Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A77236

Hankkeen nimi: 6Aika: Kasvun ekosysteemit KESY 2 - kaupunki kokeilualustana

Toimintalinja: 2. Uusimman tiedon ja osaamisen tuottaminen ja hyödyntäminen

Erityistavoite: 5.1. Yritysten innovaatiotoiminnan vahvistaminen

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.7.2021 ja päättyy 30.6.2022

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Uudenmaan liitto

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Turun kaupunki

Organisaatiotyyppi: Kunta

Y-tunnus: 0204819-8

Jakeluosoite: Vanha Suurtori 7

Puhelinnumero: 0505590239

Postinumero: 20100

Postitoimipaikka: Turku

WWW-osoite: http://www.turku.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Anna-Mari Sopenlehto-Jokinen

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: asiantuntija

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: anna-mari.sopenlehto-jokinen(at)turku.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: 050 5590239

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

Osatoteuttajat

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Nykytilanteessa kasvuhakuisilta yrityksiltä puuttuu koostettua tietoa kaupungin tarjoamista mahdollisuuksista TKI-yhteistyöhön. Erilaiset kaupungin toteuttamat kehityshankkeet tarjoavat mahdollisuuksia, mutta tarjonta on hajanaista, pistemäistä ja vaikeasti tavoitettavaa yrityksille.

Hankkeen tavoitteena on, että Kasvun ekosysteemit KESY 2-kaupunki kokeilualustana -hanke hyödyntää 6Aika-strategian kärkihankkeissa (Avoin data ja rajapinat, Avoimet innovaatioöausta ja Avoin osallisuus ja asiakkuus) ja piloteissa aikaansaatuja hyviä käytänteitä ja toimintamalleja kokeilutoiminnasta ja rakentaa niiden pohjalta kokoavan ja kaupunkien tarpeisiin räätälöidyn kokeilualustan yritysten kokeiluille.

Hankkeen toimenpiteet on jaettu neljään työpakettiin: materiaalipankki, kokeilualustat/uudet testbedit, valmennus - yritysten kokeiluosaamisen vahvistaminen ja viestintä ja markkinointi. Hankkeen toimenpiteiden lähtökohtana on yrityslähtöisyys.

Hankkeessa syntyvät systematisoidut kokeilualustat/testbed-mallit auttavat yrityksiä tuomaan parempia tuotteita markkinoille nopeammin ja kaupunkia tuomaan asukkaille uusia palveluja yhteisesti sovituin pelisäännöin.

Yritysten osallistuminen kokeiluihin edellyttää sukupuolten tasavertaisten osallistumismahdollisuuksien varmistamista ja edistämistä. Hankkeessa voidaan kiinnittää huomiota toimialojen perinteiset sukupuolirajat ylittävään toimintaan kannustamiseen, joka auttaa synnyttämään uudenlaisia ideoita. Innovaatioiden kehittyminen tulee kasvattamaan sekä nais- että miesyrittäjien liiketoimintamahdollisuuksia. Yritysyhteistyössä pyritään varmistamaan sukupuolten tasavertainen osallistuminen seuraamalla toimintoihin osallistumista sukupuolen mukaan ja tarvittaessa painottamalla kohderyhmäviestintää. Hankkeessa pidetään esillä periaatetta, jonka mukaan monimuotoinen yhteisö tukee innovatiivisten ideoiden syntymistä. Tämä huomioidaan suunniteltaessa hankkeen toimenpiteitä ja viestintää sekä seurantatietoja.

Hankkeessa tuetaan korkeatasoiseen osaamiseen ja teknologiaan sekä digitalisaatioon perustuvan liiketoiminnan kehitystä, joka luo vähähiilisiä ja jakamistalouteen liittyviä ratkaisuja. Hankkeessa tuetaan myös liiketoiminnan kasvua kuutoskaupunkien alueilla kehittämällä innovaatio- ja tutkimustoimintaa aktivoivia kokeiluja hankkeessa tuotettavien testbed-sivustojen kautta. Yhteistyö kaupunkien välillä vahvistaa sekä alueellista että kansallista elinkeinorakennetta luoden uusia työpaikkoja sekä vakaata yritystoimintaa. Yrityksille tarjotaan tietoa kokeiluista ja innovaatioyhteistyöstä yhteiskehittämistyöpajoissa, webinaareissa ja yritysvalmennuksissa. Yritykset tulevat saamaan parempaa tietoa ja palvelua yhden kanavan/testbed-sivuston kautta kasvun tukemiseksi ja vauhdittamiseksi mm. innovaatioekosysteemien ja kansallisen verkottumisen kautta.

Hankkeessa edistetään siis yritysten liiketoimintaa, mikä on avain Suomen positiiviseen talous- ja työllisyyskehitykseen. Erityisesti pitkällä aikavälillä työllisyyskehitys luo hyvinvointia myös välillisesti verotulojen kautta.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

Hankkeen kohderyhmiä ovat kokeilualustoilla toimimisesta hyötyvät yritykset.

4.2 Välilliset kohderyhmät

Hankkeen välillisiä kohderyhmiä ovat kaupunkien yritysyhteistyöstä vastaavat tahot, kaupunkien elinkeinopalvelut, kaupungin kehittämistoiminnan henkilöt, TKI-toimijat ja muut kokeilualustojen tarjoajat.

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 138 904

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 118 199

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 207 320

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 176 417

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Uusimaa, Pohjois-Pohjanmaa, Varsinais-Suomi

Seutukunnat: Turun, Helsingin, Oulun

Kunnat: Vantaa, Oulu, Turku

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite:

Postinumero:

Postitoimipaikka:

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Ei
Yritysten osallistuminen kokeiluihin edellyttää sukupuolten tasavertaisten osallistumismahdollisuuksien varmistamista ja edistämistä. Hankkeessa voidaan kiinnittää huomiota toimialojen perinteiset sukupuolirajat ylittävään toimintaan kannustamiseen, joka auttaa synnyttämään uudenlaisia ideoita.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Hankkeen tulokset tasoittavat yrittäjien osallistumismahdollisuuksia sukupuoleen katsomatta. Innovaatioiden kehittyminen tulee kasvattamaan sekä nais- että miesyrittäjien liiketoimintamahdollisuuksia. Yritysyhteistyössä pyritään varmistamaan sukupuolten tasavertainen osallistuminen seuraamalla toimintoihin osallistumista sukupuolen mukaan ja tarvittaessa painottamalla kohderyhmäviestintää. Hankkeessa pidetään esillä periaatetta, jonka mukaan monimuotoinen yhteisö tukee innovatiivisten ideoiden syntymistä.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Hankkeen päätavoitteena on yritysten innovaatio- ja tutkimustoiminnan tukeminen yrittäjien sukupuoleen katsomatta. Hankkeen toimenpiteissä kiinnitetään huomiota sukupuolten tasa-arvon toteutumiseen.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 2 5
Hankkeessa tuetaan korkeatasoiseen osaamiseen ja teknologiaan perustuvan liiketoiminnan kehitystä, joka luo luonnonvaroja kestävästi hyödyntäviä ratkaisuja.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 2 5
Hankkeessa tuetaan korkeatasoiseen osaamiseen ja teknologiaan sekä digitalisaatioon perustuvan liiketoiminnan kehitystä, joka luo vähähiilisiä ja jakamistalouteen liittyviä ratkaisuja.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 0 2
Liiketoiminnan kehittymisen myötä syntyvät uudet ratkaisut voivat auttaa vähentämään ympäristön kuormitusta.
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 2 5
Hankkeessa tuetaan mm. meriliikenteen ratkaisuja kehittäviä yrityksiä. Uudet ratkaisut voivat vaikuttaa positiivisesti vesistöjen kuormitukseen erityisesti pitkällä aikavälillä.
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Hanke ei liity Natura2000 -ohjelman kohteisiin.
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 3 5
Hankkeessa tuetaan liiketoiminnan kehitystä, mikä voi tuottaa uusia digitaalisia ja kiertotalouteen liittyviä ratkaisuja.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 2 3
Hankkeessa tuettavat yritykset voivat tuottaa uusia digitaalisia, uusiutuvien energialähteiden hyödyntämistä, tukevia ratkaisuja.
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 7 9
Hankkeessa tuetaan liiketoiminnan kasvua kuutoskaupunkien alueilla kehittämällä innovaatio- ja tutkimustoimintaa aktivoivia kokeiluja. Yhteistyö kaupunkien välillä vahvistaa sekä alueellista että kansallista elinkeinorakennetta luoden uusia työpaikkoja sekä vakaata yritystoimintaa.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 7 9
Yrityksille tarjotaan tietoa kokeiluista ja innovaatioyhteistyöstä. Yritykset tulevat saamaan parempaa tietoa ja palvelua kasvun tukemiseksi ja vauhdittamiseksi mm. innovaatioekosysteemien ja kansallisen verkottumisen kautta.
Liikkuminen ja logistiikka 4 6
Hankkeessa tuetaan yritysten kehitystoimintaa, mikä voi johtaa uusien digitaalisten, liikkumista ja logistiikkaa kehittäviä palveluiden, syntymiseen.
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 4 8
Hankkeessa edistetään yritysten liiketoimintaa, mikä on avain Suomen positiiviseen talous- ja työllisyyskehitykseen. Erityisesti pitkällä aikavälillä työllisyyskehitys luo hyvinvointia myös välillisesti verotulojen kautta.
Tasa-arvon edistäminen 2 4
Hankkeessa edistetään yritysten liiketoimintaa sukupuoleen katsomatta. Hankkeen toimenpiteissä kiinnitetään huomiota sukupuolten tasa-arvon toteutumiseen.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 2 4
Hankkeessa tuetaan liiketoiminnan kehitystä kuutoskaupunkien yhteistyössä. Lisääntynyt yhteistyö kehittää yritysten alueellista yhdenvertaisuutta lisäämällä palveluiden saavutettavuutta yritysten maantieteellisestä sijainnista riippumatta.
Kulttuuriympäristö 0 0
Ei koske hanketta.
Ympäristöosaaminen 4 7
Hankkeessa tuetaan korkeaan osaamiseen ja teknologiaan perustuvaa liiketoimintaa, mistä syntyy ympäristönäkökohtia huomioivia ratkaisuja ja uutta osaamista.

9 Loppuraportin tiivistelmä

Tarve hankkeen toteutukseen lähti siitä, että kasvuhakuisilta yrityksiltä puuttuu koostettua tietoa kaupunkien tarjoamista mahdollisuuksista TKI-yhteistyöhön. Kaupunkien kehityshankkeissa on mahdollisuuksia yhteistyölle, mutta tarjonnan tiedot ovat yritysten näkökulmasta hajanaisia ja vaikeasti tavoitettavia. Kasvun ekosysteemit 2 – kaupunki kokeilualustana -hanke rakensi kaupunkikohtaisia testbed-sivuostoja, joille koottiin tarpeelliset tiedot yrityksiä varten ja joka räätälöitiin kaupunkien tarpeisiin. Osahankkeiden toimintamalleja ja tuloksia jaettiin ja hyödynnettiin toisissa kaupungeissa soveltuvin osin: testbed-toiminnan määrittelyt ja mallinnus, yritysten kokemukset ja opit kokeilutoiminnan kehittämisessä, materiaalipankki ja sen sisällöt sekä luokittelut.

Testbed-sivustojen ja toimintamallin rakentamisessa hanke hyödynsi kokeilutoiminnan hyviä käytäntöjä ja toimintamalleja, joita on tuotettu jo aiemmin 6Aika-strategian kärkihankkeissa Avoin data ja rajapinnat, Avoimet innovaatioalustat ja Avoin osallisuus ja asiakkuus sekä muissa 6Aika-hankkeissa. Kasvun ekosysteemit 2 – kaupunki kokeilualustana -hankkeen työ täydensi kesäkuun lopussa 2021 päättyneen Kasvun ekosysteemit -hankkeen työtä ja tuloksia.

Hanke on ollut itsessään kokeilualustojen kokeilutoimintaa; erilaisia kokeilutoiminnan toteutusmalleja on testattu Turussa, Oulussa ja Vantaalla ja saatu kokemuksia erilaisista yhteistyömalleista monissa yhteisissä, osallistavissa työpajoissa. Tavoitteena on ollut kaupunkien kokeilupalveluiden asiakaslähtöisyyden parantaminen ja juurruttaminen osaksi kaupunkien palvelutarjontaa ja pysyvää toimintaa, jota voidaan hyödyntää jatkossa kaupunkikehittämisen hankkeissa ja toiminnoissa. Konkreettisena tavoitteena on ollut, että kaikki tarvittava tieto kokeiluista löytyy jatkossa yhdestä osoitteesta kaupunkien verkkosivuilla. Samalla halutaan jakaa kertynyttä osaamista eteenpäin ja hyödynnettäväksi. Tätä varten on laadittu Kokeilemisen opas kokeilutoiminnan järjestäjille: kunnille, kaupungeille ja TKI-toimijoille: KOKEILUT KUNNISSA JA KAUPUNGEISSA - Kokeilemisen opas kokeilutoiminnan järjestäjille: kunnille, kaupungeille ja TKI-toimijoille.

Kokeilutoiminnan ja testbed-alustojen toimintamallia on viety eteenpäin Ekosysteemisopimustoimijoille ja Innokaupunkiverkstolle ja työ jatkuu myös hankkeen jälkeen.