Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A76635

Hankkeen nimi: Wisle

Toimintalinja: 1. Pk-yritystoiminnan kilpailukyky

Erityistavoite: 2.1. PK-yritysten kasvun ja kansainvälistymisen edistäminen

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 27.10.2020 ja päättyy 31.8.2023

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Keski-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: PASSOL OY

Organisaatiotyyppi: Mikroyritys

Y-tunnus: 2989942-7

Jakeluosoite: Valtakatu 7 LH 48

Puhelinnumero: +358459643185

Postinumero: 28100

Postitoimipaikka: PORI

WWW-osoite: www.passol.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Dahlroos Tommi

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Toimitusjohtaja

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: tommi.dahlroos(at)gmail.com

Yhteyshenkilön puhelinnumero: +358459643185

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Kyytivarausjärjestelmä, joka mahdollistaa eri jakelukeskusten alaisuudessa toimivien sekä yksityisten taksien varaamisen ja tilaamisen maanlaajuisesti.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

4.2 Välilliset kohderyhmät

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 50 000

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 33 696

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 50 000

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 33 696

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Satakunta

Seutukunnat: Porin

Kunnat: Pori

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite: Särkikuja 4

Postinumero: 28300

Postitoimipaikka: PORI

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 6, joihin työllistyvät naiset 3

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Ei
Taksiliikenne mahdollistaa naisten ja miesten työskentelyn tasapuolisesti jo itsessään.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Prosessit ja hanketoiminta eivät suosi kumpaakan sukupuolta
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Palvelualustan käyttöönottaminen helpottaa taksiliiketoiminnan aloittamista sukupuoleen katsomatta.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 4 10
Kyydin jakamistoiminnot mahdollistavat polttoaineen tehokkaamman hyödyntämisen taksiliiketoiminnassa. Taksit pystyvät mainostamaan luonnonvaroja säästäviä ajoneuvoja, jolloin kuluttajat pystyvät valitsemaan mieleisensä vaihtoehdon. Toiminnan optimointi tulee vähentämään autojen tyhjänä liikkumista.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 3 10
Polttoaineen kulutuksen vähentäminen ja turhan ajamisen väheneminen vaikuttavat merkittävästi ilmastomuutokseen. Parhaimmillaan taksilla ajamisesta saadaan niin edullista, että ihmiset voivat tiuhaan asutuilla alueilla luopua oman auton käyttämisestä kokonaan
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 3 6
Polttoaineiden käytön väheneminen vähentää päästöjä merkittävästi varsinkin vilkkaasti liikennöidyillä alueilla
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 0 0
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 0 4
Taksikyytien edullistuminen vähentää autojen tarvetta yksityisillä tietyillä alueilla.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 5 5
Taksit pystyvät mainostamaan uusiutuvia energiamuotoja käyttäviä ajoneuvoja, jolloin kuluttajat pystyvät valitsemaan sopivimman vaihtoehdon
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 6 5
Taksiliiketoiminta on merkittävä hyödyke kuluttajille alueesta riippumatta. Alusta mahdollistaa helpomman ja edullisemman liiketoiminnan aloittamisen, jolloin yrittäjät pystyvät pienemmällä riskillä aloittamaan taksin ajamisen esimerkiksi muun työn ohessa.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 0 0
Liikkuminen ja logistiikka 10 10
Taksiliiketoiminta on ollut suurennuslasin alla viime aikoina ja se tarvitsee uusiutumista. Hankkeemme mahdollistaa entistä monimuotoisemman ja helpomman liikkumisen niin ihmisille, kuin pientavarallekin.
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 5 5
Syrjäseuduilta on erittäin haastavaa päästä liikkumaan lähiseuduille ja kaupunkeihin heikentyneiden palveluiden vuoksi. Edullisemmat jaettavat taksikyydit parantavat hyvinvointia myös vähävaraisemmille
Tasa-arvon edistäminen 6 7
Vähävaraisemmat ja syrjäseuduilla asuvat ihmiset ovat epätasa-arvossa kaupungeissa asuviin ihmisiin verrattuna kuljetuspalveluiden heikosta saatavuudesta ja kalliista hinnasta johtuen. Optimointi edesauttaa palveluiden saatavuutta ja pienentää aiheutuneita kustannuksia
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 0 0
Kulttuuriympäristö 5 9
Alueellinen tapahtumien järjestäminen kaipaa uudistusta ja markkinointiväylää, josta kuluttajat löytävät tietoa. Taksipalvelualustalla on mahdollista mainostaa tapahtumia ja yhdistää niitä kyytipalveluihin, jolloin kulttuuritapahtumatkin saavat enemmän asiakkaita ja niihin osallistumisen kynnys pienenee
Ympäristöosaaminen 0 0

9 Loppuraportin tiivistelmä

Wisle taksipalvelualustaa lähdettiin kehittämään taksialan suurten haasteiden vuoksi 2019. Hankkeessa toteutettiin niin kuluttajille, kuin taksiautoilijoillekin monipuoliset sovellukset, joiden avulla niin palveluiden tarjoaminen, kuin palveluiden tilaaminenkin mahdollistettiin. Toteuttajana toimivat Passol Oy:n osakkaat sekä Dyme Solutions Oy yhteistyössä.