Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A77552

Hankkeen nimi: Evon uusi aika

Toimintalinja: 8. REACT-EU:n EAKR-toimenpiteet

Erityistavoite: 12.2. Tutkimus- ja innovaatiotoiminnan kehittäminen erityisesti digitalisaation edistämisen ja yhteiskunnan hiilineutraalisuustavoitteen toteutumisen näkökulmasta

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.6.2021 ja päättyy 31.8.2023

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Uudenmaan liitto

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Hämeen ammatti-instituutti Oy

Organisaatiotyyppi: Ammatillinen oppilaitos

Y-tunnus: 2627679-3

Jakeluosoite: Visamäentie 35 A

Puhelinnumero: 0505745063

Postinumero: 13100

Postitoimipaikka: Hämeenlinna

WWW-osoite: http://www.hami.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Katja Ekqvist

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: projektipäällikkö

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: katja.ekqvist(at)hamk.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: +358503496230

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Evon uusi aika -hankkeen tarkoituksena on Evon Tiedekansallispuistoon liittyvän tutkimus- ja innovaatiotoiminnan kehittäminen konkretiaksi yhdessä alueen yritysten kanssa. Hankkeessa edistetään muun muassa verkostoitumista, digitaalisuutta, alueen saavutettavuutta, vastuullista matkailua sekä pk-yritysten tuote- ja palvelutarjonnan monipuolistamista Evon alueella.

Evon retkeilyalueelle on lyhyt matka eteläisen Suomen asutuskeskuksista. Vuonna 2019 alueella oli noin 85000 kävijää. Kävijämäärät ovat olleet korona-vuonna kovassa kasvussa kotimaanmatkailun ja erityisesti retkeilyyn liittyvän innostuksen vuoksi. Evolle suunnitellaan Tiedekansallispuistoa. Evon Tiedekansallispuiston ajatuksena on, että se perustetaan valtion maille ja se muodostaa yhtenäisen suojelualueen (6000-8000 hehtaaria).

Tiedekansallispuiston statuksella ei ole yhtään kansallispuistoa maailmassa. Jo nyt tiedetään, että aikaisempien kansallispuistojen nimitysten jälkeen kävijämäärät ovat kaksinkertaistuneet ja viipymät ovat pidentyneet. Tutkimusten mukaan kävijät tuovat rahaa lähialueelle 10 euroa per kävijä. Kokonaistulo- ja työllisyysvaikutukset koko Suomen 40 kansallispuiston kohdalla olivat 219 miljoonaa vuonna 2019. Tiedekansallispuiston status toisi siis varmasti alueelle kotimaisten matkailijoiden lisäksi myös kansalinvälisiä kävijöitä.

Evon alue antaa mahdollisuuksia yritysten kasvuun ja kansainvälistymiseen yhdessä tutkimus- ja innovaatiotoimijoiden kanssa. Metsähallitus on tehnyt 2019 Evon retkeilyalueen maankäytön ja matkailun yleissuunnitelman. Suunnitelman mukaan Evon heikkoutena ovat mm. matkailutarjonnan ja palveluiden vähäisyys, saavutettavuus, yritysten yhteistyön puuttuminen ja kävijöiden lyhyt viipymä.

EVON UUSI AIKA -HANKKEEN TAVOITTEET:

1. Evo-toimijaverkoston luominen ja toimijoiden yhteistyön lisääminen
2. Pk-yritysten liiketoiminnan kehittäminen sekä uuden yritystoiminnan luominen Tiedekansallispuiston yhteyteen
3. Ympäristö- ja luontopalveluiden kehittäminen
4. Saavutettavuuden edistäminen (digitaalinen ja fyysinen)
5. Kestävän ja vastuullisen matkailun kehittäminen

TOIMENPITEET

Evo -verkoston luominen ja pysyvän yhteisfoorumin kehittäminen

•Verkoston kokoaminen ja säännölliset palaverit, yhteiskehittäminen.
•Metsähallituksen Masterplanin tukeminen (konkreettiset toimenpiteet yhdessä oppilaiden kanssa esim. kyltitykset yms).
•Yhteistyö Evon Tiedekansallispuistohankkeen kanssa (Helsingin yliopiston vetovastuulla).
•Nykytilaselvitys ja haastattelut, mitä odotuksia liiketoiminnan kehittämiselle on eri yrityksillä ja organisaatioilla (Metsähallitus, HAMK, HAMI, Luke, Helsingin yliopisto, partiolaiset, yritykset).
•Evon, Liesjärven, Torronsuon ja Päijänteen alueen kansallispuistojen toimijoiden yhteistyön aloittaminen.

Pk-yritysten liiketoiminnan kehittäminen sekä uuden yritystoiminnan luominen Tiedekansallispuiston yhteyteen

•Tiedekansallispuisto-ajatuksen liiketoiminnallinen kehittäminen yritysten kanssa. Suunnitellaan mitä erityistä tiedekansallispuistoajatus voisi tuoda tullessaan, mitä uusia kohderyhmiä voidaan tunnistaa ja minkälaisia uusia tuotteita ja palveluita voidaan kehittää.
•Valmennukset yrityksille: Digitaalisuus, kestävä ja vastuullinen matkailu, tuotteistus ja verkossa myynti, mukana olevien yritysten yhteistuotteet, kansainvälistymisen edistäminen. Toteutetaan lyhyinä tietoiskuina ja infoina verkossa, joihin pääsy on kaikille avointa.
•Uusien asiakasryhmien etsiminen.
•Uusien toimijoiden etsiminen Evon alueelle (esim. ympäröivistä maakunnista sekä muista kansallispuistoista) sekä uusia aloittavia yrittäjiä Kanta-Hämeeseen.
•Uusien liiketoimintaideoiden ja uudenlaisen liiketoiminnan, kuten luonto- ja hyvinvointipalveluiden yhdistäminen.
•Investointien edistäminen alueelle.
•Kansainvälisten matkailijoiden palveluiden kehittäminen (varaudutaan koronan jälkeiseen aikaan).
•Opiskelijoiden kannustaminen yrittäjyyteen, ideointipajat (mitä palvelutarjontaa opiskelijat voisivat tuottaa kansallispuistoissa ja retkeilykohteissa).

Ympäristö- ja luontopalveluiden kehittäminen

•Tutustuminen ja oppien hakeminen Suomessa muualla sijaitsevista kansallispuistoista (yrityspalveluverkostot ja palvelutarjonta).
•Pohditaan yhdessä, miten ympäristöön ja luontopalveluihin liittyvät asiat konkretisoituvat mahdollisessa Evon tiedekansallispuistossa?
•Hankkeessa suunnitellaan, miten tiede saadaan näkymään konkreettisina tekoina Evon alueella.
•Tuotekehitystyöpajat yrityksille yhdessä eri alojen opiskelijoiden kanssa. Hyvinvointipalvelut, luontopalvelut, vastuullisuus luonnossa, retki- ja opaspalvelut, kädentaidot luonnossa, metsän tuotteistus, metsästyksen tuotteistus, kulotuksen tuotteistus jne.
•Yritysten ja oppilaitosten yhteistyön tiivistäminen ja yhteistuotteiden kehittäminen.
•Hyvinvointi ja terveysalan palveluiden kehittäminen luontoon sopiviksi toteutuksiksi.


Digitaalisen ja fyysisen saavutettavuuden edistäminen

•Mukana olevien yritysten digitaalisuutta kehitetään hankkeen aikana valmennusten avulla.
•Evon näkyvyyttä ja verkkolöydettävyyttä kehitetään.
•Digitaalisen asiakaspolun avulla selvitetään, mistä asiakas etsii tietoa Evosta ja palveluista. Palvelut, kuten kahvila- ja ruokapalvelut, välinevuokraus, reitit, vesipisteet, parkkipaikat, sähköautojen ja -pyörien latauspisteet, bussivuorot, kimppakyytialustat, juna-vuokra-auto paketit yms. nostetaan sivustoille, jossa ne parhaiten palvelevat asiakasta. Digitaalisen asiakaspolun määrittäminen auttaa kehittämään palveluita ja palveluiden löydettävyyttä asiakkaan näkökulmasta.
•Opiskelijat tekevät virtuaalisia metsävaelluksia ja tuottavat 3D -kameran avulla materiaalia Evon näkyvyyden edistämiseksi.
•Opiskelijoilla teetetään opinnäytetöitä, jossa kehitetään Evon saavutettavuutta esimerkiksi tekemällä erilaisia selvityksiä ja suunnitelmia parantamistoimenpiteistä yhdessä Metsähallituksen kanssa. Toimenpiteitä voivat olla esim. Evon sisääntulopisteiden selkeyttäminen, retkeilyneuvonnan pisteiden suunnittelu jne.
•HAMIn metsä- ja luontoalan opiskelijat suunnittelevat ja työstävät konkreettisia toimenpiteitä Evon alueen saavutettavuuden kehittämiseksi esim. kylttejä, polkuja, nuotiopaikkoja jne. Metsähallituksen toiveiden mukaan.
•Saavutettavuutta julkisilla kulkuvälineillä, kimppakyydeillä ja vuokra-autoilla selvitetään.

Kestävän ja vastuullisen matkailun kehittäminen

•Yrityksiä valmennetaan kestävän ja vastuullisen matkailun kehittämiseen.
•Yrityksiä kannustetaan suorittamaan Visit Finlandin vastuullisuusmerkki, eli Sustainable Travel Finland -merkki.
•Evon kehittämisen verkkosivuille lisätään vastuullisen matkailun tietoutta yrityksille, luontomatkailijoille ja kansalaisille.
•Kestävästä matkailusta sekä hankkeesta kirjoitetaan artikkeleita tai blogeja.

TULOKSET (suluissa organisaatio, joka jatkaa toimintaa hankkeen jälkeen)

Evo-verkoston luominen ja toimijoiden yhteistyön lisääminen

•Pysyvä yhteistyöfoorumi ja säännöllisten tapaamisten jatkaminen (Linnan kehitys/Hämeenlinnan kaupunki/Metsähallitus)
•Nykytilaselvitys Evon toimijoista (verkkosivuille)

Pk-yritysten liiketoiminnan kehittäminen sekä uuden yritystoiminnan luominen Tiedekansallispuiston yhteyteen

•Evon tarjonta on monipuolistunut (yritykset).
•Yritysten osaaminen on vahvistunut ja laajentunut valmennusten avulla (yritykset).
•Yritykset ovat kehittäneet yksin ja yhdessä uusia tuotteita ja palveluita (yritykset).
•Tiedekansallispuiston status on joko saatu tai sitten ei, jos Tiedekansallispuisto saadaan niin asiaa todennäköisesti hankkeistetaan jatkossa (rahoittajat, hankehakijat).
•Evon kävijämäärät ovat lisääntyneet ja palvelutarjonnan kehittymisen ansiosta yritykset ovat saaneet lisää tuloja (yritykset).
•Opiskelijat ovat kehitelleet uusia ideoita Evon tuote- ja palvelutarjontaan (HAMI).
•Opiskelijat ovat saattaneet aloittaa oman osaamisen myynnin esim. kevytyrittäjänä kesäaikaan opintojen lomassa (HAMI).
•HAMIn ja yrittäjien yhteistyö on vahvistunut.

Ympäristö- ja luontopalveluiden kehittäminen

•Yritykset ja opiskelijat ovat lisänneet Evon palvelutarjontaa ympäristö-, hyvinvointi- ja luontopalveluita tuottamalla (yritykset, opiskelijat).
•Oppilaitosten yrityksiä tukeva toiminta on lisääntynyt Evon alueella (HAMI).
•Evon tiedekansallispuistoon liittyvä konkreettinen palvelutarjonta on aloitettu ja yhteistyö lähialueiden muiden kansallispuistojen kanssa on aloitettu (yritykset, oppilaitokset).

Saavutettavuuden edistäminen (digitaalinen ja fyysinen)

•Yritysten digitaidot ovat kehittyneet valmennuksen avulla (yritykset).
•Hankkeen aikana on saatu uusia ideoita Evon saavutettavuuteen liittyen ja opiskelijat ovat tehneet erilaisia selvityksiä ja suunnitelmia saavutettavuuden edistämiseksi (HAMI).
•Evon digitaalinen löydettävyys on kasvanut Metsähallituksen Luontoon.fi -sivustolla sekä Visit Häme ja Visit Hämeenlinna -sivustoilla.
•HAMIn metsä- ja luontoalan opiskelijoiden toimesta Evon saavutettavuus on parantunut (kyltit, polut, nuotiopaikat) (HAMI).

Kestävän ja vastuullisen matkailun kehittäminen

•Yritysten osaaminen on kasvanut kestävän ja vastuullisen matkailun osalta (yritykset).
•Yritykset ovat aloittaneet suorittamaan Visit Finlandin vastuullisuusmerkkiä tai jotakin laatuun liittyvää merkkiä. STF-merkin suoritukseen menee noin vuosi (yritykset).
•Evon kehittämisen verkkosivuilla on löydettävissä artikkeleita tai blogeja hankkeesta sekä vastuullisesta matkailusta (HAMI).



EVON UUSI AIKA -HANKKEEN TAVOITTEET HORIZONTAALISESTA NÄKÖKULMASTA

Hankkeessa huomioidaan horizontaaliset tavoitteet eli sukupuolten tasa-arvo, yhdenvertaisuus ja kestävä kehitys. Hankkeen päätavoite ei ole sukupuolten tasaarvo, mutta tasaarvonäkökulma huomioidaan kaikissa hankeaktiviteeteissa, mm. ohjausryhmän kokoonpanossa, yrityksiä ja niiden edustajia valittaessa, asiantuntijoita valittaessa ja toimintatapojen määrittelyssä. Hankkeessa on kestävän kehityksen edistämisen tavoitteena esimerkiksi vastuullisen matkailun kehittäminen. Myös Evon tiedekansallispuiston idean tukeminen on sinällään jo kestävä teko, joka edesauttaa luonnon monimuotoisuutta. Hankkeen tavoitteena on pk-yritysten liiketoiminnan kehittäminen. Se tukee paikallisen elinkeinorakenteen kestävää kehittämistä. Hankkeen tavoitteena on digitaalisuuden lisääminen, joten aineetomien tuotteiden ja palveluiden kehittäminen tulee valmennuksissa esille. Metsään ja retkeilyyn liittyvien palveluiden kehittämisellä pyritään asiakkaiden hyvinvoinnin edistämiseen. Horizontaaalisia tavoitteita käsitellään ohjausryhmän kokouksissa. Jos ohjausryhmä haluaa, voidaan hankkeen toimenpiteitä suunnata uudestaan, jos nähdään, ettei tasa-arvo, yhdenvertaisuus ja kestävä kehitys toteudu halutulla tavalla.

1. Evo-toimijaverkoston luominen ja toimijoiden yhteistyön lisääminen (toimenpiteillä edistetään mm. yhdenvertaisuutta ja tasa-arvoa kokoamalla avoimesti toimijoita saman pöydän ääreen kehittämään asioita yhdessä)
2. Pk-yritysten liiketoiminnan kehittäminen sekä uuden yritystoiminnan luominen Tiedekansallispuiston yhteyteen (toimenpiteillä edistetään taloudellista kestävää kehitystä sekä luonnon monimuotoisuutta, kaikille avoimet valmennukset eli lyhyet tietoiskut ja infot lisäävät yhdenvertaisuutta ja tasa-arvoa)
3. Ympäristö- ja luontopalveluiden kehittäminen (toimenpiteillä edistetään mm. taloudellista kestävää kehitystä sekä yhdenvertaisuutta ja tasa-arvoa, jossa opiskelijat ja yritykset ovat yhdessä tekemässä asioita)
4. Saavutettavuuden edistäminen (digitaalinen ja fyysinen) (toimenpiteillä edistetään mm. kestävää kehitystä sekä tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta, koska kehitetään Evon saavutettavuutta)
5. Kestävän ja vastuullisen matkailun kehittäminen (toimenpiteillä edistetään yritysten kestävää kehitystä, yhdenvertaisuutta ja tasa-arvoa. STF-merkin suorittamisessa ottaan kaikki horisontaaliset asiat huomioon ja esitetään asian edistämisestä kirjattuja dokumentteja Visit Finlandin STF portaalissa)

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

-Kanta-Hämeen pk-yritykset. De minimistä kertyy mukana oleville yrityksille henkilökohtaisesta asiantuntija sparrauksesta. Webinaarit ja tietoiskut ovat lyhyitä ja ne toteutetaan verkossa. Niihin on kaikilla avoin pääsy. Webinaareista ja tietoiskuista ei kerry deminimistä.

-Evon yhteistyöfoorumi, joka käsittää eri yrityksiä, tutkijoita ja julkisia organisaatioita

4.2 Välilliset kohderyhmät

-Opiskelijat
-Luontomatkailijat ja retkeilijät
-Muiden kansallispuistojen esim. Liesjärven, Torronsuon ja Päijänteen kansallispuistojen alueilla toimivat yritykset ja toimijat.

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 149 063

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 149 063

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 198 750

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 198 750

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Kanta-Häme

Seutukunnat: Forssan, Hämeenlinnan, Riihimäen

Kunnat: Loppi, Hämeenlinna, Jokioinen, Ypäjä, Hausjärvi, Riihimäki, Tammela, Humppila, Forssa, Janakkala, Hattula

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite:

Postinumero:

Postitoimipaikka:

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 2.00, joihin työllistyvät naiset 2.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Kyllä
Asiantuntijoina hankkeessa käytetään sekä naisia että miehiä. Sukupuolinäkökulmat huomioidaan mahdollisimman hyvin. Eri toimialoilla naisten ja miesten suhteelliset osuudet vaihtelevat. Mm. hyvinvintialoilla ja matkailussa yrityksissä naisia suurempi osuus, kun taas eräretkeilytoiminnassa miehiä suurempi osuus.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Hankkeessa yhteistyötä tekevissä organisaatioissa hanketoimijat valitaan osaamisalueiden ja osallistumishalukkuuden perusteella. Mahdolliset sukupuolten väliset erot tuen tarpeessa huomioidaan, ns. sukupuolitietoinen toiminta.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Hankkeen päätavoite ei ole sukupuolten tasaarvo, mutta tasaarvonäkökulma huomioidaan kaikissa hankeaktiviteeteissa, mm. yrityksiä ja niiden edustajia valittaessa, asiantuntijoita valittaessa ja toimintatapojen määrittelyssä.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 9 9
Hankkeen toimintaa toteutetaan osin verkossa, mm. webinaareina, mikä vähentää osallistujien ja hankehenkilöstön matkustustarvetta ja sitä kautta päästöjä. Hankkeessa yhtenä tavoitteena on vastuullisuuden lisääminen yrityksissä kestävän matkailun sertifikaatin STF-suorittamisella.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 7 7
Evon tiedekansallispuiston konkretisoimisen miettimisessä otetaan vahvasti huomioon ilmastonmuutos.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 7 7
Evon tiedekansallispuistostatuksen saaminen merkitsisi luonnon monimuotoisuuden lisäämistä. Myös hankkeen aikana asiaan kiinnitetään huomiota. Retkeilyn ja matkailun lisääntyminen alueella vaatii selkeää vastuullisuuteen ja luonnon monimuotoisuuteen panostamista.
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 7 7
kts. ed. vastaus
Natura 2000 -ohjelman kohteet 9 9
Evon retkeilyaluen on Natura aluetta ja asia otetaan hankkeessa huomioon.
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 7 7
Hankkeen tavoitteena on vastuullisen matkailun lisääminen ja yritysten STF merkin suorittaminen, joten asiaan kiinnitetään valmennuksissa huomiota ja edistetään yritysten vastuullisuusajattelua.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 7 7
kts. ed. vastaus.
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 9 9
Hankkeen tavoitteena on pk-yritysten liiketoiminnan kehittäminen. Se tukee paikallisen elinkeinorakenteen kestävää kehittämistä.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 9 9
Hankkeen tavoitteena on digitaalisuuden lisääminen, joten aineetomien tuotteiden ja palveluiden kehittäminen tulee valmennuksissa esille.
Liikkuminen ja logistiikka 9 9
Hankkeen tavoitteena on Evon retkeilyalueen parempi digitaalinen ja fyysinen saavutettavuus, jota kehitetään hankkeen aikana.
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 9 9
Metsään ja retkeilyyn liittyvien palveluiden kehittämisellä pyritään asiakkaiden hyvinvoinnin edistämiseen.
Tasa-arvon edistäminen 5 5
Hankkeessa kiinnitetään huomiota tasa-arvoon.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 5 5
Hankkeessa pyritään edistämään verkostoitumista ja yhdevertaisuutta.
Kulttuuriympäristö 9 9
Evon alue on kulttuurihistoriallisesti ainutlaatuinen. Se on perustettu jo 1800-luvulla, kun metsäoppilaitos perustettiin tsaarin toimesta. Hankkeessa vaalitaan kulttuuriympäristöä monin tavoin.
Ympäristöosaaminen 7 7
Hankkeessa kiinnitetään huomiota metsiin ja ympäristöön sekä luontoon. Yritysten ja opiskelijoiden ympäristöosaaminen lisääntyy hankkeen aikana.

9 Loppuraportin tiivistelmä

Evon uusi aika -hankkeen tarkoituksena oli Evon Tiedekansallispuistoon liittyvän tutkimus- ja innovaatiotoiminnan kehittäminen uusiksi palveluiksi ja liiketoiminnaksi yhdessä alueen yritysten kanssa. Tiedekansallispuisto ei kuitenkaan toteutunut hallituskaudella, joten hanketta suunnattiin retkeilyalueen palveluiden ja liiketoiminnan kehittämiseen. Hankkeessa edistettiin muun muassa Evon näkyvyyttä, alueen saavutettavuutta, verkostoitumista, vastuullista matkailua sekä pk-yritysten tuote- ja palvelutarjonnan monipuolistamista. Evon uusi aika -hanketta rahoitettiin 1.6.2021-31.8.2023 välisenä aikana REACT-EU-rahoituksella eli hanke oli osa Euroopan unionin Covid-19-pandemian tukitoimenpiteitä Kanta-Hämeessä. Rahoittajina olivat Euroopan aluekehitysrahasto, Hämeen liitto, Linnan Kehitys Oy ja Hämeen ammatti-instituutti.

Hankkeen tavoitteet olivat:
1. Evo-toimijaverkoston luominen ja toimijoiden yhteistyön lisääminen
2. Pk-yritysten liiketoiminnan kehittäminen sekä uuden yritystoiminnan luominen Tiedekansallispuiston yhteyteen
3. Ympäristö- ja luontopalveluiden kehittäminen
4. Saavutettavuuden edistäminen (digitaalinen ja fyysinen)
5. Kestävän ja vastuullisen matkailun kehittäminen

Hankkeessa järjestettiin koulutuksia, seminaareja, työpajoja ja vertaisvierailuja, joiden tavoitteena oli verkostoituminen ja yritysten liiketoiminnan kehittäminen. Koulutuksia järjestettiin mm seuraavista aiheista: Tuotekehitys, tuotteistaminen, yhteisöllinen innovointi, myynti, sosiaalinen media ja markkinointi, asiakasprofilointi, yritysten vastuullinen toiminta ja Sustainable Travel Finland –merkin suorittaminen sekä työhyvinvoinnin edistäminen. Hankkeen aikana järjestetyistä koulutuksista toteutettiin suuri osa yhdessä muiden Kanta-Hämeessä käynnissä olevien hankkeiden kanssa.

Yritysten verkostoitumismatkoja tehtiin Nuuksion kansallispuistoon sekä Evon retkeilyalueelle. Evon uusi aika –hankkeen suurimpana tapahtumana toteutettiin Evon Metsä & Retkeilytapahtuma toukokuussa 27.5.2023. Metsä- ja retkeilytapahtumassa oli kiinnostavaa ohjelmaa tarjolla sekä metsäalan ammattilaisille että luonnosta kiinnostuneille retkeilijöille sekä suurelle yleisölle. Ensimmäistä kertaa järjestetty tapahtuma onnistui hyvin. Yhteistyökumppaneiden ständejä oli noin 50 kpl ja yleisöä saapui tapahtumaan noin 1400 henkeä.
Ympäristö- ja luontopalveluiden kehittämistä toteutettiin koostamalla Kanta-Hämeen luontomatkailun helmet esite, jossa yritykset esittelivät omia ja jonkun toisen kanssa yhdessä suunnittelemia tuotteita- ja palveluita. Uusia luontoon liittyviä koulutustuotteita ovat mm. Naisten karhunveiston moottorisahauskurssi ja maastoruokailukurssi. Hankkeessa tuotiin esiin tieteen näkymistä konkreettisina tekoina Evon alueella. Evon metsä- ja retkeilytapahtumassa oli ohjelmaa metsän ja tieteen yhdistämisestä. Esillä oli HITU-hanke, jonka tavoitteena oli ilmastoturvallisuuden parantaminen Hämeen maaseudulla – Hämeen ilmastoturva -hankkeessa kartoitettiin, millaisia ilmaston lämpenemiseen liittyviä riskejä Kanta- ja Päijät-Hämeen maaseutu kohtaa. Mittauksia suoritettiin Evon alueella. Lisäksi he esittelivät Sää- ja ilmastoriskeihin varautumisopastaan, josta hyötyy niin normaali kuluttaja kuin yrittäjätkin. Tapahtumassa oli mukana myös Innovaatiopalvelu Koivukunnas, joka esitteli Kaskinuotiota, joka on kehitetty luonnon säästämistä ajatellen. Nuotiolla voidaan itse tuottaa biohiiltä ja heidän tuotteitaan on kokeiltu Metsähallituksen kanssa Valkea-Mustajärven laavulla. Kokeilun perusteella Metsähallitus on tilannut lisää Kaskinuotioita kohteisiinsa.

Saavutettavuutta edistettiin sekä digitaalisesti, että fyysisesti. Hankkeen aikana ylläpidettiin omia nettisivuja, julkaistiin blogeja, kirjoitettiin Visit Häme-sivuille tekstejä ja sometettiin eri kanavilla. Evon uusi aika –hankkeessa lisättiin Kanta-Hämeen kuvapankki Flicker tilille yli 120 kuvaa. Kuvia otettiin Kanta-Hämeen luontokohteista eri puolella maakuntaa. Kuvapankkia voi hyödyntää maksutta myös jatkossa, koska kaikki kuvat ovat CC0 -lisenssillä. Viestinnällä saatiin näkyvyyttä ja tunnettavuutta Kanta-Hämeen eri luontokohteille, mutta erityisesti Evon retkeilyalueelle. Hankkeen tapahtumista, mukana olevista yrityksistä, luontomatkailukohteista, vastuullisesta matkailusta jne. Kirjoitettiin 34 blogikirjoitusta, jotka löytyvät osoitteesta: https://blog.hamk.fi/hami/category/evon-uusi-aika-hanke/
Fyysistä saavutettavuutta kehitettiin hankkeen ja Hämeen ammatti-instituutin toimijoiden kanssa. Metsähallituksen kanssa suunniteltiin työlista, joka eteni kiireellisyys järjestyksessä. Hankkeen aikana rakennettiin Onkimakankaan silta, Saukonojan silta pohjoiseen ja Saukonojan silta eteläiseen päähän. Lisäksi korjattiin pitkospuita ja laavuja. Materiaalit rakentamiseen ja korjauksiin toimitti Metsähallitus. Yhteistyö Evon fyysisen saavutettavuuden parantamisen jatkuu Hämeen ammatti-instituutin ja Metsähallituksen toimesta vielä hankkeen loppumisen jälkeenkin.

Kestävän ja vastuullisen matkailun kehittämistä toteutettiin neljän päivän koulutuspaketilla. Koulutus oli suunnattu yli toimialarajojen, mutta lisäpäiviä ja työpaja pidettiin matkailuyrityksille sekä Forssan että Hämeenlinnan seuduilla.

HORIZONTAALISET TAVOITTEET

Hankkeen horisontaaliset tavoitteet toteutuivat hyvin hankkeen aikana. Sukupuolinen tasa-arvo toteutui, sillä hankkeessa on työskennellyt ja luennoinut eri aiheista sekä naisia, että miehiä.

Taloudellinen kestävä kehitys ja yrittäjien hyvinvointi

Hankkeessa annettiin yrityksille sparrausta ja koulutusta monissa eri aihealueissa. Yritysten taloudellisen kestävyyden kehittäminen tuo yrittäjälle lisätietoa siitä, mihin hänen kannattaa panostaa yritystoiminnassa. Yritysten liiketoiminnan kehittyminen tuo myös alueelle lisää verotuloja.Yrittäjiä valmennettiin myös oman hyvinvoinnin ylläpitämisessä, joten kestävää kehitystä ajateltiin hankkeessa monesta näkökulmasta.

Kestävä kehitys ja vastuullisuus

Yritysten kestävää kehitystä ja vastuullisuutta on pohdittu seminaareissa ja työpajoissa. Yrityksille järjestettiin vastuullisuukoulutusta. Vastuullisuusasiat ovat yhä tärkeämpiä jokaisella toimialalla. Hämeen ammatti-instituutti järjesti vastuullisuusvalmennusta Evon uusi aika -hankkeessa yhdessä Riihimäen ja Forssan seudun hanketoimijoiden kanssa. Kantahämäläiset toimijat yli toimialarajojen olivat tervetulleita loka-joulukuussa 2022 järjestettyyn valmennukseen. Kaikille toimialoille suunnatut kolme valmennusta olivat Teamsissa. Matkailutoimialalle oli erikseen vielä yksi extrapäivä, jossa käytiin läpi Sustainable Travel Finland -polkua. Kaikkien alojen yhteisissä työpajapäivissä saa vielä opetusta kädestä pitäen. Kestävän kehityksen tekoina hankkeessa järjestettiin useat tilaisuudet Teamsilla tai tarjottiin mahdollisuutta hybriditoteutuksiin.

Sosiaalinen kestävä kehitys ja yhdenvertaisuus

Hankkeen kaikessa toiminnassa huomioitiin yhdenvertaisuus, siksi hankkeen kaikki tapahtumat olivat maksuttomia, ja kaikille avoimia. Tapahtumiin tarjottiin osallistumista kaikille yrittäjille. Esimerkiksi Erämessuihin osallistui hankkeen toimijoiden kanssa yhdessä kaksi alueen yrittäjää. He esittelivät omaa toimintaansa, toinen esteetöntä retkeilyä ja toinen äänimalja-hoitoja.
Vastuullista toimintaa oli myös tarjota opiskelijoille mahdollisuuksia tehdä hankkeessa projektitöitä ja opinnäytetöitä. Opiskelijoita ohjattiin töiden aikana. Myös kesän 2023 aikana hankkeessa oli mukana työharjoittelija Lapin yliopistosta.

Ekologinen vastuullisuus

Ekologista vastuullisuutta toteutettiin hankkeessa tekemällä digitaalista sisältöä verkkoon (kuvat, blogit yms.) joiden avulla Kanta-Hämeen luontokohteista ja Evosta saa käsityksen vierailematta paikan päällä. Evolla toteutettiin erilaisia silta- ja polkujen parantamistehtäviä, joiden avulla retkeilijät pääsevät liikkumaan paikan päällä merkityillä reiteillä eivätkä kuormita neitseellistä ympäristöä liikaa. Lisäksi kaikki hankkeen aikana toteutetut painotuotteet toteutettiin kierrätysmateriaalille.