistavoite: 1.1. Uuden liiketoiminnan luominen

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 7.10.2020 ja päättyy 31.12.2021

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Keski-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: VEHKOON ASUNNOT OY

Organisaatiotyyppi: Mikroyritys

Y-tunnus: 2911856-3

Jakeluosoite: Vehkoontie 156

Puhelinnumero: 0407545401

Postinumero: 42600

Postitoimipaikka: MULTIA

WWW-osoite: http://www.metsomaenkodit.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Virtanen Piia

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Toimitusjohtaja

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: piia.virtanen(at)kuntoutumaan.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0407545401

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

TueTar-vaikuttavuusmittari on kuntoutustyön vaikuttavuuden arviointiin tarkoitettu reaaliaikainen työkalu, jota asiakas ja kuntoutustyöntekijä käyttävät yhdessä. Se on suunniteltu arjen lähihoitotyön tueksi ja auttaa mm. kuntien ja asukasyksiköiden sosiaalipalveluista vastaavia näkemään tarjottavan palvelun vaikuttavuutta ja arvioimaan palvelun oikeellisuutta yksilön näkökulmasta. Kuntoutujalle itselleen TueTar-vaikuttavuusmittari on itsearvioinnin väline, motivoija ja tavoitteiden selkeyttäjä. Hankkeen avulla voidaan yhdistää ja huomioida eri toimijoiden eri-koisosaaminen kuntoutustyössä. Sen avulla voidaan kohdentaa asiakkaalle oikea palvelu oikeaan aikaan oikealla tuen määrällä.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

4.2 Välilliset kohderyhmät

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 20 630

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 20 190

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 20 630

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 20 190

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Keski-Suomi

Seutukunnat: Keuruun

Kunnat: Multia

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite: Vehkoontie 156

Postinumero: 42600

Postitoimipaikka: MULTIA

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 2, joihin työllistyvät naiset 1

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 1.00, joihin työllistyvät naiset 0.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Ei
Hankkeella ei ole vaikutusta sukupuolinäkökulmaan.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Ei
Hankkeella ei ole vaikutusta sukupuolinäkökulmaan.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Hankkeella ei ole vaikutusta sukupuolinäkökulmaan.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 10 10
Digipalvelu, vähentää matka- ja materiaalikustannuksia, ei synny jätettä
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 10 10
Digipalvelu, vähentää matka- ja materiaalikustannuksia, ei synny jätettä
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 10 10
Digipalvelu, vähentää matka- ja materiaalikustannuksia, ei synny jätettä
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 10 10
Digipalvelu, vähentää matka- ja materiaalikustannuksia, ei synny jätettä
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
ei vaikutusta
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 10 10
Digipalvelu, vähentää matka- ja materiaalikustannuksia, ei synny jätettä
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 0 0
Digipalvelu, vähentää matka- ja materiaalikustannuksia, ei synny jätettä
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 10 10
Digipalvelu, vähentää matka- ja materiaalikustannuksia, ei synny jätettä
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 10 10
Digipalvelu, vähentää matka- ja materiaalikustannuksia, ei synny jätettä
Liikkuminen ja logistiikka 10 10
Digipalvelu, vähentää matka- ja materiaalikustannuksia, ei synny jätettä
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 10 9
TueTar-vaikuttavuusmittari lisää asiakkaiden hyvinvointimahdollisuuksia oikealla kuntoutuksella oikeaan aikaan oikeassa paikasa.
Tasa-arvon edistäminen 10 10
Voidaan tehdä kaikille asiakkaille; paikanpäällä tai etäyhteydellä.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 10 10
Lisää kuntoutujien yhdenvertaisuutta.
Kulttuuriympäristö 0 0
ei vaikutusta
Ympäristöosaaminen 0 0
ei vaikutusta

9 Loppuraportin tiivistelmä

Hankkeen aikana verkkopohjaista TUETAR-palvelua kehitettiin kolmella taholla. Ensiksikin alkuperäistä mielenterveys- ja päihdetyöhön kohdennettua kyselyä muokattiin kuntoutujalähtöisemmäksi, ja toisaalta kyselyä lähdettiin muokkaamaan erikseen sekä kehitysvammahuollon että lastensuojelun/perhetyön tarpeisiin. Lisäksi kehitettiin sähköisen palvelun käyttöliittymää. Hankkeen pilottikäyttäjinä toimi useita mainituissa asiakasryhmissä toimivaa asumispalveluorganisaatiota sekä julkiselta että yksityiseltä sektorilta. Päihde- ja mielenterveystyön kyselyn tekstejä yksinkertaistettiin ja yhtenäistettiin, jotta palvelu olisi mahdollisimman monelle kuntoutujalle mahdollisimman ymmärrettävä. Samoin käyttöliittymään tehtiin parannuksia, jotka helpottavat ja monipuolistavat palvelun käyttöä sekä työntekijälle että kuntoutujalle. Kehitysvammahuollon kyselyä kehitettäessä havaittiin, että kyselyn rakenteeseen tarvitaan enemmän muutoksia kuin mihin tässä hankkeessa oli mahdollisuuksia. Esim. alkuperäinen kysely edellyttää, että sekä työntekijä että kuntoutuja vastaavat koko kyselyyn, mikä rajaa palvelun pois suurelta osalta asiakkaita, ja toisaalta omaisten näkökulma on tässä asiakasryhmässä tärkeämpi kuin alkuperäisellä kohderyhmällä; siten palveluun olisi tarpeellista luoda rakenne, jossa kyselyjen vastaajajoukko palvelisi kulloinkin kuntoutujan ja tilanteen tarpeita. Hankkeen aikana kerättiin useita tällaisia kehitysideoita toteutettavaksi myöhemmin. Lastensuojelun/perhetyön osalta huomattiin samoin, että palvelun käyttöönotto edellyttää paljon teknisiä mutta myös sisällöllisiä muutoksia. Lasten ja nuorten kasvun, kehityksen ja elämäntilanteen huomioiminen edellytti kysymysten ja niiden aiheryhmien muokkaamista niin paljon, että sisällöllisesti voi melkein puhua jo eri kyselystä. Lisäksi havaittiin, että asiakasryhmän kannalta tuottoisin olisi mobiili käyttöliittymä: lapset ja nuoret ovat motivoituneimpia kännyköiden ja tablettien käyttöön, ja tässä asiakasryhmässä asiakkaiden motivaatio on erityisen oleellista kuntoutumisen kannalta. Tämänlaisia kehitysideoita kerättiin hankkeen aikana useita myöhemmin toteutettavaksi.