Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A76847

Hankkeen nimi: Sisäisen viestinnän johtamisjärjestelmän kehittäminen

Toimintalinja: 1. Pk-yritystoiminnan kilpailukyky

Erityistavoite: 1.1. Uuden liiketoiminnan luominen

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 16.12.2020 ja päättyy 30.6.2022

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Keski-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: AAVA & BANG OY

Organisaatiotyyppi: Pieni yritys

Y-tunnus: 1963884-8

Jakeluosoite: Ylistönmäentie 33

Puhelinnumero: +358503472299

Postinumero: 40500

Postitoimipaikka: JYVÄSKYLÄ

WWW-osoite: www.bang.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Laaksonen Vilja

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Johtaja

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: vilja.laaksonen(at)bang.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: +358503472299

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Kehittämishankkeessa mallinnetaan ja pilotoidaan sisäisen viestinnän johtamisjärjestelmä, joka pohjaa Aava & Bang Oy:n kehittämään ja Great Place to Work -kilpailussa arvostusta saaneeseen sisäisen viestinnän malliin. Hanke on ajankohtainen, sillä koronaviruskriisi on nostanut sisäisen viestinnän merkitystä. Automatisoitu johtamisjärjestelmä auttaa johtamaan, toteuttamaan, mittaamaan ja kehittämään sisäistä viestintää sen eri tasoilla. Tavoitteena on kytkeä kehitettävä sisäisen viestinnän johtamisjärjestelmä yritysten markkinointijärjestelmään ja pilotoida kokonaisuus kumppaniyritysten kanssa. Järjestelmälle on sekä kotimaista että kansainvälistä kysyntää, mikä tuo uudelle liiketoiminnalle merkittävän kasvupotentiaalin muuttuneessa markkinassa.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

4.2 Välilliset kohderyhmät

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 22 850

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 20 400

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 22 850

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 20 400

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Keski-Suomi

Seutukunnat: Jyväskylän

Kunnat: Jyväskylä

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite: Ylistönmäentie 33

Postinumero: 40500

Postitoimipaikka: JYVÄSKYLÄ

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 10, joihin työllistyvät naiset 5

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 2.00, joihin työllistyvät naiset 2.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Kyllä
Hankkeessa on tehty alustava kartoitus toimintaympäristön sukupuolinäkökulmasta. Viestinnän kenttä on tyypillisesti naisvaltainen ja myös Aava & Bang Oy:n työtekijöistä noin 80 % on naisia.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Tavoitteena on varmistaa, että sekä hakijaorganisaation että kumppaniyritysten viestinnän tehtäviin hakeutuu heterogeeninen ja monimuotoinen osaajajoukko. Tavoitteena on myös tuoda viestinnän ja markkinoinnin teemat yrityksen strategiseen keskiöön, minkä seurauksena pystytään myös nostamaan lisää viestinnän ja markkinoinnin toteuttajia johtoryhmätyöhön. Tämä nostaa tilastojen valossa naisten osuutta johtoryhmissä.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Hankkeen päätavoitteena on uuden liiketoiminnan kehittäminen. Keskeisenä arvona on kuitenkin tasa-arvon vahvistaminen ja läpinäkyvyyden lisääminen paremman viestinnän keinoin.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 4 4
Hanke tukee kestävän kehityksen periaatteita panostamalla osaamisen kehittämiseen. Hanke vähentää työmatkaliikennettä ja turhaa pendelöintiä paremman sisäisen viestinnän ja toimintaprosessien avulla.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 4 4
Hanke tukee kestävän kehityksen periaatteita panostamalla osaamisen kehittämiseen. Hanke vähentää työmatkaliikennettä ja turhaa pendelöintiä paremman sisäisen viestinnän ja toimintaprosessien avulla.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 1 1
Hanke vähentää työmatkaliikennettä ja turhaa pendelöintiä paremman sisäisen viestinnän ja toimintaprosessien avulla.
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 4 4
Hanke vähentää kasvihuonekaasuja vähentämällä työmatkaliikennettä ja turhaa pendelöintiä.
Natura 2000 -ohjelman kohteet 1 1
Hanke vähentää työmatkaliikennettä ja turhaa pendelöintiä paremman sisäisen viestinnän ja toimintaprosessien avulla.
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 6 6
Hanke ohjaa paperittomaan työhön, mikä vähentää työssä syntyvän paperiroskan määrää toimistoissa.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 2 2
Hankkeessa pyritään suosimaan uusiutuvia energialähteitä.
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 8 8
Hanke tukee paikallisen elinkeinorakenteen kestävää kehittämistä. Samalla hankkeen tavoitteet tukevat Keski-Suomen maakuntastrategiaa sekä Suomen hyvän työelämän sekä Suomen reaalisen kilpailukyvyn vahvistamista. On maakunnan ja koko Suomen etu, että tulevaisuuden työpaikkoja rakennetaan sekä määrällisesti että laadullisesti.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 10 10
Hanke keskittyy kehittämään aineettomia palveluita.
Liikkuminen ja logistiikka 4 4
Hanke vähentää työmatkaliikennettä ja turhaa pendelöintiä paremman sisäisen viestinnän ja toimintaprosessien avulla.
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 10 10
Yhteiskunnan tasolla tavoitteena on, että hanke tukee yritysten ja henkilökunnan hyvinvointia nostamalla sisäiseen viestintään liittyvät asiat vahvemmin esiin kasvuhakuisissa pk-yrityksissä. Erityisenä huomiona on vahvistaa pk-sektorin sisäisen viestinnän kulttuurin kehittämisen ja työhyvinvointiosaamisen kehittämistä. Tämä näkyy parhaimmillaan liiketoiminnan kehittymisenä, vähäisinä sairaspoissaoloina, työhyvinvoinnin kasvuna sekä uusina työpaikkoina. Useassa pk-yrityksessä sisäinen viestintä toteutetaan yhä oman työn ohessa. Kun sisäisen viestinnän mallia kehitetään ja sen vastuita lisätään, on yrityksen helpompi tehdä rekrytointipäätös uuden avainhenkilön työllistämisestä. Tämä nostaa alan osaajien työllisyyttä. Samalla hankkeen tavoitteet tukevat Keski-Suomen maakuntastrategiaa sekä Suomen hyvän työelämän sekä Suomen reaalisen kilpailukyvyn vahvistamista. On maakunnan ja koko Suomen etu, että tulevaisuuden työpaikkoja rakennetaan sekä määrällisesti että laadullisesti.
Tasa-arvon edistäminen 6 6
Hanke edistää tasa-arvoa tuomalla monimuotoisuutta viestinnän alan töihin sekä lisäämällä naisten roolia johtoryhmissä.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 5 5
Hanke tulee yhteiskunnallista ja kulttuurista yhdenvertaisuutta avoimen ja tasa-arvoisen viestinnän avulla. Samalla hanke tukee sitä, että paremman viestinnän mallit ovat myös pk-yritysten saatavilla, mikä tukee merkittävällä tavalla työntekijöiden hyvinvointia.
Kulttuuriympäristö 1 1
Hanke auttaa arvostamaan kulttuuriympäristöä ja mahdollistaa työskentelyn sijaintipaikasta riippumatta.
Ympäristöosaaminen 3 3
Hanke auttaa arvostamaan ympäristöä ja arvioimaan esimerkiksi turhan roskan tai pendelöinnin aiheuttamaa kuormaa ympäristölle.

9 Loppuraportin tiivistelmä

Kehittämishankkeessa mallinnettiin ja pilotoitiin sisäisen viestinnän johtamisjärjestelmä, joka pohjaa Aava & Bang Oy:n kehittämään ja Great Place to Work -kilpailussa arvostusta saaneeseen sisäisen viestinnän malliin. Hanke on ajankohtainen, sillä globaalissa toimintaympäristössä tapahtuneet muutokset korostavat sisäisen viestinnän merkitystä hybridityön johtamisen, yhteisöllisyyden vahvistamisen, työnantajamielikuvan kehittämisen sekä yhteisön resilienssin osalta. Hankkeessa kehitetty johtamisjärjestelmä pohjaa kolmivaiheiseen "360 astetta työyhteisöviestinnän malliin", jossa tutkitaan, mallinnetaan ja juurrutetaan sisäistä viestintä. Hankkeessa testattiin mallia kumppaniyritysten kanssa, ja tavoitteena oli varmistaa, että yhteiset käytänteet ja kanavat tukevat sekä sisäisen että ulkoisen viestinnän toteuttamista. Näin rakennetaan yrityksiä, joihin sekä työntekijät että asiakkaat haluavat sitoutua.