Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A77644

Hankkeen nimi: From Kuopio to global markets

Toimintalinja: 8. REACT-EU:n EAKR-toimenpiteet

Erityistavoite: 12.1. Pk-yritystoiminnan vahvistaminen erityisesti digitalisaation ja vihreän talouden näkökulmasta

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 23.3.2021 ja päättyy 31.10.2022

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Etelä-Savon elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: KIHO OY

Organisaatiotyyppi: Keskisuuri yritys

Y-tunnus: 3148075-6

Jakeluosoite: Itkonniemenkatu 21

Puhelinnumero: +358407646244

Postinumero: 70500

Postitoimipaikka: KUOPIO

WWW-osoite: www.kiho.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Koponen Riikka

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: COO

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: riikka(at)kiho.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: +358445939977

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Hankkeen tavoitteena on rakentaa perusteet Kihon kansainväliselle kasvulle. Tämä vaatii yrityksen tuotteiden ja palvelujen kehittämistä siten, että pystymme vastaamaan kansainvälisen markkinoiden tarpeisiin. Osana hanketta on rekrytoida uusia henkilöitä kansainvälisen kasvun tukemiseksi sekä kehittää yrityksen olemassa olevia sisäisiä ja ulkoisia prosesseja tukemaan kasvua. Alla listattuna toimintoja joita hankkeen puitteissa tullaan kehittämään ensisijaisesti.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

4.2 Välilliset kohderyhmät

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 323 480

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 323 480

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 323 480

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 323 480

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Pohjois-Savo

Seutukunnat: Kuopion

Kunnat: Kuopio

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite: Itkonniemenkatu 21

Postinumero: 70500

Postitoimipaikka: KUOPIO

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Kyllä
Ei ole käytetty ulkopuolisia asiantuntijoita. Hanke suunnitelmassa on analysoitu toimintaympäristöä ja hankkeen puitteissa arvioidaan tuotteen tarjoamia mahdollisuuksia edistää sukupuolten tasa-arvoa tarjoamalla palveluita ja tuotteita, joiden avulla asiakasyritysten on mahdollista edistää omassa toiminnassaan sukupuolten tasa-arvoa tarjoamalla työkaluja, joiden käytön avulla yritysten toimintaa on mahdollista tehostaa ja suoraviivaistaa. Palvelut ja tuotteet on suunnattu ja suunniteltu siten, että käyttäjän sukupuolella ei ole merkitystä eikä niitä ole kohdennettu sukupuolen perusteella. Suunnittelussa kiinnitetään huomiota mm. helppokäyttöisyyteen sekä käyttäjäystävällisyyteen. Yrityksellä on tasa-arvo suunnitelma ja sukupuolten välinen tasa-arvo näkyy myös yrityksen arvoissa, jotka ohjaavat kaikkea toimintaa.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Käyttöliittymien suunnittelussa kiinnitetään erityistä huomiota helppokäyttöisyyteen sekä muotoiluun. Rekrytointien yhteydessä yritys ottaa huomioon sukupuolten tasa-arvon yrityksessä. Pyrimme yrityksen omassa toiminnassa huomioimaan kaikessa toiminnassa sukupuolten tasa-arvon ja yrityksellä on tasa-arvo suunnitelma, jota noudatetaan.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
ei ole päätavoite

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 10 0
tarjottavien palvelujen avulla asiakasyritykset voivat muuttaa omia toimintatapoja ekologisesti kestämmäksi.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 10 0
tarjottavien palvelujen avulla asiakasyritykset voivat muuttaa omia toimintatapoja ekologisesti kestämmäksi.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 10 0
tarjottavien palvelujen avulla asiakasyritykset voivat muuttaa omia toimintatapoja ekologisesti kestämmäksi.
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 10 0
tarjottavien palvelujen avulla asiakasyritykset voivat muuttaa omia toimintatapoja ekologisesti kestämmäksi.
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 8 0
Asiakkaat voivat käyttää resurssejaan tehokkaammin, jolloin materiaalien ja energian käyttö / tuotettu yksikkö tai palvelu vähenee
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 0 0
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 8 0
Asiakkaat voivat käyttää resurssejaan tehokkaammin, jolloin materiaalien ja energian käyttö / tuotettu yksikkö tai palvelu vähenee
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 10 0
Asiakkaat voivat käyttää resurssejaan tehokkaammin, jolloin materiaalien ja energian käyttö / tuotettu yksikkö tai palvelu vähenee
Liikkuminen ja logistiikka 10 0
Asiakkaat voivat käyttää resurssejaan tehokkaammin, jolloin materiaalien ja energian käyttö / tuotettu yksikkö tai palvelu vähenee
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 5 0
Yrityksen omassa toiminnassa on vahvasti läsnä arvojen kautta niin työntekijöiden, kuin asiakasyritysten hyvinvointi ja niiden kautta on mahdollista edistää hyvinvointia myös asiakas yrityksissä. Uusilla toimintatavoilla, joita asiakas yrityksille jalkautetaan mahdollistetaan toimintatapojen muutos parempaan, kestävämpään suuntaan.
Tasa-arvon edistäminen 5 0
Yrityksen avainhenkilöissä on naisia ja naisten osuus mm. projektipäälliköissä on enemmistö, tämän avulla on mahdollista edistää tasa-arvoa myös asiakas yrityksissä näyttämällä esimerkkiä.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 5 0
Palvelujemme avulla kaikki työntekijät yrityksessä ovat yhdenvertaisessa asemassa.
Kulttuuriympäristö 5 0
Yrityksessä on vahva ja positiivinen työyhteisökulttuuri, joka heijastuu myös asiakas yrityksiin perehdytyksien ja myytävien tuotteiden kautta. Haluamme auttaa asiakas yrityksiämme muuttamaan toimintatapoja tehokkaampaan ja kestävämpään suuntaan tuotteidemme avulla.
Ympäristöosaaminen 10 0
Asiakkaat voivat käyttää resurssejaan tehokkaammin, jolloin materiaalien ja energian käyttö / tuotettu yksikkö tai palvelu vähenee

9 Loppuraportin tiivistelmä

Kiho Oy on kehittänyt toimintaansa Etelä-Savon elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen sekä Suomen rakennerahaston avulla. Hankkeen tavoitteena oli luoda perusteet yrityksen kansainvälistymiselle. Osana hanketta kehitettiin yrityksen tuotteita ja palveluja siten, että yritys pystyy vastaamaan kansainvälisen markkinoiden tarpeisiin painopisteenä tuotehallinnan ja lokalisointien kehittäminen. Hankkeen aikana lisättiin markkinatuntemusta sekä varmistettiin tuotteen skaalautuvuus ensimmäisen vaiheen kohdemarkkinoilla Pohjoismaissa. Tarjottava tuote liittyy vahvasti asiakasyritysten toiminnan digitalisointiin. Suomi on DESI-indeksillä mitattuna Euroopan kärkimaa. Kasvava digitalisaation ja automaation aste ensimmäisen vaiheen kohdemarkkinoilla tukee Kihon kansainvälisen kasvun suunnitelmia.