Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A77598

Hankkeen nimi: Vihreää elvytystä kiertotalouden keinoin – Virke-hanke

Toimintalinja: 2. Uusimman tiedon ja osaamisen tuottaminen ja hyödyntäminen

Erityistavoite: 3.2. Uusiutuvan energian ja energiatehokkaiden ratkaisujen kehittäminen

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.3.2021 ja päättyy 31.10.2023

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Pohjois-Pohjanmaan liitto

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Iin Micropolis Oy

Organisaatiotyyppi: Mikroyritys

Y-tunnus: 1093409-3

Jakeluosoite: Piisilta 1

Puhelinnumero: 0505969582

Postinumero: 91100

Postitoimipaikka: Ii

WWW-osoite: http://micropolis.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Pekka Pääkkönen

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: projektipäällikkö

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: pekka.paakkonen(at)micropolis.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0505969582

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Vihreää elvytystä kiertotalouden keinoin – (Virke) hanke tuottaa ratkaisuja, joilla parannetaan kestävää luonnonvarataloutta ja materiaalien tehokkaampaa hyödyntämistä Pohjois-Pohjanmaalla. Hanke elvyttää vihreällä taloudella luoden ilmastoviisaista ratkaisuista kasvua: työtä, liiketoimintaa, vetovoimaa ja parempaa ympäristöä.

Ratkaisujen löytämisen ytimenä on edistää niitä toimenpiteitä, jotka luovat materiaalien kiertotalouteen kannattavaa liiketoimintaa joko olemassa oleville cleantech -alan yrityksille tai täysin uusille ja perustamisvaiheessa oleville yrityksille. Tavoitteena on, ettei jätteen ja ylijäämämateriaalien kierrätystoimintaa koeta kunnissa ja yrityksissä vain kustannuseränä, vaan luonnonvarojen kestävänä käyttönä ja taloudellisena hyötynä. Luonnonvarojen kestävä käyttö on kansallisella ja kansainvälisellä tasolla menestystekijä. Luonnonvarojen kulutuksen suhteen talonrakentaminen on yksi suurimpia toimialoja Suomessa. Rakentamisessa käytetään vuosittain 10 miljoonaa tonnia rakennusmateriaaleja ja -tuotteita. (Rakentamisen materiaalitehokkuuden edistämisohjelma Ramate-työryhmän loppuraportti julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10138/135172/YMra_17_%202014.pdf?sequence=1&isAllowed=y).

Sanna Marinin hallitusohjelman (2019) tavoitteena on, että Suomi on hiilineutraali vuoteen 2035 mennessä ja siten ensimmäinen fossiilivapaa hyvinvointiyhteiskunta. Keinoihin kuuluvat uudet ilmastopoliittiset päätökset, kuten rakentamisen hiilijalanjäljen pienentäminen ja kiertotalouden edistäminen (ym.fi/hiilineutraalisuomi2035). Rakentaminen on siirtymässä entistä enemmän uudisrakentamisesta korjausrakentamiseen. Tämän seurauksena jätemäärät tulevat kasvavamaan. Euroopassa syntyvästä jätteestä kolmannes on jo nyt rakennus- ja purkujätettä. EU:n jätedirektiivi edellyttää, että jäsenmaissa vuoteen 2020 mennessä kierrätetään 70 % rakennus- ja purkujätteistä materiaalina. Suomessa rakennusjätteiden hyödyntämisaste on useisiin Euroopan maihin verrattuna alhainen, joten tässä hankkeessa tavoitteena oleville toimenpiteille on tarvetta. Jätelainsäädännön velvoittavana sääntönä on jätehierarkia, jossa ensisijaisena tavoitteena on jätteen synnyn ehkäisy, jätteen uudelleenkäyttö tai hyödyntäminen materiaalina, sen jälkeen hyödyntäminen energiana ja vasta viimeisenä jätteen sijoittaminen kaatopaikalle tai poltto ilman energiahyödyntämistä. Hankkeen (Virke -hanke) tavoitteena on laatia kunnille käytännön toimenpide-ehdotuksia, jotka tukevat jätteen hyötykäyttöä edistävien uusien teknologioiden ja liiketoimintamallien kehittämistä ja kaupallistamista.

Yrityksiä hankkeen toimenpiteet palvelevat sekä tuottamalla ohjeita siihen, miten jäte ja ylijäämämateriaalien kierrätys voidaan kustannustehokkaasti toteuttaa, että ennen kaikkea edistämällä uusien liiketoimintamahdollisuuksien syntymistä uusiomateriaalien käytöstä. Toimenpiteillä etsitään keinoja, miten rakennusliikkeiden ja urakoitsijoiden purkutöistä ja uudisrakentamisesta syntyvä jäte- ja ylijäämämateriaali sekä teollisuusyritysten sivuvirtojen materiaalit saadaan kierrätettyä niin, että mahdollisimman vähän siitä jäisi hyödyntämättä uudelleen. Merkittävänä mahdollisuutena tähän on vihreän kasvun ja digitalisaation yhdistäminen siten, että se luo uusia liiketoimintamahdollisuuksia ja lisää alueen digitaalista toimintakykyä, sekä työpaikkoja.

Tavoitteena on kuvata liiketoimintakonsepteja, joita hyödyntämällä cleantech-alan yritykset voivat saada jäte- ja ylijäämämateriaalien kierrätyksestä kannattavaa liiketoimintaa.
Toisena tavoitteena hankkeessa on lisätä kiertotalouden innovaatioiden hyödyntämistä maakunnassa selvittämällä, mitä jätteitä ja ylijäämämateriaaleja hyödyntävää teknologiaa on jo maailmalla käytössä ja mihin suuntaan kehitys on matkalla. Käytännön pilottikokeiluilla selvitetään, ovatko nykyiset tiedotusjärjestelmät sellaisia, jolla jätteen tuottaja voi ilmoittaa kaikki materiaalit yhdellä kertaa, ja ovatko ne toimivia. Jos tiedotusjärjestelmissä havaitaan puutteita, tehdään hankkeen aikana ehdotus tarvittavista parannuksista tai suunnitelma uudesta digitaalisia ratkaisuja hyödyntävästä ilmoitusjärjestelmästä, missä jätteet ja ylijäämämateriaalit voidaan myydä, ostaa tai loppusijoittaa. Tiedotusjärjestelmän käyttäjiä ja tarvitsijoita ovat hankkeessa mukana olevat kunnat, jätemateriaalia toiminnan sivuvirtana tuottavat yritykset sekä yritykset, jotka pystyvät hyödyntämään jäte- ja kierrätysmateriaaleja omassa liiketoiminnassaan.

Lisäksi rakentamisessa ja erityisesti vanhojen rakennusten purkamisen yhteydessä syntyy sellaista materiaalia, minkä kierrättäminen ja jälkikäsittely on erityisen ongelmallista. Aikaisempina vuosikymmeninä useat rakentamismateriaalit ovat sisältäneet ainesosia, jotka tänä päivänä ovat kiellettyjä aineita. Yhtenä esimerkkinä on asbesti, jota on aikaisemmin käytetty eristysmateriaalina, täyteaineina laasteissa ja sidosaineena mm. kattohuovissa. Asbestikohteiden purkuun edellytetään lupa ja siihen vaaditaan erityinen koulutus sekä tehokkaat suojaukset purkupaikalla. Asbestikohteiden kartoituksessa ja purkutoimien suunnitteluun ja purkujätteen käsittelyyn kaivataan selkeitä ohjeita ja toimintamalleja. Asbestin lisäksi on vielä useita muita aineita, kuten maalattuja seinämateriaaleja, jotka vaativat purkuvaiheessa erityistä käsittelyä sekä loppusijoitusta. Tässä hankkeessa tavoitteena onkin saada kaikki rakennusten purkujen, tilojen saneerausten ja uudisrakentamisen aikana syntyvä jäte ja ylimääräinen materiaali uudelleen käyttöön. Ratkaisuna tähän on luoda edellytyksiä uudelle kierrätysliiketoiminnalle, jonka seurauksena alueella voi syntyä uusia yrityksiä, tai lisätä nykyisten jo alalla toimivien yritysten liiketoimintaa.

Myös vientimahdollisuuksia tulee hankeaikana selvittää sellaisten toimintamallien osalta, jotka ovat siirrettävissä Suomen ulkopuolelle. Materiaalitehokkaat toimintatavat pitää saada osaksi tehokasta, tarkoituksenmukaista ja kannattavaa liiketoimintaa sekä julkisella palvelusektorilla, kaupassa, valmistavassa teollisuudessa ja kiinteistö- ja rakennusalla. Tästä on hyviä esimerkkejä ympäri Eurooppaa. Rakennusmateriaalien ja -tuotteiden kierrätysmarkkinoista on kehittynyt maailmalla miljardiluokan liiketoimintaa (alykassuomi.fi/2017/07/kiertotalous-on-bisnesmahdollisuus). Käytännön toimenpiteinä se tarkoittaa sitä, että kaikki kierrätettävä ja käyttökelpoinen materiaali pystytään tunnistamaan ja saattamaan uudelleen käyttöön. Jätemateriaali, teollisuuden sivuvirrat ja rakentamisessa syntyvä sekalainen purkujäte saadaan hyötykäyttöön. Sivuvirrat pyritään myymään ja jatkojalostamaan uusiksi tuotteiksi. Polttokelpoinen materiaali, jota ei voida uudelleen käyttää sellaisenaan tai kierrättää, käytetään energian tuotantoon. Kaikkineen, alueelle saadaan uutta liiketoimintaa ja uusia yritysverkostoja kiertotalouden ympärille.
Horisontaalisten periaatteiden mukaisesti hankkeessa edistetään ja aktivoidaan sekä mies- että naisyrittäjyyttä tekemällä yhteistyötä tasavertaisesti molempien sukupuolten kanssa.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

Vihreää elvytystä kiertotalouden keinoin –hankeen (Virke-hanke) varsinaisena kohderyhmänä ovat alueen jätteenkäsittelyn, kiertotalouden ja purku-urakoitsijoiden, sekä uusiutuvan energian aloilla toimivat pk-yritykset. Näille kehitetään uusia liiketoimintamalleja, joissa kokeillaan uusia toimintatapoja kunnissa, yrityksissä ja muissa yhteisöissä syntyvien ylijäämämateriaalien, jätteiden sekä rakentamisen ja rakennusten purkujätteiden kierrätykselle ja hyödyntämiselle. Näin luodaan uutta palveluliiketoimintaa ja älykkäitä ratkaisuja kiertotalouden ympärille. Hanke tukee alueen pk-yrityksiä uusien ideoiden, tuotteiden ja palvelujen tuotteistamisessa ja kaupallistamisessa. Kunnissa kiertotalous pitää ottaa huomioon kaavoituksessa ja kaikessa kunnan teknisessä toimessa. Pääpaino jätteiden hyödyntämisessä on kuntien ja yritysten suurivolyymisissa materiaalivirroissa. Yhdyskuntajätteiden hyödyntämistä tarkastellaan vain siltä osin kuin se tukee hankkeen tavoitteita.
Pohjois-Pohjanmaalla vihreän kasvun ja digitalisaation yhdistäminen luo uusia liiketoimintamahdollisuuksia, jotka parantavat alueen toiminta- ja kilpailukykyä sekä talouskasvua. Toimenpiteillä tuetaan toiminnan ja talouden kestävyyttä, sekä luodaan pk-yrityksille mahdollisuuksia energia- ja materiaaliviisaiden tuotteiden, palvelujen ja tuotantomenetelmien kehittämiseen ja nopeutetaan uuden teknologian käyttöönottoa sekä teollisuuden vähäpäästöisiä investointeja.

Hanketta toteutetaan Vaalassa, Utajärvellä, Muhoksella, Limingassa, Simossa ja Iissä. Näissä kunnissa on resurssien puutteesta johtuvaa, hyödyntämätöntä kiertotalouspotentiaalia, joka saadaan käyttöön kehittämishankkeen vipuvoimalla. Osallistuville kunnille hanke on merkittävä vihreän kasvun tukitoimi, jota ilman vihreä elvytys jää toteuttamatta. Lappiin kuuluva Simo rahoittaa hanketta 15 000 €:lla, joskin Simon toimintoihin kohdistuvan kustannusosuuden voidaan määritellä olevan alle rahoitusosuuden. Kuntarajat ylittävällä yhteistyöllä tavoitellaan taloudellisesti kannattavien yhteistyömallien syntymistä. Tämä on keskeistä, sillä pienen kunnan alue ja resurssit harvoin riittävät taloudellisesti kannattavan kiertotalousmallin rakentamiseen - kuten on todettu Iin kunnan Tuunataan työtä -ESR-hankkeessa (käynnissä). Näin ollen Pohjois-Pohjanmaalle kohdistuva hanke hyötyy Simon mukanaolosta ja samoin Simo voi hyötyä kiertotaloudesta syntyvistä virroista.

4.2 Välilliset kohderyhmät

Hankkeen välillisiä kohderyhmiä ovat esimerkiksi laitevalmistajat, energiayhtiöt, rakennusyhtiöt, purku-urakoitisijat sekä kierrätykseen ja jätteenkäsittelyyn erikoistuneet järjestelmäosaajat, jotka hyötyvät kiertotalouden lisäämisestä tai uusista jätteenkäsittelyratkaisujen tuottamista mahdollisuuksista. Välilliseen kohderyhmään kuuluvat projektialueen kuntien lisäksi alueen kuntalaiset, joita osallistetaan mukaan kiertotalouteen tiedotuksen työpaketissa.

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 225 820

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 225 820

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 300 820

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 300 820

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Pohjois-Pohjanmaa

Seutukunnat: Oulunkaaren, Oulun

Kunnat: Ii, Utajärvi, Muhos, Vaala, Liminka

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite: Piisilta 1

Postinumero: 91100

Postitoimipaikka: Ii

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Ei
Hankkeessa luotavat toimintamallit eivät ole eduksi kummallekaan sukupuolelle, vaan uusien toimintamallien tavoitteena on sukupuolten tasa-arvoinen huomioon ottaminen.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Hankkeen kaikissa toimenpiteissä ja esimerkiksi työllisyyden parantamisessa huomioidaan sukupuolten tasa-arvoinen kohtelu ja pyritään arvioimaan toimintamallien vaikutus tasa-arvon kannalta.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Kyllä
Hankkeen kaikessa toiminnassa pyritään sukupuolten tasa-arvoiseen kohteluun.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 10 10
Neitseellisten luonnonvarojen käytön väheneminen ja kierrätettävissä olevien materiaalien käytön tehostaminen edistävät luonnonvarojen käytön kestävyyttä.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 10 10
Hankkeessa pureudutaan rakennus- ja purkujätteen ilmastovaikutuksiin: Suomessa rakennus- ja purkujäte on arviolta 26 % (ilman hyödyntämistä energiana), kun muualla EU:ssa se on keskimäärin 47 %. Pohjois-Pohjanmaalla tässä on merkittävää potentiaalia
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 10 7
Neitseellisten materiaalien korvaaminen tukee keskeisesti luonnon monimuotoisuutta
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 10 10
Maaperän säilyttäminen neitseellisenä vähentää haitallisten aineiden liukenemista pohjavesiin ja vesistöihin. Hallittu jätteenkäsittely ja neitseellisten maa-aineiden kaivamisen väheneminen tukevatmaaperän ja ilman puhtautta sekä vähentävät kasvihuonekaasupäästöjä. Hanke myös tukee hiilinielujen vahvistamista.
Natura 2000 -ohjelman kohteet 5 5
Vähähiilisten ja kestävien ratkaisujen käyttö vaikuttaa pidemmällä aikavälillä positiivisesti ympäristöön ja Natura 2000 -kohteisiin.
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 10 10
Hankkeen yksi päätavoitteista on kestävä materiaalien käyttö ja jätteiden hallittu uudelleen kierrätys materiaaleina.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 2 6
Biokaasun syntymisen mahdollisuus vähentää uusiutumattoman energian käyttöä, samoin kuin kierrätykseen soveltumattoman puun energiakäyttö.
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 10 10
Hanke edistää alueen kilpailukykyä tukemalla paikallisesti hyödynnettävän kierrätysmateriaalin käyttöä, mikä edistää työllisyyttä. Hanke tukee kuntien ja alueiden välistä yhteistyötä. Lisäksi kilpailukykyä tuetaan vähentäen ulkopuolelta tuotavan materiaalin tarvetta mm. rakentamisesssa.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 10 10
Hankkeessa luodaan tarvelähtöisesti ohjaus- ja tilastointijärjestelmä, jolla kierrätysmateriaalit voidaan ilmoittaa ja ottaa käyttöön reaaliaikaisesti.
Liikkuminen ja logistiikka 10 10
Hanke vähentää neitseellisten materiaalien kuljetustarvetta samalla tehostaen kierrätettävissä olevan materiaalin käyttöä. Kuntien välisellä uudella yhteistyöllä tehostetaan liikkumista ja logistiikkaa kiertotaloudessa.
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 5 5
Paikallinen kiertotalous luo työpaikkoja ja edistää siten hyvinvointia harvaan asutuillakin alueilla.
Tasa-arvon edistäminen 1 1
Rakentaminen ja jätteenkäsittely ovat perinteisesti olleet miesvaltaisia aloja. Hanke tukee sukupuolten tasa-arvoista osallistumista kiertaotalouteen.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 2 2
Luomalla työpaikkoja tuetaan yhteiskunnallista yhdenvertaisuutta ja aktiivista kansalaisuutta.
Kulttuuriympäristö 8 7
Kaatopaikkojen väheneminen ja ympäristön säilyminen luonnollisessa tilassa tukevat kulttuuriympäristöjen säilymistä.
Ympäristöosaaminen 10 10
Hanke jakaa tietoa jätteiden ja materiaalien kierrättämisestä, parantaa ympäristövaikutusta ja lisää kansalaisten ympäristöosaamista.

9 Loppuraportin tiivistelmä

Vihreää elvytystä kiertotalouden keinoin – (Virke) hankeen tavoitteena oli tuottaa ratkaisuja, joilla parannetaan kestävää luonnonvarataloutta ja materiaalien tehokkaampaa hyödyntämistä Pohjois-Pohjanmaalla. Tavoitteena oli toteuttaa vihreää taloutta ja luoda ilmastoviisaista ratkaisuista uutta liiketoimintaa, työtä, alueellista vetovoimaa ja parempaa ympäristöä. Toimenpiteinä tämä tarkoittaa sellaisten ratkaisujen löytämistä, jotka luovat materiaalien kiertotalouteen kannattavaa liiketoimintaa joko olemassa oleville cleantech -alan yrityksille tai täysin uusille ja perustamisvaiheessa oleville yrityksille. Tavoitteena oli, ettei jätteen ja ylijäämämateriaalien kierrätystoimintaa koeta kunnissa ja yrityksissä vain kustannuseränä, vaan luonnonvarojen kestävänä käyttönä ja taloudellisena hyötynä. Luonnonvarojen kestävä käyttö on kansallisella ja kansainvälisellä tasolla menestystekijä. Talonrakentaminen on yksi suurimpia luonnonvaroja kuluttavia toimialoja Suomessa.
Rakentamisessa käytetään vuosittain 10 miljoonaa tonnia rakennusmateriaaleja ja -tuotteita. (Rakentamisen materiaalitehokkuuden edistämisohjelma Ramate-työryhmän loppuraportti julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10138/135172/YMra_17_%202014.pdf?sequence=1&isAllowed=y). Sanna Marinin hallitusohjelman (2019) tavoitteessa pitää Suomen olla hiilineutraali vuoteen 2035 mennessä ja ensimmäinen fossiilivapaa hyvinvointiyhteiskunta. Keinoihin kuuluivat uudet ilmastopoliittiset päätökset, kuten rakentamisen hiilijalanjäljen pienentäminen ja kiertotalouden edistäminen (ym.fi/hiilineutraalisuomi2035). Rakentaminen on siirtymässä uudisrakentamisesta korjausrakentamiseen, tämän seurauksena jätemäärät tulevat entisestään kasvavamaan. Euroopassa syntyvästä jätteestä kolmannes on jo nyt rakennus- ja purkujätettä. EU:n jätedirektiivi edellyttää, että jäsenmaissa vuoteen 2020 mennessä kierrätetään 70 % rakennus- ja purkujätteistä materiaalina. Suomessa rakennusjätteiden hyödyntämisaste on useisiin Euroopan maihin verrattuna alhainen, joten hankkeen toimenpiteille oli tarvetta.
Jätelainsäädännön jätehierarkia velvoittaa ensisijaisesti ehkäisemään jätteen tuottamista, toisena sen uudelleenkäyttämistä tai hyödyntäminen materiaalina, sen jälkeen hyödyntäminen energiana ja vasta viimeisenä jätteen sijoittaminen kaatopaikalle tai poltto ilman energiahyödyntämistä.
Hankkeessa on laadittu kunnille toimintamalleja, jotka tukevat jätteen hyötykäyttöä. Käytännön toimenpiteenä hankkeessa laadittiin kunnille uusimman jätelain ja asetuksen mukainen ohjeistus, jota kunta voi käyttää sekä oman, että kuluttajille suunnatun jätteenkäsittelyn ohjeena ja toteutusmallina. Ohjeistus on otettu lähes kaikissa hankkeessa mukana olleista kunnista käyttöön ja lisätty kuntien nettisivuille.

Yrityksille hankkeen toimenpiteinä laadittiin ohjeita jäte ja ylijäämämateriaalien kierrättämisestä ja siihen liittyvistä uusista liiketoimintamahdollisuuksista. Käytännön toimenpiteenä tästä on AFRY-Finland Oy:ltä ostopalveluna hankittu selvitys missä kartoitettiin rakennusten purkumateriaalien liiketoimintapotentiaalia Pohjois-Pohjanmaan alueella. Selvityksen pohjalta löydettiin alueelta kaksi jätealan toimijaa jotka olivat käynnistämässä rakennuksista puretun kipsilevyn ja eristevillan uudelleen hyödyntämistä materiaalina. Hankkeen aikana laadittiin purkumateriaalien arviointiin kaksi laskentamallia jotka osoittautuivat varsin toimiviksi työkaluiksi. Toisella rivitalon ja kerrostalon laskentamallin tuottama raportti käy sellaisenaan ARA:n purkuavustushakemuksen liitteeksi. Hankkeen aikana tarkasteltiin muutamassa purkukohteessa erillispurkamisen ja tavanomaisen konepurkamisen kustannuseroja sekä etsittiin purkukohteessa oleville kiinteille ja irtokalusteille sekä komponenteille markkinoita. Tällä hetkellä ei purkumateriaaleille muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta ole alueella toimiva markkina kanavia. Vihreän siirtymän edistämisessä ja kierrätyksen toteuttamisessa digitalisaatiolla on suuret mahdollisuudet. Hankkeen aikana tutkittiin mahdollisuuksia siitä, miten tätä asiaa voisi alueella pilotoida ja paikallinen jätelaitos oli kiinnostunut olemaan pilotissa vetäjänä. Sähköisen reksiterin johon ylijäämämateriaalit voisi kirjata, ja missä ne olisivat niitä hyödyntävien toimijoiden nähtävissä, todettiin hankeen aikataulun ja resurssien puitteissa liian vaikeaksi toteuttaa. Asiaa edistettiin seuraamalla mitä hankkeita ja toimenpiteitä valtakunnallisesti on tekeillä, ja miten paikalliset kunnat ja yritykset voisivat järjestelmään liittyä. Konsepti ideana oli digitaalinen ilmoitusjärjestelmästä, missä jätteet ja ylijäämämateriaalit voidaan myydä, ostaa tai loppusijoittaa.
Kolmantena käytännön toimenpiteenä kuvattiin liiketoimintakonsepti missä joku alalla toimiva purkuyritys tai konsulttitoimisto voisi toteuttaa purku luvituksen, rakennusten purkamisen, purkumateriaalien markkinoille tuomisen avaimet-käteen periaatteella. Tätä konseptia on ryhdytty kokeilemaan yhdessä pilottikohteessa.