Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A77137

Hankkeen nimi: Uusi digitaalinen matkatoimisto

Toimintalinja: 8. REACT-EU:n EAKR-toimenpiteet

Erityistavoite: 12.1. Pk-yritystoiminnan vahvistaminen erityisesti digitalisaation ja vihreän talouden näkökulmasta

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 28.3.2021 ja päättyy 30.9.2022

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Keski-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: IKAALISTEN MATKATOIMISTO OY

Organisaatiotyyppi: Pieni yritys

Y-tunnus: 0838997-0

Jakeluosoite: Itsenäisyydenkatu 7

Puhelinnumero: +358345800

Postinumero: 39500

Postitoimipaikka: IKAALINEN

WWW-osoite: www.imt.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Talonen Esa

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Toimitusjohtaja

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: esa.talonen(at)imt.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: +358443833927

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Matkailuala elää keskellä historian suurinta murrosta. Matkatoimistojen liiketoimintaympäristö on muuttunut pysyvästi. Ikaalisten Matkatoimisto on matkailualan digitaalisen palvelun edelläkävijä. Nyt yritys hakee rahoitusta uuden digitaalisen matkatoimiston toimintojen kehittämiseksi. Hankkeessa kehitetään realiaikaista, matkan aikana syntyvää mahdollisuutta varata kohteen palveluja sekä tuottaa merkityksellisiä asiakaskokemuksia. Asiakkaan kanssa tapahtuva digitaalinen vuorovaikutus ja asiakkaan tunnepisteiden hallinta tuottavat ennen näkemätöntä asiakasarvoa matkailun arvoketjuun. Hankkeessa toteutettavat kehittämiskokonaisuudet perustuvat kokonaan datan hallintaan ja datalla johtamiseen.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

4.2 Välilliset kohderyhmät

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 113 850

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 113 850

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 113 850

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 113 850

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Pirkanmaa

Seutukunnat: Luoteis-Pirkanmaan

Kunnat: Ikaalinen

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite: Itsenäisyydenkatu 7

Postinumero: 39500

Postitoimipaikka: IKAALINEN

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Ei
Ikaalisten Matkatoimiston henkilökunnasta suurinosa on naisia. Hankkeelle ei ole katsottu tarkoituksen mukaiseksi tehdä analyysia sukupuolinäkökulmasta.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Ei
Ikaalisten Matkatoimiston henkilökunnasta suurinosa on naisia. Hankkeelle ei ole katsottu tarkoituksen mukaiseksi tehdä analyysia sukupuolinäkökulmasta.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Ikaalisten Matkatoimiston henkilökunnasta suurinosa on naisia. Hanke edistää naisvaltaisella alalla toimivan yrityksen toimintaedellytyksiä.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 1 5
Vastuullisen matkailun osalta matkapalveluiden oikea aikainen varaaminen ja käyttö vähentää luonnonvarojen liikakäyttöä.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 0 0
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 1 5
Digitaalisen matkailupalvelun kehittäminen luo edellytyksiä kohteen luonnon monimuotoisuuteen tähtäävien matkailupalvelujen tuottamiseen.
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 0 4
Vastuullisen matkailun osalta matkapalveluiden oikea aikainen varaaminen ja käyttö vähentää luonnonvarojen liikakäyttöä. Digitaalisten ratkaisujen kehittäminen lisää oikea-aikaista ja suhtaista varaamista ja palveluiden käyttöä.
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 0 0
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 0 0
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 8 10
Tavoittena matkapalveluiden arvoketjun palauttaminen enenevässä määrin suomalaisille toimijoille.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 10 10
Uusi digitaalinen palvelu ja sen tuomat mahdollisuudet matkailuelämysten toteuttamisessa.
Liikkuminen ja logistiikka 6 8
Oikea-aikainen varaaminen etenkin liikkumisen palveluiden osalta tuovat tehokkuutta ja kehittävät taloudellista ja ympäristön kestävyyttä.
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 4 8
Oikea-aikainen ja hyvin suunniteltu digitaalinen vuorovaikutus lisäävät hyvinvointia ja vähentävät matkustamiseen liittyyviä stressitiloja tai ristiriitatilanteita.
Tasa-arvon edistäminen 0 0
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 0 6
Matkailupalvelujen käytöllä on usein rajapinta maailmankatsomuksen laajentumiseen ja eri kulttuurien arvon ymmärtämiseen.
Kulttuuriympäristö 0 4
Matkailupalvelujen käytöllä on usein rajapinta maailmankatsomuksen laajentumiseen ja eri kulttuurien arvon ymmärtämiseen, myös henkilön oman.
Ympäristöosaaminen 0 0

9 Loppuraportin tiivistelmä

Ikaalisten Matkatoimisto toteutti Keski-Suomen ELY-keskuksen Yrityksen kehittämisavustusrahalla hankkeen, joka mahdollistaa kokonaan kotimaiselle matkatoimistolle entistä kilpailukykyisemmän digitaalisen kyvykkyyden, sen palvellessa suomalaisia vapaa-ajan matkustajia. Hankkeen kokonaisuudessa oli mukana kyvykkyys varata ennen matkaa ja sen aikana eri palvelut IMT omaloma -applikaatiosta sekä asiakkaan kanssa käytävän digitaalisen vuoropuhelun kehittäminen. Hanke mahdollisti digitaalisen voucherin toteuttamisen. Ikaalisten Matkatoimisto toteutti asiakkaan matkan varaamisesta ja matkasta palvelupolkukehityksen jossa kartoitettiin asiakkaiden tärkeimpiä tunnepisteitä. Hankkeessa oli mukana myös datan parempi hyödyntäminen liiketoiminnan eri osa-alueissa. Hankkeessa toteutettiin myös kyvykkyys varata meno-paluu lentoja dynaamisesti eri kohdekaupungeista rajapinnan yli.