Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A77446

Hankkeen nimi: Majoituspalvelun ja siihen liittyvien tukitoimintojen tehokkuuden, saatavuuden ja saavutettavuuden parantaminen digitaalisten ratkaisujen ja automatiosaation avulla

Toimintalinja: 8. REACT-EU:n EAKR-toimenpiteet

Erityistavoite: 12.1. Pk-yritystoiminnan vahvistaminen erityisesti digitalisaation ja vihreän talouden näkökulmasta

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.6.2021 ja päättyy 31.8.2022

Toiminnan tila: Peruuntunut

Vastuuviranomainen: Hämeen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: MAJOITUSPALVELU UNINEN OY

Organisaatiotyyppi: Mikroyritys

Y-tunnus: 3090630-5

Jakeluosoite: Haruddintie 9

Puhelinnumero: 0505165825

Postinumero: 07940

Postitoimipaikka: LOVIISA

WWW-osoite: www.uninen.me

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Rahkonen Matti

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: hall. pj.

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: matti.rahkonen(at)gmail.com

Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0505165825

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Hankkeen tarkoituksena on kehittää majoituspalveluiden tuotantoa hyödyntäen olemassa olevan digitaalitekniikan, automaation ja robotiikan tarjoamia mahdollisuuksia. Hankkeen aikana kehitetään, pilotoidaan ja testataan automaatioratkaisuja majoituspalveluiden tuottamisen eri prosesseissa (kuten myynti ja asiakaspalvelu) sekä sen tukitoiminnoissa (kuten liinavaatehuolto ja siivous). Tavoitteena on löytää sellaiset tekniset ratkaisut, joilla voidaan parantaa majoituspalvelun saavutettavuutta ja asiakaskokemusta samalla tehostaen majoituspalvelun tuotannolle välttämättömiä tukitoimintoja.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

4.2 Välilliset kohderyhmät

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 14 170

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 0

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 14 170

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 0

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Uusimaa

Seutukunnat: Loviisan

Kunnat: Loviisa

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite: Brandensteininkatu 17

Postinumero: 07900

Postitoimipaikka: LOVIISA

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0, joihin työllistyvät naiset 0

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0, joista naisten perustamia 0

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Kyllä
On tiedostettu eri sukupuolilla olevan erilaisia odotuksia ja vaatimuksia palvelusisältöjen suhteen. Pilotoinnin aikana tutkitaan, miten automatisoitujen prosessien ja palveluiden käytettävyys koetaan eri sukupuolien näkökulmasta.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Palvelujen automatisoinnin yhtenä pääasiallisena lähtökohtana on sukupuolineutraalius
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Ei ole

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 10 0
Henkilöstön liikkumisen tarpeen vähentyminen automatisoitujen ja etähallittavien prosessien käyttöönoton seurauksena. Lajittelun ja kierrätyksen merkityksen painottaminen jätehuollon prosessien automatisoinnissa.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 5 3
Hiilidioksidipäästöjen vähentäminen etähallittavien ja automatisoitujen prosessien seurauksena. Palveluiden saavutettavuuden parantaminen, jolloin asiakas valitsee lähimatkailun kaukomatkan sijaan.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 3 5
Näytämme esimerkkiä ekologisella tavalla tuotetulla majoituspalvelulla
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 4 4
Henkilöstön liikkumisen tarpeen vähentyminen automatisoitujen ja etähallittavien prosessien käyttöönoton seurauksena.
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 10 4
Lajittelu ja kierrätys huomioidaan automatisoitaessa siivouspalvelun ja jätehuollon prosesseja. Opetetaan samalla asiakkaita lajittelemaan.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 5 4
Hyödynnetään mm. aurinko- ja tuulienergiaa ja mahdollisuuksien mukaan uusiutuvaa biodieseliä ja metanolia ja toimitaan itse esimerkkinä.
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 7 10
Tuodaan kokonaan uudenlaista palvelutarjontaa muuttotappiosta kärsivälle paikkakunnalle, jolloin voidaan hyödyntää jo nykyisellään vajaakäytöllä olevaa olemassa olevaa infraa. Turismin tuomat eurot hyödyttävät laajasti koko seutua.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 10 5
Projekti tavoitteena on kehittää uusia, tehokkaampia ja parempia tapoja palvella asiakkaita
Liikkuminen ja logistiikka 4 4
Toteutuessaan projekti vähentää henkilökunnan liikkumisen tarvetta. Samalla voidaan näyttää, että liikkuminen ja logistiikka on mahdollista toteuttaa ekologisesti ja palvelubrändiä vahvistalla tavalla.
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 10 4
Matkailu lisää hyvinvointia. Parannetaan majoituspalveluiden saatavuutta ja saavutettavuutta. Tehdään asiat kustannustehokkaammin, jolloin palvelu voidaan hinnoitella nykyistä laajemmalle asiakaskunnalle.
Tasa-arvon edistäminen 10 6
Palvelutuotteen tulee soveltua mahdollisimman laajalle asiakaskunnalle, joten tasa-arvon huomioiminen on yksi tärkeimmistä lähtökohdista sen kehittämisessä. Hanke tukee hyvinvoinnin kasvua tasa-arvoisesti kaikille riippumatta työntekijöiden tai asiakkaiden sukupuoliidentiteetistä tai seksuaalisesta suuntautumisesta.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 6 3
Yksi hankkeen lähtökohdista on asiakaspalvelun ja työympäristön syrjimätön toiminta ja matkailupalveluiden saavutettavuus mahdollisimman monille ihmisille. Palvelutuotteen tulee soveltua mahdollisimman laajalle asiakaskunnalle, joten yhteiskunnallisen ja kulttuurisen yhdenvertaisuuden huomioiminen on luonnollista.
Kulttuuriympäristö 3 6
Saadaan matkailijoita ja verotuloja paikkakunnalle ja lisätään tietoutta ja arvostusta kulttuuriympäristöä kohtaan.
Ympäristöosaaminen 3 2
Lisääntyy kehitettäessä automatisoituja prosesseja vastaamaan tämän päivän ja lähitulevaisuuden vaatimuksia ja odotuksia

9 Loppuraportin tiivistelmä

-